ozone Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai Syar-2003 skrev (2 timer siden): En touch skjerm på distanse på et dashboard i en bil blir helt annerledes å operere, da en opererer med utstrakt arm uten støtte/anlegg av hånd... Det er som natt og dag når det gjelder å ha presis kontroll på sveip og trykk Et meget godt poeng, og helt oversett fra bilprodusentenes side. (jeg kjører Tesla) Jeg kunne godt tenkt meg et slags "stativ" som ser ut som en "T" som sto 10-15 cm foran skjermen! Plassert akkurat så høyt at den ikke hindrer sikten til nedre del av skjermen, men så høyt at man kan støtte underarmen/håndleddet på den mens man kan nå nesten hele skjermen ved å bare bevege hånden og evt. skli armen sidelengs med støtte hele veien. Jeg har kjent på det savnet hele tiden, men nå når det ble satt ord på det så lurer jeg på å mekke noe midlertidig og se hvordan det funker i praksis!👍 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai 1 hour ago, ozone said: Et meget godt poeng, og helt oversett fra bilprodusentenes side. (jeg kjører Tesla) Jeg kunne godt tenkt meg et slags "stativ" som ser ut som en "T" som sto 10-15 cm foran skjermen! Det ville bare incentivert til å fingre på skjermen mens en kjører. Siden det å bruke en touchskjerm betyr å både se på den og koordinere hånda slik at man treffer et gitt punkt på skjermen er dette noe man ikke bør bruke under kjøring siden det tar for mye oppmerksomhet. Dermed blir det også farlig for en bilprodusent til å lage mekanismer som incentiverer til bruk under kjøring som en slik håndstøtte vil være. Helst burde det blitt påkrevd å deaktivere ikke-taktile touchkontroller under kjøring eller i det minste ta bort en euro NCAP stjerne eller to til biler som aksepterer input på touchskjerm fra fører under kjøring. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai sverreb skrev (8 minutter siden): Det ville bare incentivert til å fingre på skjermen mens en kjører. Siden det å bruke en touchskjerm betyr å både se på den og koordinere hånda slik at man treffer et gitt punkt på skjermen er dette noe man ikke bør bruke under kjøring siden det tar for mye oppmerksomhet. Dermed blir det også farlig for en bilprodusent til å lage mekanismer som incentiverer til bruk under kjøring som en slik håndstøtte vil være. Helst burde det blitt påkrevd å deaktivere ikke-taktile touchkontroller under kjøring eller i det minste ta bort en euro NCAP stjerne eller to til biler som aksepterer input på touchskjerm fra fører under kjøring. Så man skal ikke få lov å bytte radiostasjon nå, eller justere setevarme på biler der dette ligger på faste plasser på skjermen? Synes det er å ta det vel langt. Jeg er enig i at man helst ikke skal tafse på skjermen, men visse ting må da være lov. Ellers så må man vel forby å trykke på fysiske knapper også, da det ikke er der man skal ha fokus! Likt for likt, altså! Er veldig for at man kan begrense mange funksjoner når man står i Drive og bilen er i fart, men et totalforbud som du her predikerer, er overilt! 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai (endret) 6 minutes ago, Snowleopard said: Så man skal ikke få lov å bytte radiostasjon nå, eller justere setevarme på biler der dette ligger på faste plasser på skjermen? Jeg tror det ville vært trafikksikkerhetsmessig ekstremt gunstig om bilprodusenterne ble incentivert til å tilby andre måter å gjøre slike ting på enn å fingre på en touchskjerm. Jeg kjøper ikke at noen betydelig andel brukere er i stand til å bruke en kontroll på en touchskjerm uten å holde blikket på den mens man bruker den, fast plass eller ei. Dette handler om hva bilprodusentene bør ledes eller tvinges til, ikke hva du som bruker skal tvinges til. (Selv om du må regne med skjerpet ansvar om du forårsaker en ulykke mens du brukte en touchskjerm så du slipper ikke unna du heller) Endret 7. mai av sverreb 2 Lenke til kommentar
Lord Britishface Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai e-3008 er endelig på plass i Trondheim. Utvendig føler jeg ikke den lever helt opp til bildene, hvor bilen fremstår mye mindre, men interiøret er rett og slett jævlig lekkert. Synes ikke det står noe tilbake for premiummodeller i prisklassen over. Deilige seter også. Nå er det bare å håpe at prispresset fortsetter til over nyttår når dual motor-varianten kommer. Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai Snowleopard skrev (40 minutter siden): Så man skal ikke få lov å bytte radiostasjon nå Min har noen fancye knapper på rattet som fikser dette, viser også hvilken radiokanal via display bak ratt. Det er sikkert for tungvindt når man jo kan faffe med touchskjermen i midtkonsoll doh. 🤷 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai sverreb skrev (26 minutter siden): Jeg tror det ville vært trafikksikkerhetsmessig ekstremt gunstig om bilprodusenterne ble incentivert til å tilby andre måter å gjøre slike ting på enn å fingre på en touchskjerm. Jeg kjøper ikke at noen betydelig andel brukere er i stand til å bruke en kontroll på en touchskjerm uten å holde blikket på den mens man bruker den, fast plass eller ei. Dette handler om hva bilprodusentene bør ledes eller tvinges til, ikke hva du som bruker skal tvinges til. (Selv om du må regne med skjerpet ansvar om du forårsaker en ulykke mens du brukte en touchskjerm så du slipper ikke unna du heller) Beklager, men dette tilter over i paranoia/sterkt overdrevet fobi, slik jeg oppfatter det. Skulle tro du innbiller deg at det rister som i et rally ala Paris-Dakar, selv om 90 % eller mer av kjøringen foregår på relativt flat, asfaltert overflate i et relativt moderat tempo. De fleste klarer fint å kjøre i norsk tempo på relativt gode veier, og treffe enkelt på disse skjermene. For i motsetning til på en mobil der knappene er ganske så små og man må treffe ganske så presist, så er altså knappene ganske store og lett og treffe på i et godt GUI for bil. F.eks. derfor tiles som ble brukt i tidligere windows-versjoner, spesielt for mobiler, gjerne brukes i bil-GUI. Se bare på Volvo og Polestar sin meny for Android Automotive. En godt designet GUI vil ha store knapper som er relativt lett å treffe med pekefingeren, og der man må bruke minimalt tid på skjerm for å se at man treffer i det man trykker. Og svært mange er vel så flinke til å lære seg slike faste plasseringer, som enkelte knapper ellers. Problemet er gjerne når bilene har kommet med knøttsmå skjermer, og man skal presse inn alt for mange knapper og steder man skal trykke, og da i alt for lite format. Da vil det selvsagt bli langt værre enn det burde være. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai 2 hours ago, ozone said: Et meget godt poeng, og helt oversett fra bilprodusentenes side. (jeg kjører Tesla) Jeg kunne godt tenkt meg et slags "stativ" som ser ut som en "T" som sto 10-15 cm foran skjermen! Plassert akkurat så høyt at den ikke hindrer sikten til nedre del av skjermen, men så høyt at man kan støtte underarmen/håndleddet på den mens man kan nå nesten hele skjermen ved å bare bevege hånden og evt. skli armen sidelengs med støtte hele veien. Jeg har kjent på det savnet hele tiden, men nå når det ble satt ord på det så lurer jeg på å mekke noe midlertidig og se hvordan det funker i praksis!👍 Knappene man trykker på under kjøring er jo nederst på skjermen. Jeg legger bare fingrene bak skjermen så har man god kontroll på tommelen når man skal trykke. Kan og kjøpe ctrl-bar å smette på skjermen som ser ganske stilrent ut Eventuelt en av Aliexpress variantene som ser litt billigere ut men gir masse knapper Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai (endret) Duriello skrev (6 minutter siden): Min har noen fancye knapper på rattet som fikser dette, viser også hvilken radiokanal via display bak ratt. Det er sikkert for tungvindt når man jo kan faffe med touchskjermen i midtkonsoll doh. 🤷 Har knapper på rattet i min Kona og, men jeg synes det er betydelig enklere å trykke på knappen det står Radio" på, og så trykke rett kanal blant mine favoritter. Faktisk så tar det min konsentrasjon i langt mindre grad enn om jeg skulle valgt på rattet, og så fulgt med på valgene ettersom jeg blar i disse, om ikke rett kanal ligger som første i "køen". Greit, min har en fysisk knapp, men hadde betydd absolutt null og niks om dette hadde vært endel av skjermen, om plasseringen er identisk! Endret 7. mai av Snowleopard Skriveleif Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai (endret) Snowleopard skrev (7 timer siden): Synes jo det er "interessant" at alle som har motforestillinger med skjerm i bil, har et slikt voldsomt behov for å justere på setevarme, luftstrøm etc, når vei eller situasjon egentlig tilsier at man skal la slikt være til man enten har stoppet eller er der det er mer oversiktlig og med rette og fine veier. Og særlig når de som skriver dette, virker som de ellers aldri stiller seg i slike situasjoner. Altså aldri har hurtigladet eller gått nær strømtom, aldri har hatt under 20 % restkapasitet og på grensen med rekkevidde til neste lader. Og tilsynelatende aldri har kjørt på kjærreveier ellers. Men når man skal kritisere skjerm for å være dårligere enn knapper, så har man plutselig erfaring med dette, og at det som antydet er viktig å justere på dette midt i et kryss med motgående trafikk på en humpete vei! Man trenger ikke kjøre kjerreveier. Det er rikelig med fartshumper og slag hull. Bare prøv å holde en smikkfull kopp kaffe på stak arm mens du kjører. Eller hold hånden strak og pek på et punkt med +/- 1 cm margin uten å se på hånden. Det skal være rimelig jevnt underlag for å få det til. Som sagt når man står i ro er det ingen problem bare upraktisk. For indstillinger som justeres en gang i måneden er det selfølgelig ok. Å ha kontroll for åpning av sidevindu, blinklys ,justering av speil , horn, fjernlys, radiokanal, lydstryke osv er galskap selv om det er fullt mulig Ha dette har med ladekabler eller hurtiglading å gjøre har du sikkert et svar på. Jeg klarer nok ikke å koble det. Bilfabrikanter har i årevis samarbeidet for at biler skal bli mere standardisert for å øke trafikksikkerheten. Nå går vi baklengs. https://www.motor.no/aktuelt/tyske-eksperter-advarer-om-en-stor-sikkerhetsrisiko-med-beroringsskjermer/229570 Endret 7. mai av Trestein La inn link 1 Lenke til kommentar
Duriello Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai Snowleopard skrev (2 minutter siden): Må påpeke at den konstant står på favorittkategorien, og at jeg kun har 2 kanaler der. 😅 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai Duriello skrev (1 minutt siden): Må påpeke at den konstant står på favorittkategorien, og at jeg kun har 2 kanaler der. 😅 Med barn i bil, så blir det nok flere her i gården. Men 95 % kjører jeg aleine, eller hun sitter med egen mobil og headset nå, mer fokusert på sitt eget og lite interessert i å "dele", så da blir det relativt lite bytte! 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai Trestein skrev (7 minutter siden): Man trenger ikke kjøre kjerreveier. Det er rikelig med fartshumper og slag hull. Bare prøv å holde en smikkfull kopp kaffe på stak arm mens du kjører. Eller hold hånden strak og pek på et punkt med +/- 1 cm margin uten å se på hånden. Det skal være rimelig jevnt underlag for å få det til. Som sagt når man står i ro er det ingen problem bare upraktisk. For indstillinger som justeres en gang i måneden er det selfølgelig ok. Å ha kontroll for åpning av sidevindu, blinklys ,justering av speil , horn, fjernlys, radiokanal, lydstryke osv er galskap selv om det er fullt mulig Ha dette har med ladekabler eller hurtiglading å gjøre har du sikkert et svar på. Jeg klarer nok ikke å koble det. Bilfabrikanter har i årevis samarbeidet for at biler skal bli mere standardisert for å øke trafikksikkerheten. Nå går vi baklengs. Det handler om å ha sterke meninger om noe som man tidligere har sagt at man ikke "plages med", men "plutselig" har all verdens erfaring med når man skal kritisere andre valg enn det "sin egen" bilprodusent har valgt! 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai Snowleopard skrev (9 minutter siden): Det handler om å ha sterke meninger om noe som man tidligere har sagt at man ikke "plages med", men "plutselig" har all verdens erfaring med når man skal kritisere andre valg enn det "sin egen" bilprodusent har valgt! Har du drukket igjen? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai Trestein skrev (3 minutter siden): Har du drukket igjen? Drikker så godt som aldri alkoholholdige drikker! Eller tar piller med slike virkninger. Sitter faktisk på jobb nå, og har svært strenge regler angående alkoholbruk. Så, bom igjen! 🙃 1 Lenke til kommentar
oOF Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai Så så, ikke ta alt personlig. Vi kan godt ha en debattkultur som er noenlunde balansert uten å ty til personangrep. En Tesla M3 tror jeg ikke jeg kunne levd med pga alt er på skjermen sentralt, men hvem vet. Jeg har ikke prøvd den så det kunne kanskje fungert? Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai 9 minutes ago, Snowleopard said: Beklager, men dette tilter over i paranoia/sterkt overdrevet fobi, slik jeg oppfatter det. Dette blir for dumt. Ingenting av hva jeg skriver er kontroversiellt i fagmiljøene. https://www.theverge.com/2024/3/5/24091043/euro-ncap-safety-rating-europe-2026-touchscreen-buttons-dials https://newsroom.aaa.com/2017/10/new-vehicle-infotainment-systems-create-increased-distractions-behind-wheel/ https://sid.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/msid.1274 "According to the US National Highway Traffic Safety Association,4 36,096 people were killed in motor vehicle crashes on US roadways in 2019, a 2 percent decrease from 2018. However, fatalities in distraction-affected crashes increased by 9.9 percent during that same period. " https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Public/ViewPublication/813060 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai oOF skrev (Akkurat nå): Så så, ikke ta alt personlig. Vi kan godt ha en debattkultur som er noenlunde balansert uten å ty til personangrep. En Tesla M3 tror jeg ikke jeg kunne levd med pga alt er på skjermen sentralt, men hvem vet. Jeg har ikke prøvd den så det kunne kanskje fungert? Endelig en voksen tilstede! Dessverre mange som går i fistel om man ikke er enig i all negativ kritikk mot Tesla sine løsninger. Helt enig i at det viktige er å prøve og se hva man selv synes. Så må det selvsagt sies at det er lett å la seg distrahere med en skjerm med mange muligheter i. Derfor er jeg som sagt helt for at endel funksjoner skulle vært blokkert når bil er i Drive. Når man kjører bil, skal hovedfokus være på veien og andre trafikanter. Men det betyr ikke at en enkel operasjon som å bytte radiokanal er noe man må forby, dersom man må trykke på en skjerm for å få det gjort. Det har forøvrig vært slik på bilstereoer i massevis av år, og lenge før elbil ble normalen her i Norge! 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai 35 minutes ago, Complexity said: Knappene man trykker på under kjøring er jo nederst på skjermen. Jeg legger bare fingrene bak skjermen så har man god kontroll på tommelen når man skal trykke. Kan og kjøpe ctrl-bar å smette på skjermen som ser ganske stilrent ut Eventuelt en av Aliexpress variantene som ser litt billigere ut men gir masse knapper At du kan kjøpe en ettermarkedssak som mitigerer din distraksjon (kanskje), hjelper ikke den som blir påkjørt av en distrahert fører som ikke så behovet for det. Vi bør kunne stille krav til hvordan biler konstrueres siden sikkerhetsproblemer påvirker oss alle, ikke bare den som eier og betaler for bilen. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai sverreb skrev (1 minutt siden): Dette blir for dumt. Ingenting av hva jeg skriver er kontroversiellt i fagmiljøene. https://www.theverge.com/2024/3/5/24091043/euro-ncap-safety-rating-europe-2026-touchscreen-buttons-dials https://newsroom.aaa.com/2017/10/new-vehicle-infotainment-systems-create-increased-distractions-behind-wheel/ https://sid.onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/msid.1274 "According to the US National Highway Traffic Safety Association,4 36,096 people were killed in motor vehicle crashes on US roadways in 2019, a 2 percent decrease from 2018. However, fatalities in distraction-affected crashes increased by 9.9 percent during that same period. " https://crashstats.nhtsa.dot.gov/Api/Public/ViewPublication/813060 Når du likestiller ethvert trykk på en skjerm som farlig, og langt farligere enn å trykke på en knapp, selv når man i enkelte biler fremdeles må lete etter den riktige knappen, så mener jeg man har passert en grense for fornuftig skepsis! Det betyr selvsagt ikke at jeg ignorerer at masse trykking på skjerm er farlig. Er noe som ligger i mellom de to ytterpunktene. Noe du virker å se bort fra i din iver etter å fortelle hvor farlig en skjerm er! 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå