Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Jarmo skrev (6 minutter siden):

 

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Ja, de var modifisert med elektronikk og sprengstoff som kan styres. Men dette er ikke en tråd for konspi teorier. 

Som sagt tidligere, alt kan mer eller mindre hackes.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
AL123 skrev (29 minutter siden):

Ingen bilfabrikker har open source på sine produkter, og mye av koden eies ikke engang av bilprodusentene, men av underleverandører som Bosch, Lucas, Valeo etc. Det betyr ikke at de ikke kan hackes og modifiseres, og feks Simco her i Norge har en del kompetanse på dette. Problemet er at en bil i dag har millioner av linjer med programmkode, og man vil neppe finne noen som er villig til å følge opp dette hvis den totale kundebasen er la oss si 10.000 biler over 10 år. En ting er dessuten å forstå koden og modifisere den, en en helt annen ting er å utføre all den praktiske testingen og kjøretøydynamiske analysen som skal til for å skape koden. Den må gjerne utføres av et annet firma, og det er ikke billig. Når det er sagt, så blir vel dette uansett blandt de største problemene med å eie en bil der produsenten har trukket seg ut av Europa. Når bilen stryker på pkk pga defekte frontlykter somn er umulig å få tak i, så er nok ikke problemer med å få installert de nyeste appene første prioritet.

Jaok, takk for svar. :)

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (13 timer siden):

Jeg greier fint å kjøre biler i alle regnbuens farger til og fra butikken og vanlige ærend uten at den blir møkkete. Nå bor jeg rett nok ikke langs en grusvei og har asfalt/brostein helt inn til garasjen.

Det hjelper på å ha tatt en skikkelig runde med polering hvert halvår og bruke en god forsegling som gjør at smuss ikke henger seg så lett på. I tilfeller hvor det er uungåelig å holde bilen ren, så er gjerne det være med på å holde bilen ren fordi møkka slipper så lett.

 

Igjen, jeg skjønner meg ikke på konseptet med at en grå bil fremstår som ren lengre. Men det kan være at jeg faktisk vet hva jeg ser etter uavhengig farge.

Samme her. Husker oppstyret rundt om da jeg fikk tak i en syregrønn volkswagen eller da jeg kjøpte en orange BMW. Jeg bare whatever - jeg vasker bilen for hånd på jobben minst en gang i uka - jeg har 99 problemer, men bilens farge er ikke en av dem.

Minner meg om da jeg vaske bilen hjemme en gang. Naboen kom ut og bare "hå hå hå - du vet at det skal regne i kveld?? Hå hå hå"
Jeg bare jævla idiot - hva har det med saken å gjøre...

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (1 time siden):

Samme her. Husker oppstyret rundt om da jeg fikk tak i en syregrønn volkswagen eller da jeg kjøpte en orange BMW. Jeg bare whatever - jeg vasker bilen for hånd på jobben minst en gang i uka - jeg har 99 problemer, men bilens farge er ikke en av dem.

Minner meg om da jeg vaske bilen hjemme en gang. Naboen kom ut og bare "hå hå hå - du vet at det skal regne i kveld?? Hå hå hå"
Jeg bare jævla idiot - hva har det med saken å gjøre...

Jeg er ikke så nøye at jeg trenger å vaske den for hånd. Godt forarbeid og gode produkter har gjort meg lat der. Spyler av bilen hyppig, men tar en skikkelig vask en gang i måneden. Noe oftere vinterstid om bilen brukes ofte.

 

Jeg har selv opplevd mye spørsmål og kritikk rundt fargevalg og ofte rundt dette med ren bil, men hvem er det som alltid dukker opp med ren bil? Det er aldri han i den gjørmegrå bilen.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (1 time siden):

Jeg er ikke så nøye at jeg trenger å vaske den for hånd. Godt forarbeid og gode produkter har gjort meg lat der. Spyler av bilen hyppig, men tar en skikkelig vask en gang i måneden. Noe oftere vinterstid om bilen brukes ofte.

 

Jeg har selv opplevd mye spørsmål og kritikk rundt fargevalg og ofte rundt dette med ren bil, men hvem er det som alltid dukker opp med ren bil? Det er aldri han i den gjørmegrå bilen.

Nettop


Når bilen er en ren bruksgjennstand man kjører hele tiden og tilbringer 500timer i året sittende i er å bruke 100timer påvasking helt uaktuelt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Nettop


Når bilen er en ren bruksgjennstand man kjører hele tiden og tilbringer 500timer i året sittende i er å bruke 100timer påvasking helt uaktuelt. 

Da tror jeg du bør lære deg å vaske hyppigere enn hver tredje måned om du bruker 100 timer på dette i løpet av et år. Jeg bruker maks 15 min på enkel vask/spyling av bilen, kanskje så mye som 30 min på en håndvask og la oss si ca 15 timer totalt på polering på vår/høst. Det blir kjapt regnet under 30 timer i løpet av et helt år.

 

Er bilen en bruksgjenstand er det jo desto viktigere å vaske og holde den ren for å forhindre unødvendig forringelse av kjøretøyet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (17 minutter siden):

Da tror jeg du bør lære deg å vaske hyppigere enn hver tredje måned om du bruker 100 timer på dette i løpet av et år. Jeg bruker maks 15 min på enkel vask/spyling av bilen, kanskje så mye som 30 min på en håndvask og la oss si ca 15 timer totalt på polering på vår/høst. Det blir kjapt regnet under 30 timer i løpet av et helt år.

 

Er bilen en bruksgjenstand er det jo desto viktigere å vaske og holde den ren for å forhindre unødvendig forringelse av kjøretøyet.

Det tar som regel en time. Må alltid vaske felger med kosting og felgrens.

Så er det vasking rundt under og inni dører. Spes dørkant under vasker jeg alltid. 

Ofte spyler jeg under panser også spes rundt sidene av panser hvir det ofte legger seg skitt

Så skal den tørkes av med pusseskinn

Så må jeg kjøre og bråbremse for å få temp i bremseskivene før jeg setter den i garasjen

Men jeg tar poenget . Bør nok skippe dører og under panser. Tar faktisk også av skilt fordi det ofte er møkk der

 

 

  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (18 timer siden):

Jeg greier fint å kjøre biler i alle regnbuens farger til og fra butikken og vanlige ærend uten at den blir møkkete. Nå bor jeg rett nok ikke langs en grusvei og har asfalt/brostein helt inn til garasjen.

Kjører noen mil på E6 i Oslo hver dag. Havner man bak, blir forbikjørt eller kjører forbi en lastebil om vinteren eller i regnvær, tar det ikke mange sekundene før bilen er like møkkete som den var før jeg vasket den. Og tungtransport er det MYE av på E6. Så min sølvgrå bil ser faktisk penere ut gjennom vintersesongen, enn min gamle mer "fargeglade" bil, selv om jeg vasket den gamle like ofte som den nye.

Jeg har heller ikke mulighet til å vaske bilen hjemme, eller på jobb, så jeg må betale for å vaske den og gjerne stå i kø en stund før det er min tur. Så å vaske flere ganger i uken er ikke aktuelt.

Lenke til kommentar
Hansien skrev (4 timer siden):

Jeg er ikke så nøye at jeg trenger å vaske den for hånd. Godt forarbeid og gode produkter har gjort meg lat der. Spyler av bilen hyppig, men tar en skikkelig vask en gang i måneden. Noe oftere vinterstid om bilen brukes ofte.

 

Jeg har selv opplevd mye spørsmål og kritikk rundt fargevalg og ofte rundt dette med ren bil, men hvem er det som alltid dukker opp med ren bil? Det er aldri han i den gjørmegrå bilen.

Får moderere meg litt. Sjelden jeg svamper bilen. Lakkbehandler den som ny slik at mild såpe og spyling i vaskehallen gjør resten i minst ett år. Da får den en skikkelig svampevask, clay ved behov og ny runde med lakkbehandling.

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (På 26.9.2024 den 4:30 PM):

Er med farger, som det var med stasjonsvogner og senere SUV'er og nå firehjulstrekk. Nordmenn flest følger flokken og er LIVREDDE for å ta et individuelt valg. Svært mange føler seg tvunget til å velge det de tror fenger mest mulig andre om noen år når de skal selge bilen. Rasjonelle sauer, vi er.

Jeg valgte hvit når jeg kjøpte Model Y i fjor. Det var den rimeligste fargen. Pengene jeg sparte på det brukte jeg på å foliere den gul. Så nå har jeg fargen jeg hadde lyst på, samtidig er det bare å bruke en dag på å ta av folien når den engang skal selges og da er lakken under ripefri.

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (10 minutter siden):

Jeg valgte hvit når jeg kjøpte Model Y i fjor. Det var den rimeligste fargen. Pengene jeg sparte på det brukte jeg på å foliere den gul. Så nå har jeg fargen jeg hadde lyst på, samtidig er det bare å bruke en dag på å ta av folien når den engang skal selges og da er lakken under ripefri.

Hva kosta det?

Lenke til kommentar
Hansien skrev (7 timer siden):

Da tror jeg du bør lære deg å vaske hyppigere enn hver tredje måned om du bruker 100 timer på dette i løpet av et år. Jeg bruker maks 15 min på enkel vask/spyling av bilen, kanskje så mye som 30 min på en håndvask og la oss si ca 15 timer totalt på polering på vår/høst. Det blir kjapt regnet under 30 timer i løpet av et helt år.

 

Er bilen en bruksgjenstand er det jo desto viktigere å vaske og holde den ren for å forhindre unødvendig forringelse av kjøretøyet.

Samme tidsregnskapet her. Men du har nok en bil som er lettere å få ren enn de som ikke polerer 2x årlig.

Matt og slitt lakk fungerer som heftgrunning for møkk. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (4 minutter siden):

Samme tidsregnskapet her. Men du har nok en bil som er lettere å få ren enn de som ikke polerer 2x årlig.

Matt og slitt lakk fungerer som heftgrunning for møkk. 

Det er jeg selvfølgelig klar over. Det er ofte dette jeg bruker som argument til venner og familie når de ønsker at jeg skal ta en runde på bilene de eier og trenger et argument eller fire for å forsvare prisen. Fellesnevneren for alle er at de alltid kommer tilbake og flere spør og graver om tips til utstyr og midler til å ta vasken på kjøretøyet sitt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (51 minutter siden):

Det er jeg selvfølgelig klar over. Det er ofte dette jeg bruker som argument til venner og familie når de ønsker at jeg skal ta en runde på bilene de eier og trenger et argument eller fire for å forsvare prisen. Fellesnevneren for alle er at de alltid kommer tilbake og flere spør og graver om tips til utstyr og midler til å ta vasken på kjøretøyet sitt.

Doing the lords work @Hansien

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (12 timer siden):

Rett under 30k. Sølvfarge på bilen ville kostet 26k ekstra så vidt jeg kan se, så nesten samme pris. 

26k ekstra for annen farge enn hvit?

Det er rimelig stivt. Tror jeg betalte 8k for metallic og sølvgrå på min bmw

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Interessant dom i tingretten. 

Tesla droppet parkeringssensorer og kunden krevde prisavslag fordi bilen fungerte dårligere med Tesla Vision(web-kamera). 

Den rettskraftige dommen slår fast at mangelen på parkeringssensorer har en verdi på 30 000 kroner. Greit å ha i mente neste gang man gjør disse sammenlikningene med "mest bil for pengene" etc.

Rettskraftig dom: Har fått prisavslag for Tesla Vision-svakheter

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Interessant dom i tingretten. 

Tesla droppet parkeringssensorer og kunden krevde prisavslag fordi bilen fungerte dårligere med Tesla Vision(web-kamera). 

Den rettskraftige dommen slår fast at mangelen på parkeringssensorer har en verdi på 30 000 kroner. Greit å ha i mente neste gang man gjør disse sammenlikningene med "mest bil for pengene" etc.

Rettskraftig dom: Har fått prisavslag for Tesla Vision-svakheter

Og tesla sparte ca 600kr pr bil?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...