Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

bzzlink skrev (2 timer siden):

EDIT: Sjekket opp han politikern og det er en sånn mijøverndust, så kan være at dette bare er politisk mumbo jambo.

https://www-n--tv-de.translate.goog/wirtschaft/Habeck-kuendigt-neue-E-Auto-Anreize-an-article25202100.html?_x_tr_sl=auto&_x_tr_tl=en&_x_tr_hl=en&_x_tr_pto=wapp

Dustete kommentar, men takk for lenken. Noen som vet hva forskningen sier om gulrot som subsidier vs pisk som økte avgifter på forurensning når det gjelder privatbilisme? Antar at dette har blitt kartlagt for departementene av ulike instanser, inkludert TØI.

Endret av mandela
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Garanti på batteri og motor er svært mye viktigere for elbiler enn fossile, både på grunn av risiko og kostnad. Elbilenes ømme punkt er altså garantien. Jeg kan ikke se at det reflekteres tilstrekkelig i bruktbilprisene. Det burde være et skarpere verdifall fram mot garantiutløp enn for fossilbiler.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Norske Teslakunder er i hvert fall mer fornøyd med bilen og forhandleren sin enn norske Volkswagen kunder er.

Trenger ikke lete lenge for å se hvordan VAG behandler kunder med skjevslitte dekk og krakelerte lykter heller.

 

 

Jeg har ikke funnet noen bedre måling på totalopplevelsen av forbrukeres opplevelse av produktet og ettermarkedet i hvert fall. https://loyaltygroup.dk/brancheanalyser/autoindex/

 

Du fremholder at Tesla sin behandling av kundene ikke har forbedret seg, hva legger du til grunn for den påstanden?

 

man skal ikke langt tilbake for å finne ferske enkeltsaker på at Tesla fortsatt jobber på spreng med å frasi ansvar. Ferskeste eksempelet jeg kan komme på er parkeringssaken som nylig endte med dom mot Tesla og forbrukersaken i Sverige der det Svenske Forbrukertilsynet ga en kunde medhold i sin klage om dårlig konstruksjon. Tesla nekter og mener at de har sitt på det tørre på tross av feil som dokumenteres.

 

Da blir det teskje: Med dette innlegget så mener jeg at Tesla fortsatt motarbeider både myndigheter og sine kunders rettigheter. Beviser for dette hadde jeg to av i innlegget mitt:
parkeringssaken som nylig endte med dom mot Tesla
forbrukersaken i Sverige der det Svenske Forbrukertilsynet ga en kunde medhold i sin klage om dårlig konstruksjon der Tesla nekter å følge pålegget på tross av faglig dokumentasjon

Så poenget mitt var ikke annet enn at Tesla fortsett mener seg hevet over sine kunders rettigheter vist i praksis. At mange av kundene er fornøyde med Tesla er jo litt på siden av poenget mitt.

Men jeg tilgir deg - skjønner jo hvorfor du svarer det du svarer - man blir jo litt på autoreply når det kommer til Tesla

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (9 minutter siden):

man skal ikke langt tilbake for å finne ferske enkeltsaker på at Tesla fortsatt jobber på spreng med å frasi ansvar. Ferskeste eksempelet jeg kan komme på er parkeringssaken som nylig endte med dom mot Tesla og forbrukersaken i Sverige der det Svenske Forbrukertilsynet ga en kunde medhold i sin klage om dårlig konstruksjon. Tesla nekter og mener at de har sitt på det tørre på tross av feil som dokumenteres.

 

Da blir det teskje: Med dette innlegget så mener jeg at Tesla fortsatt motarbeider både myndigheter og sine kunders rettigheter. Beviser for dette hadde jeg to av i innlegget mitt:
parkeringssaken som nylig endte med dom mot Tesla
forbrukersaken i Sverige der det Svenske Forbrukertilsynet ga en kunde medhold i sin klage om dårlig konstruksjon der Tesla nekter å følge pålegget på tross av faglig dokumentasjon

Så poenget mitt var ikke annet enn at Tesla fortsett mener seg hevet over sine kunders rettigheter vist i praksis. At mange av kundene er fornøyde med Tesla er jo litt på siden av poenget mitt.

Men jeg tilgir deg - skjønner jo hvorfor du svarer det du svarer - man blir jo litt på autoreply når det kommer til Tesla

På hvilken måte er den parkeringssaken med på å underbygge påstanden om at

Sitat

Tesla fortsatt motarbeider både myndigheter og sine kunders rettigheter.

Her er jo ikke myndighetene involvert overhode, og i mine øyne så tar de her en kamp til gunst for sine kunder. Riktignok på "regninga" fra det parkeringsselskapet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

På hvilken måte er den parkeringssaken med på å underbygge påstanden om at

Her er jo ikke myndighetene involvert overhode, og i mine øyne så tar de her en kamp til gunst for sine kunder. Riktignok på "regninga" fra det parkeringsselskapet?

I parkeringssaken så er det tydelig at de fremstiller det som dette: "Det er ikke vi som parkerer bilene der, og dere får ikke informasjonen fra oss på hvem som faktisk har parkert der så etter vår mening er det helt innenfor at ingen skal betale for parkeringen der fordi dette er en svakhet i deres systemer som ikke matcher vår praksis."

I parkeringssaken er den myndige forliksrådet i Norge der Tesla nektet plent å gjøre opp da de mente at norske parkeringsselskaper måtte unngå praksisen med skiltregistrering og betaling via app fordi dette kostet Tesla penger.

Siden du ikke vet dette så er Forliksrådet den laveste domsstolen i Norge og er en myndighet.

Leopardsatemyface. De tar gjerne fighten for sine kunder i parkeringssaken og i neste åndedrag er det din feil når noe er åpenbart galt med bilen og du tar dem inn for forbrukermyndighetene og har rett til erstatningskrav. Men dette er en hest vi har banka noen ganger nå..

  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 hours ago, mandela said:

Dustete kommentar, men takk for lenken. Noen som vet hva forskningen sier om gulrot som subsidier vs pisk som økte avgifter på forurensning når det gjelder privatbilisme? Antar at dette har blitt kartlagt for departementene av ulike instanser, inkludert TØI.

Jeg tror egentlig vi snubla litt inn i insentivpolitikken for elbiler her til lands. Bilene var så få og så dårlige at det var lett å støtte AHA-Harket og Bellona-Hauge for å kunne virke litt grønne og få noen stemmer.

Så fanget bordet plutselig litt fort når det kom mange og gode biler lenge før man trodde. 

Tror ikke det var gjennomtenkt i det hele tatt.

Hvis man teller opp milliardene det har kostet staten i tapte bilavgifter så virker det som en ganske hodeløs politikk. 

Men jeg klager ikke, mange menneskeliv spart pga sikrere biler og et løft for privatbilismen i Norge på skattebetalernes regning. -Perfekt.


Sorry for flåsete duste-kommentar, men har de grønne i Tyskland litt oppi halsen etter at de var premieidioter og la ned alle kjernekraftverkene og stolte på russisk gass til å levere den ikke volatile kraften til landet sitt.

Endret av bzzlink
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (5 timer siden):

I parkeringssaken så er det tydelig at de fremstiller det som dette: "Det er ikke vi som parkerer bilene der, og dere får ikke informasjonen fra oss på hvem som faktisk har parkert der så etter vår mening er det helt innenfor at ingen skal betale for parkeringen der fordi dette er en svakhet i deres systemer som ikke matcher vår praksis.

I min bok er jo nettopp det det beste argumentet til Tesla, og kjernen i saken!

Det eneste Tesla gjør er å låne/leie ut biler til myndige privatpersoner.
Privatpersoner som parkerer på ansvarlige og kompetente firma sine parkeringsplasser.

Hvis ikke disse firma har systemer på plass for å hindre kundene sine i å parkere uten å enten: Få identidert personen som kjører, eller: få innkrevet betalingen før de får forlater plassen, så har jo firmaet selv laget et smutthull der de må løpe etter en person som de ikke vet hvem er! Det eneste de vet er hvem som eier bilen... 
Og det var ikke bileier som parkerte der.

Hvis jeg leide en dress hos Dressutleie AS, og hengte jakken i garderoben på et utested... og klarte å få hentet ut jakken uten å betale... Hadde det vært like selvfølgelig at utestedet kunne bare gå til Dressutleie AS og få betalt for jakkeparkeringen?

Enten må parkeringsselskapene lage vanntette systemer for betaling av den personen som parkerer, eller så må de akseptere et lite svinn fra denne typen sjeldne situasjoner. 

For det er verken Tesla sin jobb å identifisere kundene sine overfor slepphendte tomteeiere, eller deres ansvar å betale når de har latt kunder slippe unna.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
53 minutes ago, ozone said:

I min bok er jo nettopp det det beste argumentet til Tesla, og kjernen i saken!

Det eneste Tesla gjør er å låne/leie ut biler til myndige privatpersoner.
Privatpersoner som parkerer på ansvarlige og kompetente firma sine parkeringsplasser.

Hvis ikke disse firma har systemer på plass for å hindre kundene sine i å parkere uten å enten: Få identidert personen som kjører, eller: få innkrevet betalingen før de får forlater plassen, så har jo firmaet selv laget et smutthull der de må løpe etter en person som de ikke vet hvem er! Det eneste de vet er hvem som eier bilen... 
Og det var ikke bileier som parkerte der.

Hvis jeg leide en dress hos Dressutleie AS, og hengte jakken i garderoben på et utested... og klarte å få hentet ut jakken uten å betale... Hadde det vært like selvfølgelig at utestedet kunne bare gå til Dressutleie AS og få betalt for jakkeparkeringen?

Enten må parkeringsselskapene lage vanntette systemer for betaling av den personen som parkerer, eller så må de akseptere et lite svinn fra denne typen sjeldne situasjoner. 

For det er verken Tesla sin jobb å identifisere kundene sine overfor slepphendte tomteeiere, eller deres ansvar å betale når de har latt kunder slippe unna.

Om Tesla vinner, så skal jeg ved anledning også kjører fra regningen og så si til parkeringsselskap at jeg ikke kjørte og at det ikke er min oppgave å opplyse til et parkeringsselskap hvem som kjørte.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
oOF skrev (49 minutter siden):

Jeg fikk forleden sitte på en Tesla Y Long Range forleden. Overrasket over lite dekkstøy med 19" dekk, men også litt overrasket over setene. De var ikke noe å skrive hjem om i det hele tatt.

Satt du bak?

Personlig synes jeg Y/3 seter er ganske behagelige. Iallefall de forran. Bedre enn S synes jeg. Men det er jo smak og behag såklart. Langt i fra BMW sine komfort seter for å si det slik! De er gode de😅

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, oOF said:

Aug 2024.

Synes de nyere setene er mye bedre enn de gamle. Men folk er forskjellig.
Virker som de nye Model 3 Performance setene (som har mye mere polstring) nesten er helt plug and play med de gamle bilene og. Om de ikke blir for dyre å kjøpe så blir jeg nok å sette en sånn i min gamle model 3 etterhvert.

Tror Mercedes EQC har hatt de beste setene jeg noengang har sittet i. Passet meg helt perfekt. Synd at resten av bilen ikke passer meg 😛

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 timer siden):

Jeg tror egentlig vi snubla litt inn i insentivpolitikken for elbiler her til lands. Bilene var så få og så dårlige at det var lett å støtte AHA-Harket og Bellona-Hauge for å kunne virke litt grønne og få noen stemmer.

Så fanget bordet plutselig litt fort når det kom mange og gode biler lenge før man trodde. 

Tror ikke det var gjennomtenkt i det hele tatt.

Hvis man teller opp milliardene det har kostet staten i tapte bilavgifter så virker det som en ganske hodeløs politikk. 

Men jeg klager ikke, mange menneskeliv spart pga sikrere biler og et løft for privatbilismen i Norge på skattebetalernes regning. -Perfekt.


Sorry for flåsete duste-kommentar, men har de grønne i Tyskland litt oppi halsen etter at de var premieidioter og la ned alle kjernekraftverkene og stolte på russisk gass til å levere den ikke volatile kraften til landet sitt.

Norske myndigheter tjener godt på elbiler. En 10 øres økning av strømprisen gir 15 milliarder mere i statskassen. Hvor mye den har økt siste 3-4år aner jeg ikke men det virker som mere enn 10 øre

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (1 time siden):

Satt du bak?

Personlig synes jeg Y/3 seter er ganske behagelige. Iallefall de forran. Bedre enn S synes jeg. Men det er jo smak og behag såklart. Langt i fra BMW sine komfort seter for å si det slik! De er gode de😅

Framme. Den bilen skulle hatt lengre sittepute og mer sidepolstring.

Lenke til kommentar
oOF skrev (1 time siden):

Jeg fikk forleden sitte på en Tesla Y Long Range forleden. Overrasket over lite dekkstøy med 19" dekk, men også litt overrasket over setene. De var ikke noe å skrive hjem om i det hele tatt.

Samme erfaring som jeg har. Minimalistisk er ikke noe å imponere noen med. Det var helt mørkt (Ingen ambient belysning verken i dører eller ved føttene, støynivå høyt, dårlig fjæringskomfort, plastik skinn seter. Det positive var at det var bra plass til knærne. Fikk klar beskjed av kona at noe slikt aldri kom på tale å kjøpe. 

Vår 12år gamle bil var vesentlig mere fancy å sitte i bak, mere komfortabel fjæring, lavere støynivå , ekte bege skinnseter, belysning både under dører ,under sete , ved dørhåndtak og 4 lys i taket 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Aldrack said:

30k for en nøkkel?! At det går an. Kanskje en fordel å velge bil som kan åpnes via mobilen nå. 

Hvilke biler kan egentlig bruke mobilen som nøkkel? Vet om Tesla, Volvo\Polestar og xPeng men det er jo sikkert flere?

Etter 5 år med mobilen som nøkkelen på min Tesla så er jeg forundret over at ikke alle bruker dette istedefor å måtte drasse på en fysisk nøkkel.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...