Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
6 hours ago, Syar-2003 said:

Service scedule (ettersyn) på ID familien til vw er hvert andre år uansett kjørelengde. Og det gjøres faktisk litt mer enn å sjekke klistremerker og interiørlys. 
Man kan også kjøpe serviceavtale til en fast pris.

Overdrev nok litt ja, men når de ramser opp slikt på utførelseslisten så sliter de med å finne ting å bruke tid på..

8400kr for en 2års service på en id4 hos møller. Er fint å slippe slikt å heller kunne ta servicen selv uten å miste garantien.

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
9 hours ago, oOF said:

Er det noen har som fortsatt har sin første Tesla Model S/X3 fra året de kom?

 

Solgte min tidlig 2019 model 3 ifjor når den rundet 4 år.

Serviceutgifter på 4 år var 0 kr.

Men jeg gjorde noe selv da:
Byttet kupefilter 1 gang 600,-
Smurte bremsene 1 gang 57,- i bremsefett
 

6 hours ago, AL123 said:

Service feks over 5 år er billigere på en ID3 enn på en Moidel 3. Og på feks Volvo er service og forsikring inkludert i 3 år. Selvfølgelig er det en fordel at man ikke trenger å binde seg til å ta service på bilen, men det betyr ikke at vedlikeholdet blir billigere.

Her vil jeg gjerne se noe dokumentasjon.
Skoda citigoen min har kostet 9350,- i obligatoriske servicer på 4 år. Model 3 ser du over.
Det var anbefalt bremsevæske bytte etter 2 år på Tesla, men den trengte ikke byttes, så det vil jo variere med bruke og klima, så 2500,- kunne vært nødvendig på TM3.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (11 timer siden):

Også bryr vi oss ikke om bil heller vi eierene, er bare retards hele gjengen og aksepterer alt slags!

 

Morsomt altså!

 

Booome....r?

Det var en kommentar rettet imot hvor lavt kunnskapsnivå det er på alt annet enn Tesla. Ingen som har sagt retards (!?) Du følte deg kanskje truffet.

Jeg tror ikke du vet helt hva en Boomer er eller hvordan det brukes som uttrykk. 

Når noen ikke får til enkelte oppgaver på PC/Mobil vs noen som ganske enkelt manøvrerer det. Hvem er boomeren i den sammenligningen? 

Det er mange positive sider ved Tesla, at man får så mye utstyr uten å velge noe ekstra er en av de. Mangel på valgfrihet er en negativ side imo. Alle merker har plusser og minuser. For meg ble utrolig mange av de retter med Highland som jeg nå har endel timer bak rattet i. 

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Herr vil jeg gjerne se noe dokumentasjon.
 

Vel, den gang det var obligatorisk med service på Tesla, så kostet en 5 års serviceavtale 20.000. Det er mange år siden, og inneholdt vel det Tesla antok var nødvendig service.  Service over 5 år på Skodaen din koster under 10k, og det kan du iallefall redusere til 6-7k vet å velge et uavhengig verksted, da alle verksteder i Norge kan VAG..

Når jeg skrev at en Tesla nok kostet det samme å vedlikeholde, så mente jeg hvis man faktisk vedlikeholdt bilen og ikke ga faen og overlot problemene til neste kunde. La oss håpe at han ikke ender opp bunnen av Måbødalen i ferien...

Jeg skrev også at det at service ikke er pålagt mht garanti er en stor fordel, men jeg tror faktisk jeg trekker det tilbake.  Jeg mente da at det er utrolig praktisk å ikke måtte forholde seg til rigide datokrav pga garanti, ikke at det er utrolig praktisk å ikke vedlikeholde bilen. Når selv de som selv påstår de er bilinteressert slurver med vedlikeholdet på Tesla, så lurer jeg på hvordan det er med den store majoriteten som ikke har peiling. Ikke rart hjuloppheng ramler av og at calipere skiftes på løpende bånd...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
6 minutes ago, AL123 said:

Vel, den gang det var obligatorisk med service på Tesla, så kostet en 5 års serviceavtale 20.000. Det er mange år siden, og inneholdt vel det Tesla antok var nødvendig service.  Service over 5 år på Skodaen din koster under 10k, og det kan du iallefall redusere til 6-7k vet å velge et uavhengig verksted, da alle verksteder i Norge kan VAG..

Når jeg skrev at en Tesla nok kostet det samme å vedlikeholde, så mente jeg hvis man faktisk vedlikeholdt bilen og ikke ga faen og overlot problemene til neste kunde. La oss håpe at han ikke ender opp bunnen av Måbødalen i ferien...

Jeg skrev også at det at service ikke er pålagt mht garanti er en stor fordel, men jeg tror faktisk jeg trekker det tilbake.  Jeg mente da at det er utrolig praktisk å ikke måtte forholde seg til rigide datokrav pga garanti, ikke at det er utrolig praktisk å ikke vedlikeholde bilen. Når selv de som selv påstår de er bilinteressert slurver med vedlikeholdet på Tesla, så lurer jeg på hvordan det er med den store majoriteten som ikke har peiling. Ikke rart hjuloppheng ramler av og at calipere skiftes på løpende bånd...

Men hva gjør de på en sånn service som du føler er superviktig da? 

Bremser (iallefall sør i landet) må smøres og sjekkes hyppig - noe man lett kan gjøre selv. Og kupefilter er jo kjempelett å bytte selv på omtrent alle biler.

Screenshot_20240526_102537_Chrome.thumb.jpg.20d279b20652e893c5793f0aaa95c0c8.jpg

Sjekkpunktene kan man jo lese seg til hvor er å eventuelt titte selv?

Bremseveske må byttes og det er en litt større oppgave som ett verksted burde ta seg av om man ikke er kyndig.

Ellers er det vel å nullstille servicevarselet blir vel det største problemet å ordne selv.....

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Etter å ha prøvekjørt e-3008 er jeg positivt overrasket over hvor lite påtrengende de nye obligatoriske ADAS-funksjonene er. Lane keep merket jeg ingenting til, og fartsgrensepåminnelsen var bare noen forsiktige bong man knapt hører om radioen står på, og den slår ikke inn før man har vært godt over grensa i noen sekunder. Enkelt å deaktivere også. 

Fin bil ellers også, men har dessverre innsett at SUV nok ikke er noe for meg. Synes det er tappet for kjøreglede, noe e-208 har i bøtter og spann. Skulle gjerne kjørt den i ti år til, om bare rekkevidde og ladehastighet på vinteren ikke var så katastrofalt dårlig. 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (25 minutter siden):

Vel, den gang det var obligatorisk med service på Tesla, så kostet en 5 års serviceavtale 20.000. Det er mange år siden, og inneholdt vel det Tesla antok var nødvendig service. 

Det ser da ut som 100.000km eller 5 års serviceavtale fortsatt koster omtrent det samme - 19.000,- inkl moms.<
Det blir 3800,- i året, og dette er vel ikke langt unna hva dette også koster hos de fleste andre merker ved pre-paid.

Tesla Prepaid Service for Norway

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

Men hva gjør de på en sånn service som du føler er superviktig da? 

Bremser (iallefall sør i landet) må smøres og sjekkes hyppig - noe man lett kan gjøre selv. Og kupefilter er jo kjempelett å bytte selv på omtrent alle biler.

Screenshot_20240526_102537_Chrome.thumb.jpg.20d279b20652e893c5793f0aaa95c0c8.jpg

Sjekkpunktene kan man jo lese seg til hvor er å eventuelt titte selv?

Bremseveske må byttes og det er en litt større oppgave som ett verksted burde ta seg av om man ikke er kyndig.

Ellers er det vel å nullstille servicevarselet blir vel det største problemet å ordne selv.....

Først og fremst bremsevæskeskift. Det bør skiftes hvert andre år, max hvert 3. år, og det er faktisk livsviktig. Å si at man har testet den er BS. Ellers er typiske ting som er greit å sjekke av og til feks bremseslanger, opphengskuler, endeledd etc. Høyspentkabler kan også være greit å sjekka, da ingen produsenter jeg har sett iallefall imponerer mtp montering av disse.

Ellers synes jeg det er rart at enkelte fabrikanter ikke har skiftingervall på kjølevæske, da det ikke er noe man ønsker å få inn i motor/batteripakke.

Det er uansett ikke mye som skal gjøres på en elbilservice, det tar ikke lang tid, og det koster ikke mye. Det er selvfølgelig artig å latterliggjøre enkelte punkt på servicelisten, men jobben er uansett så presset på tid, at de punktene uansett kan ses på som inkludert i prisen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (2 timer siden):

Solgte min tidlig 2019 model 3 ifjor når den rundet 4 år.

Serviceutgifter på 4 år var 0 kr.

Men jeg gjorde noe selv da:
Byttet kupefilter 1 gang 600,-
Smurte bremsene 1 gang 57,- i bremsefett
 

Her vil jeg gjerne se noe dokumentasjon.
Skoda citigoen min har kostet 9350,- i obligatoriske servicer på 4 år. Model 3 ser du over.
Det var anbefalt bremsevæske bytte etter 2 år på Tesla, men den trengte ikke byttes, så det vil jo variere med bruke og klima, så 2500,- kunne vært nødvendig på TM3.

Jeg burde kanskje vært mer presis. Jeg mente fra de først ble tilgjengelig i Norge og har hatt de siden da. Altså Model S fra 2012-13 (?) og så videre.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Noen ønsker at ettersyn gjøres av fagfolk og at ettersynet og dette vedlikehold ajourføres mot bilen.

Inspeksjon er å sjekke «hele» bilen.  F.eks for bremsesystemet innebærer det også å kontrollere ledninger og rør med koplinger for skader, slitasje ,korrosjon. 

Den samme sjekk gjøres av understell , drivaksler, drivknuter ,stag , dempere, fjærer og om noe er ute av posisjon.

 

Eks på en BMW Vehicle sjekk

2023 BMW i4 & iX Maintenance Requirements

Standard operations performed at each scheduled service

 

Maintenance work:

Verify the Check Control messages

"Settings" button on the steering wheel's right spoke switch cluster

• Inspect the tires, adjust the tire pressures and reset the Tire Pressure Monitor using path Menu-Vehicle Apps- Live Vehicle- 

 

Vehicle Status

: Check the parking brake functionality while the vehicle is being driven into the workshop

Check and record the customer's charge setting from the central display

 

• i4: Check sunroof guide rails and water drains for blockage or contamination

 

Tires:

  Check and adjust the inflation pressure if needed; refer to the door bottom edge label

  Check the tire size; refer to the door edge label

 

Test Drive:

• Apply the service brakes as needed to clean any surface corrosion off the brake discs. Corrosion can accumulate when predominantly using the brake regeneration/energy recuperation mode for slowing down the vehicle instead of using the service brakes.

 

Maintenance services connected to a specific service*

 

Maintenance work:

• Replace the ventilation microfilter every two years based on the vehicle production date, or in connection with the scheduled brake fluid change.

*This additional connected service will not be shown in the vehicle's CBS display.

Maintenance services that display in CBS:

 

Vehicle check

Maintenance work:

 

Check operation of horn, headlight flasher and hazard warning flashers 

Check instrument and control lighting and heater/air-conditioning blower

Check lighting system: Turn signals, back-up, license plate, interior (incl. map, reading lights), glovebox, luggage area lights

Check windshield wiper and washer jet positions

Replace battery in remote control key unit

 

Tires: 

Check tread depth, wear pattern, outer condition, inflation pressure.

If necessary, correct pressure.

Reset Tire Pressure Monitor

Check the tire settings in the Central Information Display. Reset if needed.

 

Visually inspect all SRS airbag units for torn covers, obvious damage or attachment of stickers

Rear-view mirrors

Windshield washer and intensive cleaning systems: Check protection level, fluid level; top off if necessary

Check the Flexible Fast Charger cable for damage (cuts, breakage, deformation), corrosion and wear

Check the HV charge port for damage (bent, pushed-in, or broken pins, etc.)

Blow out the HV charge port around the perimeter with compressed air to clear out any debris.

Brake system connections and lines: Check for leaks, damage and correct positioning 

Underbody, incl. all visible parts (i.e. transmission, drive axles):

       * Check for damage, leaks and corrosion

Steering components: Check for clearance, leaks, damage and wear

 

 

 

Final Inspection - road test with check of:

  Brakes

  Steering

  Shock absorbers (visual)

Brake fluid

Replace the brake fluid.

 

Front brakes

Maintenance work:

 

Replace the brake pads and brake wear sensor; clean the brake pad contact points in the calipers

  Lightly grease the wheel hub contact points to prevent corrosion

  Brake discs: Check the surface and thickness; replace as necessary.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (1 time siden):

Etter å ha prøvekjørt e-3008 er jeg positivt overrasket over hvor lite påtrengende de nye obligatoriske ADAS-funksjonene er. Lane keep merket jeg ingenting til, og fartsgrensepåminnelsen var bare noen forsiktige bong man knapt hører om radioen står på, og den slår ikke inn før man har vært godt over grensa i noen sekunder. Enkelt å deaktivere også. 

Fin bil ellers også, men har dessverre innsett at SUV nok ikke er noe for meg. Synes det er tappet for kjøreglede, noe e-208 har i bøtter og spann. Skulle gjerne kjørt den i ti år til, om bare rekkevidde og ladehastighet på vinteren ikke var så katastrofalt dårlig. 

E-208 er en kjempekul bil både inni og utenpå.

Hva gjorde at E-3008 ikke var like god på veien? 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
9 minutes ago, DrAlban3000 said:

E-208 er en kjempekul bil både inni og utenpå.

Hva gjorde at E-3008 ikke var like god på veien? 

Sier jo seg sjøl, 3008 er suv som ikke er sporty spørs jo helt hva man er etter, 208 er jo liten og nett, samme grunnen at en mini cooper s er bedre enn mini countryman, vanskelig å få en suv til å bli sporty, eneste er kanskje lambo urus men selv den er milevis unna sine søsken.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
31 minutes ago, DrAlban3000 said:

E-208 er en kjempekul bil både inni og utenpå.

Hva gjorde at E-3008 ikke var like god på veien? 

Som onkel_jon sier er det nok enkelt og greit et spørsmål om fysikk. Du sitter høyt, bilen er større i alle dimensjoner og veier nærmere 700 kg (!!!) mer. Annet enn at fjæringen oppleves stiv i lav fart var det ingenting direkte galt med bilen, det er bare sånn SUV-er er. Visste selvsagt dette på forhånd, men forskjellen var mye større enn jeg så for meg. 

I tillegg er e-208 en bil som leverer kjøreegenskaper langt utover det både prisen og den stusselige motoren skulle tilsi. Må nesten opp på i4-nivå for å få noe like gøyalt. Eller i3, men da har du plutselig enda flere begrensinger igjen. 

Synd, for har blitt veldig glad i designspråket til Peugeot, inkludert i-cockpit med det lille rattet, og nå blir det lenge å vente til det kommer noe nytt i sedan- eller hatchformat. 

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (2 timer siden):

Det ser da ut som 100.000km eller 5 års serviceavtale fortsatt koster omtrent det samme - 19.000,- inkl moms.<
Det blir 3800,- i året, og dette er vel ikke langt unna hva dette også koster hos de fleste andre merker ved pre-paid.

Tesla Prepaid Service for Norway

på BMWen fikk jeg 6 års service avtale ubegrenset km for 7500,- men det var vel en kampanje og ser at prisene har økt nå til 13790,- for samme avtalen men syns uansett at det ikke er hårreisende :) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Evil-Duck said:

på BMWen fikk jeg 6 års service avtale ubegrenset km for 7500,- men det var vel en kampanje og ser at prisene har økt nå til 13790,- for samme avtalen men syns uansett at det ikke er hårreisende :) 

Da har du fått en jævlig god deal, for listepris på 6 år service på en i4 M50 hos bmw.no er 37 654,-.

Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (8 minutter siden):

Da har du fått en jævlig god deal, for listepris på 6 år service på en i4 M50 hos bmw.no er 37 654,-.

Da snakker vi vel om service plus? Som inneholder mye mer enn service.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...