Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Tesla Semi trailer ladere er dog proprietære. Noe som er en uting sett fra konkurranse situasjon, mangfold og offentlig utbygging. Det er mest nærliggende å tro at det blir egne pools som flåte/eiere/transportselskap setter opp på egne områder mellom sine fraktdestinasjoner. Slik PepsiCo har gjort det.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (1 minutt siden):

Men det er altså tesla som leder an denne utbyggingen?

Har jeg påstått dette? Nei! Så slutt å kom med slike insinuasjoner i innleggene dine. Jeg skrev spesifikt at de kommer med ladere og ladestasjoner når de kommer med bilene.

Så har jeg vist deg at flere av dine andre påstander/insinuasjoner og er totalt feil. Som i innlegget du siterte nå, hvor jeg beviste at slike nettverk er under utbygging, og ikke bare noe som ligger langt frem i tid. Dette kommer altså allerede i 2025, men er startet utbygging for.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 minutter siden):

Tesla Semi trailer ladere er dog proprietære. Noe som er en uting sett fra konkurranse situasjon, mangfold og offentlig utbygging. Det er mest nærliggende å tro at det blir egne pools som flåte/eiere/transportselskap setter opp på egne områder mellom sine fraktdestinasjoner. Slik PepsiCo har gjort det.

Er helt klart at det blir ladepools både hos flåteselskapene, og hos deres kunder der det er behov og ønsket at bilene kan lade mens de loader/unloader. Og Tesla vil nok og sette opp ladestasjoner langs veiene der det er behov.

Om de vil bruke sin proprietære port som de har nå i USA, eller om de vil benytte den felles standarden som utvikles, MCS, gjenstår å se. Det kommer nok og an på både regler og krav, så vel som hvor langt standarden er kommet innen den tid. Vi får se!

https://en.wikipedia.org/wiki/Megawatt_Charging_System

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (13 minutter siden):

Er helt klart at det blir ladepools både hos flåteselskapene, og hos deres kunder der det er behov og ønsket at bilene kan lade mens de loader/unloader. Og Tesla vil nok og sette opp ladestasjoner langs veiene der det er behov.

Om de vil bruke sin proprietære port som de har nå i USA, eller om de vil benytte den felles standarden som utvikles, MCS, gjenstår å se. Det kommer nok og an på både regler og krav, så vel som hvor langt standarden er kommet innen den tid. Vi får se!

https://en.wikipedia.org/wiki/Megawatt_Charging_System

Tesla er ikke kjent for å innrette seg om samarbeide om standarder. Inntil videre og annet blir kjent har de proprietær lading av sine semitrailere. Tiden vil vise. 

Foreløpig går det dårlig med produksjon og leveranser (i us) da mange fremdeles venter på levering etter å ha bestilt for flere år siden. PepsiCo har fremdeles ikke fått alle sine og andre venter fremdeles som UPS, FedEx m.fl.  Og mange har gått til Freightliner eCascadia, som allerede har levert til over 55 flåter.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (17 timer siden):

Den er dog veldig treg på aksen. Hele 9,x på 0-100 km/h, som blir alt for tregt for meg! Burde ihvertfall vært på 7,x for min del, og for mange er selv det for tregt!

For en familiefrakter så er nok det innafor. Har hatt familiefrakter og småbarn som lett ble bilsyke, så best å ta det med ro. Men klart, nå er vi jo grundig bortskjemte med aks, og kan utnytte "luker" i trafikken på en mye mer effektiv måte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 timer siden):

Har jeg påstått dette? Nei! Så slutt å kom med slike insinuasjoner i innleggene dine. Jeg skrev spesifikt at de kommer med ladere og ladestasjoner når de kommer med bilene.

Så har jeg vist deg at flere av dine andre påstander/insinuasjoner og er totalt feil. Som i innlegget du siterte nå, hvor jeg beviste at slike nettverk er under utbygging, og ikke bare noe som ligger langt frem i tid. Dette kommer altså allerede i 2025, men er startet utbygging for.

Vel i dine sarkastiske betraktninger om hvorfor tesla semi var hyper aktuell for europa nevnte du at de var gode lade nettverk. Min påstand var at tesla ikke hadde noe nettverk for tyngre kjøretøy pr i dag for Europa. Noe du selv i etterkant har bekreftet

 De t andre var drivverk virkningsgrad der vi kjapt fant ut at tesla semi selv med aerodynamisk snute(som ikke er særlig populært i europa pga lengdebegrensning) ikke var noe mere økonomisk enn en bulldog mercedes .

Begge lå på ca 100kwh pr 100km.

Jeg påpekte også at det er lastebiler i produksjon og salg som matcher teslas rekkevidde. Jeg la ved link

På personbiler hadde nok tesla et forsprang i 2012-2018 men jeg tviler på at de vil få noe tilsvarende marked for el lastebiler. Konkurrentene har hatt biler i drift i over 2 år med samme spesifikasjoner som tesla semi.

Så hvor du vil hen bortsett fra å kverulere aner jeg ikke!

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Vel i dine sarkastiske betraktninger om hvorfor tesla semi var hyper aktuell for europa nevnte du at de var gode lade nettverk. Min påstand var at tesla ikke hadde noe nettverk for tyngre kjøretøy pr i dag for Europa. Noe du selv i etterkant har bekreftet

 De t andre var drivverk virkningsgrad der vi kjapt fant ut at tesla semi selv med aerodynamisk snute(som ikke er særlig populært i europa pga lengdebegrensning) ikke var noe mere økonomisk enn en bulldog mercedes .

Begge lå på ca 100kwh pr 100km.

Jeg påpekte også at det er lastebiler i produksjon og salg som matcher teslas rekkevidde. Jeg la ved link

På personbiler hadde nok tesla et forsprang i 2012-2018 men jeg tviler på at de vil få noe tilsvarende marked for el lastebiler. Konkurrentene har hatt biler i drift i over 2 år med samme spesifikasjoner som tesla semi.

Så hvor du vil hen bortsett fra å kverulere aner jeg ikke!

 

Du "glemmer" helt at Tesla har et meget godty og utviklet ladenettverk rundt om i verden, kalt Tesla SuC. Å påstå at de ikke kan og er gode på ladenettverk fordi de ikke har satt opp MegaChargers allerede i land der de ikke har Semi gående, blir for dumt. Selv du skjønner, om du gidder å tenke deg om, at det er særdeles dårlig økonomi i å spre rundt seg med ladeanlegg som det ikke finnes brukere til ennå. Selvsagt kommer dette når de kommer med bilene hit. Det sier seg selv, når vi kjenner til hvordan Tesla bygger ut i markeder de inntar eller allerede er i og vokser i.

Det er mer til med lastebiler enn bare aerodynamisk snute. Å påstå det ikke er noe særlig å hente på aerodynamikk fordi det ikke har noe å si i Norge/Europa, blir for dumt. Selvsagt har det innvirkning, selv om farta i Norge/Europa ligger lavere enn det personbiler kan kjøre. I tillegg har Tesla elmotorer som er massivt sterke nok og samtidig sterke nok til å dra selv fullasta biler over fjellpartiene våre. Og de er god på regenerering.

Tesla lover at dette med 100 kWh/100 km skal bilene klare med full last. Jeg leste og i artikkelen at den Arcos-lastebilen har klart tilnærmet det, men det sto ikke noe om det var med fullt utnyttet lastekapasitet, selv om det kan hende den hadde det. Men ingen steder har jeg skrevet at de er aller best, eller at ingen andre vil klare det samme. Så hvor vil du, annet enn å kverulere?

På personbiler har de nok blitt tatt igjen på effektivitet av noen andre som har gått inn for å lage best mulig elbil Men ikke nødvendigvis når man og ser på pris for de bilene, og samtidig der på ytelsene utover energi-effektiviteten. Men klart, de andre vil nok ikke sitte igjen og være dårligere. De må selvsagt bli minst like effektive, samtidig som de er attraktive i markedet.

Forøvrig så startet du denne delen med å spille totalt uvitende, men etterhvert som jeg og flere til har foret deg med opplysninger, så setter du deg igjen på din høye hest og opptrer som en bedreviter. Synes ikke denne formen å diskutere på er noe særlig, og du fremstår dermed som en ganske ufyselig type. Og slike liker ikke jeg å fore med flere svar, så jeg kommer ikke til å svare deg på flere innlegg nå, selv om du skulle adressere meg i innlegget eller sitere meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (18 minutter siden):

Du "glemmer" helt at Tesla har et meget godty og utviklet ladenettverk rundt om i verden, kalt Tesla SuC. Å påstå at de ikke kan og er gode på ladenettverk fordi de ikke har satt opp MegaChargers allerede i land der de ikke har Semi gående, blir for dumt. Selv du skjønner, om du gidder å tenke deg om, at det er særdeles dårlig økonomi i å spre rundt seg med ladeanlegg som det ikke finnes brukere til ennå. Selvsagt kommer dette når de kommer med bilene hit. Det sier seg selv, når vi kjenner til hvordan Tesla bygger ut i markeder de inntar eller allerede er i og vokser i.

Det er mer til med lastebiler enn bare aerodynamisk snute. Å påstå det ikke er noe særlig å hente på aerodynamikk fordi det ikke har noe å si i Norge/Europa, blir for dumt. Selvsagt har det innvirkning, selv om farta i Norge/Europa ligger lavere enn det personbiler kan kjøre. I tillegg har Tesla elmotorer som er massivt sterke nok og samtidig sterke nok til å dra selv fullasta biler over fjellpartiene våre. Og de er god på regenerering.

Tesla lover at dette med 100 kWh/100 km skal bilene klare med full last. Jeg leste og i artikkelen at den Arcos-lastebilen har klart tilnærmet det, men det sto ikke noe om det var med fullt utnyttet lastekapasitet, selv om det kan hende den hadde det. Men ingen steder har jeg skrevet at de er aller best, eller at ingen andre vil klare det samme. Så hvor vil du, annet enn å kverulere?

På personbiler har de nok blitt tatt igjen på effektivitet av noen andre som har gått inn for å lage best mulig elbil Men ikke nødvendigvis når man og ser på pris for de bilene, og samtidig der på ytelsene utover energi-effektiviteten. Men klart, de andre vil nok ikke sitte igjen og være dårligere. De må selvsagt bli minst like effektive, samtidig som de er attraktive i markedet.

Forøvrig så startet du denne delen med å spille totalt uvitende, men etterhvert som jeg og flere til har foret deg med opplysninger, så setter du deg igjen på din høye hest og opptrer som en bedreviter. Synes ikke denne formen å diskutere på er noe særlig, og du fremstår dermed som en ganske ufyselig type. Og slike liker ikke jeg å fore med flere svar, så jeg kommer ikke til å svare deg på flere innlegg nå, selv om du skulle adressere meg i innlegget eller sitere meg.

Kanskje bedre du tar disse tesla greiene i tesla cafeen. Da kan dere spekulere i hva dere vil uten å forstyrre elbil tråen.

Da slipper du kritiske røster som forteller deg at tesla ikke har noe  mirakel teknikk som får lastebiler til å ignorere fysikkens lover.

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (13 minutter siden):

Kanskje bedre du tar disse tesla greiene i tesla cafeen. Da kan dere spekulere i hva dere vil uten å forstyrre elbil tråen.

Da slipper du kritiske røster som forteller deg at tesla ikke har noe  mirakel teknikk som får lastebiler til å ignorere fysikkens lover.

Tullball! Det er jo der du, unavn og flere Tesla-hatere boltrer dere som mest.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Her er en grei gjennomgang av status på el-lastebiler hvordan de funker i dag.

Snakket med en kompis som kjører semi, og han kunne fortelle at sjåførene var ikke superhappy med å kjøre el. Det hendte at de ikke hadde nok strøm til å gjøre ferdig skiftet og at det ødela logistikken. Så det trengs definitivt mer rekkevidde. 

Et annet problem er at batteriene tar opp ganske mye av lastevekten, så kompisen min mente at batteriene også trengte å bli lettere for at det skulle ha noe for seg.

En annen ting de jobbet med var å få kjøleaggregatene til å gå på strøm fra HV batteriet, sånn at de slapp å både fylle diesel og lade bilen.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (1 time siden):

Tullball! Det er jo der du, unavn og flere Tesla-hatere boltrer dere som mest.

Det stemmer ikke. Det er lenge siden jeg skrev i Tesla-kafeen. Hovedproblemet er at du og et par andre Tesla-fans ikke skjønner at dere er i Elbil-tråden og blir furtne når dere får motstand. Så løsningen er grei og det er å gå tilbake til ekkokammeret.

Endret av uname -i
  • Liker 2
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (6 minutter siden):

Det har vel litt med at det starter med tesla folkene som "hater" og misliker BMW disser de i tesla cafeen og kommer med fud og feilaktige påstander.  "Goes both ways".

 

Nå var ikke poenget hva som var tema i diskusjonen da @Trestein kommenterte, men at jeg visste til når han sist var der. Han orket tydeligvis ikke bla langt tilbake for å leite etter siste innlegg han skreiv, dette var kun noen få sider bakover!

Men interessant at du må forsvare han, som bør kunne forsvare seg selv godt nok!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (8 minutter siden):

Det har vel litt med at det starter med tesla folkene som "hater" og misliker BMW disser de i tesla cafeen og kommer med fud og feilaktige påstander.  "Goes both ways".

 

evt har det med at disse folkene går aktivt inn i en tråd om bilmerke X og drar opp bilmerker Y,Z osv for å starte krangler og urelevante diskusjoner i tråden? Klart en må selv ta på seg skydlen for å henge med, og jeg tar meg i å gjøre dette alt for ofte dessverre. Men min oppfatning er at det aktivt startes av "ikke" tesla fans som er inne i tråden. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

evt har det med at disse folkene går aktivt inn i en tråd om bilmerke X og drar opp bilmerker Y,Z osv for å starte krangler og urelevante diskusjoner i tråden? Klart en må selv ta på seg skydlen for å henge med, og jeg tar meg i å gjøre dette alt for ofte dessverre. Men min oppfatning er at det aktivt startes av "ikke" tesla fans som er inne i tråden. 

Kanskje jeg skal gjøre som @Snowleopard å klippe ut bilder i Tesla kafeen.
Tror alle må se seg litt i speilet før man går så hardt ut mot en enkeltperson.  Og som sagt "it goes both ways" , om det er i større eller mindre grad er ikke poenget. 
Men enkelte liker også å kaste mere bensin på glørne på noe som allerede ulmer og må alltid ha siste ordet.   

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (33 minutter siden):

Nå var ikke poenget hva som var tema i diskusjonen da @Trestein kommenterte, men at jeg visste til når han sist var der. Han orket tydeligvis ikke bla langt tilbake for å leite etter siste innlegg han skreiv, dette var kun noen få sider bakover!

Men interessant at du må forsvare han, som bør kunne forsvare seg selv godt nok!

Det finns en ignore funksjon her i forumet. 
Foreslår at du bruker den.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...