Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er med farger, som det var med stasjonsvogner og senere SUV'er og nå firehjulstrekk. Nordmenn flest følger flokken og er LIVREDDE for å ta et individuelt valg. Svært mange føler seg tvunget til å velge det de tror fenger mest mulig andre om noen år når de skal selge bilen. Rasjonelle sauer, vi er.

Endret av Auto Asmodeus
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (33 minutter siden):

Nordmenn flest følger flokken og er LIVREDDE for å ta et individuelt valg.

Sølvgrå ser ren ut lenger og småriper som måtte oppstå er mer usynlige.

Min forrige bil hadde en utrolig fin farge, men så jo skitten ut etter første kjøretur i regnvær etter vask og selv om bilen ble håndvasket, kunne man se vaskestriper når den sto i solen.

Nå har jeg sølvgrå, og den ser nesten like ren ut etter flere turer på motorvei i regnvær, som da den var nyvasket. Så ja, det er kanskje en kjedelig farge, men det er helt greit for meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (24 minutter siden):

Er med farger, som det var med stasjonsvogner og senere SUV'er og nå firehjulstrekk. Nordmenn flest følger flokken og er LIVREDDE for å ta et individuelt valg. Svært mange føler seg tvunget til å velge det de tror fenger mest mulig andre om noen år når de skal selge bilen. Rasjonelle sauer, vi er.

Ingen som tenker at det finnes de som synes disse fargene er flotte?

Selv valgte jeg "Dark Knight Galactic Grey", fordi jeg synes det er pent på den bilen.

 

Riktignok vurdrte jeg den limegrønne fargen, men synes det ble for mye med hele bilen i den fargen. Hadde jeg fått valgt den i to-tone med svart/grått oppe, og kanskje satt på noe striper på sidene og kanskje og panser, så hadde jeg definitivt valgt det istedet. Men andre fargevalg var ikke interessant, selv om jeg synes den gjør seg godt og i blått og ene rødfargen (ikke den mer orange nyansen).

Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (7 timer siden):

Da var bilen omsider plukket opp, ble enda mer fornøyd med fargen vi gikk for. :D

 

20240925_161514.jpg

20240925_154730~2.jpg

20240925_161457~2.jpg

Flott bil og fin farge! Enyaq er kanskje en av de bedre elbilene/bilene jeg har kjørt noengang. Dessverre ble det med den ene gangen da personen byttet bil fort 😛 Men fikk iallefall prøvekjørt engang. 

 

Fikk du reklameskiltet med på kjøpet ? 😛

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Salvesen. said:

Flott bil og fin farge! Enyaq er kanskje en av de bedre elbilene/bilene jeg har kjørt noengang. Dessverre ble det med den ene gangen da personen byttet bil fort 😛 Men fikk iallefall prøvekjørt engang. 

 

Fikk du reklameskiltet med på kjøpet ? 😛

Takk for det!

Hehe, nei... Ruslet forbi en Skoda forhandler i nærområdet som var under oppussing, så la jeg merke til 2 av de skiltene ligge mot en container og da spurte jeg elektrikeren som jobba der om de skulle kastes. Vipps så hadde jeg to Skoda forhandler skilt liggende i garasjen! 😆

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (2 minutter siden):

Takk for det!

Hehe, nei... Ruslet forbi en Skoda forhandler i nærområdet som var under oppussing, så la jeg merke til 2 av de skiltene ligge mot en container og da spurte jeg elektrikeren som jobba der om de skulle kastes. Vipps så hadde jeg to Skoda forhandler skilt liggende i garasjen! 😆

hehe kult, passer bra til bilen inne i garasjen 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Helt seriøst spm, hvor mange forskjellige merker av EL-biler vil vi få på markeder her i Norge? Før det oppstår kannibalisme?

Det renner inn helt nye merker nesten hver uka, hvem vil overleve? Og hva vil folk gjøre hvis flere av disse forsvinner etterhver og alt av support blir borte vekk? Kaste bilen sin søppel? Gjelder såvidt hele EU osv. Hvordan vil forbrukerrettigheter ivaretatt?

Og nei, jeg er ikke en gammel gretten gubbe, bare mer realitetsorientert som sådan..

 

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (17 minutter siden):

Helt seriøst spm, hvor mange forskjellige merker av EL-biler vil vi få på markeder her i Norge? Før det oppstår kannibalisme?

Det renner inn helt nye merker nesten hver uka, hvem vil overleve? Og hva vil folk gjøre hvis flere av disse forsvinner etterhver og alt av support blir borte vekk? Kaste bilen sin søppel? Gjelder såvidt hele EU osv. Hvordan vil forbrukerrettigheter ivaretatt?

Og nei, jeg er ikke en gammel gretten gubbe, bare mer realitetsorientert som sådan..

 

Har jo allerede skjedd med en del merker, samt hydrogen biler... Er vell bare å svelge tapet å gå videre.

Lenke til kommentar
Jarmo skrev (13 minutter siden):

Helt seriøst spm, hvor mange forskjellige merker av EL-biler vil vi få på markeder her i Norge? Før det oppstår kannibalisme?

Det renner inn helt nye merker nesten hver uka, hvem vil overleve? Og hva vil folk gjøre hvis flere av disse forsvinner etterhver og alt av support blir borte vekk? Kaste bilen sin søppel? Gjelder såvidt hele EU osv. Hvordan vil forbrukerrettigheter ivaretatt?

Og nei, jeg er ikke en gammel gretten gubbe, bare mer realitetsorientert som sådan..

Garanti

Garantiene vil nok overføres til andre, f.eks forhandlerkjeder, hvis et selskap trekker seg kontrollert ut. Går de derimot konk som Fisker så er det ingen til å betale for en sånn overføring av garantiansvar så det ble jo litt spesielt.

Deletilgang

I det store og hele tror jeg det blir ok deletilgang selv om selskaper trekker seg ut fra Europa. Mange biler bruker en drøss med standardkomponenter som er lett å få tak i. Det er kun sære deler som blir vanskelige å skaffe.

Reparasjoner

Man velger uansett verksted ganske fritt. Noen mekker jo litt selv også.

Programvare

Kan bli et kjempeproblem, særlig for kina-merker der programvaren oppdageres på Kinesiske biler, men det er neppe bare å få tak i hverken kildekoden eller oversette fordi Kinesiske biler har nok lagt inn ting som bryter med personvern i Europa.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (27 minutter siden):

Garanti

Garantiene vil nok overføres til andre, f.eks forhandlerkjeder, hvis et selskap trekker seg kontrollert ut. Går de derimot konk som Fisker så er det ingen til å betale for en sånn overføring av garantiansvar så det ble jo litt spesielt.

Deletilgang

I det store og hele tror jeg det blir ok deletilgang selv om selskaper trekker seg ut fra Europa. Mange biler bruker en drøss med standardkomponenter som er lett å få tak i. Det er kun sære deler som blir vanskelige å skaffe.

Reparasjoner

Man velger uansett verksted ganske fritt. Noen mekker jo litt selv også.

Programvare

Kan bli et kjempeproblem, særlig for kina-merker der programvaren oppdageres på Kinesiske biler, men det er neppe bare å få tak i hverken kildekoden eller oversette fordi Kinesiske biler har nok lagt inn ting som bryter med personvern i Europa.

Så nesten alt kan løses med flere standater og mer homogen produksjon kan være en target for bedre løsninger?

Endret av Jarmo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...