Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, AL123 said:

Når det gjelder arbeidsforhold, så er det nok større forskjell på Norge og USA, enn det er mellom USA og Kina. For å være ærlig, så er det vel mer snakk om en handelskrig enn en moralsk kamp dette. Ikke er jeg så veldig bekymret heller. En bil er noe av det mest komplekse man kan designe, konstruere og utvikle, og der har kineserene ikke noe annet enn pris å slå i bordet med. Og hvis det ikke hadde vært for alle de europeerene som lot seg kjøpe til å jobbe for dem, så hadde kinesisk bilindustri vært en vits.

Det vel heller alle bilfabrikantene som har siklet og tatt ut kjempeprofitt over et par tiår ved å lære bort hvordan lage bil til Kineserne mot å få tilgang på et duste-stort marked.

Og nå blir de frakjørt på alt innen kort tid.

(jeg heier ikke på kineserne, men de har vært smarte, må gi dem det) 

IMG_1432.thumb.jpeg.92cfa476cc3b0234ceecfa5b53b7f151.jpeg

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
bzzlink skrev (43 minutter siden):

Det vel heller alle bilfabrikantene som har siklet og tatt ut kjempeprofitt over et par tiår ved å lære bort hvordan lage bil til Kineserne mot å få tilgang på et duste-stort marked.

Det gjelder for en rekke bransjer, men ikke like mye for bilbransjen. Der holder det ikke å bare forstå teknologien og produksjonsløsningene. Tilgang til teknologien kan man få enkelt ved å kjøpe inn noen biler, slik Japanerene og Koreanerene gjorde det i sin tid. Det aller meste av bilteknologi er kopiering av Europeiske løsninger. Biler med europeisk teknologi bygde kineserene for 10-15 år siden, og de var helt usalgbare i europa. Konkurener ble Kineserene (og forsåvidt koreanerene) når de kjøpte nøkkelkompetanse ved å ansatte de fremste hodene i Europa, både innen design og utvikling.

bzzlink skrev (46 minutter siden):

Og nå blir de frakjørt på alt innen kort tid.

Det har ikke skjedd foreløpig. Hverken av Japanere, Koreanere eller Kinesere, og jeg ser ikke helt for meg at det kommer til å skje heller. 

Lenke til kommentar

Et sjeldent tilfelle uten betalingsmur, og atpåtil noe interessant:

TU.no: Ni av ti elbilister vil ha skilting til ladestasjoner

Her kjemper elbilforeningen for en løsning fra før digitale tidsalderen. Vi trenger ikke skilting av ladestasjoner og ladepriser for å orientere oss i 2024. Det vi trenger er en nasjonal database med åpent API så vi kan sjekke ladesteder og priser gjennom uansett app vi måtte ønske. Samtidig må jeg slenge på at det er på høy at lademarkedet får en egen prisjakt-tjeneste. Dette kan integreres i den nasjonale databasen og følges opp med en justering av prisopplysningsloven. Det bør kreves bindende prisopplysning 24 timer fram i tid. For andre varer enn strøm bør prisene kun tillates endret ved midnatt. Strøm bør tillates prisjustert hver hele time. Så kan vegvesenet fjerne gammeldags skilting for både retning til bensinstasjoner og deres gigantiske prisreklameskilter i veikanten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Enig med El-bilforeningen her, apper på telefon og nett er et usedvanlig dårlig argument for å nekte skilting. Det er ikke alternativer når man er på veien, og bare vil komme seg til en ladestasjon rimelig snart.

Er dessuten ikke alle som har "oppkoblet" bil med gode funksjoner for å finne ladestasjoner, eller at bilprodusenten er flink og oppdaterer basen etter som nye kommer til eller blir utvidet/endret.

Dssuten sliter mange av de med å kunne skille mellom tilgjengelig effekt og ladeplugg. Helst vil man unngå stasjoner som har bare AC eller kun 50 kW effekt. Og mange med ChaDeMo-biler vil vel helst unngå stasjoner som bare har CCS.

En annen ting er at for mange er service-tilbud ellers av stor viktighet, så steder som kan skilte med veikro og ladestasjon, og toalett tilgjengelig, er å foretrekke. Har de og andre tilbud, så er jo gjerne slikt også skiltet, så tåpelig å nekte skilting til ladestasjoner. Ofte er de i tilknytning til bensinstasjoner, men ikke alle bensinstasjoner har ladere. Her vil ofte tilleggsopplysning i eksisterende skilt være tilstrekkelig.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Når 90% av de spurte ønsker skilting er det vanskelig å argumentere for et digitalt databasedrevet app system som eneste alternativ.

Ja takk ,til begge deler. Men hvem skal ta regningen for dette ? Skal eksterne ladeoperatører (som ikke er under eierforhold av kjede) få bruke mastene til bensinstasjonene eller må de sette opp sine egne.
Skal regningen gå til forbrukeren i form av økte satser (gjelder begge alternativer). I såfall er jeg helt okay med dagens løsninger. 
Man kan alltid finne en avkjøring for å stoppe - for så og søke etter ladestasjoner i nærheten med mobil (ChargeFinder etc)

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg vil tro det er i stasjonseiers interesse at det lokkes med elbil-lading, så jeg kan ikke se at de skulle ha noe i mot å dele stolper/søyler, som og går i stasjonens farger.

Men jeg vil tro det er mer snakk om gule (retningsgivende skilt) eller blå (info-skilt) skilter langs vei. I de fleste tilfeller blir jo dette SVV sin eiendom. Om de kan velte kostnaden over på ladestasjonseier blir mer uinteressant.

Uansett, jeg tipper dette blir en relativt liten kost som kan dekkes over en viss tid, og vil neppe utgjøre noen merkbar merkost. Ergo bør ikke ladingen bli dyrere, kanskje heller billigere, da det bør føre til flere ladende kunder som de kan dele regningen på).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (4 timer siden):

Enig med El-bilforeningen her, apper på telefon og nett er et usedvanlig dårlig argument for å nekte skilting. Det er ikke alternativer når man er på veien, og bare vil komme seg til en ladestasjon rimelig snart.

Er dessuten ikke alle som har "oppkoblet" bil med gode funksjoner for å finne ladestasjoner, eller at bilprodusenten er flink og oppdaterer basen etter som nye kommer til eller blir utvidet/endret.

Dssuten sliter mange av de med å kunne skille mellom tilgjengelig effekt og ladeplugg. Helst vil man unngå stasjoner som har bare AC eller kun 50 kW effekt. Og mange med ChaDeMo-biler vil vel helst unngå stasjoner som bare har CCS.

En annen ting er at for mange er service-tilbud ellers av stor viktighet, så steder som kan skilte med veikro og ladestasjon, og toalett tilgjengelig, er å foretrekke. Har de og andre tilbud, så er jo gjerne slikt også skiltet, så tåpelig å nekte skilting til ladestasjoner. Ofte er de i tilknytning til bensinstasjoner, men ikke alle bensinstasjoner har ladere. Her vil ofte tilleggsopplysning i eksisterende skilt være tilstrekkelig.

Hovedhensikten med skilting er trafikksikkerhet. Verden, bilene, veiene og teknologien er i konstant forandring. Behovet for skilting er ikke det samme nå som det var for noen tiår siden. Skilting skal fungere for 20 år gamle biler, og skiltene skal gjerne stå i 20+ år fremover.

Poenget mitt er at behovet for skiltingen endrer seg og det er på tide å re-tenke hvilken skilting vi trenger framover. F.eks ser jeg for meg at behovet for bensinstasjonskilter forsvinner med tida. Det samme med bensinstasjonenes egne prisreklameskilter. Behovet for hurtigladepriser, ccs vs chademo, makseffekt osv forsvinner også med tida ettersom dette er noe stadig flere biler har innebygget i navigasjonen.

Det vi trenger er en nasjonal database med disse opplysningene, med et åpent API sånn at alle bilprodusenter og 3. part kan integrere opplysningene i dashbordet etc. Databasen må være oppdatert, derfor nasjonalt styrt, f.eks av veitrafikksentralen eller vegvesenet. Åpent API er viktig så vi slipper at hver bilprodusent skal finne opp hjulet på nytt og ha selektive og ekskluderende ordninger for ladeoperatører. Som bilist skal man forvente kun skilting som er viktig for kjøringa langs veiene og andre opplysninger om kjøringa på dashskjermen.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (5 minutter siden):

Hovedhensikten med skilting er trafikksikkerhet. Verden, bilene, veiene og teknologien er i konstant forandring. Behovet for skilting er ikke det samme nå som det var for noen tiår siden. Skilting skal fungere for 20 år gamle biler, og skiltene skal gjerne stå i 20+ år fremover.

Poenget mitt er at behovet for skiltingen endrer seg og det er på tide å re-tenke hvilken skilting vi trenger framover. F.eks ser jeg for meg at behovet for bensinstasjonskilter forsvinner med tida. Det samme med bensinstasjonenes egne prisreklameskilter. Behovet for hurtigladepriser, ccs vs chademo, makseffekt osv forsvinner også med tida ettersom dette er noe stadig flere biler har innebygget i navigasjonen.

Det vi trenger er en nasjonal database med disse opplysningene, med et åpent API sånn at alle bilprodusenter og 3. part kan integrere opplysningene i dashbordet etc. Databasen må være oppdatert, derfor nasjonalt styrt, f.eks av veitrafikksentralen eller vegvesenet. Åpent API er viktig så vi slipper at hver bilprodusent skal finne opp hjulet på nytt og ha selektive og ekskluderende ordninger for ladeoperatører. Som bilist skal man forvente kun skilting som er viktig for kjøringa langs veiene og andre opplysninger om kjøringa på dashskjermen.

Kan ikke låse deg til bare hva som er hovedhensikten, da vi har flere typer skilt med forskjellig hensikt, men først og fremst for å opplyse om ting som er viktig for sjåføren på stedet.

Så vil jeg dog påpeke at skilting av bensinstasjoner, ladestasjoner, veikroer etc har med sikkerhet å gjøre, fordi folk trenger bensin/diesel/strøm, mat og hvile, for å være sikre sjåfører. Stressede sjåfører som må frem med app eller kart eller hva man nå har av hjelpemidler, er definitivt ikke trafikksikre. Ergo må skiltingen være for å hjelpe oss bilistene. Også de som ikke er kommet lengst med AI og in-car-infotainment.

Og skiltene, samt begrunnelsen for de, må være like gjeldende for biler som er 20 år gamle som nye biler. Hva som er normen om 20 år, er ren gjetning, så man må se på dagens behov, og heller prøve å tilpasse etterhvert som de eldste bilene blir "pensjonert". 

Om 20 år så er det kanskje ikke behov for skilt som er synlig langs veien, men som kommuniserer direkte med veien/trafikksentraler. Men der er vi ikke ennå. Men at det kan være smart å planlegge for dette allerede nå, det er helt greit og sikkert og veldig smart.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Johnny™ skrev (17 minutter siden):

nja, står jo i andre setning at det ikke skal dumpes på bruktmarkedet.

Hvordan skal de ellers løse det? Dumpe de i et annet land? Sette de på lager til de får finfordelt de utover? Tid betyr elde = lavere verdi, så spørs om det er noe særlig annet å gjøre enn å få det vekk!

  • Liker 2
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (53 minutter siden):

Blir vel et problem da elbiler nesten ikke selges i andre land i Europa, 

Virkelig? Det ble solgt 3,2 mill elbiler i Europa i fjor, og salget er økende...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Elbiler er en vits i mange europeiske land, og det er rundt 11-13% markedsandel i snitt for Europa på BEV. Men, og der er stort men: noen land har eksepsjonell stor andel (gjett hvilket land i Europa som er på topp?) og drar snittet veldig opp.
Problemet med å eksportere biler fra Norge er pris. I mange aktuelle land er bilene våre for store og for dyre så de må dumpes med tap hvis eksport.

Lykke til, bostyrer

Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (39 minutter siden):

Elbiler er en vits i mange europeiske land, og det er rundt 11-13% markedsandel i snitt for Europa på BEV.

Tesla alene selger 1.8 millioner biler årlig. Porsche bare 0.32 millioner - både fossil og elektrisk. Er Porsche der en bedre vits?

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...