Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Snowleopard said:

Det handler om å ha sterke meninger om noe som man tidligere har sagt at man ikke "plages med", men "plutselig" har all verdens erfaring med når man skal kritisere andre valg enn det "sin egen" bilprodusent har valgt!

Jeg vil påpeke at min egen bil også synder. Den heller skrur ikke av touchskjermen under kjøring. Jeg kan riktignok velge å bruke de fysiske kontrollene i midtkonsollen for det meste*, men det hjelper ikke den som blir påkjørt av noen som ble distrahert av å fingre på skjermen siden de valgte å bruke den.

Få ting slår enkeltfunksjon fysiske taktile knapper.

*)Men det også har sine svakheter siden man må kikke en del mer på skjermen enn ønskelig også da siden dette er en multifunksjonkontroll selv om den er taktil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
3 minutes ago, Snowleopard said:

Når du likestiller ethvert trykk på en skjerm som farlig, og langt farligere enn å trykke på en knapp, selv når man i enkelte biler fremdeles må lete etter den riktige knappen, så mener jeg man har passert en grense for fornuftig skepsis!

Jeg likestiller de ikke, vennligst ikke kom med påstander om hva jeg sier on du ikke kan sitere meg på det.

Men ja touchskjermer er farligere enn fysiske knapper fordi du kan ikke bare kaste et kjapt blikk på kontrollen for å verifisere hvor den er, du (Eller ihvertfall de aller fleste, du kan være en touchskjermsavant for alt jeg vet, en de fleste er ikke det) må følge med på hvor du beveger hånden for å klare å treffe.

Med fysike knapper klarer du å finne igjen knappen ved kun berøring etter å ha minnet deg selv kjapt om ca hvor den er.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (1 minutt siden):

Jeg likestiller de ikke, vennligst ikke kom med påstander om hva jeg sier on du ikke kan sitere meg på det.

Men ja touchskjermer er farligere enn fysiske knapper fordi du kan ikke bare kaste et kjapt blikk på kontrollen for å verifisere hvor den er, du (Eller ihvertfall de aller fleste, du kan være en touchskjermsavant for alt jeg vet, en de fleste er ikke det) må følge med på hvor du beveger hånden for å klare å treffe.

Med fysike knapper klarer du å finne igjen knappen ved kun berøring etter å ha minnet deg selv kjapt om ca hvor den er.

Dette var direkte innledet av ditt svar der du mente ethvert trykk på skjerm under kjøring burde sperres for, der jeg fulgte på med min kommentar/spørsmål om å skifte kanal på radio fra knapp på skjerm, var å anse som trafikkfarlig og langt værre enn å måtte lete etter en fysisk knapp for det samme.

Jeg klarer ikke se noen annen fortolkning av ditt svar, enn at du mener det er mye mer trafikkfarlig, og alt av skjermtrykk derfor må ansees som trafikkfarlig.

Om du ønsker å moderere deg på det, eller korrigere det inntrykket du ga på det, så er det helt fint det. Men jeg svarte som sagt nettopp på grunn av dine svar på disse innsigelsene jeg hadde!

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
57 minutes ago, sverreb said:

At du kan kjøpe en ettermarkedssak som mitigerer din distraksjon (kanskje), hjelper ikke den som blir påkjørt av en distrahert fører som ikke så behovet for det.

Vi bør kunne stille krav til hvordan biler konstrueres siden sikkerhetsproblemer påvirker oss alle, ikke bare den som eier og betaler for bilen.

Tenkte bare å nevne at der finnes løsninger for de som synes det er ett problem å måtte bruke skjerm under kjøring.

Kan ikke si jeg er spesielt distrahert av skjermen når jeg kjører. Det som distraherer meg mest på den er Spotify da f.eks ungene gjerne vil høre en spesifikk sang som man må lete litt etter. Heldigvis ofte at talekomandoen forstår hvilken sang man ønsker men av å til er den helt på bærtur. Og vil tro det problemet gjelder de fleste biler.

Som nå om dagen hvor sangen "Pedro" vil høres på repeat hele tiden men det er sikkert 100 sanger på spotify som heter det så talekomandoen er ubrukelig.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (10 timer siden):

Angående det siste får vi være enige om å være uenige. Når det er sagt, trenger man ikke gjøre noe som helst via skjermen i fart :)

Nå er vel det faglig fundamentert, så det spiller nok liten rolle hva både du og jeg mener.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
39 minutes ago, Snowleopard said:

Jeg klarer ikke se noen annen fortolkning av ditt svar, enn at du mener det er mye mer trafikkfarlig, og alt av skjermtrykk derfor må ansees som trafikkfarlig.

Bruk av en touchskjerm mens man kjører er nok langt mer trafikkfarlig enn fysiske knapper ja, men all bruk av en touchskjerm mens man kjører er ikke identisk like farlig, det er imidlertid ikke en veldig viktig nyansering her siden all bruk av touchskjerm mens man kjører er en åpenbart unødig ekstra risiko. Derfor mener jeg dette er overmodent for å reguleres hardere så bilprodusentene skjerper seg.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Complexity said:

Tenkte bare å nevne at der finnes løsninger for de som synes det er ett problem å måtte bruke skjerm under kjøring.

Kan ikke si jeg er spesielt distrahert av skjermen når jeg kjører. Det som distraherer meg mest på den er Spotify da ungene gjerne vil høre en spesifikk sang som man må lete litt etter. Heldigvis ofte at talekomandoen forstår hvilken sang man ønsker men av å til havner den helt på bærtur. Og vil tro der problemet gjelder de fleste biler.

Og jeg ville påpeke at fare i trafikken betyr fare for andre så problemet må adresseres systematisk og ikke ad-hoc slik at alle får gode løsninger i sine biler og ikke bare de som reflekterer over at de kanskje blir mer trafikkfarlige.

Jeg tror heller ikke at det kan være opp til hver enkelt å vurdere om man er distrahert eller ikke. De fleste tror de er over gjennomsnittet flinke sjåfører tross alt. Forskning bør danne basis for hva som er gode og dårlige UI løsninger med tanke på sikkerhet, ikke hva hver enkelt synes.

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (På 6.5.2024 den 12:37 PM):

Det er generelt et problem på nyere biler at skjermer tiltrekker seg oppmerksomhet som burde vært andre steder. Bilbransjen er ganske umoden her, og har ikke lært leksene som feks. flybransjen har gjort for lengst. I fly hadde man mange ulykker fordi pilotene ble distrahert eller forvirret pga nye systemer.

Den europeiske bilbransjen har forsket veldig mye på dette de siste 50 årene og har enormt med kunnskap på området. Desverre ser det ut til at ingeniørene har blitt ignorert de siste 10 årene på bekostning av markedsførere....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (12 timer siden):

Hva er det egentlig som gjør Volvo EX30 verdt 50% mer enn Citroen Ec3...

Vel, nå regnes vel EX30 som et av de beste elbilkjøpene for tiden, så noe må det være. Men, seriøst, så er EX30 en liten premiumbil med motor fra 270-430 hk, mens Citroenen er en typisk fransk billigbil med liten bil. Blir vel som å sammenligne en C-klasse med en Avensis..Når det er sagt, så synes jeg EX er en veldig spennende bil hvis en ser bort fra førermiljøet som har fått mye kritikk for ikke å høre hjemme hos en sikkerhetsfokusert produsent som Volvo. Ekstremt mye bil for pengene og dekker de fleste behov. Når det er sagt har jeg også veldig sans for franske småbiler, selv om Citroenen skuffer litt på design, og det spørs hvordan den står seg mot nye Renault 5.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, AL123 said:

Den europeiske bilbransjen har forsket veldig mye på dette de siste 50 årene og har enormt med kunnskap på området. Desverre ser det ut til at ingeniørene har blitt ignorert de siste 10 årene på bekostning av markedsførere....

Bruk av touchskjermer er mest en kostnadsoptimering. Markedsførerne har vært inne i bildet for å overbevise kundene om at de er 'kule' men motivasjonen er å spare kostnader.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nye Ford Explorer EV kommer på godt over 500k med AWD og varmepumpe og elektrisk hengerfeste lagt til. Dette er bare noe av det man legge til som extra utstyr. Stod ikke noe om at vinterdekk var inkludert så da kan man legge på rundt 20k ish til. Priser seg dermed veldig nærme en ny model Y AWD i pris, får til gjengjeld litt mer rekkevidde. Noen som har lagd seg noen tanker om denne Forden ift til andre SUVer i ca samme prisklasse? 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Drikker så godt som aldri alkoholholdige drikker! Eller tar piller med slike virkninger.

Sitter faktisk på jobb nå, og har svært strenge regler angående alkoholbruk.

Så, bom igjen! 🙃

Det var denne. Hva har dette med flatskjermer å gjøre?

Og særlig når de som skriver dette, virker som de ellers aldri stiller seg i slike situasjoner. Altså aldri har hurtigladet eller gått nær strømtom, aldri har hatt under 20 % restkapasitet og på grensen med rekkevidde til neste lader.

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
sverreb skrev (43 minutter siden):

Bruk av touchskjermer er mest en kostnadsoptimering. Markedsførerne har vært inne i bildet for å overbevise kundene om at de er 'kule' men motivasjonen er å spare kostnader.

Joda, et rent skjerm HMI er nok en kostnadsoptimering, selv om enkelte fabrikker feks VAG har antydet at det ikke er noe dyrere med knapper. Men dette gjelder ikke bare slike løsninger man finner i Tesla og Volvo EX30, men i skjermløsninger generelt. Feks Mercedes sine løsninger er utrolig tungvindte, mye funksjonalitet gjemmer seg bak mange lag med menyer og grafikken er overpyntet med mye farger og visuelle effekter, noe som vitner om et ekstremt behov for å virke moderne og fancy. Tar meg ofte i å tenke på hvordan SAAB ville løst oppgaven med å kombinere moderne utstyrsnivå og funksjonell betjening...

Endret av AL123
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
AL123 skrev (8 minutter siden):

Joda, et rent skjerm HMI er nok en kostnadsoptimering, selv om enkelte fabrikker feks VAG har antydet at det ikke er noe dyrere med knapper. Men dette gjelder ikke bare slike løsninger man finner i Tesla og Volvo EX30, men i skjermløsninger generelt. Feks Mercedes sine løsninger er utrolig tungvindte, mye funksjonalitet gjemmer seg bak mange lag med menyer og grafikken er overpyntet med mye farger og visuelle effekter, noe som vitner om et ekstremt behov for å virke moderne og fancy. Tar meg ofte i å tenke på hvordan SAAB ville løst oppgaven med å kombinere moderne utstyrsnivå og funksjonell betjening...

Mener å ha lest at mye av dette er for det kinesiske markedet. For dem er dette nytt og fancy. Europeiske bilkjøpere ønsker det ikke. Mener det var biler på 80 og 90-tallet som prøvde på slikt. Det solgte dårlig den gangen. 

https://www.theturnsignalblog.com/the-rise-of-touch-screens-in-cars-explained/

Linken er ikke kilde på hva kineserne ønsker bare når touch skjermer kom i biler

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Mener å ha lest at mye av dette er for det kinesiske markedet. For dem er dette nytt og fancy. Europeiske bilkjøpere ønsker det ikke. Mener det var biler på 80 og 90-tallet som prøvde på slikt. Det solgte dårlig den gangen. 

https://www.theturnsignalblog.com/the-rise-of-touch-screens-in-cars-explained/

Linken er ikke kilde på hva kineserne ønsker bare når touch skjermer kom i biler

Nåvel, når jeg leser denne tråden, så virker det også som en del norske bileiere er mer opptatt av gadgets enn av selve bilen...

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Iterion skrev (50 minutter siden):

Nye Ford Explorer EV kommer på godt over 500k med AWD og varmepumpe og elektrisk hengerfeste lagt til. Dette er bare noe av det man legge til som extra utstyr. Stod ikke noe om at vinterdekk var inkludert så da kan man legge på rundt 20k ish til. Priser seg dermed veldig nærme en ny model Y AWD i pris, får til gjengjeld litt mer rekkevidde. Noen som har lagd seg noen tanker om denne Forden ift til andre SUVer i ca samme prisklasse? 

Ford Explorer EV ser pen ut, men når du nå kan få en Q4 e-tron til samme pris er den ikke spesielt interessant.

Lenke til kommentar
Dassen skrev (4 minutter siden):

Ford Explorer EV ser pen ut, men når du nå kan få en Q4 e-tron til samme pris er den ikke spesielt interessant.

Kommer litt an på hvorvidt de har klart å bygge typiske Ford kjøreegenskaper inn i den. Kan jo bli den siste Europeiske forden på en stund dette...

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Dassen said:

Ford Explorer EV ser pen ut, men når du nå kan få en Q4 e-tron til samme pris er den ikke spesielt interessant.

Ganske ribba q4 til samme pris da, tb testet nylig en q4 med listepris på 700k 😱

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (15 timer siden):

Når det gjelder bruk av touchskjerm i bil vs på telefon / ipad er styring og kontroll helt forskjellig. 
En ipad og en telefon holder man med en eller helst to hender og bruker tommlene for å sveipe og trykke. Noe som gir en ganske så presis kontroll på sveip og trykk. 

En touch skjerm på distanse på et dashboard i en bil blir helt annerledes å operere, da en opererer med utstrakt arm uten støtte/anlegg av hånd og man sveiper og trykker med strake fingre (gjerne pekefinger). 
Det er som natt og dag når det gjelder å ha presis kontroll på sveip og trykk og man kan ikke sammenlikne brukervennlighet med en touchtelefon eller et nettbrett. Og det blir kronglete,  krever større fokus , spesielt i høyere hastigheter (duving i fjæring/dempere/understell) eller generelt uansett hastighet nesten overalt på typisk norske småveier eller fylkesveier fulle av skjøter , telehiv sprekker og hull.
 

Du skal davel ikke sitte og tafse på skjermen mens du kjører bilen!!! Hvis du må det så har du en trafikkfarlig bil. Hold fingrene vekk fra skjermen mens du kjører. Har du ikke andre måter å nå de funksjonene du er ute etter?

Lenke til kommentar
AL123 skrev (9 timer siden):

Men, seriøst, så er EX30 en liten premiumbil med motor fra 270-430 hk, mens Citroenen er en typisk fransk billigbil med liten bil.

Hva ligger i dette premium-ordet da. Jeg syntes også bilen så spennende ut da den ble annonsert. Men jo mer jeg har sett på den, jo verre fremstår den.

Iterion skrev (9 timer siden):

Noen som har lagd seg noen tanker om denne Forden ift til andre SUVer i ca samme prisklasse? 

Det er helt ekstrem konkurranse i det segmentet for tida. Notorisk vanskelig å sammenligne pga så store forskjeller i utstyr, så det kommer helt an på hva du vil ha. Jeg synes Nissan Ariya basismodell virker veldig konkurransedyktig for tida. Praktisk, stor bil som ikke har noen kritiske mangler til å koste 350 tusen.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...