Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
4 minutes ago, MrL said:

Takk, SR ja. "Dessverre" ser det ut til at taktikken fungerer 😅

For å pirke litt så heter de vel ikke SR lenger men bare RWD.

Standard Range var de gamle utgavene med nmc batteri som hadde litt begrenset rekkevidde. En RWD i dag har vel nesten samme rekkevidde som en long Range hadde på den tiden så kansje derfor de har endret navn.

Gratulere med en rå bil!

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (13 minutter siden):

Om man eier bilen over noen år jevner det seg ut og regnestykkene for de som kjøpte billig/dyrt blir ikke så gale. 

Blinklysknappene er ikke farlige, men de er jævlig irriterende. Man blir selvfølgelig vant til det, akkurat som man blir andre irriterende features i alle andre biler. Jeg har brukt det flere ganger og det som er "vanskelig" er å finne knappen når man ratter mye i trange områder med kryssende veier og i rundkjøringer. Jeg har for vane å se ut av vinduene da, ikke ned på rattet. 

Bare prøvekjørt en gang, men hadde bil fra fredag kveld til lørdag morgen. Må bare huske at knappen flytter seg, og der den f.eks. er øverst til venstre i normal posisjon, så blir den nederst til høyre og nåbar med høyrehånda når rattet er snudd 180 grader.

Og det er fysisk skille, så man kan føle seg frem, så må ikke titte når man får det i fingrene. Jeg måtte ta noen kjappe titt innimellom for å bekrefte at jeg tok rett, just in case!

Synes nesten vindusvisker var værre, men sikkert fordi jeg ikke mentalt hadde forberedt meg. Men et raskt trykk for et kort sveip, lengre trykk om man og vil spyle vinduet. Og så skal menyen åpne seg for vindusviskerens mer avanserte valg når man trykker på den, men det kom jeg på i ettertid!

Så helt klart tilvenning, men lett å få inn når man bare har tenkt litt først, ihvertfall slik jeg fikk føle på kroppen! :thumbup:

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (15 minutter siden):

For å pirke litt så heter de vel ikke SR lenger men bare RWD.

Standard Range var de gamle utgavene med nmc batteri som hadde litt begrenset rekkevidde. En RWD i dag har vel nesten samme rekkevidde som en long Range hadde på den tiden så kansje derfor de har endret navn.

Gratulere med en rå bil!

Stemmer det. Takk :D

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Kia EV3 er lansert.
Ser ganske så grei ut. 
https://www.motor.no/bil/kia-ev3-lansert-men-hva-blir-prisen/274921

Ikke rukket å lese om den ennå, er artikkel og hos Broom. Men den er vel erstatteren for e-Niro, så ca samme størrelse som den. Rart de venter med EV5, som skal være mellomtingen mellom denne og EV9, og som for meg virker mest interessant!

Endret av Snowleopard
Skriveleif
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 minutt siden):

Vel ser ut som de har gjort litt som Kona, forandret styling og interiør men under panseret så er ladehastighet ikke så bra ved å ikke bruke 800 volt som storebroren.

EV3 skal dog ha ren BEV-plattform, og ikke "hybrid"/multi-drivlinje-plattform som Kona har. Men ellers var det mye likt, lengden, antall liter bagasjerom etc. Så spørs hva den skal være bedre på, om ikke nettopp ladefart og et langt større batteri! Dog, de to siste tingene kan bli interessant, i tillegg til hva den skal kunne dra av hengervekt.

Men EV5 tror jeg er den som frister meg mest, om ikke neste bil blir en Tesla! Prisene på de gjør det vanskelig å velge noe annet enn TMY for min del!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (1 time siden):

Vel ser ut som de har gjort litt som Kona, forandret styling og interiør men under panseret så er ladehastighet ikke så bra ved å ikke bruke 800 volt som storebroren.

Å "ikke" bruke 800 volt er nok et bevisst valg for denne for å holde seg i det rette busdjett segmentet

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (17 minutter siden):

Å "ikke" bruke 800 volt er nok et bevisst valg for denne for å holde seg i det rette busdjett segmentet

...eller ikke gjøre den for god, så den stjeler for mye salg fra de dyrere modellene. Vet ikke hvor mye forskjell det er i kostnad, men mistenker at det egentlig ikke er snakk om så alt for mye penger. Men de må jo "posisjonere" bilene for forskjellige kjøpergrupper!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
3 hours ago, Syar-2003 said:

Å "ikke" bruke 800 volt er nok et bevisst valg for denne for å holde seg i det rette busdjett segmentet

Mjo, husk at det er noen grenseoppganger også. Med 800V (nominellt) så har du ca 200 celler i serie. Med 60kWh som minste konfigurasjon betyr det at hver celle er maksimalt 0.3kWh eller 81Ah. Dette kan kanskje virke stort om man sammenligner med småceller som 21700, men så små celler bruker man gjerne ikke lengre. (BYDs blade celler fra 2022 ble presentert med 202Ah) Så siden batteriet i minste konfigurasjon skal være så lite er det kanskje ikke så gunstig å gå til høyere batterispenning siden man da får veldig små celler med tilhørende overhead.

Nå er det ingen regel som sier at man skal ha en gitt spenning. Man kan velge fritt opp til nesten 1000V, men det blir uansett noen praktiske implikasjoner. Man må ha en spenningddobler om man går over 500V maksspenning (tilsvarer ca 440V nominelt) og har man valgt bare litt over 500V blir halvparten veldig lavt slik at man stanger i strømtaket på 400V laderne.

M.a.o. når en bil skal støtte mindre batterier blir det mindre incentiver til å gå til 800V systemer når man samtidig vil lage et kostnadsoptimalt batteri (Som man jo gjerne vil når man er litt ute av prøveballongfasen), så får man heller leve med å begrense maks strøm i de rimelige modellene selv om den begrensingen også blir med på de med strørre batterier. (Antar at de ikke vil endre systemspenningen dramatisk innen samme platform)

(Og ja jeg er klar over at eGMP lages med tilsvarende størrelse batterier, men tiden går og cellestørrelsene øker)

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

KIA EV6 har 400V på SR-utgaven som har 58 kWh, og 800V (egentlig ca 700V) på sitt ca 78 kWh batteri, om jeg har oppfattet det rett. Det burde derfor være mulig å ha 800V-system på EV3 med det store batteriet på rundt 88 kWh.

Ladefarten er da 175 kW på SR og ca 240 kW på LR. Og så kommer jo da refreshen med litt større batteri på 84 kWh.

Endret av Snowleopard
Lenke til kommentar

Jeg har spurt Google.

Det sies at den største fordelen med 400 volts i elbiler er deres lave produksjonskostnad. Forbrukeren vil betale mindre for en ny elbil på grunn av dette. 
400 volts systemer har lenge vært standarden. Produsent drar nytte av lavere kostnader enn 800 volts systemer på grunn av veletablerte produksjonsprosesser og en robust forsyningskjede som bruker høyvolumskomponenter.
De lavere produksjonskostnadene gir besparelser videre til forbrukerne, og innkjøpsprisen på en 400V EV er således mindre enn for en 800V EV.

Så det er ikke feil å anta at bruk av 400 volt i Kia EV3 har med å få prisen så lav som mulig i konkurransen med de andre i samme b segment.

 

Lenke til kommentar

Selvsagt er det en prisforskjell. Men Google klarer sannsynligvis ikke gi deg noe godt svar på hvor stor besparelsen er.

For batteriene er det jo stort sett hvordan man pakker cellene sammen, så lenge de er store nok pakker til å få tallene til å gå opp, annet enn at man kanskje bruker en billigere batteritype som kanskje ikke har god nok kjøling til 800V.

Å øke batteristørrelsen fra ca 64,6 som i nye Kona til 77.4 som i de Ioniq'ene og KIA'ene med 800V, vil jo føre til endel større batterikost i seg selv. Men i EV3 LR så er jo batteriet allerede større enn hva nye Ioniq5 og EV6 vil utstyres med.

Så er det selvsagt en kostnad med enten en 800V lade-enhet eller en 400V-dobler slik man bruker i Ioniq5 og 6, samt Kia EV6 og EV9, og som sagt kjølesystemet. Men ellers ser jeg ikke hvor det skal koste så mye mere.

Skulle gjerne likt å sett noen håndfaste tall på forskjellen i kostnader på de delene som er involvert, og ev. noen tall på ev. merkostnader på arbeidssiden/timekostnaden/timeforbruket.

Og så må man vel og ta i betraktning at det å ta slikt i bruk på billigere modeller som selges i større volum, gjør at man nok får noen stordriftsfordeler så lenge antall biler blir tilstrekkelig stort. Det vil jo da redusere kostnaden og for de dyreste bilene.

 

Lenke til kommentar

«AT» produksjonen av EV3 er kostnadsdrivende og det er en entey level bil bekreftes jo av Kia presidenten.
 

Men den er faktisk utstyrt med ncm batterier.
Global markedspris forventet til rundt $35.000.
Og han sier det  er forventet priskonkurranse med Tesla og BYD i mellom- til lavprismodeller.

EV3 har NCM-batterier produsert av LG Energy Solution. Det tar 31 minutter å lade fra 10 % til 80 % av den gjenværende ladekapasiteten basert på 350 kW hurtiglading ved å installere et 400-volts ladesystem som er mindre enn 800-volts ladesystem til EV6.
Basert på langdistanseversjonen ble kjørelengden per lading målt til 501 km basert på Miljøverndepartementets sertifisering. Lanseringsplanen er planlagt til juli i Korea, fjerde kvartal i år i det europeiske markedet, og 2025 i det amerikanske markedet.
 

https://www.mk.co.kr/en/business/11022846

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
3 hours ago, Syar-2003 said:

Jeg har spurt Google.

Det sies at den største fordelen med 400 volts i elbiler er deres lave produksjonskostnad. Forbrukeren vil betale mindre for en ny elbil på grunn av dette. 
400 volts systemer har lenge vært standarden. Produsent drar nytte av lavere kostnader enn 800 volts systemer på grunn av veletablerte produksjonsprosesser og en robust forsyningskjede som bruker høyvolumskomponenter.
De lavere produksjonskostnadene gir besparelser videre til forbrukerne, og innkjøpsprisen på en 400V EV er således mindre enn for en 800V EV.

Så det er ikke feil å anta at bruk av 400 volt i Kia EV3 har med å få prisen så lav som mulig i konkurransen med de andre i samme b segment.

 

Du trenger en løsning for å lade på 400V stasjoner som legger til noe kostnad, men fordelen med 800V er først og fremst å spare kostnad. Det er imidlertid som alltid kompromisser som betyr at hvilken løsning som er optimal kan variere med rammebetingelsene. En 400V løsning kan være billigst i en bil mens 800V er billigst i en annen. Alt er avhengig av hvilke krav bilen skal oppfylle.

For å få det ut av veien først: Dette påvirker ikke cellene. En li-ion celle er på 3.7V (NMC) eller 3.2V (LFP). [nominelt]

Systemspenningen påvirker hvor mange celler du må ha i serie, så det er en komponent i regnestykket. Hvis du må øke celleantallet bare for å nå spenningen og dermed ender med å bruke mindre celler enn hva du kan ellers produsere da blir du ikke kostnadsoptimal.

Høyere systemspenning betyr imidlertid mindre og billigere kabler, kontaktorer, koplinger og busbarer for samme effekt siden strømmen kan reduseres, dette er den viktigste besparelsen. T.o.m. motoren kan realisere besparelser med høyere spenning avhengig av krav.

Til sist må man jo håndtere den høyere spenningen, det betyr kraftelektronikk med silisiumkarbid istedetfor silisium (mes sannsynlig). Det er at disse komponentene kom kraftig ned i pris som gjorde det praktisk å gå til 800V i første omkang, men no mer koster det nok fortsatt.

Som sagt er den eneste direkte ektrakostnaden en spenningsdobler/halverer*, her finnes det noen smarte løsninger som ikke koster så mye. f.eks eGMP som bruker motorvindingene som del av sin DC ladeløsning.

*) Vi har noen implementasjoner som simpelten kopler om batteriet fra å være to batterier i serie til to batterier i paralell og dermed halverer spenningen når de lader av en lavspent stasjon.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

800V biler har jo litt problemer på visse 400V ladere og. Ioniq 5 med 800V får vel 37kW eller noe i max effekt på noen Tesla Superchargers f.eks grunnet inkompablitet. Ganske frustrerende.

Så om 400V er billigere og gir mindre trøbbel så er det vel ikke noe stor ulempe at de har gått for det.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...