Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (58 minutter siden):

Tesla monterte lykter med led matrix før de hadde software. Kanskje de kommer med 360kamera når de klarer å utvikle det. De er vel ikke helt i mål med det ennå.

Ja helt konge. For eg kjøpte ikke med matrix lykter. Og hadde kanskje ikke lagt det til som tilvalg grunnet pris hos de fleste andre..... Så det er jo bortimot makalaust.

Tenk hvis eg får 360 kamera også ja. Det har eg heller ikke bestilt. Men det hadde eg nok bestilt hadde eg kunnet ja.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (1 time siden):

Ja nå er ikke eg ofte innom og skal bestille biler........

Men. Ford Mondeoen eg kjøpte ny. Sant mareritt. Du ønsket en ting, da var det lurt å ta bort tre ting, legge til to pakker og manuelt bare ta bort noe annet. Dette var jo i 2012, så forhåpentligvis har noe skjedd.

Audi Q4 skulle vi se på. Et puslespill av en annen verden på nettsiden. Men for all del, fikk det til. Men når det skulle sammenlignes med andre biler var det litt vrient og puslespillet med enkelt komponenter og pakker er formidabelt.

Volvo XC40 ble tur til forhandler for å få han til å sette opp. Litt usikker på hvor bra og dårlig det var siden der var det to aktuelle selskaper som skulle selge og da ble det enklere å få de til å sette opp. Men å sammenligne tilbudene blir igjen mye arbeid siden det er vrient å se hva de forskjellige tingene inneholdt og ble veldig mye.

Ev6 mener eg var forholdsvis enkel, men der gjør man store sprang mellom pakkene. Husker ikke hvor mye detaljering som var mulig der.

Enyac og ID4 var mye likt som de andre mener eg å huske men her er eg på tynn is. Brukte ikke mye tid, da de uansett ikke kunne levere 4hjulstrekk på ukjent tid. Og skulle man ha 4 hjulstrekk på id4 så måtte man visstnok ha rød søm i dashbordet noe eg finner bare artig. 

Tesla - bortimot nada alternativer. Veldig enkelt å bestille, men litt kjedelig når man ikke da kan bestille ting man gjerne kunne tenkt seg. Men der får man jo alt tesla har, så det er jo mangler med et vesentlig større perspektiv. 

Nissan. Vel. var bare LE når vi kjøpte så ble jo nesten som tesla det i sin tid. Hvordan det er nå er eg usikker på.

Bmw - Svigerfar jobbet nå hvertfall nok med dette. Men her var eg ikke involvert.

Når din eneste reelle erfaring er like gammel som Teslas første bil utenom roadster så taler det vel mer enn noe annet. Volkswagen Audi var aldri aktuelt for meg når jeg skulle handle bil da jeg ikke ønsker å ha noe å gjøre med Møller så konfiguratorene deres har jeg ikke mye erfaring med, men gikk inn å prøvde å konfigurere en Q4 E-Tron nå bare for å teste å syns det var sjokkerende enkelt, nesten litt skuffet over hvor få valg det faktisk var. 

Volvo sin konfigurator er like enkel som Tesla sin, de kan de til og med bestille på nett slik som tesla. 

resterende du nevner er og veldig enkle. 

Faktumet er uansett at dersom en ikke har data/it kompetanse til å bruke disse konfiguratorene til å konfigurere deg en bil så mangler du og den nødvendige kompetansen for å bruke en tesla hvor alt foregår på skjerm. 

PgUp skrev (2 timer siden):

Kan være du er mer ekspert enn de fleste som leter etter bil. Folk flest av de jeg har pratet med synes det er vanskelig.

Kanskje? men for meg og de fleste andre mennesker er nybil trolig den største investeringen en gjør i sitt liv utenom bolig så kanskje "folk" kan ha litt godt av å sette seg litt inn i hva de kjøper og ikke bare bli offer for dårlig impulskontroll og one click buy? Uansett, som nevnt over, mangler en basis kunskapen som skal til for å konfigurere en bil i en av de mange bilkonfiguratorene så mangler en og kunnskapen til å bruke en bil hvor all interaksjon foregår på en skjerm. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (23 minutter siden):

 

Faktumet er uansett at dersom en ikke har data/it kompetanse til å bruke disse konfiguratorene til å konfigurere deg en bil så mangler du og den nødvendige kompetansen for å bruke en tesla hvor alt foregår på skjerm. 

Kanskje? men for meg og de fleste andre mennesker er nybil trolig den største investeringen en gjør i sitt liv utenom bolig så kanskje "folk" kan ha litt godt av å sette seg litt inn i hva de kjøper og ikke bare bli offer for dårlig impulskontroll og one click buy? Uansett, som nevnt over, mangler en basis kunskapen som skal til for å konfigurere en bil i en av de mange bilkonfiguratorene så mangler en og kunnskapen til å bruke en bil hvor all interaksjon foregår på en skjerm. 

Den som kaller kjøp av bil "investering" mangler kompetansen til å investere.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Evil-Duck skrev (41 minutter siden):

Når din eneste reelle erfaring er like gammel som Teslas første bil utenom roadster så taler det vel mer enn noe annet.

Q4, enyac, xc40, bmw X1 ganger 3, nissan leaf, ID4, EV6 ionic 5 er ikke nok?

Kan respektere det. Kjøper nok for få biler til å kunne si noe. Spesielt siden vi må helt tilbake til 2022 sist eg drev med dette. Ser den.... Sorry. Kanskje eg kommer opp på ditt nivå en gang og kan få uttale meg. Men klart, IT kunnskapene mine er jo også for dårlige. Så ser den. For det var IT kunnskapene det skortet på i disse tilfellene.

Hjelpes for et svar...... 

Går faktisk ikke an å si noe særlig i denne tråden uten at man skal bli generalisert i filler. For et klima.

Snakker ikke om verktøyet men innholdet. Og godt mulig det har endret seg til det bedre siden perioden midten av 21 til slutten av 22 men det hjelper ikke på min opplevelse fra den perioden. Og det får være ferskt nok. ærlig talt.

Liker at du mener at har man ikke kjøpt bilen så teller det ikke....... Og ikke minst at du kan konkludere med at mine basiskunnskaper innen IT ikke er gode nok, kun basert på at eg synes bilselgernes verktøy er uoversiktlige. Og det uten at eg har nevnt selve verktøyet.....

Endret av Jotun
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Mag ne skrev (10 minutter siden):

Den som kaller kjøp av bil "investering" mangler kompetansen til å investere.

Det er en investering. Bare en dårlig en. Hvor dårlig den er varierer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (1 time siden):

M3 er mye dyrere enn hva en i4 noen gang har vært, eller er. 🤑
M3 har vært et begrep bilverden i flere tiår før Tesla kom på banen, og derfor bør folk klare å skille på dette.

Klarer du ikke å skrive Model 3 så får du i det minst klare å skrive TM3.

M3 er vesentlig mere vanlig enn BMW M3 eller M5 M6 og enda skjeldnere M1 som sikkert få husker med 277hk

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Mag ne skrev (15 minutter siden):

Den som kaller kjøp av bil "investering" mangler kompetansen til å investere.

Det er i hvert fall veldig vanskelig å gå i pluss, men aldri si aldri.

Spoiler

Jeg gikk 40% i pluss på selve kjøps- og salgs-summen på min forrige (uten inflasjonsjustering). Den jeg har nå regner jeg med å gå ca 30% i pluss på. Driftskostnadene har vært såpass beskjedne på begge at det i mitt tilfelle hadde vært dyrere å busse.

Spoiler

Summen av disse gevinstene er likevel ikke i nærheten av nok til å veie opp for tapet med Tesla-eierskapet.

 

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Mag ne skrev (26 minutter siden):

Den som kaller kjøp av bil "investering" mangler kompetansen til å investere.

En investering kan både være positiv og negativ, men er enig i at i dette tilfellet ville investering være feil ord å bruke . Men om en ikke har noe annet enn semantikk å argumentere med så har en ikke så mye å konstruktivt å komme med :)

Jotun skrev (17 minutter siden):

Q4, enyac, xc40, bmw X1 ganger 3, nissan leaf, ID4, EV6 ionic 5 er ikke nok?

Kan respektere det. Kjøper nok for få biler til å kunne si noe. Spesielt siden vi må helt tilbake til 2023 sist eg drev med dette. Ser den.... Sorry.

Du beskriver jo selv at den siste nye bilen du kjøpte ny var en Ford Mondeo i 2012 og hvilket mareritt dette var. Resten er jo bare en hau anekdoter. Ford kan du og nå forøvrig bestille på nett :)  Det virker mest på meg som du prøver å problematisere noe bare for å gjøre det. Jeg har vært heldig/uheldig nok til å fått kjøpe meg 4 nybiler siden 2015, alle fra forskjellige merker og forskjellige forhandlere, må dog understreke at det ikke er noen fleks, da grunnen bak at det har blitt slik er heller tragiske uten å gå innom det i denne tråden. Men det har jo gitt meg en del erfaring med hvordan prosessen er hos forskjellige forhandlere og merker og de mareritt tilfellene som beskrives her hvor en enkelt og greit ikke er i stand til å spekke opp biler uten forhandler/selgers hjelp har jeg aldri vært borti. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Evil-Duck skrev (18 minutter siden):

Du beskriver jo selv at den siste nye bilen du kjøpte ny var en Ford Mondeo i 2012 og hvilket mareritt dette var. Resten er jo bare en hau anekdoter. Ford kan du og nå forøvrig bestille på nett :)  Det virker mest på meg som du prøver å problematisere noe bare for å gjøre det. 

Nei eg skriver vel at eg kjøpte en leaf. 

Og hvis det kun er å fullføre et kjøp som teller så har du helt rett. Da har eg kun tre erfaringer siden 2012.

Men da er denne diskusjonen noe av det dummeste eg har vært borti. For når eg kjøpte siste bilen så var eg borti alle de eg nevnte og konfigurerte og spekulerte og prøvde og gjorde alt. Men eg kjøpte ikke alle de bilene nei. Så da teller det ikke? Det er det du sier? I tillegg har eg vært med i prosessen med 4 bilkjøp hos svigers siden 2020. Men det teller jo ikke for det var jo ikke eg som kjøpte de.

Eller leser du ikke skikkelig og kun er ute etter å fordumme diskusjonen?

Eg skriver heller ikke at de andre er noe mareritt? Isåfall var det en feil. For det var kun fordi oppsettet som var et direkte mareritt. Men ordna seg det også og som sagt var det i 2012.

Eg skriver det eg opplevde med de andre merkene. Så kan du gjerne spekulere i at eg er idiot og mentalt begrenset og alle mulige slags grunner. Men det var nå det en 39 åring med bachelor i automasjon opplevde da. Er ikke bil spesialist, men it biten tror eg at eg har inne nok av. 

Heldigvis går oljeplattformen eg sitter og styrer i auto for hvordan eg får til dette er over min fatteevne så dum som eg må være 🙄

Endret av Jotun
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Nei eg skriver vel at eg kjøpte en leaf. 

Og hvis det kun er å fullføre et kjøp som teller så har du helt rett. Da har eg kun tre erfaringer siden 2012.

Men da er denne diskusjonen noe av det dummeste eg har vært borti. For når eg kjøpte siste bilen så var eg borti alle de eg nevnte og konfigurerte og spekulerte og prøvde og gjorde alt. Men eg kjøpte ikke alle de bilene nei. Så da teller det ikke? Det er det du sier? I tillegg har eg vært med i prosessen med 4 bilkjøp hos svigers siden 2020. Men det teller jo ikke for det var jo ikke eg som kjøpte de.

Eller leser du ikke skikkelig og kun er ute etter å fordumme diskusjonen?

Eg skriver heller ikke at de andre er noe mareritt? Isåfall var det en feil. For det var kun fordi oppsettet som var et direkte mareritt. Men ordna seg det også og som sagt var det i 2012.

Eg skriver det eg opplevde med de andre merkene. Så kan du gjerne spekulere i at eg er idiot og mentalt begrenset og alle mulige slags grunner. Men det var nå det en 39 åring med bachelor i automasjon opplevde da. Er ikke bil spesialist, men it biten tror eg at eg har inne nok av. 

Heldigvis går oljeplattformen eg sitter og styrer i auto for hvordan eg får til dette er over min fatteevne så dum som eg må være 🙄

Diskusjonen blir vanskelig når en drar alt oppi nesa å skal prøve å avvæpne meningsmotstanderen sin med ironi og ved å tildele de meninger de ikke har. Har dog vært lenge nok i dette gamet til å ikke bite på å svare med samme mynt. Skal dog sies at det opprinnelige innlegget jeg svarte på var litt klønete formulert og jeg tolket det tydeligvis feil og det kan jeg for all del ta selvkritikk for. Men det som får meg til å adressere det er at det du beskriver ikke stemmer med virkeligheten om en faktisk går inn å prøver å specce opp de forskjellige bilene, det er nemlig veldig lett å etterprøve. 

Men si at du i dag går inn på volvo sine sider å speccer opp en EX40, syns du det er en vrien konfigurator å jobbe med? Jeg syns den er nøyaktig like enkel som tesla sin selv om der kanskje er 3-4 flere valg en kan ta. Går en på Q4 E-Tron konfiguratoren er det nøyaktig 8 valg en må ta så ser ikke hvordan det skal være ett pusespill av en annen verden. Og slik kan en jo fortsette med de eksemplene du tok frem. Så jeg tror du baserer veldig mange av påstendene dine enten på utdatert informasjon eller så er det bare du som har gjort det vanskeligere enn det trenger å være med å selv aktivt søke hjelp hos forhandlere/selgere. 

Lenke til kommentar

Har ikke prøvd siden siste bmw svigers kjøpte og sparer nok gleden til neste bil.

Men veldig bra at det er null stress å finne ut av pakker og hva man får med den og den pakken og hva men må velge for å få billigst om man ønsker de og de tingene.

Ingenting er bedre. Puslespillet var utfordringen,ikke verktøyet som eg har sagt svært mange ganger nå. 

For å eksemplifisere problemene med Forden i sin tid så var det i den tiden man skulle ha dab. Men da kunne man kun få om man valgte navigasjonspakken. Den kostet 15k og eg ville ikke ha noe annet fra den pakken

Eller når man ønsket rullegardiner til baksetet. De kunne man velge alene. Det var jo bortimot det dyreste. Valgte man barnepakken fikk man med mer stæsj og bilen ble billigere,men de tingene var ikke ting eg trengte. Men det som var kult var at om man kombinerte to andre pakker så var plutselig gardina inkludert der,og da kunne man fjerne mattene man hadde valgt og et par andre ting eg ikke husker nå. Men dette kom ikke frem noe sted at faktisk gjorde bilen billigere og siden man fikk med en del andre ting valgte man gjerne ikke den for enkeltvis var pakkene dyrere. 

Når svigerfar kjøpte volvoen ønsket vi å specce q4 noenlunde likt tilbudet fra Volvo. Da var det mye samme situasjonen. Dette var da i 21. Man måtte hele tiden sjonglere mellom pakker og enkelt komponenter. Og noen ting gikk ikke an å kombinere. Da fikk man ikke noe pris. Men snakket vi med Audi forhandler så ordnet han det. Ble bare veldig dyrt 😅

Dette er reelle opplevelser som ikke har noe med it kunnskaper å gjøre. Egentlig ikke manglende kunnskaper om bil på et teknisk nivå. Men ingenting er bedre enn om disse tingene er blitt bedre siden 2022.

Men det er jo ikke bare eg som sier at dette er en utfordring.

Det får bli en positiv overraskelse hvis eg noen gang skal kjøpe personbil igjen 🤷

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er det bare jeg som ser ironien i at enkelte påstår de kjører verdens mest høyteknologiske bil, men sliter med å få til en enkel bilkonfigurator på nett?

Forøvrig er det ikke så vanskelig å se hvorfor Tesla har solgt bra frem til nå. Mye plass og mye rekkevidde for pengene, iallefall i de billigste utgaven vil appelere til mange, spesielt de som ikke er så veldig opptat av bil utover at det skal være et transportmiddel for familien og det er tross alt de bilkundene det er flest av. Og de kan nok sikkert leve med ulempene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (7 timer siden):

Hadde Tesla hatt bedre kundeservice og vært mer snille mtp reklamasjon osv. kunne de virkelig dominert.

Litt av poenget er vel at de ikke kan ha bedre kundeservice til den prisen. Dårlig behandling av ansatte og dårlig kvalitetskontroll er ikke oppskriften på en kvalitetsopplevelse. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
AL123 skrev (6 minutter siden):

Litt av poenget er vel at de ikke kan ha bedre kundeservice til den prisen. Dårlig behandling av ansatte og dårlig kvalitetskontroll er ikke oppskriften på en kvalitetsopplevelse. 

Jepp, rangere som kommer å fikser bilen uten at du snakker med de engang er forferdelig 😅 for ikke å snakke om 0 krav til vedlikehold. Fælt altså.

Også bryr vi oss ikke om bil heller vi eierene, er bare retards hele gjengen og aksepterer alt slags!

 

Morsomt altså!

 

Booome....r?

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Simen1 said:

Det er i hvert fall veldig vanskelig å gå i pluss, men aldri si aldri.

  Reveal hidden contents

Jeg gikk 40% i pluss på selve kjøps- og salgs-summen på min forrige (uten inflasjonsjustering). Den jeg har nå regner jeg med å gå ca 30% i pluss på. Driftskostnadene har vært såpass beskjedne på begge at det i mitt tilfelle hadde vært dyrere å busse.

  Reveal hidden contents

Summen av disse gevinstene er likevel ikke i nærheten av nok til å veie opp for tapet med Tesla-eierskapet.

 

Bare hvis du kun teller finansiell avkastning. Men hvis det er alt som teller, tenk på hvor dårlig investering mat er, alt blir til dritt.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
4 hours ago, Jotun said:

Tenk hvis eg får 360 kamera også ja. Det har eg heller ikke bestilt. Men det hadde eg nok bestilt hadde eg kunnet ja.

Får neppe det så lenge det er patentert. Var ikke skiltgjenkjenning på min bil heller før dagen etter patenten på det utgikk og jeg fikk en update med det. Tesla betaler ikke for for patenter.

Dog er jeg meget imponert over den nye visuelle softwaren som er kommet nå. Selv min 5 år gamle bil fikk jo dette og jeg er meget fornøyd.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Firehjulsdriften på noen av de kinesiske EV’s er tvilsom og mangelfull ved rygging. Noe som passer dårlig med nordisk vinter.
Gjelder først og fremst MG som ikke har noen AWD overhode i revers.
Men også BYD feiler med sin Seal til tross for en slags innkopling av AWD i følge det svenske bilnettstedet Vi Bilägare.

https://www.motor.no/aktuelt/slik-rygger-firehjulstrekkeren-uten-firehjulsdrift/274853

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...