Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Synes dog det er værre når antatt seriøse produsenter viser total mangel på estetisk sans.

Men skjønner at jeg er i mindretall om det, på dette forumet! 🙃

Er enig.

Bilde kun som sleivspark til Multipla-Johnnycab klone. 😀

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har den siste tiden forsøkt å lese meg litt opp på det å forenkle ladeprosessen når man er på tur og ikke kan lade hjemme, å jeg har funnet ut at Elbilforeningens medlemsskap samt NAF sitt medlemsskap som også tilbyr ladebrikke er ganske ubrukelig i den grad at det koster ekstra penger og fint lite om null rabatter med tanke på selve kostnaden for ladingen. 

Nå er det ikke så viktig for meg å spare så uhorvelig mye på dette da jeg jeg ikke har behov for å lade utenfor hjemmet veldig ofte, men jeg setter høyere pris på enkelhet.

Jeg har funnet ut at Elton appen er den absolutt beste å bruke å den dekker så og si ALT av ladestasjoner i Norge og den dekker så vidt jeg vet hele verden. Ien og samme app så har man også navigasjon hvor man legger inn hvilken bil man kjører samt legge inn sommer, eller vinter samt "live" med tanke på hva appen kalkulerer kjørelengden med. 

Det er den absolutt uten tvil den beste løsningen jeg har funnet så langt og kjører man veldig mye kan man kjøpe abonnement på forskjellige pakker hos forskjellige ladetilbydere for å få rimeligere kw-pris. 

Da har man EN app og forholde seg til. Hadde Elton fått seg en brikke i tillegg som hadde fungert på alle ladestasjonene så hadde dem skutt gullfuglen mener jeg. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, Bjerknez said:

Jeg har den siste tiden forsøkt å lese meg litt opp på det å forenkle ladeprosessen når man er på tur og ikke kan lade hjemme, å jeg har funnet ut at Elbilforeningens medlemsskap samt NAF sitt medlemsskap som også tilbyr ladebrikke er ganske ubrukelig i den grad at det koster ekstra penger og fint lite om null rabatter med tanke på selve kostnaden for ladingen. 

Nå er det ikke så viktig for meg å spare så uhorvelig mye på dette da jeg jeg ikke har behov for å lade utenfor hjemmet veldig ofte, men jeg setter høyere pris på enkelhet.

Jeg har funnet ut at Elton appen er den absolutt beste å bruke å den dekker så og si ALT av ladestasjoner i Norge og den dekker så vidt jeg vet hele verden. Ien og samme app så har man også navigasjon hvor man legger inn hvilken bil man kjører samt legge inn sommer, eller vinter samt "live" med tanke på hva appen kalkulerer kjørelengden med. 

Det er den absolutt uten tvil den beste løsningen jeg har funnet så langt og kjører man veldig mye kan man kjøpe abonnement på forskjellige pakker hos forskjellige ladetilbydere for å få rimeligere kw-pris. 

Da har man EN app og forholde seg til. Hadde Elton fått seg en brikke i tillegg som hadde fungert på alle ladestasjonene så hadde dem skutt gullfuglen mener jeg. 

Jeg har hatt elbil som eneste bil(er) siste 5år. 

Det er ikke så mye jeg hurtiglader, kjører ca. 35000km fordelt på 2 biler. 

Jeg har iløpet av disse 5 årene ladet 3 ganger på noe annet enn Tesla lader. 

Så mitt tips er å laste ned Tesla appen, og ferdig med det. Trenger ikke noe annet, med mindre det er helt spesielle tilfeller og da er det bare å bruke drop in eller laste ned den appen som trengs for den laderen du trenger.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, bzzlink said:

Jeg har hatt elbil som eneste bil(er) siste 5år. 

Det er ikke så mye jeg hurtiglader, kjører ca. 35000km fordelt på 2 biler. 

Jeg har iløpet av disse 5 årene ladet 3 ganger på noe annet enn Tesla lader. 

Så mitt tips er å laste ned Tesla appen, og ferdig med det. Trenger ikke noe annet, med mindre det er helt spesielle tilfeller og da er det bare å bruke drop in eller laste ned den appen som trengs for den laderen du trenger.

Jepp og hvis man absolutt ikke vil ha tesla appen så ser jeg nå man kan faktisk starte lading rett i en nettleser og.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (1 time siden):

Jeg har den siste tiden forsøkt å lese meg litt opp på det å forenkle ladeprosessen når man er på tur og ikke kan lade hjemme, å jeg har funnet ut at Elbilforeningens medlemsskap samt NAF sitt medlemsskap som også tilbyr ladebrikke er ganske ubrukelig i den grad at det koster ekstra penger og fint lite om null rabatter med tanke på selve kostnaden for ladingen. 

Nå er det ikke så viktig for meg å spare så uhorvelig mye på dette da jeg jeg ikke har behov for å lade utenfor hjemmet veldig ofte, men jeg setter høyere pris på enkelhet.

Jeg har funnet ut at Elton appen er den absolutt beste å bruke å den dekker så og si ALT av ladestasjoner i Norge og den dekker så vidt jeg vet hele verden. Ien og samme app så har man også navigasjon hvor man legger inn hvilken bil man kjører samt legge inn sommer, eller vinter samt "live" med tanke på hva appen kalkulerer kjørelengden med. 

Det er den absolutt uten tvil den beste løsningen jeg har funnet så langt og kjører man veldig mye kan man kjøpe abonnement på forskjellige pakker hos forskjellige ladetilbydere for å få rimeligere kw-pris. 

Da har man EN app og forholde seg til. Hadde Elton fått seg en brikke i tillegg som hadde fungert på alle ladestasjonene så hadde dem skutt gullfuglen mener jeg. 

Sånn bortsett fra at man må være medlem i Elbilforeningen som riktignok koster noen kroner, hvilke fordeler har Elton over Ladeklubbens Blå? Såvidt jeg skjønner, kan du lade både fra appen og fra den blå brikken, slik at de faktisk er bedre.

Begge har avtaler med stort sett de fleste operatørene, men vil man ha de beste prisene, så er det intet som slår spesialavtalene enkelte bilprodusenter (BMW sin BMW Charge virker å være en av de beste) tilbyr eller direkte medlemsskap hos de enkelte operatørene, eller Ionity Passport dersom Ionity finnes der DU bruker å ferdes.

Ionity passport koster hhv. 65 og 136, men da får man ladepris på 3,80 kr/kWh eller 3,00 kr/kWh, og du får Passportprisene for de enkelte land når du er utenfor Norge. Den eneste operatøren som er i nærheten, er Uno-X med nå 4,- kr/kWh, og har hatt spesialpriser i forbindelse med Tour de France i sommer, som har gjort at prisene har vært 1 eller 3 kr/kWh, alt etter om noen av Uno-X-sykkellagets ryttere har hatt trøye eller ei.

Der du kan lade med brikke, så har Elbilforeningens svarte vært uslåelig (støttet av bortimot alle operatører, og NAF sin brikke har vært nestbest. Flere operatører nekter/nektet å godta andres brikker, bortsett fra disse 2.

Spent på å høre hva du faktisk mener er forskjellene, for jeg sliter med å se det. Spesielt om man mener å støtte Elbilforeningen, og derfor er medlem.

PS! Jeg har ikke meldt meg inn, da jeg ikke helt forsvarer ovenfor meg selv om at det er verdt pengene. Den blå brikka har for meg ikke vært god nok grunn til bli medlem, men jeg ser fordelen dersom man uansett er medlem. Og så synes jeg det er helt feil av Elbilforeningen å opptre som egen ladeaktør.

Men når de nå har den posisjonen, så skjønner jeg at mange bruker den, for det er sabla enkelt å forholde seg til en, og slippe å registrere seg overalt, og legge igjen kortinfo.

Lenke til kommentar
Complexity skrev (7 minutter siden):

Trenger for det meste bare Tesla appen ja.

Screenshot_20240920_085925_Chrome.thumb.jpg.63eba18ab5b5b051c1f72a4579276241.jpg

Eneste unntaket er om man har en bil med 800V som f.eks Ioniq 5 og har det travelt. De lader litt sakte på 400V ladere.

Nå er jo ikke lengre Tesla billigst for oss som ikke har Tesla selv, så for egen del klarer jeg meg veldig fint med bare Ionity-appen og bank/kredittkortet mitt hos Uno-X når de er billigere eller lettere tilgjengelig.

Men jeg har telefonen full med andre apper, lommeboka full av ladekort og nøkkelknippe fult med brikker just in case, siden jeg startet tidlig nok til at det var nødvendig.

Men er enig i at Elton-appen, ladeklubbens blå brikke eller Tesla-appen kan fungere helt fint som eneste, for ferske elbilister.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 minutter siden):

Nå er jo ikke lengre Tesla billigst for oss som ikke har Tesla selv, så for egen del klarer jeg meg veldig fint med bare Ionity-appen og bank/kredittkortet mitt hos Uno-X når de er billigere eller lettere tilgjengelig.

Men jeg har telefonen full med andre apper, lommeboka full av ladekort og nøkkelknippe fult med brikker just in case, siden jeg startet tidlig nok til at det var nødvendig.

Men er enig i at Elton-appen, ladeklubbens blå brikke eller Tesla-appen kan fungere helt fint som eneste, for ferske elbilister.

Elton appen er bedre enn ladeklubben mener jeg fordi dem har avtale med flere ladetilbydere. Dessuten er det helt gratis. (med mulighet for å tegne abonnement om ønskelig). Ladebrikken koster tross alt 5-600 kroner i året og man får lite eller ingen rabatter på selve ladingen så vidt jeg har sett.

 

Lenke til kommentar

Har Elbilforeningens ladebrikke. Mange år siden eg var medlem. Funker fjell enda den....

De fleste operatørene trenger bare id på brikka og de bryr seg fint lite om man er medlem. 

Men nå er den knapt i bruk lengre da eg utelukkende lader med Tesla nå 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (10 minutter siden):

Elton appen er bedre enn ladeklubben mener jeg fordi dem har avtale med flere ladetilbydere. Dessuten er det helt gratis. (med mulighet for å tegne abonnement om ønskelig). Ladebrikken koster tross alt 5-600 kroner i året og man får lite eller ingen rabatter på selve ladingen så vidt jeg har sett.

 

Har du eksempel på en eller to tilbydere som er hos Elton men ikke hos Elbilforeningen? Er dette i Norge, eller er det nede i Europa ellers? Det er viktig for å se om det er noe som faktisk har relevans for oss som sjeldent beveger oss utenfor Skandinavia/Norden, og bare såvidt er innom Nord-Tyskland!

Jotun skrev (4 minutter siden):

Har Elbilforeningens ladebrikke. Mange år siden eg var medlem. Funker fjell enda den....

De fleste operatørene trenger bare id på brikka og de bryr seg fint lite om man er medlem. 

Men nå er den knapt i bruk lengre da eg utelukkende lader med Tesla nå 

Jeg formoder at du da snakker om den svarte brikka. Ja, den kan de ikke "skru av", der må operatørene ev. velge å fjerne godkjennelsen hos seg, noe jeg ikke ser for meg skal kunne skje.

Hva som skjer om du er medlem ett år og får den blå, og så melder deg ut, aner jeg ikke. Kanskje er Elbilforeningen sånn delvis happy med at de tjener penger på at du lader med dem, så lenge regninga betales, og de ikke har noen grunn for å stoppe dette.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (22 minutter siden):

Elton appen er bedre enn ladeklubben mener jeg fordi dem har avtale med flere ladetilbydere. Dessuten er det helt gratis. (med mulighet for å tegne abonnement om ønskelig). Ladebrikken koster tross alt 5-600 kroner i året og man får lite eller ingen rabatter på selve ladingen så vidt jeg har sett.

 

Ja, det koster å være medlem i Elbilforeningen!

Som sagt over, dersom du melder deg inn bare for å få "den blå", så kan man regne det som en årlig "kortavgift". Er du medlem uansett om de hadde hatt dette eller ikke, så er det en ekstra "gratis-service".

For min del ville det blitt som "årsavgift", så da står jeg over. Da er nok Elton et bedre valg. Men, nå er jeg "registrert overalt", og har Passport, så klarer meg veldig fint uten begge! :thumbup:

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (6 minutter siden):

Har du eksempel på en eller to tilbydere som er hos Elton men ikke hos Elbilforeningen? Er dette i Norge, eller er det nede i Europa ellers? Det er viktig for å se om det er noe som faktisk har relevans for oss som sjeldent beveger oss utenfor Skandinavia/Norden, og bare såvidt er innom Nord-Tyskland!

Jeg formoder at du da snakker om den svarte brikka. Ja, den kan de ikke "skru av", der må operatørene ev. velge å fjerne godkjennelsen hos seg, noe jeg ikke ser for meg skal kunne skje.

Hva som skjer om du er medlem ett år og får den blå, og så melder deg ut, aner jeg ikke. Kanskje er Elbilforeningen sånn delvis happy med at de tjener penger på at du lader med dem, så lenge regninga betales, og de ikke har noen grunn for å stoppe dette.

Sakset fra deres egne hjemmesider:

Elton:

elton.JPG.f479e58f7ac5a1fb056b77a20619a7ff.JPG

Ladeklubben:

ladeklubben.thumb.JPG.d4b2efa0f6826e7ccb829d965686cffa.JPG

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Må innrømme at jeg ennå ikke har noe ladeapp på telefonen. Syntes det virker knotete. Har kjørt 45000km på halvannet år. Bruker kun ladekort som fulgte med bilen. Det går på 175 000ladere. Har aldri vert nærheten av å trenge tesla appen eller andre.

Lenke til kommentar
Bjerknez skrev (4 minutter siden):

Sakset fra deres egne hjemmesider:

Elton:

elton.JPG.f479e58f7ac5a1fb056b77a20619a7ff.JPG

Ladeklubben:

ladeklubben.thumb.JPG.d4b2efa0f6826e7ccb829d965686cffa.JPG

 

OK, det du har sett på. Ble 💡fra meg på den!

Nå må det sies at svært mange av de som er vist hos Elton, veldig lett erstattes med Recharge-tilgang. Ishavsveien har betaling nå gjennom Kople, og både Kople og RagdeCharge har roaming med Recharge-tilgangen.

Sånn er det nok med flere av de. Og Porsche er jo i realiteten Ionity, så vidt meg bekjent. Eller ihvertfall kan lades med Ionity-appen! Her kan det dog hende jeg tar feil, jeg er ikke helt sikker på dette, så tar gjerne korrigering på dette. Men de finnes vel knapt i Norge, så er ikke akkurat en stor tilbyder.

Den jeg biter meg mest merke i, er dog Circle K. Den er visstnok ikke med på roaming-avtaler med f.eks. Recharge, og heller ikke Elbilforeningen har visst klart å få avtale med de. Dog er de jo en av de aller dyreste, så er ikke et stort tap eller savn sånn sett! Og mange av Ionity-laderne er jo hos Circle K.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hver gang eg skal bruke en av de forskjellige appene føler eg at tilknyttet kort er utgått åsså står man som en gamling der og fomler bort et kvarter for å få ting opp og gå 😅

Vil nødvendigvis gjelder Tesla også. Så sitter vel der med samme skjegget i postkassen når gratis lading utgår 🤣

Lenke til kommentar
Jotun skrev (3 minutter siden):

Hver gang eg skal bruke en av de forskjellige appene føler eg at tilknyttet kort er utgått åsså står man som en gamling der og fomler bort et kvarter for å få ting opp og gå 😅

Vil nødvendigvis gjelder Tesla også. Så sitter vel der med samme skjegget i postkassen når gratis lading utgår 🤣

Det er jo hele poenget med å bruke EN app (Elton). En app til ALT. Kast ladebrikken og evt. si opp abonnementet. Forhold deg til EN app. Thats it. Uavhengig om du kun lader på en eller to stasjoner. 

 

Lenke til kommentar
50 minutes ago, Bjerknez said:

Sakset fra deres egne hjemmesider:

Dette er vel bare de norske? Legg merke til at de store norske MER og EVINY ikke er med - de vil ikke 😄

Har ladet med blå ladeklubb-brikke hos

  • Lidl i Arvika (Sverige),
  • en kommunal (?) saktelader i en by sør i Tyskland
  • et handlesenter i Danmark (der brukte jeg vel ikke brikken, men appen - husker ikke detaljene)

Når kortbetaling blir mer vanlig kommer jeg nok å kutte elbilforeningen - litt dyr årsavgift for denne ladeklubben (noe annet fra foreningen bruker jeg ikke).

Kjører Tesla, så har tilgang til dette ladenettverk og blåbrikken er bare for kriser (Danmark VAR krise)

Endret av trikola
Lenke til kommentar
trikola skrev (13 minutter siden):

Dette er vel bare de norske? Legg merke til at de store norske MER og EVINY ikke er med - de vil ikke 😄

Har ladet med blå ladeklubb-brikke hos

  • Lidl i Arvika (Sverige),
  • en kommunal (?) saktelader i en by sør i Tyskland
  • et handlesenter i Danmark (der brukte jeg vel ikke brikken, men appen - husker ikke detaljene)

Når kortbetaling blir mer vanlig kommer jeg nok å kutte elbilforeningen - litt dyr årsavgift for denne ladeklubben (noe annet fra foreningen bruker jeg ikke).

Kjører Tesla, så har tilgang til dette ladenettverk og blåbrikken er bare for kriser (Danmark VAR krise)

Mulig jeg husker feil, men trodde det var krav om roaming. Dog antageligvis ikke før 2027, som vel og er når det er satt frist for kortbetaling og på eksisterende ladere. Årstall må ev. sjekkes, tok det på husken!

Virker som det uansett er et midlertidig problem, som vel løser seg snart!

Lenke til kommentar
51 minutes ago, Trestein said:

Må innrømme at jeg ennå ikke har noe ladeapp på telefonen. Syntes det virker knotete. Har kjørt 45000km på halvannet år. Bruker kun ladekort som fulgte med bilen. Det går på 175 000ladere. Har aldri vert nærheten av å trenge tesla appen eller andre.

793000 ladere, ikke 175000.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...