ozone Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni Hansien skrev (23 minutter siden): En veldig motstridende kommentar. Hvorfor diskutere noe en ikke bryr seg om? Nå diskuterte ikke jeg dette, bare følte det ble litt dobbelmoralsk av deg så jeg fikk lyst å kommentere. For når du nå sier: Hansien skrev (25 minutter siden): Jeg tåler da dette, jeg har bare poengtert at jeg ikke bryr meg om akkurat det Da sier jo du implisitt at du skal kunne lufte dine meninger om slikt, men at du liker det ikke når andre gjør det... Men ingen big deal på noen som helst måte!🤗 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 2. juni Del Skrevet 2. juni ozone skrev (10 minutter siden): Nå diskuterte ikke jeg dette, bare følte det ble litt dobbelmoralsk av deg så jeg fikk lyst å kommentere. På hvilken måte er dette dobbeltmoralsk? Jeg diskuterte noe helt annet enn hva jeg skriver at jeg ikke bryr meg om. ozone skrev (11 minutter siden): Da sier jo du implisitt at du skal kunne lufte dine meninger om slikt, men at du liker det ikke når andre gjør det... Hvor gjør jeg dette? ozone skrev (11 minutter siden): Men ingen big deal på noen som helst måte!🤗 Vell.. Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni Evil-Duck skrev (På 27.5.2024 den 1:21 PM): Tror nok selskapet kommer til å fortsette å eksistere, men er nok høy sansynlighet for at de kommer til å trekke seg ut av vesten, så det er absolutt ett risikokjøp. At eneste norske "forhandler" selger begge demobilene sine til snart halv pris er vel og å regne som ett dårlig tegn i den kontekst HiPhi: Hva skjedde med bilen som kom, vant og forsvant? HiPhi Z hadde en spektakulær start i det norske bilmarkedet. Men så ble det brått stille med produksjonsstans og butikker uten betjening. Er HiPhi borte for godt? Motor har lett etter svar, og funnet det..... https://www.motor.no/aktuelt/hiphi-komvant-og-forsvant/275484 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni Syar-2003 skrev (9 timer siden): HiPhi: Hva skjedde med bilen som kom, vant og forsvant? HiPhi Z hadde en spektakulær start i det norske bilmarkedet. Men så ble det brått stille med produksjonsstans og butikker uten betjening. Er HiPhi borte for godt? Motor har lett etter svar, og funnet det..... https://www.motor.no/aktuelt/hiphi-komvant-og-forsvant/275484 Og for et år og to siden hevdet flere av de ivrigste forumbrukerene her inne at det snart var over og ut for "legacy-auto". Yeah, right. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni 11 minutes ago, AL123 said: Og for et år og to siden hevdet flere av de ivrigste forumbrukerene her inne at det snart var over og ut for "legacy-auto". Yeah, right. Legacy auto har ihvertfall 10 år på seg til å skifte over men er markeder som Kina og delvis Norge hvor legacy auto sliter. Men ja er større sjanse for nye bilmerker å gå konk enn gamle unntaket er Kina merker som får penger fra regjeringen. Lenke til kommentar
Setko Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni Hei! Jeg skal ha min første elbil og har egentlig sett meg ut Nissan Leaf som den som passer best for meg og som jeg har fått best inntrykk av gjennom bekjente som også kjører Leaf. Men jeg ønsker råd hva som vil være best kjøp av en 2020 Tekna Modell med 40 kwh batteri kjørt rett under 40k til 200k kroner, eller en 2021 62kWh e+ N-Connecta til ca 50k mer, men den er kjørt rett under 20k. Jeg kjører i snitt kanskje 50km t/r jobb som egentlig er det viktigste. Blir litt kortere turen utenom ellers. Jeg har for øyeblikket ikke mulighet å lade hjemme hos meg selv, men jeg får lade hos foreldrene mine, men det er ikke hver dag jeg er innom der, max 3 dager i uken tenker jeg er realistisk. Jeg tenker derfor at en bil med litt lengre rekkevidde er bedre i min situasjon så jeg slipper å hurtiglade. tanker eller innspill settes pris på 🙏 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni (endret) Synes egentlig de prisene virket ganske så høye. Det bør være mulig å få helt ny bil med full garanti til såpass lite mer at jeg vil anbefale deg å regne på dette (dine månedlige kostnader), eller få pruta de kraftig ned. Og er enig med deg, gå for lengst mulig rekkevidde siden det ikke er så stor forskjell. NB! Husk, det er få om noen som betaler listepris nå! Som du ser, får du ny Tekna for 276K/333K. N-Connecta er 251K/301K til sammenligning. Jeg hadde alle dager i året valgt en ny N-Connecte til 301K fremfor en 3 år gammel bil til bare 50K lavere pris. Endret 3. juni av Snowleopard Skriveleif 1 Lenke til kommentar
Setko Skrevet 3. juni Del Skrevet 3. juni Snowleopard skrev (10 minutter siden): Synes egentlig de prisene virket ganske så høye. Det bør være mulig å få helt ny bil med full garanti til såpass lite mer at jeg vil anbefale deg å regne på dette (dine månedlige kostnader), eller få pruta de kraftig ned. Og er enig med deg, gå for lengst mulig rekkevidde siden det ikke er så stor forskjell. NB! Husk, det er få om noen som betaler listepris nå! Som du ser, får du ny Tekna for 276K/333K. N-Connecta er 251K/301K til sammenligning. Jeg hadde alle dager i året valgt en ny N-Connecte til 301K fremfor en 3 år gammel bil til bare 50K lavere pris. Var ikke klar over den kampanjen. Det er jo noe jeg må vurdere. 1 Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 4. juni Del Skrevet 4. juni 11 hours ago, Setko said: Hei! Jeg skal ha min første elbil og har egentlig sett meg ut Nissan Leaf som den som passer best for meg og som jeg har fått best inntrykk av gjennom bekjente som også kjører Leaf. Men jeg ønsker råd hva som vil være best kjøp av en 2020 Tekna Modell med 40 kwh batteri kjørt rett under 40k til 200k kroner, eller en 2021 62kWh e+ N-Connecta til ca 50k mer, men den er kjørt rett under 20k. Jeg kjører i snitt kanskje 50km t/r jobb som egentlig er det viktigste. Blir litt kortere turen utenom ellers. Jeg har for øyeblikket ikke mulighet å lade hjemme hos meg selv, men jeg får lade hos foreldrene mine, men det er ikke hver dag jeg er innom der, max 3 dager i uken tenker jeg er realistisk. Jeg tenker derfor at en bil med litt lengre rekkevidde er bedre i min situasjon så jeg slipper å hurtiglade. tanker eller innspill settes pris på 🙏 Ja, de bruktprisene der var høye! Men det var de da jeg kjøpte elbil i 2020 og 2023 også. Det var like økonomisk å gå for ny bil, men jeg skjønner at det ikke er alle som har ledige midler til noe slikt. Jeg prøvekjørte leaf'en i 2020, og syntes den var ubehagelig å sitte i, og endte opp med en hyundai ioniq 2020 istedet. Men idag er det jo flere biler som starter på ca 300k. Mazda mx-30, MG4, etc. Og til 350k får du vel en tesla model 3, som er MYE mer for pengene. Lenke til kommentar
Wisd0m Skrevet 4. juni Del Skrevet 4. juni (endret) 13 hours ago, Setko said: Hei! Jeg skal ha min første elbil og har egentlig sett meg ut Nissan Leaf som den som passer best for meg og som jeg har fått best inntrykk av gjennom bekjente som også kjører Leaf. Men jeg ønsker råd hva som vil være best kjøp av en 2020 Tekna Modell med 40 kwh batteri kjørt rett under 40k til 200k kroner, eller en 2021 62kWh e+ N-Connecta til ca 50k mer, men den er kjørt rett under 20k. Jeg kjører i snitt kanskje 50km t/r jobb som egentlig er det viktigste. Blir litt kortere turen utenom ellers. Jeg har for øyeblikket ikke mulighet å lade hjemme hos meg selv, men jeg får lade hos foreldrene mine, men det er ikke hver dag jeg er innom der, max 3 dager i uken tenker jeg er realistisk. Jeg tenker derfor at en bil med litt lengre rekkevidde er bedre i min situasjon så jeg slipper å hurtiglade. tanker eller innspill settes pris på 🙏 Uten mulighet til lading hjemme hadde ikke jeg kjøpt elbil. Blir mye lading med 50 km tur-retur jobb. Greit du sparer noen kroner i drivstoff, men går med mye fritid på å vente på lading. Jeg hadde Tesla Model 3 med 11 kW lader hos mine foreldre og syklet til jobb. Det holdt sånn akkurat til fritidskjøringa en liten periode. Tør ikke tenke på 50 km t/r jobb. Endret 4. juni av Wisd0m Lenke til kommentar
Setko Skrevet 4. juni Del Skrevet 4. juni Wisd0m skrev (19 minutter siden): Uten mulighet til lading hjemme hadde ikke jeg kjøpt elbil. Blir mye lading med 50 km tur-retur jobb. Greit du sparer noen kroner i drivstoff, men går med mye fritid på å vente på lading. Jeg hadde Tesla Model 3 med 11 kW lader hos mine foreldre og syklet til jobb. Det holdt sånn akkurat til fritidskjøringa en liten periode. Tør ikke tenke på 50 km t/r jobb. Det er egentlig litt mindre, det er maks 25 hver veg, varrierer litt. Men ja, jeg har vært inne på tanken å heller bare kjøpe meg en billig Yaris eller Aygo som tar meg fra a til b, så kan jeg heller skaffe meg elbil når jeg er litt mer etablert med tilgang til elbil selv enten i egen bolig eller jeg skaffer en leiebolig der det er elbil-lader inkludert. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 4. juni Del Skrevet 4. juni Det du nevner om lading. Hvor lenge er du hos foreldrene dine? Det tar noen timer å lade en leaf via ladestasjon. Så du må tilbringe en hel del timer hjemme hos foreldrene dine iløpet av en uke for å klare å holde unna.... Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 4. juni Del Skrevet 4. juni 21 hours ago, AL123 said: Og for et år og to siden hevdet flere av de ivrigste forumbrukerene her inne at det snart var over og ut for "legacy-auto". Yeah, right. Det er tøft for alle akkurat nå. Ekstra tøft for nye merker, og ganske tøft for de som har stor del av fossilbilsalget sitt i Kina. lavere etterspørsel all over. https://www.carscoops.com/2024/06/new-vehicle-inventory-swells-in-the-u-s-and-stellantis-is-partly-to-blame/ Men skiftet til elbil går tregt med mindre man subsidierer, så alt avhenger av om dino-gutta klarer å lobbyere godt nok for å bremse subsidier og miljøskatter 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 4. juni Del Skrevet 4. juni 6 hours ago, Setko said: Det er egentlig litt mindre, det er maks 25 hver veg, varrierer litt. Men ja, jeg har vært inne på tanken å heller bare kjøpe meg en billig Yaris eller Aygo som tar meg fra a til b, så kan jeg heller skaffe meg elbil når jeg er litt mer etablert med tilgang til elbil selv enten i egen bolig eller jeg skaffer en leiebolig der det er elbil-lader inkludert. Jeg vil ikke anbefale å skaffe elbil hvis du ikke kan lade hjemme eller på jobb. Det blir bare slitsomt 3 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 4. juni Del Skrevet 4. juni bzzlink skrev (1 time siden): Det er tøft for alle akkurat nå. Ekstra tøft for nye merker, og ganske tøft for de som har stor del av fossilbilsalget sitt i Kina. Jeg snakker ikke bare om akkurat nå. Du var en av de som dømte europeiske merker nord og ned. Altså at de innen få år ville bli utkonkurert av de nye merkene. Vi ser nå at det ikke er i nærheten av å skje. Tvert imot. bzzlink skrev (1 time siden): Men skiftet til elbil går tregt med mindre man subsidierer, så alt avhenger av om dino-gutta klarer å lobbyere godt nok for å bremse subsidier og miljøskatter Hvorfor? De fleste europeiske produsenter tjener nå også penger på elbil. Lenke til kommentar
Setko Skrevet 4. juni Del Skrevet 4. juni Jotun skrev (1 time siden): Det du nevner om lading. Hvor lenge er du hos foreldrene dine? Det tar noen timer å lade en leaf via ladestasjon. Så du må tilbringe en hel del timer hjemme hos foreldrene dine iløpet av en uke for å klare å holde unna.... Ja det er jo noe med det også, jeg har mulighet til å overnatte der om det trengs, men det er egentlig ikke optimalt sånn sett. Det beste hadde jo vært å hatt lademulighet selv. Jeg får kikke litt på litt noen billige i drift bensinbiler i stedet for kanskje. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 4. juni Del Skrevet 4. juni Høres ut som du skal vente litt. Er igrunn enig med de som sier hjemmelading er en forutsetning. Det er jo der man sparer de fleste kronasjene på drivstoffet. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 5. juni Del Skrevet 5. juni Uten hjemmelading blir det fort veldig upraktisk med elbil så ville heller sett på en billig bensinbil da. Det første året mitt med elbil hadde jeg ikke hjemmelader - men hadde lader på jobb så da gikk det helt fint. Har man ikke det heller blir det knotete. Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 5. juni Del Skrevet 5. juni bzzlink skrev (14 timer siden): Men skiftet til elbil går tregt med mindre man subsidierer, så alt avhenger av om dino-gutta klarer å lobbyere godt nok for å bremse subsidier og miljøskatter Peak oil er fortsatt et stykke inne i fremtiden. Tror ikke de har noe behov for å drive lobbyvirksomhet for å bremse subsidier til elbiler pr nå. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå