Jotun Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Trestein skrev (11 minutter siden): Lev i din grønne boble du. Nå syns eg du vant diskusjonen sverreb skrev (1 time siden): Ikka at det endrer konklusjonen, men det er gjerne bedre å kjøre om Dovrefjell enn Romsdalen. Ja her har eg ikke peiling Dette var ABRP sitt umiddelbare forslag uten noe tweaking. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september sverreb skrev (1 time siden): Jeg har kjørd den strekningen ofte med bmw ix. 10 min lading totalt, 20 min om vinteren (mest fordi jeg vil ha margin). Pris er den du har fra veggen pluss kanskje 1-200 i hurtiglading Ja, mulig Sovne lader med gullstrøm.... 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Jotun skrev (6 timer siden): Tror eg hadde sett på andre biler og kalkulatorer. Snurpet bare kjapt turen sammen med min bil og abrp. Den pleier ikke bomme mye.... Bildet er fra turen akkurat nå. La også til et treferanse forbruk på 300 som eg aldri har vært i nærheten av og da ble det to ladestopp på 20 og 29 minutter. Hvilken ladepris brukte du egentlig? Nei nei, har ikke kjørt dette i praksis i det hele tatt. Var bare nysgjerrig å sjekket denne kalkulatoren på nett. Og da konkluderes det altså med at denne er dårlig og upålitelig. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september (endret) Ja den syns eg hørtes rar ut. Både høyt forbruk, mye og lang lading og ikke minst stiv pris..... Sikkert mulig å tweake den til å vise mer fornuftige tall. F.eks vil jo ladeleverandør kunne halvere prisen om man har valgt de dyre alternativene. Kan ta to eksempler, riktignok sommer begge to: Gardermoen - Stavanger via sørlandet. Startet med 83%. Ladet 15 minutter i Kristiansand. Og skal love deg det var ikke noe høyrefelt kjøring.... Samme Mandal - Stockholm. 20 minutter lading etter oslofjord kryssing. Så Full lading mens vi spiste borti sverige et sted. Ankom Stockholm med 70% på bilen. Endret 3. september av Jotun 1 Lenke til kommentar
Sovna Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Jotun skrev (1 minutt siden): Ja den syns eg hørtes rar ut. Både høyt forbruk, mye og lang lading og ikke minst stiv pris..... Sikkert mulig å tweake den til å vise mer fornuftige tall. F.eks vil jo ladeleverandør kunne halvere prisen om man har valgt de dyre alternativene. Og forresten. Jeg gjorde ikke valg om gullstrøm. Steen&Strøm.. 🤠 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september 7 hours ago, Jotun said: Ja, mulig Sovne lader med gullstrøm.... Litt usikker på hva du mener. 10 minutter lading på 200kW gir 33kWh. Med en ganske alminnelig pris på 3-5 kr/kWh betyr de 100-170kr. i kostnad. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september 7 hours ago, Jotun said: Ja her har eg ikke peiling Dette var ABRP sitt umiddelbare forslag uten noe tweaking. ABRP er ikke noe jeg ville lent meg mye på. Jeg ser alt for mye tøv fra den fra overpessimistisk forbruksberegning (Også når jeg legger inn faktisk målte forbrukstall) til merkelige lade og rutevalg. Bilens innebygde ruteplanlegger er langt bedre. Lenke til kommentar
Bjerknez Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Vurderer faktisk en Mini John Cooper Works SE jeg da... Synes dem er litt kule og det er ikke en bil som ALLE har... Egentlig kun en jobbpendlebil for min del... 3 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september 9 hours ago, sverreb said: Jeg har kjørd den strekningen ofte med bmw ix. 10 min lading totalt, 20 min om vinteren (mest fordi jeg vil ha margin). Pris er den du har fra veggen pluss kanskje 1-200 i hurtiglading Nå har jeg ingen erfaring overhodet med elbilkjøring, da jeg bare kan spekulere enn så lenge. Men jeg søker etter erfaringer/kunnskap for langturer og hva jeg kan forvente. Førte inn Kristansund - Oslo på elbilforeningen sitt ladekart/ruteplanlegger og fikk opp følgende (Skoda Enyaq 1 passasjer, ingen bagasje): Hvor nære var du oppgitt WLTP? Ser BMW skriver 633km for xDrive50 og 435km for xDrive40. Enyaq har oppgitt WLT 536km, sånn for ordens skyld. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september (endret) 12 minutes ago, Fantomtegningen said: Nå har jeg ingen erfaring overhodet med elbilkjøring, da jeg bare kan spekulere enn så lenge. Men jeg søker etter erfaringer/kunnskap for langturer og hva jeg kan forvente. Førte inn Kristansund - Oslo på elbilforeningen sitt ladekart/ruteplanlegger og fikk opp følgende (Skoda Enyaq 1 passasjer, ingen bagasje): Hvor nære var du oppgitt WLTP? Ser BMW skriver 633km for xDrive50 og 435km for xDrive40. Enyaq har oppgitt WLT 536km, sånn for ordens skyld. På denne ruten (bortsett fra at jeg kjører over dovre) kommer jeg ekstrapolert 580km (litt mer om det er tett trafikk på e6 ut av oslo). Relasjon til WLTP er imidlertid ikke så relevant, det er mer bakker her enn WLTP tar høyde for. Oppgitt WLTP på min konfigurasjon er forøvrig 610 ikke 633. BMW endrer WLTP basert på opsjoner. Jeg ser nok flere ruteplanleggere som tar turen via romsdalen ja, men A) Da får du med en ferge, B) veien ned romsdalen er etter mitt syn dårligere i forhold til trafikken enn over dovre, selv om gråura er litt så som så. Endret 3. september av sverreb Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september 6 minutes ago, sverreb said: På denne ruten (bortsett fra at jeg kjører over dovre) kommer jeg ekstrapolert 580km. Relasjon til WLTP er imidlertid ikke så relevant, det er mer bakker her enn WLTP tar høyde for. Oppgitt WLTP på min konfigurasjon er forøvrig 610 ikke 633. BMW endrer WLTP basert på opsjoner. Jeg ser nok flere ruteplanleggere som tar turen via romsdalen ja, men A) Da får du med en ferge, B) veien ned romsdalen er etter mitt syn dårligere i forhold til trafikken enn over dovre, selv om gråura er litt så som så. Så nokså nære oppgit WLTP, takk for info. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september 1 minute ago, Fantomtegningen said: Så nokså nære oppgit WLTP, takk for info. Tror nok også enyaq burde klare denne turen med en ladestopp. Kalkulatoren din virker å være fryktelig pessimistisk når den antar et totalt forbruk på 130kWh på den turen. Min bil er en hel del større og vil ikke bruke så mye. Husk at selv om jeg tar ett ladestopp på veien, så er det for å ha margin. I teorien kunne jeg latt vær å lade om sommeren. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Man kommer selvfølgelig langt med saktekjøring. De fleste elbilister endrer kjørestil etter å ha byttet ut fossilbilen. 1 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september uname -i skrev (8 minutter siden): Man kommer selvfølgelig langt med saktekjøring. De fleste elbilister endrer kjørestil etter å ha byttet ut fossilbilen. kilde på at de fleste kjører saktere etterpå, for jeg antar det er det du mener med endrer? Interessant om det faktisk er slik. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september 9 minutes ago, uname -i said: Man kommer selvfølgelig langt med saktekjøring. De fleste elbilister endrer kjørestil etter å ha byttet ut fossilbilen. Kan ikke si at jeg har gjort det. Jeg setter farten automatisk etter fartsgrensen + mva, og ligger vel oftes i venstrefeltet (p.g.a. alle lastebilene og tilhengerne) opp og ned langs mjøsa. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september (endret) sverreb skrev (10 minutter siden): Kan ikke si at jeg har gjort det. Jeg setter farten automatisk etter fartsgrensen + mva, og ligger vel oftes i venstrefeltet (p.g.a. alle lastebilene og tilhengerne) opp og ned langs mjøsa. Du ligger 25% over fartsgrensen i 110-sonen langs Mjøsa og er kliss nær bilens WLTP-forbruk? Enten er det en skrøne eller så bør BMW kontaktes og fortelle at de har skrevet kilometer istedetfor miles. Edit: Svenskene senker farten: Årsaken er helt spesiell Sitat – Folk kjører faktisk saktere, og det er på grunn av elbilene. De trekker for mye strøm i høyere hastigheter, sier nasjonal koordiantor for det svenske trafikkpolitiet, Erling Andersson. Det skriver det svenske nettstedet Carup.se. Det er også min observasjon. Endret 3. september av uname -i 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september (endret) 18 minutes ago, uname -i said: Du ligger 25% over fartsgrensen i 110-sonen langs Mjøsa og er kliss nær bilens WLTP-forbruk? Enten er det en skrøne eller så bør BMW kontaktes og fortelle at de har skrevet kilometer istedetfor miles. Hehe, nei, jeg legger på 5km/t slik at jeg kompenserer for misvisning. Bilen tillater ikke så mye justering. Endret 3. september av sverreb Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september sverreb skrev (Akkurat nå): Hehe, nei, jeg legger på 5km/t slik at jeg kompenserer for misvisning. Bilen tillater ikke så mye justering. Du skrev fartsgrense + mva. Antar du ikke mente 40-sone + matmoms. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Just now, uname -i said: Du skrev fartsgrense + mva. Antar du ikke mente 40-sone + matmoms. Forstår det kunne misforstås, derfor klargjorde jeg. Bruker forøvrig +3 under 70km/t. Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 3. september Del Skrevet 3. september Bjerknez skrev (1 time siden): Vurderer faktisk en Mini John Cooper Works SE jeg da... Synes dem er litt kule og det er ikke en bil som ALLE har... Egentlig kun en jobbpendlebil for min del... Jeg elsker hot hatches. Har vurdert både John Cooper Works og Abarth mer enn en gang da jeg synes de skiller seg mye mer ut enn Fiesta, Yaris, Golf, Audi RS 3, BMW 1 M og MB AMG A. Er sikker på at jeg før eller siden går på en skrell med et britisk eller italiensk merke siden jeg nå har kjøpt meg britisk motorsykkel så jeg kan like gjerne gå ned med flagget til topps med noe annet spennende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå