Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

sverreb skrev (3 minutter siden):

793000 ladere, ikke 175000.

Oj Har i alle fall aldri vert langt fra en lader som det kortet virker på. 
 

Har også mulighet for plugg and charge men har aldri brukt det. Man må jo ut av bilen for å koble til. Om man sveiper kortet (som ellers henger i solskjermen) eller ikke har liten betydning for tidsbruk. Kommer nok uansett til å prøve det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Snowleopard said:

Mulig jeg husker feil, men trodde det var krav om roaming. Dog antageligvis ikke før 2027, som vel og er når det er satt frist for kortbetaling og på eksisterende ladere. Årstall må ev. sjekkes, tok det på husken!

Virker som det uansett er et midlertidig problem, som vel løser seg snart!

innen 2027 skal alle eksisterende ladere (>50kW)  ha kortbetaling i hele EU. I norge skal alle nye ladere ha kortbetaling. Dette gjelder siden 1 juli 2023. Innen utgangen av 2025 skal alle eksisterende ladere ha kortbetaling.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2023-06-26-1152/§1#§1

https://elbil.no/vil-ha-kortbetaling-pa-bade-nye-og-gamle-hurtigladere-i-2025/

 

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (58 minutter siden):

Det er jo hele poenget med å bruke EN app (Elton). En app til ALT. Kast ladebrikken og evt. si opp abonnementet. Forhold deg til EN app. Thats it. Uavhengig om du kun lader på en eller to stasjoner. 

 

Ja som eg sier lader eg jo kun hos Tesla nå uansett. Da plugger eg bare i....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Complexity said:

Trenger for det meste bare Tesla appen ja.

Screenshot_20240920_085925_Chrome.thumb.jpg.63eba18ab5b5b051c1f72a4579276241.jpg

Eneste unntaket er om man har en bil med 800V som f.eks Ioniq 5 og har det travelt. De lader litt sakte på 400V ladere.

Tja. Når det er mulig å vise hver lader på et kart over hele nordeuropa så betyr det jo at det egentlig ikke er så mange.

Et kart over alle ladere så langt zoomet ut ville bare vært en uleselig smørje, men for å ta ett lite utsnitt av en ikke helt sentral plass i norge:

image.thumb.png.d307d4f1ba162a700d0a0668877023f6.png

Så ser vi at teslas ladere er et veldig lite mindretall av plasseringer så å begrense seg til kun de medfører mye kompromisser på hvor man helst vil lade.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg har også lastet ned en god del ladeapper (også Elton), men det er mest bare for å ha de tilgjengelig og se litt hvordan det fungerer. Har ikke registrert meg eller tegnet abonnement noe sted, har heller ikke eller registret noe betalingskort på noe apper enda.
Det er mest for å ikke stå helt på bar bakke den dagen den bestilte bilen ankommer.

Nå har jeg gjort det jeg kan med apper, i tillegg til å byttet sikringsskap i boligen og fått lagt opp en egen kurs for lading til garasjen, det eneste jeg mangler nå er selve bilen 😉

Lenke til kommentar
36 minutes ago, sverreb said:

innen 2027 skal alle eksisterende ladere (>50kW)  ha kortbetaling i hele EU. I norge skal alle nye ladere ha kortbetaling. Dette gjelder siden 1 juli 2023. Innen utgangen av 2025 skal alle eksisterende ladere ha kortbetaling.

https://lovdata.no/dokument/SF/forskrift/2023-06-26-1152/§1#§1

https://elbil.no/vil-ha-kortbetaling-pa-bade-nye-og-gamle-hurtigladere-i-2025/

 

Ja dette kommer til å løse seg. 

En annen ting de bør fikse er at alle ladenettverk må meldes inn til statens vegvesen kartdataene, (samme stedet som fartsgrenser ligger) Slik at alle elbiler kan hente inn alle ladere.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Husker jeg hang meg opp i dette med apper og tilgjengelighet da jeg fikk min første elbil for 14 år siden eller noe. Jungelen var mindre enn den er nå, men det var fortsatt en del gnål om dette.

Frem til nå tror jeg at jeg har hurtigladet alle bilene mine totalt et tyvetalls ganger, og i de tilfellene har jeg tatt det på sparket og løst det fint uten å være medlem av det ene eller det andre. Hva jeg kan finne på mens jeg lader har vært mye større tema, for eksempel tilgjengelighet på KFC eller en god kaffebar.

Endret av Auto Asmodeus
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (15 minutter siden):

Er kun den jeg har hatt etter 7 år som elbilist.

Samme her, når jeg har hatt bruk for andre ting(som er svært sjeldent) har jeg brukt sms etc. Er nok en dårlig løsning ift pris og slikt men det er lett den promillen jeg bruker de og det er somoftest ikke nødvnedig men praktisk. Ett eksempel var i sommer. Jeg kunne lade bilen på feriesenteret over natten med mer(sakte lading) ellers kunne jeg stoppet på hurtiglader på veien hjem. Valgte mer med sms 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (22 minutter siden):

Trenger jo egentlig bare laste ned Tesla appen. Vill dekke 99.9% av folks behov her hjemme iallefall. De har stasjoner 'overalt'.

Kjører man Tesla selv, så må man jo ha appen, men ikke egentlig for å fylle, men for å koble bil og person sammen i en Tesla-konto. Og dere får jo den rimeligste prisen på SuC-stasjonene, som ihvertfall tidligere, var stort sett det laveste man fant.

Da er det jammen ikke rart at dere bruker Tesla-appen, og knapt orker å sjekke noe annet.

Føler derfor det med apper og priser er viktigere for oss som ikke kjører Tesla.

Først i det siste har det vel vært grunnlag for å titte utenfor Tesla-boblen. Og den billigste, Uno-X, kan dere i likhet med oss andre, bare dra kortet. Ingen app påkrevd. Absolutt ingen!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (41 minutter siden):

Trenger jo egentlig bare laste ned Tesla appen. Vill dekke 99.9% av folks behov her hjemme iallefall. De har stasjoner 'overalt'.

Se sverreb sitt innlegg om tetthet på tesla ladere. Ofte er de i tillegg plassert på steder det ikke finnes en døyt å se på eller lagt fra andre aktiviteter

Er på en 2000km nå tur med el bil og setter pris på at  man finner en lader rundt hvert gjørne. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (20 minutter siden):

Kjører man Tesla selv, så må man jo ha appen, men ikke egentlig for å fylle, men for å koble bil og person sammen i en Tesla-konto. Og dere får jo den rimeligste prisen på SuC-stasjonene, som ihvertfall tidligere, var stort sett det laveste man fant.

Da er det jammen ikke rart at dere bruker Tesla-appen, og knapt orker å sjekke noe annet.

Føler derfor det med apper og priser er viktigere for oss som ikke kjører Tesla.

Først i det siste har det vel vært grunnlag for å titte utenfor Tesla-boblen. Og den billigste, Uno-X, kan dere i likhet med oss andre, bare dra kortet. Ingen app påkrevd. Absolutt ingen!

Men alle kan bruke tesla appen til å lade hos tesla. 

Lenke til kommentar
19 minutes ago, Salvesen. said:

Men alle kan bruke tesla appen til å lade hos tesla. 

Hvem gidder å ha en app for hver enkelt ladeoperatør man er innom. Hvis man absolutt må bruke app er jo noe slikt som elton et langt mer åpenbart valg i norge om man ikke får med en ferdig roamingløsning med bilen. De aller fleste ladestasjoner er ikke tesla.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (43 minutter siden):

Se sverreb sitt innlegg om tetthet på tesla ladere. Ofte er de i tillegg plassert på steder det ikke finnes en døyt å se på eller lagt fra andre aktiviteter

Er på en 2000km nå tur med el bil og setter pris på at  man finner en lader rundt hvert gjørne. 

Joda absolutt det er jo greiere med tilgang til alle, men om man ønsker å forholde seg til en app så kommer en veldig langt med tesla.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (8 minutter siden):

Hvem gidder å ha en app for hver enkelt ladeoperatør man er innom. Hvis man absolutt må bruke app er jo noe slikt som elton et langt mer åpenbart valg i norge om man ikke får med en ferdig roamingløsning med bilen. De aller fleste ladestasjoner er ikke tesla.

 

Det var jo litt av mitt poeng, om en bare ønsker en app så tilbyr tesla en god løsning på det. 

Men om en hadde en app to rule them all hadde det jo såklart vært best, eller bedre enn det ingen app i det hele tatt. Plug inn og lad. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 minutt siden):

Joda absolutt det er jo greiere med tilgang til alle, men om man ønsker å forholde seg til en app så kommer en veldig langt med tesla.

Syntes det er irriterende nok med alle parkeringsappene. Plus at svindlere kjører på med spam om at kort er utgått osv Har som sagt ingen apper på lading. Det går helt fint

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, Salvesen. said:

Det var jo litt av mitt poeng, om en bare ønsker en app så tilbyr tesla en god løsning på det. 

Men om en hadde en app to rule them all hadde det jo såklart vært best, eller bedre enn det ingen app i det hele tatt. Plug inn og lad. 

Vel tesla tilbyr bare lading på teslastasjoner. Det blir veldig begrensende, så mitt poeng var at da er elton et mye bedre valg om man absolutt skal ha app.

Tesla tilbyr meg bekjent ikke plug&charge (ISO 15118). De har noe proprietært, men det fungerer bare på deres egne biler så det blir lite relevant i denne sammenhengen, de som har tesla er vel nødt til å ha deres app installert uansett, og her snakker vi om hva man skal installere gjøre for å lade.

Ingen app kommer ganske raskt for alle siden det blir påkrevd med kortbetaling på alle ladere snart. Det er i praksis ingen forskjell på kortbetaling og P&C siden man uansett må ut av bilen og plugge i, da er det ikke noen ekstra innsats å flashe et kort (eller litt ekstra innsats om man velger den mer tungvindte løsningen med kort på mobil/klokke o.l.), men mange bilprodusenter tilbyr alt NFC kort som virker på tvers av operatører.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...