Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
15 hours ago, AL123 said:

Jeg snakker ikke bare om akkurat nå. Du var en av de som dømte europeiske merker nord og ned. Altså at de innen få år ville bli utkonkurert av de nye merkene. Vi ser nå at det ikke er i nærheten av å skje. Tvert imot.

Hvorfor? De fleste europeiske produsenter tjener nå også penger på elbil. 

Ok, Hvor har du tallene for at de tjener penger på elbil?

jeg har aldri sagt at de blir utkonkurrert innen 2 år. Men det haster å klare å svare på kvaliteten og utviklingstakten til Kina.

men svaret kan jo arte seg som tollmurer og bremse myndighetenes tidslinje/push på å gjøre fossil uselgelig. 
 

Fortsette med utstrakt juks på alt fra co2 utslipp til sikkerhet kan også være en strategi for å utsette ting innstilt man har betalt ned legacy cost’en sin

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Litt usikker på en vil kalle det en seier, i forhold til WLTP avvik så er den ganske midt på treet med sine -9,50 % sammenlignet mot de beste. Mini Cooper imponerer mer med sine +4,20%. Men er ellers generelt skuffet over at ingen andre klarte å levere WLTP rekkevidden sin på vår/sommer testen. 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Just now, Evil-Duck said:

Litt usikker på en vil kalle det en seier, i forhold til WLTP avvik så er den ganske midt på treet med sine -9,50 % sammenlignet mot de beste. Mini Cooper imponerer mer med sine +4,20%. Men er ellers generelt skuffet over at ingen andre klarte å levere WLTP rekkevidden sin på vår/sommer testen. 

Vil aldri få wltp tall generelt sett med terrenget i Norge, kanskje på landsbygda i Danmark hvor det er relativt flatt.

Mini/bmw har alltid vært litt pessimistiske med wlpt tall mens tesla har alltid vært optimistiske. 

Lenke til kommentar
1 minute ago, Evil-Duck said:

Litt usikker på en vil kalle det en seier, i forhold til WLTP avvik så er den ganske midt på treet med sine -9,50 % sammenlignet mot de beste. 

Hvis det hadde vært en svært dyr bil, som HiPhi-en som vant vintertesten, da skulle jeg sagt meg enig, men ha modellen som ikke bare gir mest rekkevidde per krone, men mest rekkevidde punktum, det er utvilsomt imponerende. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
onkel_jon skrev (17 minutter siden):

Vil aldri få wltp tall generelt sett med terrenget i Norge, kanskje på landsbygda i Danmark hvor det er relativt flatt.

Mini/bmw har alltid vært litt pessimistiske med wlpt tall mens tesla har alltid vært optimistiske. 

Kjørte jo selv en Kia E-Soul med WLTP på 452 km over 500 km på en lading med god margin til ladestopp på batteriet sist sommer, fra nordvestlandet til skien med de fjelloverganger og krokete vestlandsveier det innebærer. Så min erfaring fra den bilen var vertfall at WLTP var ett svært pessimistisk estimat.  

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 minutter siden):

Kjørte jo selv en Kia E-Soul med WLTP på 452 km over 500 km på en lading med god margin til ladestopp på batteriet sist sommer, fra nordvestlandet til skien med de fjelloverganger og krokete vestlandsveier det innebærer. Så min erfaring fra den bilen var vertfall at WLTP var ett svært pessimistisk estimat.  

Snittfarta betyr veldig mye her. Og på den ruta di, får man kraftige stigninger tidlig, og så mye nedover. Da skal det nok la seg fikse å få gode tall selv på bil som har et karosseri som ikke liker seg på motorvei. Skulle likt å høre hvordan det gikk om du tok returen samme ruta.

Men må og sies at KIa og Hyundai generelt er flinke på å få rekkevidde ut av bilene sine! TB fikk jo over 500 km fra Oslo mot Trondheim i Kona med maksfarta satt på 90 km/t. Vil tro han hadde en snittfart som var relativt likt med ditt, kanskje noe raskere. :thumbup:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (1 time siden):

Artig at en Renault til 440k gikk klart lengst i rekkeviddetesten til NAF. 

Liker design og interiør på denne. Så det er bra at den får litt fortjent oppmerksomhet. 👍

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (3 minutter siden):

Snittfarta betyr veldig mye her. Og på den ruta di, får man kraftige stigninger tidlig, og så mye nedover. Da skal det nok la seg fikse å få gode tall selv på bil som har et karosseri som ikke liker seg på motorvei. Skulle likt å høre hvordan det gikk om du tok returen samme ruta.

Men må og sies at KIa og Hyundai generelt er flinke på å få rekkevidde ut av bilene sine! TB fikk jo over 500 km fra Oslo mot Trondheim i Kona med maksfarta satt på 90 km/t. Vil tro han hadde en snittfart som var relativt likt med ditt, kanskje noe raskere. :thumbup:

På returen hadde jeg første ladestopp på Lom som er 485 km fra skien, men det var ikke fordi jeg MÅTTE lade, men fordi jeg ville innom bakeriet på lom :p

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 minutt siden):

På returen hadde jeg første ladestopp på Lom som er 485 km fra skien, men det var ikke fordi jeg MÅTTE lade, men fordi jeg ville innom bakeriet på lom :p

Veldig god grunn for en stopp der, har jeg hørt! :thumbs:

Kjørt i Lom selv, er veldig fint der, spesielt om sommeren. Men hadde ikke hørt ryktene om bakeriet da, var kanskje for tidlig.

Ja, det er jo bra resultat. Regner med du ikke husker hvor mange % du hadde da du plugget inn ladekabelen.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Årets rekkeviddetest ble preget av dette. Så at mange ikke oppnådde rekkevidde nær eller over WLTP er ikke rart.

Sitat:
Været var slett ikke ideelt, med tanke på optimal rekkevidde. Det regnet og var mye regn i veibanen enkelte steder. Det avvtok riktignok etter hvert, men til gjengjeld ble det kjølig på fjellet.

For ett år siden ble testen gjennomført i strålende vær, det beste vi har opplevd i denne sammenhengen – sol, lite vind og temperaturer mellom 15 og 20 grader. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 timer siden):

Ok, Hvor har du tallene for at de tjener penger på elbil?

Fra media. Hvor ellers. Det har da vært tapesert opp og ned i mente de siste månedene.

bzzlink skrev (12 timer siden):

jeg har aldri sagt at de blir utkonkurrert innen 2 år. Men det haster å klare å svare på kvaliteten og utviklingstakten til Kina.

Kvalitet? Det har da til nå i historien aldri blitt konstruert en kvalitetsbil i Kina? Og iallefall ingenting som kan måle seg med europeiske biler. Kinesiske biler hadde ikke eksistert uten europeiske underleverandører, da de ikke har teknologi til å utvikle og bygge bilene selv.  Og Hvorfor skal man ha utviklingstakten til Kinesiske produsenter? Det var jo du som hevdet at Tesla kunne ta fullstendig verdensherredømme og mangedoble salget sitt med kun 1 eller 2 modeller? VAG har for tiden 13 rene EV karosserier, med iallefall 2-3 nye på vei i løpet av året.

bzzlink skrev (12 timer siden):

men svaret kan jo arte seg som tollmurer og bremse myndighetenes tidslinje/push på å gjøre fossil uselgelig. 
Fortsette med utstrakt juks på alt fra co2 utslipp til sikkerhet kan også være en strategi for å utsette ting innstilt man har betalt ned legacy cost’en sin

Det svaret var så tåpelig og usaklig at det burde forbli ubesvart, men OK. Det finnes haugevis med analyser og spådommer om hvordan Kinesiske elbiler vil overta det europeiske markedet. Senest i går leste jeg en artikkel som hevdet at 1/4 av alle elektriske biler i solgt i Europa i 2024 vil være kinesiske. Vel, foreløpig ser det litt trått ut. I januar/februar ble det solgt over 200.000 elbiler i europa. I samme periode fantes det 40 ulike kinesiske elbilmodeller å velge mellom på det europeiske markedet. Halvparten av de ble solgt i mindre enn 100 eksemplarer. Faktum er at hvis det ikke hadde vært for MG, så hadde det kinesiske elbilsalget vært totalt neglisjerbart. Og hovedgrunnen til at MG klarer seg bra er at navnet fremdeles har en sterk europeisk tilknytning.

bzzlink skrev (12 timer siden):

 

 

Lenke til kommentar
14 hours ago, Syar-2003 said:

Årets rekkeviddetest ble preget av dette. Så at mange ikke oppnådde rekkevidde nær eller over WLTP er ikke rart.

Sitat:
Været var slett ikke ideelt, med tanke på optimal rekkevidde. Det regnet og var mye regn i veibanen enkelte steder. Det avvtok riktignok etter hvert, men til gjengjeld ble det kjølig på fjellet.

For ett år siden ble testen gjennomført i strålende vær, det beste vi har opplevd i denne sammenhengen – sol, lite vind og temperaturer mellom 15 og 20 grader. 

Jeg skjønner at NAF har lyst til å fokusere på noe som gir de overskrifter, men avvik fra WLTP gir jo ingen mening i det hele tatt. 

Selve premisset for WLTP er å ha en standard måte å rapportere forbruk/rekkevidde. 

Å teste biler på en rute og under forhold som avviker fra standarden vil selvfølgelig gi avvik. Måle hver bil på hvor stort avviket er fra WLTP på en rute som er forskjellig fra utrengningne faller på sin egen urimelighet. Det sier ingenting om hvor bra hver bil er. 

Måle bilene opp mot hverandre for så se hvor langt de kommer på en gitt rute opp mot batteristørrelse og bilklasse derimot kan jeg være med på gir mening.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (26 minutter siden):

Still spørmålet her, så kan det være at noen av de har innsikt :) 

https://www.facebook.com/groups/1254281231710266 (Fisker Owners Norway on Facebook)

Joa, for helt nye bilprodusenter og deres første bil er jo risikoen stor. Men det var vel ikke pris pr bil som var grunn til fadesen der? Det var en rekke problemer før det i det hele tatt ble fysisk bilproduksjon. Om vi snevrer oss ned til kun profitt pr bil så var Fisker i en langt bedre situasjon enn flere andre nye bilmerker (Rivian, Lucid, Tesla pre 2015). Jeg vet ikke om du er kjent med det, men alle nye bilprodusenter står ovenfor dette. Det skal endel til å gå fra startup til faktisk profitt.

Vil du si at de som kjøpte Tesla 2015-2020 ikke hadde innsikt? De tapte penger på bilene den gangen, med samme logikk burde altså alle avstått fra Tesla frem til de tjente penger.

For etablerte bilprodusenter tror jeg det er en del av regnestykket at det ikke er like lukrativ business når man endrer fra fossil til elektriske biler. Det vi ser nå er jo at produksjonen effektiviseres og trenden er positiv, igjen slik man så hos Tesla. De store bilmerkene vil ikke gå konkurs over natta slik Fisker som lanserte sin første bil gjorde, så den sammenligningen blir jo noe tynn. 

Om Renault tjener 10 dollar pr bil og BMW tjener 250 dollar pr bil, hvorfor skal det spille inn på ditt bilkjøp? Forskjellen kommer i det man har aksjer i selskapet selvfølgelig, og man har en grunn til å jobbe som innkaster. 

 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
bzzlink skrev (1 time siden):

Jeg skjønner at NAF har lyst til å fokusere på noe som gir de overskrifter, men avvik fra WLTP gir jo ingen mening i det hele tatt. 

Selve premisset for WLTP er å ha en standard måte å rapportere forbruk/rekkevidde. 

Å teste biler på en rute og under forhold som avviker fra standarden vil selvfølgelig gi avvik. Måle hver bil på hvor stort avviket er fra WLTP på en rute som er forskjellig fra utrengningne faller på sin egen urimelighet. Det sier ingenting om hvor bra hver bil er. 

Måle bilene opp mot hverandre for så se hvor langt de kommer på en gitt rute opp mot batteristørrelse og bilklasse derimot kan jeg være med på gir mening.

Jeg skrev dette med henblikk til det noen tidligere har skrevet her inne og minnet om at sommerrekkeviddetesten som ble utført i 2023 ikke kan jamføres med årets 2024 test grunnet helt ulike værforhold. Og at det er sannsynligvis grunnen til de store avvikene ift WLTP sammenliknet med sommer 2023 testen.

Vi får ta NAF testen for det den er. Nemlig å kunne sammenlikne elbiler som deltar i samme test/år med tilnærmet lik WLTP rekkevidde opp i mot hverandre.

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...