Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hadde de kjørt "ren" CANBUS, så vil jeg tro det hadde vært mulig, bare man vet hva man skal se etter. Ville jo vært å endre "output" for den typen "Input".

Men de har vel et programmiljø som har overtatt mye av det man brukter CANBUS til. Selvsagt med all mulig fare for at tukling med systemet kan føre til uventede feil, da andre hendelser som skjer i bilen, vil kunne trigget endring på knappenes status, og derved gi følgefeil.

Som det sies, ikke rot med noe her, om du ikke vet hva du gjør. Enkeltendringer tregner ikke være farlig, men man vet jo aldri om man ikke kan (oun intrended) systemet...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Salvesen. skrev (5 minutter siden):

Er vell en av de tingene som er så digg med Tesla. Flust av dedikerte eiere som lager 3 parts løsninger for ditt og datt. 

Er ikke nytt at kunnskapsrike og/eller nysgjerrige driver å tukler for å se hva man kan gjøre!

Forskjellen er at med Tesla og andre, nyere biler, så kreves det ofte mer programmeringskunnskap og spesielt det å drive "reverse programming" for å få gjort så mye.

Før var jo alt mye simplere da det var mekanisk, og så senere ren elektronikk. Nå er det datakunnskap det ofte skorter på.

Lenke til kommentar
3 minutes ago, Femtekolonne said:

Målte den gamle Leafen nå med obd. Riktignok har den ikke gått langt på 10år, 13500km/år, og de siste 7årene  har soc vært holdt mellom 20 og 80%. Men likevel synes jeg det virker for bra at den kun har mistet 1,8% pr år.  82,3% soh.

24 eller 30kWh? Fikk inntrykk av at 30kWh gjorde det bra mtp slitasje den tiden jeg eide en.

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Femtekolonne said:

Målte den gamle Leafen nå med obd. Riktignok har den ikke gått langt på 10år, 13500km/år, og de siste 7årene  har soc vært holdt mellom 20 og 80%. Men likevel synes jeg det virker for bra at den kun har mistet 1,8% pr år.  82,3% soh.

2014 Modellene er knallgode. Har 85% SOH på min 2014 leaf, og en bekjent har vel 88% på sin som har gått dobbelt så langt. Lader min som oftest bare til 70% og innimellom 100% ved behov men vil tro forrige eier alltid fulladet den.

12V batterier begynne å skrante litt men jeg holder det under oppsyn og vil beholde det så lenge det klarer seg. Genialt med solceller på taket som lader 12V når bilen er parkert.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (32 minutter siden):

Er vell en av de tingene som er så digg med Tesla. Flust av dedikerte eiere som lager 3 parts løsninger for ditt og datt. 

Dette er jo sikkert digg, skjønner den.

Det jeg IKKE skjønner, er hvorfor 3 parts løsninger i det hele tatt er en greie. 😅 (Hvorfor er behovet der?)

Lenke til kommentar
Duriello skrev (5 minutter siden):

Dette er jo sikkert digg, skjønner den.

Det jeg IKKE skjønner, er hvorfor 3 parts løsninger i det hele tatt er en greie. 😅 (Hvorfor er behovet der?)

For ingen produkter er perfekte for alle, så en ser at folk klager på at ditt og datt mangler også har en markedet på plass. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
23 minutes ago, Complexity said:

2014 Modellene er knallgode. Har 85% SOH på min 2014 leaf, og en bekjent har vel 88% på sin som har gått dobbelt så langt. Lader min som oftest bare til 70% og innimellom 100% ved behov men vil tro forrige eier alltid fulladet den.

12V batterier begynne å skrante litt men jeg holder det under oppsyn og vil beholde det så lenge det klarer seg. Genialt med solceller på taket som lader 12V når bilen er parkert.

Vår ble nok ladet til 100% før jeg kjøpte den og så mishandlet jeg den med to daglige 100% ladninger pluss 20min hurtiglading noen mnd før jeg kjøpte en annen bil til min pendling på 22mil motorvei. Nå pendler jeg bare 3mil så nå bruker jeg leafen igjen.  Eneste er at den varmer dårlig. Kanskje det er lite gass i varmepumpen 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Femtekolonne said:

Vår ble nok ladet til 100% før jeg kjøpte den og så mishandlet jeg den med to daglige 100% ladninger pluss 20min hurtiglading noen mnd før jeg kjøpte en annen bil til min pendling på 22mil motorvei. Nå pendler jeg bare 3mil så nå bruker jeg leafen igjen.  Eneste er at den varmer dårlig. Kanskje det er lite gass i varmepumpen 

Eller så er PTC elementer gåent? Den bruker PTC til å varme en godt stund før varmepumpen (som er ganske slappe greier) kommer i gang. Bare å se på menyen i bilen hvor mye strøm som går til klima.
Mulig du og kan sjekke noe i diagnose menyen. Trykk 3 ganger på MAP (oppe i høyre hjørne), To ganger på power (nede i venstre hjørne) og så en gang på MAP igjen så kommer du på diagnosemenyen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (54 minutter siden):

Målte den gamle Leafen nå med obd. Riktignok har den ikke gått langt på 10år, 13500km/år, og de siste 7årene  har soc vært holdt mellom 20 og 80%. Men likevel synes jeg det virker for bra at den kun har mistet 1,8% pr år.  82,3% soh.

Har målt min bil i to dager og får ca 2% på 1,5 år eller 45000km. Ser du på tilgjengelig kapasitet eller kjører du og bruker computer? Jeg har bare gjort det siste. 

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Femtekolonne said:

Får ikke håpe det. Har hørt det koster ca 50000 å bytte. Da går bilen i pressa.

Trenger ikke putte den i pressa. Får nok en grei pris for den omså bare for at noen trenger batteriet til å putte i en 2012 modell eller noe, De hadde mye dårligere batteri.

2 minutes ago, Trestein said:

Har målt min bil i to dager og får ca 2% på 1,5 år eller 45000km. Ser du på tilgjengelig kapasitet eller kjører du og bruker computer? Jeg har bare gjort det siste. 

leaf rapporterer SOH (State of health) som man bruker til å bedømme kapasiteten. Det er simpel bil med bittelite batteri så å prøve å måle seg frem er litt tricky. Speedometeret viser helt feil på dem og så mulig triptelleren heller ikke stemmer.

Lenke til kommentar
4 minutes ago, Trestein said:

Har målt min bil i to dager og får ca 2% på 1,5 år eller 45000km. Ser du på tilgjengelig kapasitet eller kjører du og bruker computer? Jeg har bare gjort det siste. 

Målte med Leaf spy og obd adapter. Den hadde mistet rundt 10% når bilen var 4år og for noen år siden mistet den en "bar" i displayet. Hvis dagens måling stemmer med virkeligheten så har tapet stagnert de siste årene.

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (1 minutt siden):

Målte med Leaf spy og obd adapter. Den hadde mistet rundt 10% når bilen var 4år og for noen år siden mistet den en "bar" i displayet. Hvis dagens måling stemmer med virkeligheten så har tapet stagnert de siste årene.

Har ikke merket noe særlig men føler at jeg må ta noen sjekker for å se om batteriet taper seg mye. BC teller ikke med når man forvarmer bilen så man må helst kjøre hele tiden for å få godt resultat. Men resultatene er rimelig repeterbare. 

Problemet er nøyaktighet. Bilen viser kun hele prosent og det blir fort noe feil margin. Pleier å måle hver gang den passerer hele 10%. I dag fikk jeg 78.5 til 79kwh hver gang. 

Lenke til kommentar
5 minutes ago, Complexity said:

Trenger ikke putte den i pressa. Får nok en grei pris for den omså bare for at noen trenger batteriet til å putte i en 2012 modell eller noe, De hadde mye dårligere batteri.

 

En så lenge får den gå som vanlig. Setevarme og rattvarme virker så det er kun en 3mnd tid man trenger ordentlig varme på ruta. Sist vinter brukte jeg en vanlig vifteovn for å varme opp bilen de kaldeste dagene før jobb og tok smellen med å vente på defrosting når jeg skulle hjem.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (6 timer siden):

Jada, jeg har tro på talestyring jeg, men da må det skje mer sømløst. Det kommer til å skje på sikt, men slik det er nå skjer det alt for ofte at siri/google ikke skjønner av flere grunner. Så jeg er ikke imot talestyring. Jeg var heller ikke imot mobiltelefoner når disse dukket opp for oss vanlige dødelige til 1 kr. Mot binding med Netcom etc. har vel eid en mobiltelefon siden Motorola 5200 i 1992 (tror det var 1992?). :)

 

Du er nok et par-tre år for tidlig ute. Den kom i 1994 og ble vilt populær i 1995 da det ble kjørt kampanje på den til 1 krone (+ masse binding selvsagt). Når jeg begynte på rekruttskolen høsten 1994 var jeg eneste rekrutt med mobil, når jeg var ferdig i militæret 9 måneder etterpå hadde nesten alle en 5200. Inkludert diger belteveske.

Lenke til kommentar
10 minutes ago, Magnus Rydningen said:

50 000kr er jo galskap for et varmeelement, må hele bilen demonteres for å bytte det? Selve delen kan da ikke koste mer enn 8-9000.

Får de brukt for 3-4 tusen hos huggern. Store deler av interiøret må demonteres så er litt jobb men 50k hørtes litt vel ille ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...