Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (7 minutter siden):

Som sagt så er det som regel på drivhjula. Har aldri sett noen ha kjetting på hengeren

Vogntog (motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3 500 kg) må ha med minst sju kjettinger hvis motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.

  • En tilpasset motorvognenes forhjul
  • Fire tilpasset motorvognens drivhjul
  • To tilpasset tilhengerens hjul

Dersom motorvognen i et vogntog har enkle hjul på drivakselen, eller bruker dobbeltkjetting, skal det medbringes minst fem kjettinger. Dobbeltkjetting er kjetting som dekker begge hjulene i en tvillingmontering.

En tilpasset motorvognenes forhjul

To tilpasset motorvognens drivhjul

To tilpasset tilhengerens hjul

For motorvogn som er utstyrt med automatisk opererte kjettingslynger for drivhjulene, erstatter dette to kjettinger i de tilfellene motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.

Kilde: Statens vegvesen

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (1 minutt siden):

Hvorfor skulle jeg gidde det? Det er Vegvesenets jobb å drive kontroll med de kjøretøyene.

Har forresten kjørt en 7-tonner fra Oslo til Nord-Norge og ned igjen, der turen oppover gikk med kolonnekjøring over Saltfjellet. Kjettinger var dog ike nødvendig å ta på før hjemturen, når det var et tynt islag på veien. Med B-lappen da man ennå kunne gjøre dette for biler inntil 7,5 tonn.

Man merker fort når det er så glatt at det er nødvendig, allerede når man skal opp i fart. Om man ikke velger å overse signalene da!

Poenget er at Kjettinger som regel blir brukt oppover. Treffer til stadig vogntog på vei mellom Oslo og Bergen som kjører uten kjetting på snø og is føre om vinteren. Jeg vil påstå 90%. Kjører de med kjetting merker man det godt i tunellene

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jarmo skrev (2 minutter siden):

Vogntog (motorvogn og tilhenger hvor begge kjøretøyene har tillatt totalvekt over 3 500 kg) må ha med minst sju kjettinger hvis motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.

  • En tilpasset motorvognenes forhjul
  • Fire tilpasset motorvognens drivhjul
  • To tilpasset tilhengerens hjul

Dersom motorvognen i et vogntog har enkle hjul på drivakselen, eller bruker dobbeltkjetting, skal det medbringes minst fem kjettinger. Dobbeltkjetting er kjetting som dekker begge hjulene i en tvillingmontering.

En tilpasset motorvognenes forhjul

To tilpasset motorvognens drivhjul

To tilpasset tilhengerens hjul

For motorvogn som er utstyrt med automatisk opererte kjettingslynger for drivhjulene, erstatter dette to kjettinger i de tilfellene motorvognen har tvillinghjul på drivakselen.

Kilde: Statens vegvesen

Blir nesten imponert om du klarer å finne et bilde av et vogntog som har dette påmontert. Jeg har aldri sett et vogntog med montert kjetting på alle hjula på hengeren

Lenke til kommentar
Trestein skrev (Akkurat nå):

Poenget er at Kjettinger som regel blir brukt oppover. Treffer til stadig vogntog på vei mellom Oslo og Bergen som kjører uten kjetting på snø og is føre om vinteren. Jeg vil påstå 90%. Kjører de med kjetting merker man det godt i tunellene

Les innlegget til @jarmo rett over ditt siste innlegg.

Hva du ser eller mener du ser, er ikke ensbetydende med hva som er fakta. Det er kun din antagelse over for lite observasjonsrom.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (8 minutter siden):

Les innlegget til @jarmo rett over ditt siste innlegg.

Hva du ser eller mener du ser, er ikke ensbetydende med hva som er fakta. Det er kun din antagelse over for lite observasjonsrom.

Du få se litt på vinterveiens helter. Du kan jo umulig kjølre bil om vinteren. Når jeg kjører Bergen Oslo om vinteren og møter 99 vogntog uten pålagt kjetting så kan du ikke mene at det ikke er relevant for hva vogntogene bruker. Godt mulig at alle lastebiler og busser i Oslo kjører rundt med kjettinger hver gang det er snø og is men her på vestlandet kjører de uten. Bussene også. Kjettinger som henger under bilen gir ikke ekstra veigrep

Men som sagt er det ot

Med tanke på miljø er det viktig

Endret av Trestein
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Du få se litt på vinterveiens helter. Du kan jo umulig kjølre bil om vinteren. Når jeg kjører Bergen Oslo om vinteren og møter 99 vogntog uten pålagt kjetting så kan du ikke mene at det ikke er relevant for hva vogntogene bruker. Godt mulig at alle lastebiler og busser i Oslo kjører rundt med kjettinger hver gang det er snø og is men her på vestlandet kjører de uten. Bussene også. Kjettinger som henger under bilen gir ikke ekstra veigrep

Men som sagt er det ot

Med tanke på miljø er det viktig

Tror jammen jeg har kjørt langt mere vinterkjøring enn deg, med lang botid i Nord-Norge, ut fra det du skriver her. Vinterveier er jeg meget godt kjent med, også nullføre med speil-is med både vann og tørr snø oppå.

Det du tydeligvis ikke forstår her, er at på snødekte vinterveier, så gjør vekta på vogntoget slik at de faktisk har godt grep på snøen. Det er først når man nærmer seg nullføre og is, at man begynner å slite. Trenger ikke gjøre mer enn å se hvordan dekkene på en tung bil gir dypere spor, der det ellers bare har kjørt lette biler før. Og de graver fort opp snøen om det blir endel krefter som må plantes i bakken, der en personbil bare hadde spunnet.

Men regner med at @Jarmo som har full pakke med bokstaver på lappen, kan bekrefte det jeg skriver her. Uansett, dine observasjoner er ugyldige som bevis her. Du må ha mer statistikk å støtte deg på.

Jeg støtter det som fremkommer fra Vegvesenet her, de har erfaringen som både du og jeg mangler om faktisk kjettingbruk. Forskjellen er at jeg ikke prøver å mene noe om faktisk kjettingbruk i mengde, fordi jeg ikke har orket å sjekke det. Men man ser tydelig forskjell på dager da føreforholdene er rett for kjettingbruk, for da brukes de kjettingplassene for det de er ment for.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (12 timer siden):

Men eg vil heller ha bil med piggdekk enn all den saltinga!

Det kan du selvfølgelig ønske deg, men samfunnet er 100% avhengig av saltingen dessverre. Så da kjører jeg heller piggfritt, og har gjort det relativt problemfritt i 30 år.

Lenke til kommentar
12 hours ago, sveibuen said:

Ang vekt, så er det når det først slepper, så seile du av gårde med piggfrie! Med piggdekk klarer du å stoppe!
Men ja, kommer mye på hvordan man kjører, selvfølgelig!
Men eg vil heller ha bil med piggdekk enn all den saltinga!

Salt ødelegger jordsmonn, trær og vegetasjon.

Piggdekk ødelegger veg og lunger.

På veger med høy ÅDT så gir ikke piggdekk nok friksjon til å hindre kaos. Kun salt som funker.

Eller at vi bygger byer på samme måte som MDG vil, ref 10minutters byen. Og at alle bor i by

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (7 timer siden):

Tror jammen jeg har kjørt langt mere vinterkjøring enn deg, med lang botid i Nord-Norge, ut fra det du skriver her. Vinterveier er jeg meget godt kjent med, også nullføre med speil-is med både vann og tørr snø oppå.

Det du tydeligvis ikke forstår her, er at på snødekte vinterveier, så gjør vekta på vogntoget slik at de faktisk har godt grep på snøen. Det er først når man nærmer seg nullføre og is, at man begynner å slite. Trenger ikke gjøre mer enn å se hvordan dekkene på en tung bil gir dypere spor, der det ellers bare har kjørt lette biler før. Og de graver fort opp snøen om det blir endel krefter som må plantes i bakken, der en personbil bare hadde spunnet.

Men regner med at @Jarmo som har full pakke med bokstaver på lappen, kan bekrefte det jeg skriver her. Uansett, dine observasjoner er ugyldige som bevis her. Du må ha mer statistikk å støtte deg på.

Jeg støtter det som fremkommer fra Vegvesenet her, de har erfaringen som både du og jeg mangler om faktisk kjettingbruk. Forskjellen er at jeg ikke prøver å mene noe om faktisk kjettingbruk i mengde, fordi jeg ikke har orket å sjekke det. Men man ser tydelig forskjell på dager da føreforholdene er rett for kjettingbruk, for da brukes de kjettingplassene for det de er ment for.

I teorien er det friksjonskoefesient mellom dekk og snø/is som avgjør veigrepet. Det tror jeg de fleste vet.

Godt at vi er enige om at vogntog stort sett kjører piggfritt. At dere er så sløve at dere ikke ser om de har de på eller ikke kan jeg ikke uttale meg om. Jeg ser det og på veier med stigning under 3-4% er det sjelden at lastebiler eller busser bruker kjetting. Bussene i Bergen ser man i praksis aldri med kjetting uansett føre

Ser også at en stor del av taxier har kuttet ut piggdekk. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (49 minutter siden):

I teorien er det friksjonskoefesient mellom dekk og snø/is som avgjør veigrepet. Det tror jeg de fleste vet.

Godt at vi er enige om at vogntog stort sett kjører piggfritt. At dere er så sløve at dere ikke ser om de har de på eller ikke kan jeg ikke uttale meg om. Jeg ser det og på veier med stigning under 3-4% er det sjelden at lastebiler eller busser bruker kjetting. Bussene i Bergen ser man i praksis aldri med kjetting uansett føre

Ser også at en stor del av taxier har kuttet ut piggdekk. 

De fleste bruker ikke piggdekk eller kjetting til vanlig, som mer enn antydet, fordi hoveddelen av veinettet saltes. Da gjør piggfritt seg best, og det reduserer veislitasjen masse. Så bra at folk flest tar ansvaret.

Og som skrevet før, vogntogene kjører ikke konstant med kjetting om vinteren, for ellers så blir kjettingene ødelagt. Dessuten skal de og være med å ta vare på veiene så godt de kan. Du ser de derfor sjeldent i by-områder, på hovedveiene mellom byene eller i små bakker, med kjettinger på. 

Det er først når det er ekstra glatt, og stigningene begynner å bli større at de tas på. Der veiene er tjukke av snø, så vil det dog være mer grunnlag for å ha kjettinger på, fordi snøen gir etter, og da skades ikke kjettinger eller veibane på samme måte.

Hjemme i nord, var det helt vanlig at hjullastere og traktorer hadde på kjettinger når det var mye snø. Men de gikk og av om det ble bare veier. Og som antydet over, der saltingen gjør veiene bare, må de og ta de av til vanlig, og bare ta de på når det er is eller de skal opp lange og bratte bakker, der de får hardpakket snø og is på vei oppover. Ellers ikke, av nevnte grunner.

 

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (På 26.8.2024 den 8:31 PM):

Slipper iallefall second hand smoking.... Ingenting som er verre i trafikken enn å havne bak en bil som gasser mye. Fyller seg i kupeen etter få sekunder også er en stuck med driten. Samme i tuneller etc.

For ikke å snakke om hillbillyene som "røyklegger" elbiler med vilje. Heldigvis få av disse.

Gull med Tesla da. HEPA-filteret fjerner omtrent alt av partikler og drit. Kan ligge bak en bil som spyr sort dieseleksos uten å lukte noe som helst. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Gull med Tesla da. HEPA-filteret fjerner omtrent alt av partikler og drit. Kan ligge bak en bil som spyr sort dieseleksos uten å lukte noe som helst. 

Partikkelfilter (HEPA = High Efficiency Particulate Air) gjør veldig lite med lukt. Luktmolekyler tenderer til å være lette volatile organiske forbindelser og suser rett gjennom partikkelfilteret.

https://en.wikipedia.org/wiki/HEPA

"HEPA filters are designed to arrest very fine particles effectively, but they do not filter out gasses and odor molecules. "

Det er nok en annen grunn enn partikkelfilteret til at du ikke kjenner noen lukt. Sannsynligvis fordi det er for uttynnet til det når luftinntaket eller bilen du ser rett og slett ikke slipper ut så mye luktstoffer ev. ikke er en vesentlig bidragsyter til lukt ved din bil.

Du kan ha andre filtre (karbonfiltre) som kan ta luktstoffer, men disse har kort levetid siden de forbrukes ettersom de adsorberer luktstoffene (og de gjør de hele tiden enten du kjører eller ei)

Lenke til kommentar
15 hours ago, Simen1 said:

DMC DeLorean med Hyundai-ish pixelerte lys og 80-talls F1-spoiler?

Nå sånt ja. Blir sikkert litt nedtonet i produksjonsversjonen da, men Hyundai bruker å holde bilene ganske lik konseptet så blir nok gromt.

Bakhjulsdrift og 670hk på hydrogenutgaven. Blir vel sikkert like mye med ren elektrisitet og.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, Complexity said:

Hyundai snur på planene og lanserer denne som helelektrisk istede for hydrogen-elektrisk.

Latterlig grom bil

nvision74-section01-img02-02.thumb.jpg.a406249388607a553a8226b77a46dc27.jpg

Snapchat-755864024.jpg

Kilder? vanvittig pen bil! Så håper jeg de klemmer til med typ 100 kWh batteri og 800 volts arkitektur. 

Endret av The Very End
Lenke til kommentar
14 minutes ago, Complexity said:

Husker ikke hvor jeg leste det men ser motor og har en liten artikkel om den:

https://www.motor.no/aktuelt/hyundai-setter-n-vision-74-i-produksjon/286175

Nevnes at det bare skal lages 100 av den der da. Det er jo isåfall massiv nedtur.

Hvis kun 100 så rakner det for meg. Den bilen kan / kunne godt blitt min neste (mulig jeg måtte vunnet i Lotto da men men).

Endret av The Very End
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...