Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
PgUp skrev (55 minutter siden):

Hvilke partier støtter alle lederne av alle bulselskapene?

Forskjell på å være styreutnevnt leder i en bedrift og å være grunder/eier og leder. Når det gjelder hvor ille det evt er å kjøpe en Tesla på denne bakgrunnen, så vil jeg vel si at det er bedre å kjøpe enkelte kinesiskbygde biler enn Tesla allerede før denne nyheten. Det er faktisk helt uanktuelt å støtte en bilprodusent som behandler de ansatte så dårlig.

Endret av AL123
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alltids fascinerende når eiere av tyske biler skal prate om moralen til andre når det kommer til bilvalget!

Hadde man hatt integritet, så hadde man enten latt være å hovere ovenfor andres moralske valg når det kommer til bilmerket man kjører, eller valgt brittisk, fransk eller noe fra andre land som var på vestlig side under 2. verdenskrig. Det utelukker derfor også spanske (franco) og italienske (Mussolini) merker, i tillegg til de tyske (Hitler).

Kan litt for lite om asiatisk nyere historie, men ihvertfall japanske bør man vel da og holde seg unna. Koreanske er, om jeg husker rett, helt greit.

Og selv om amerikanerne helst ikke ville delta, så ble de jo dratt inn i krigen av Japanerne, og vi kan derfor takke de og canadierne bl.a., i tillegg til de vestlige europeiske landene, for at vi lever i den mest fredlige delen av verden per nå, til tross for russisk aggresjon de siste årene!

Går vi lengre tilbake, kan vi kanskje takke nei til noen flere, men da står vi jammen ikke igjen med så mange alternativene igjen, utenom å holde oss til apostlenes hester og kanskje og båter. Norge er/var jo en stolt skips og båtbyggernasjon, selv om vi i stor grad har flyttet ut all skipsbygging til utlandet!

Sånn, da var historieleksjonen over fra min side! :thumbs:

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
19 minutes ago, Snowleopard said:

Alltids fascinerende når eiere av tyske biler skal prate om moralen til andre når det kommer til bilvalget!

Hadde man hatt integritet, så hadde man enten latt være å hovere ovenfor andres moralske valg når det kommer til bilmerket man kjører, eller valgt brittisk, fransk eller noe fra andre land som var på vestlig side under 2. verdenskrig. Det utelukker derfor også spanske (franco) og italienske (Mussolini) merker, i tillegg til de tyske (Hitler).

Du mener altså at arvesynden er for alltid, og man kan aldri gå bort i fra og ta avstand fra tidligere feil. Deg om det. Jeg mener sanksjonering er mest av alt relevant på hva noen gjør nå.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (5 minutter siden):

Alltids fascinerende når eiere av tyske biler skal prate om moralen til andre når det kommer til bilvalget!

Hadde man hatt integritet, så hadde man enten latt være å hovere ovenfor andres moralske valg når det kommer til bilmerket man kjører, eller valgt brittisk, fransk eller noe fra andre land som var på vestlig side under 2. verdenskrig. Det utelukker derfor også spanske (franco) og italienske (Mussolini) merker, i tillegg til de tyske (Hitler).

Kan litt for lite om asiatisk nyere historie, men ihvertfall japanske bør man vel da og holde seg unna. Koreanske er, om jeg husker rett, helt greit.

Og selv om amerikanerne helst ikke ville delta, så ble de jo dratt inn i krigen av Japanerne, og vi kan derfor takke de og canadierne bl.a., i tillegg til de vestlige europeiske landene, for at vi lever i den mest fredlige delen av verden per nå, til tross for russisk aggresjon de siste årene!

Går vi lengre tilbake, kan vi kanskje takke nei til noen flere, men da står vi jammen ikke igjen med så mange alternativene igjen, utenom å holde oss til apostlenes hester og kanskje og båter. Norge er/var jo en stolt skips og båtbyggernasjon, selv om vi i stor grad har flyttet ut all skipsbygging til utlandet!

Sånn, da var historieleksjonen over fra min side! :thumbs:

Legg merke til at jeg ikke har "hovert" ovenfor andres valg, kun påpekt at man kan gå litt stillere i døra når man nå automatisk disser feks kinesiske biler. 😄

Personlig bryr jeg meg katta hva folk kjører så lenge de følger trafikkreglene. ❤️

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Du mener altså at arvesynden er for alltid, og man kan aldri gå bort i fra og ta avstand fra tidligere feil. Deg om det. Jeg mener saksjonering er mest av alt relevant på hva noen gjør nå.

Virker det som tyskerne har lært? Trenger jeg å minne på #Dieselgate? Trenger jeg å minne på saken om eksperimentene på mennesker og aper gjennomført av ihvertfall 2 av de tyske bilprodusentene, selv om jeg mener å huske at alle tre var involvert?

Bare å gå tilbake i denne tråden, der har jeg linket til de sakene

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Duriello skrev (2 minutter siden):

Legg merke til at jeg ikke har "hovert" ovenfor andres valg, kun påpekt at man kan gå litt stillere i døra når man nå automatisk disser feks kinesiske biler. 😄

Personlig bryr jeg meg katta hva folk kjører så lenge de følger trafikkreglene. ❤️

Var ikke deg jeg hadde i tankene! 😉

  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, Snowleopard said:

Virker det som tyskerne har lært? Trenger jeg å minne på #Dieselgate? Trenger jeg å minne på saken om eksperimentene på mennesker og aper gjennomført av ihvertfall 2 av de tyske bilprodusentene, selv om jeg mener å huske at alle tre var involvert?

Bare å gå tilbake i denne tråden, der har jeg linket til de sakene

Du får bestemme deg hva du mener er de produsentenes dødssynd, nå driver du kun å flytter på målpostene.
Meg bekjent har VAG måtte svare for dieslgate, inklusive fengselsstraffer for noen av de involverte. Igjen Arvesynden er lite intressant.

Jeg kan ikke se at å kjøpe bil fra en av de tyske produsentene på noen måte kanaliserer penger til fascisme eller tilsvarende uhumskheter.

Endret av sverreb
  • Liker 4
Lenke til kommentar
sverreb skrev (7 minutter siden):

Du får bestemme deg hva du mener er de produsentenes dødssynd, nå driver du kun å flytter på målpostene.
Meg bekjent har VAG måtte svare for dieslgate, inklusive fengselsstraffer for noen av de involverte. Igjen Arvesynden er lite intressant.

Jeg kan ikke se at å kjøpe bil fra en av de tyske produsentene på noen måte kanaliserer penger til fascisme eller tilsvarende uhumskheter.

Hvorfor snakker du om arvesynden? Hvor har jeg nevnt den? Jeg har bare snakket om historien fra 1. verdenskrig og fremover, der disse tyske selskapene gjorde seg store som leverandører til Hitler-Tysklands krigføring.

Poenget var at det er rimelig teit at man skal hovere over folk som har kjøpt eller kjøper seg Tesla, bare fordi Musk gjør en og annen dum avgjørelse eller uttalelse, når det ikke engang kan kalles ulovlig.

#Dieselgate og de forsøkene med eksosgass og både aper og mennesker, som begge har skjedd i relativt ny tid, var ulovlig og groteske, og helt og fullstendig moralsk forkastelig. Og de tyske produsentene har altså blitt tatt med buksene nede, menn nektet helt til de oppfattet at bevisene mot de var for sterke!

Når det kommer til ev. boikott av kinesiske biler, så handler det ikke så mye om styrelederne/presidentene i de forskjellige bilproduserende selskapene fra det  landet, så mye som det handler om et mulig kinesisk "herredømme" ved at de med en viss grad av sannsynlighet har drevet og driver med planlagt subsidiering iden hensikt å utkonkurrere vestlige selskaper, og dermed stå igjen med en makt man ikke bør unne de.

Selge billig nå, kvitt seg med brysomme konkurrenter fra andre deler av verden , så kan man heller skru opp prisene når de kinsesiske bilmerkene har overtatt markedet. Dette er jo en taktikk kineserne har gjort i andre markeder.

Og når vi ser hvordan Kina holder på overfor nabolandene sine, Filippinene, Vietnam, Brunei, Indonesia og Malaysia og tvisten om sjøgrensen (hevder de har rett på 200 nautiske mil, men overser reglene om grensedragning når hav-avstanden er mindre enn dette mellom landene og sjøgrensene.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Jotun skrev (32 minutter siden):

Eg har slutta å lade med Elton etter de siste nyhetene om Trump støtte!

Hva har Elton med Trump-støtte å gjøre? De er vel utgått fra norske aviser, og har sånn sett ikke noe med Musk eller Tesla eller Trump å gjøre!

Eller sitter du med annen info?

EDIT: Tesla SuC er vel eneste operatøren de ikke har med, ser det ut til.

https://elton.app/no/operators

Endret av Snowleopard
Skriveleif - lagt til ny edit!
Lenke til kommentar

Vil bare påpeke at ved å betale skatt og bo i Norge så støtter du at Oljefondet har 78 435 498 500 kroner i Tesla, ca 1% av aksjene til Musk. Hold politikk og bilvalg separert vær så snill - er bare tull.
Er mange eksempler på at de fleste bigcorp har svin på skogen så hvis du skal leve 100% i tråd med etikk og moral så må du leve off grid langt inni skogen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
9 hours ago, Snowleopard said:

Hvorfor snakker du om arvesynden? Hvor har jeg nevnt den? Jeg har bare snakket om historien fra 1. verdenskrig og fremover, der disse tyske selskapene gjorde seg store som leverandører til Hitler-Tysklands krigføring.

Poenget var at det er rimelig teit at man skal hovere over folk som har kjøpt eller kjøper seg Tesla, bare fordi Musk gjør en og annen dum avgjørelse eller uttalelse, når det ikke engang kan kalles ulovlig.

 

Det er mye som er såpass motbydelig selv om det er strengt talt lovlig at man helt rimelig ikke vil være med å bidra til det. Elon Musks sponsing av Donald Trumps kampanje er en slik ting for mange, meg inklusive.

Hva arvesynden angår så later du til å være veldig opphengt i at man skal likestille uhumskheter som skjedde 80 år siden hvor de ansvarlige for lengst er ute av bildet med uhumskheter som pågår aktivt i dag. Det er jeg ikke på noen måte enig i og jeg anser derfor din sammenligning av tyske bilselkapers befatning med nazismen for 80 år siden med Teslas befatning med Donald Trump i dag som irrelevant.

Jeg sanksjonerer ikke p.g.a. hevnmotiv slik en sanksjonering av tyske selskaper p.g.a. nazismen ville vært. Jeg sanksjonerer for å påvirke i en positiv retning der det er pågående uakseptabel opptreden.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
48 minutes ago, Auto Asmodeus said:

Vil bare påpeke at ved å betale skatt og bo i Norge så støtter du at Oljefondet har 78 435 498 500 kroner i Tesla, ca 1% av aksjene til Musk. Hold politikk og bilvalg separert vær så snill - er bare tull.
Er mange eksempler på at de fleste bigcorp har svin på skogen så hvis du skal leve 100% i tråd med etikk og moral så må du leve off grid langt inni skogen.

Dette er tøv. Det er helt greit å stemme med lommeboka og unngå å sende penger til selkaper som tråkker over ens røde linjer.

Å bedrive en moralsk relativisme hvor man hevder alle har noen svin på skogen så da er alle like ille er tøys. Det finnes alltid nyanser og grader av feiltrinn og det er helt rimelig å skille på grader av uakseptabel opptreden og sette grenser for hva man vil eller ikke vil sanksjonere.

Å påstå som du gjør at man skal ignorere alt av etiske problemstillinger omkring hvem man handler med er å gi frikort til å opptre så utidig man vil uten konsekvens. En slik tankegang er jeg ikke med på.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
sverreb skrev (10 minutter siden):

Det er mye som er såpass motbydelig selv om det er strengt talt lovlig at man helt rimelig ikke vil være med å bidra til det. Elon Musks sponsing av Donald Trumps kampanje er en slik ting for mange, meg inklusive.

Hva arvesynden angår så later du til å være veldig opphengt i at man skal likestille uhumskheter som skjedde 80 år siden hvor de ansvarlige for lengst er ute av bildet med uhumskheter som pågår aktivt i dag. Det er jeg ikke på noen måte enig i og jeg anser derfor din sammenligning av tyske bilselkapers befatning med nazismen for 80 år siden med Teslas befatning med Donald Trump i dag som irrelevant.

Jeg sanksjonerer ikke p.g.a. hevnmotiv slik en sanksjonering av tyske selskaper p.g.a. nazismen ville vært. Jeg sanksjonerer for å påvirke i en positiv retning der det er pågående uakseptabel opptreden.

Det du later til å ikke få med deg, er at jeg tok frem det eksempelet for å vise hvor dumt det blir. Og jeg viste til ting som har skjedd i nyere tid og, for å vise at det fremdeles skjer grums der. Altså rett og slett for å vise hvor dumt det blir å sette et helt selskap med gode og populære produkter i en skvis, pga at man ikke liker synspunktene til mannnen/dama på toppen.

Selvsagt har folk forskjellige grunner for å like eller mislike et selskap eller dets produkter, men å bruke det til å skulle rakke ned på andre som ikke setter de samme kriteriene til grunn, blir for dumt!

Men altså, ar du ikke fattet poenget etter denne forklaringen, så vil du neppe forså eller akseptere det uansett hva jeg skriver videre, så da blir det bare bortkastet tid og energi, og det kjeder de som har oppfattet det! Uansett, nå vil jeg ikke drive repeat på dette, så jeg kutter den delen av diskusjonen for min del.

Endret av Snowleopard
La til " til mannnen/dama på toppen" i første avsnitt!
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...