Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Duriello skrev (3 minutter siden):

Du la merke til at jeg skrev at jeg ikke hater Tesla, sant? Du la merke til at jeg skrev at jeg blant annet liker TM3 sant?

Du så jeg skrev at Tesla gjør mye bra, men også mye dårlig. Sant?

Men det er så lett for "the church of T"  å gjøre allt negativt snakk om T til hat. 😀

 

Jeg tåler at Tesla nevnes i en elbil tråd, selvfølgelig. Men kan selvskrytet holdes til Teslas egen tråd? 

Jeg så alt du skrev. Men jammen ikke lett å være sikker på hva du egentlig mener, eller bare skriver for å fremstå som mer åpen. Men jeg må si det er artig når du må komme med så mange negative ord for å komme frem til poenget ditt. 

Duriello skrev (19 minutter siden):

Jadaa! Elon er en autistisk dickwad genious! 

Duriello skrev (5 minutter siden):

"the church of T"  å gjøre allt negativt snakk om T til hat

Som sagt, jeg nevnte at de klarte å bli mestselgende, og så i de neste, så svarte jeg på heller negativte reaksjoner. De som du da reagerte på. Derav svarene mine!

Duriello skrev (2 minutter siden):

Eh, ja.. Når jeg leser gjennom det jeg har skrevet så innser jeg kanskje at jeg skulle latt den siste hurtigvirkende smertestillende jeg tok, være. 

😅

OK, da tror jeg kanskje vi kan "bli venner igjen", og fortsette diskusjonen på en fin måte! :thumbup:

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Måker ER noe dritt, ja.

Da jeg vokste opp, så hadde vi en "terrormåke" i nabolaget som lekte Stuka Bomber" i hekkesesongen, som tilfeldigvis angrep alle som passerte et "sentralt" punkt i boligfeltet vi hadde bygd hus i.

Derimot, måsegg i pannekaker er j.vlig godt! :thumbs:

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 minutter siden):

Måker ER noe dritt, ja.

Da jeg vokste opp, så hadde vi en "terrormåke" i nabolaget som lekte Stuka Bomber" i hekkesesongen, som tilfeldigvis angrep alle som passerte et "sentralt" punkt i boligfeltet vi hadde bygd hus i.

Derimot, måsegg i pannekaker er j.vlig godt! :thumbs:

Var innlagt på sykehus en ukes tid nå, utenfor mitt rom var det en type en etasjes brakkerigg med noe slags ståltak. Der hadde måkekolonien funnet sitt "sanctum". Hver natt fra ca kl 2 og utåver, kom alltid den samme kråken tilbake for å lage leven. Vinduene måtte stå oppe for å hindre varmerelaterte dødsfall...

 

For å hindre sletting grunnet off topic, det sto 2 hyundai kona, og en stilig i4 parkert nedenfor der igjenn. At de frivilig parkerte der, er ett mysterium.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (15 timer siden):

Uansett, Tesla Model Y er per 2023 verdens mestselgende bilmodell av alle, med 1,22 millioner biler, med Toyota Rav 4 og Honda CR-V på de toi neste plassene. Toyota Corolla og Toyota Corolla Cross på de to neste plassene. Tesla har forøvrig og 10ende-plassen med TM3:

Er Toyota Corolla og Toyota Corolla Cross to forskjellige modeller eller to varianter av samme modell? Hvis det siste så slår Corolla-salget Model Y med klar margin.

Men det er jo bare akademisk for det som teller er totalsalget. Toyota har stor vekst i salget og lange ventelister mens Tesla hadde 13% fall i salget i sitt hjemmemarked USA(-9% globalt) og hundretusener av produserte biler som står parkert på jorder og nedlagte kjøpesentre.

En av mange årsaker er at Toyota og andre bilprodusenter er flinke på å fornye og lage modeller for enhver smak mens Tesla ser ut til å ha gitt opp utvikling av biler til fordel for fantasiprosjekter som Optimus-roboter. Selv en moderat og høyst etterspurt refresh av Model Y er utsatt til neste år.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
uname -i skrev (2 timer siden):

Er Toyota Corolla og Toyota Corolla Cross to forskjellige modeller eller to varianter av samme modell? Hvis det siste så slår Corolla-salget Model Y med klar margin.

Men det er jo bare akademisk for det som teller er totalsalget. Toyota har stor vekst i salget og lange ventelister mens Tesla hadde 13% fall i salget i sitt hjemmemarked USA(-9% globalt) og hundretusener av produserte biler som står parkert på jorder og nedlagte kjøpesentre.

En av mange årsaker er at Toyota og andre bilprodusenter er flinke på å fornye og lage modeller for enhver smak mens Tesla ser ut til å ha gitt opp utvikling av biler til fordel for fantasiprosjekter som Optimus-roboter. Selv en moderat og høyst etterspurt refresh av Model Y er utsatt til neste år.

Ja, Tesla er ikke et bilselskap. De utvikler teknologi. 

De satser hardt på AI for å kunne selge dette videre til andre selskap.

Lykkes de så vill de bli enorme.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (16 timer siden):

Alle vet at elbiler er dyrere enn ice-biler, bl.a. pga batteriet.

Blant annet? Hvilke andre faktorer bidrar til at elbiler er dyrere å produsere?

Endret av mandela
Lenke til kommentar
uname -i skrev (4 timer siden):

Er Toyota Corolla og Toyota Corolla Cross to forskjellige modeller eller to varianter av samme modell? Hvis det siste så slår Corolla-salget Model Y med klar margin.

Men det er jo bare akademisk for det som teller er totalsalget. Toyota har stor vekst i salget og lange ventelister mens Tesla hadde 13% fall i salget i sitt hjemmemarked USA(-9% globalt) og hundretusener av produserte biler som står parkert på jorder og nedlagte kjøpesentre.

En av mange årsaker er at Toyota og andre bilprodusenter er flinke på å fornye og lage modeller for enhver smak mens Tesla ser ut til å ha gitt opp utvikling av biler til fordel for fantasiprosjekter som Optimus-roboter. Selv en moderat og høyst etterspurt refresh av Model Y er utsatt til neste år.

Det er nok to forskjellige modeller, som deler en del av navnet, og sikkert det meste under karosseriet. Den ene er en sedan, den andre er en SUV-type!

Corolla:

Toyota-dealer-in-Sinking-Spring-2022-Toy

Corolla Cross:

Toyota-dealer-in-Sinking-Spring-2022-Toy

mandela skrev (36 minutter siden):

Blant annet? Hvilke andre faktorer bidrar til at elbiler er dyrere å produsere?

Normalt sett langt lavere antall som bygges av hver, så da får de ikke de samme rabattene på deler de ikke deler med andre modeller, og derved og langt færre biler å fordele utviklingskostnadene på, og man har heller ikke de samme stordriftsfordelene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Kjenner jeg synes det er litt trist at Nio er kinesisk, og at de ikke nødvendigvis gjør det så bra her på berget.

Tror ikke de har lansert 'en' bil her som jeg hadde misslikt å eie, sånn bortsett fra kina biten.

 

Edit* Tenker først og fremst på designbiten, det tekniske har jeg ikke satt meg så godt inn på, vet de gjør det ok på vinter og sommertester.

 

Endret av Duriello
Tillegg
Lenke til kommentar
3 hours ago, mandela said:

Blant annet? Hvilke andre faktorer bidrar til at elbiler er dyrere å produsere?

Motorene kan nok også tenkes å dra opp en del. De er riktig nok mekanisk enkle, men inneholder ofte en god del dyrere matrialer som kopper, neodynium o.l. Når ting produseres i store volum kommer man raskt dithen at det er matrialkostnaden som ender med å dominere nær sagt uansett øvrig kompleksitet.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (20 timer siden):

Gi de 20 år til, så har de kanskje blitt store nok til å ha biler i de fleste kategorier. I mellomtiden er det fremdeles bare å ta av seg hatten for at de har klart å lage verdens mest solgte bil, til tross for at de fremdeles ikke er i alle bilmarkeder i verden.

Det er noe i det trestein sier. Det er mer riktig å sammenligne totalt antall elbiler solgt pr. produsent. Men selv om man gjør dette, så er Tesla på andreplass. Kun BYD selger flere elbiler enn Tesla på verdensbasis, og det er sterkt av Tesla ettersom BYD har et godt fotfeste i det enorme kinesiske markedet.

Nå verken har jeg Tesla, eller har lyst til å kjøpe en. Jeg er faktisk litt skeptisk til de. Men noe riktig må de ha gjort. De var en foregangsprodusent som gjorde elbiler populært for massene, og for mange er elbiler synonymt med Tesla. Mange kjøpte Tesla som sin første elbil, og mange holder seg til samme bilmerke neste gang de kjøper bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, OC-Freak said:

Vil jo tro motoren i en elbil koster mindre enn fossilmotor, oppbygging er enklere i hvert fall. Kanskje dyrere for firehjulsdrift som tross alt bruker to motorer.

Som sagt, matrialkostnad tenderer til å dominere i volum. Kompleksitet er bare en prosessoptimering som i store volum fordeler en engangs eller fågangskostnad på et så stort antall enheter at det gjerne blir  ubetydelig.
Ikke dermed sagt at alle elmotorer er dyrere enn alle ICE motorer, men jeg ser det som sannsynlig at små ICE motorer som produseres i store volum fint kan være billigere enn det meste av elmotorer som brukes i bil, også de som har store volum.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (5 minutter siden):

Det er noe i det trestein sier. Det er mer riktig å sammenligne totalt antall elbiler solgt pr. produsent. Men selv om man gjør dette, så er Tesla på andreplass. Kun BYD selger flere elbiler enn Tesla på verdensbasis, og det er sterkt av Tesla ettersom BYD har et godt fotfeste i det enorme kinesiske markedet.

Nå verken har jeg Tesla, eller har lyst til å kjøpe en. Jeg er faktisk litt skeptisk til de. Men noe riktig må de ha gjort. De var en foregangsprodusent som gjorde elbiler populært for massene, og for mange er elbiler synonymt med Tesla. Mange kjøpte Tesla som sin første elbil, og mange holder seg til samme bilmerke neste gang de kjøper bil.

Om du skal avgjøre hvilken produsent som er størst, må man jo selvsagt se på dette. Men det tar fremdeles ikke vekk det faktum at denne ferske bilprodusenten har oppnådd å få TMY til å bli verdens mest solgte bil uansett drivlinje.

Det ER en "achivement" som ikke er lett. Og som jeg mener er verdt å nevnes. Hadde forøvrig gjort det med hvilket som helst bilmodell fra en mindre bilprodusent, om de haddee klart å "stjele" slike rekorder fra gigantene. Og "alle" feirer jo enhver form for måloppnåelse og rekord, uansett om man må sette mange og til tider sære/spesifikke begrensninger for å "bli best", eller størst, minst, raskest, billigst, dyrest etc.

Derfor blir jeg litt trist på vegne av alle de som skal drive å tråkke ned slike ting, fordi det alltids er noe man ikke er best på. Og igjen, og jeg vet dette blir kjedelig, repitivt og tildels "konspiratorisk", men det virker som om det er enda viktigere å tråkke på de positive tingene ved Tesla.

Og bare for å ha presisert, selv om sikkert mange her inne ikke tror det eller glemmer det, jeg er ingen "blodfan" av Tesla eller "snurt Teslaeier" eller "medlem av Teslamenigheten. Jeg har fremdeles ikke Tesla, og har ting ved Tesla jeg ikke liker.

Og selv om jeg mener EM er dyktig, flink, smart, hardtarbeidende og visjonær - med mulighet og evne til å gjennomføre, har han helt klart noen sider jeg ikke liker. Og han tråkker ofte i baret med diverse utspill.

Dog er det veldig raskt å tilegne han meninger han ikke har uttalt, eller å dømme han for noen ville tolkninger av uttalelser eller hendelser, eller fargede utspill som helt klart er premature og basert på noens ville tolkninger, som i ettertid blir avkledd. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (19 minutter siden):

Selv syns jeg det grenser over til å bli rett og slett bisart at en skal bli trist over at andre ikke deler entusiasme over ett bilmerke en selv er entusiastisk over. For meg er Tesla en bilprodusent som har fått til mye bra har en stor og lojal følgerskare, men er for meg like lite interessant som en Toyota Corolla eller en Volkswagen Golf, som er biler jeg ikke akkurat har noen reaksjon på når jeg møter de langs veien, uavhengig av hva Toyota og Volkswagen har oppnådd med disse 2 modellene som er blandt de mest solgte bilmodellene i verden. 

Det er forøvrig helt greit å være Tesla entusiast, på samme måte som det er helt greit å være entusiast av alle andre bilprodusenter. Det som ødelegger mye for Tesla entusiaster generelt er den minoriteten som på død og liv skal pushe entusiasmen sin i trynet på alle og alltid prøve å overbevise andre som rett og slett ikke er interessert om hvor mye bedre Tesla er enn alt annet, og da oppstår jo det som en konsekvens av det førstnevnte en gruppe anti entusiaster som skal pushe på Tesla entusiaster alt som er dårligere med Tesla. Så ender en opp med 2 ytterkanter som alltid går i strupene på hverandre som aldri leder til et konstruktivt debattklima, og her mener jeg disse 2 ytterkantene er like ille. Så hjelper det jo selvfølgelig ikke på at den stadig mer og mer kontroversielle Elon Musk, som har hatt en mindre enn hellig karakterutvikling de siste par årene som leder selskapet.

Du tolker meg helt feil.

Jeg er ikke trist på dems vegne for ikke å være entusiastisk, men for å være negativ. Altså, man har selvsagt forskjellig smak,  det er forsåvidt en positiv ting.

Men å drive "belittling" - negativ respons for å gjøre det til en ubetydelighet, eller å "tråkke ned" resultatet. F.eks. det med å flytte målet for hva som er verdt å bli positivt innstilt til etterhvert som forrige mål man ikke trodde skulle nåes, faktisk nåes.

Jeg tropper ikke opp et sted der f.eks. en icebil får en pris eller oppnår et lite sannsynlig mål, ved å si at jammen de er ennå langt unne *legg inn neste målkurve* før jeg vil vil si noe positivt eller anerkjenne det. Da hadde jeg nok helt klart fått noen negative bemerkninger, eller til og med forsøkt jaget bort.

Men her virker det som slik oppførsel premieres med tommel opp og hjertemarkeringer. Kanskje nettopp fordi det er Tesla, merket folk elsker å hate!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (41 minutter siden):

Du tolker meg helt feil.

Jeg er ikke trist på dems vegne for ikke å være entusiastisk, men for å være negativ. Altså, man har selvsagt forskjellig smak,  det er forsåvidt en positiv ting.

Men å drive "belittling" - negativ respons for å gjøre det til en ubetydelighet, eller å "tråkke ned" resultatet. F.eks. det med å flytte målet for hva som er verdt å bli positivt innstilt til etterhvert som forrige mål man ikke trodde skulle nåes, faktisk nåes.

Jeg tropper ikke opp et sted der f.eks. en icebil får en pris eller oppnår et lite sannsynlig mål, ved å si at jammen de er ennå langt unne *legg inn neste målkurve* før jeg vil vil si noe positivt eller anerkjenne det. Da hadde jeg nok helt klart fått noen negative bemerkninger, eller til og med forsøkt jaget bort.

Men her virker det som slik oppførsel premieres med tommel opp og hjertemarkeringer. Kanskje nettopp fordi det er Tesla, merket folk elsker å hate!

Tipper den vonde ducken har ikke posten sin spesielt siktet/rettet mot deg, ;) men som en generel observasjon av markeder osv..

Endret av Jarmo
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (På 17.6.2024 den 5:53 PM):

Njaa, egentlig ikke. Rimac Nevera er en produksjonsbil med full europeisk typegodkjenning, mens Asparks bil er en slags prototype med uvisst formål. Hvis en går bort fra produkjsonsbiler, så har franske Venturi fremdeles rekorden for elbiler med 549km/t.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...