Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

Hva er det egentlig som gjør Volvo EX30 verdt 50% mer enn Citroen Ec3...

Det er vel bare premium badging og litt bedre ytelser som forsvarer det. 

Nissan Leaf bør i alle fall være død med den nye Citroën inne i bildet. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
10 minutes ago, Dassen said:

Det er vel bare premium badging og litt bedre ytelser som forsvarer det. 

Nissan Leaf bør i alle fall være død med den nye Citroën inne i bildet. 

Nissan Leaf har de vel sluttet å produsere nå. Men ikke sikkert Citroën er like driftsikker og pålitelig. Den har vel aktiv kjøling av batteri og slikt som Leaf slipper å få problemer med.

At leaf er så teknisk dårlig er mye av grunnen til at de holder så godt og dermed har så bra rykte.

Forøvrig en svenske på youtube som har putta leaf motor i en Golf MK1 og fått den godkjent på skilter. Det er litt kult.

 

maxresdefault (2).jpg

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (3 minutter siden):

ex30 er nok 50% morsommere å kjøre, nesten dobbelt så rask til 100, bakhjulstrekk 😄

Hehe ikke bare det, men Volvo anser seg selv som et 'premiummerke' og priser seg deretter... Creds til Volvo med det nye interiøret i EX30'en da, så ikke det helt komme fra Volvo. Mye ymse og kjedelig interiør fra Volvo opp gjennom åra spør du meg. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
AL123 skrev (På 5.5.2024 den 7:52 PM):

Hvorfor gammel mann? De fremste tech-hodene i bilindustrien er vel "gamle" menn? Den dyktigste techfyren som har vært innom Tesla, og som de sannsynligvis aldri hadde klart seg uten, Peter Rawlinson er 67. Verdens fremste nålevende bilkonstruktør, Gordon Murray er 77, og mannen som Murray selv ofte har beskrevet som den fremste, Mauro Forghierii døde for 2 år siden i en alder av 87.  For ikke å snakke om at de fleste som faktisk kjøper seg helt ny bil er "godt voksne".

Nei, de har faktisk ikke det. Menyene og grafikken i seg selv er ganske bra og oversiktlig, men det er ikke nok for å skape et bra HMI. Feilen en del uerfarne sjåfører gjør er at de bruker "iPad-kriterier" for å vurdere HMI i en bil, mens det er helt andre hensyn å ta i når en skal lage kontroller for å betjene et kjøretøy i fart.

Klart det finnes ekstremt dyktige tech hoder som er godt opp i åra, men jeg tror du skjønner hva jeg mener. Tror du en person som er godt opp i 70-80 åra er like dyktig og vandt til å beherske en Ipad/smarttelefon som dagens unge som er født inn i det? I dont think so. De fleste som kjøper ny bil er godt voksne ja, men de fleste av de hadde mye heller valgt en tradisjonell bil som f.eks en Volvo V90 e.l med fysiske knapper enn en bil som f.eks Tesla hvor det meste går igjennom skjermen. Du har hørt om ordet datavegring? Det samme kan gjelde her. Selv min mor på under 60 hadde følt seg ukomfortabel med å kjøre en Model 3 f.eks da hun har datavegring. Og disse finnes det mange av. Skal naturligvis ikke ta alle under en kam her, da det finnes noen unntak som de du nevner over der og f.eks genier som Bill Gates osv. Men det er noe helt annet enn mannen i gata som er i 70-80 åra...Angående det siste får vi være enige om å være uenige. Når det er sagt, trenger man ikke gjøre noe som helst via skjermen i fart :)

Endret av Iterion
Lenke til kommentar
Iterion skrev (37 minutter siden):

Klart det finnes ekstremt dyktige tech hoder som er godt opp i åra, men jeg tror du skjønner hva jeg mener. Tror du en person som er godt opp i 70-80 åra er like dyktig og vandt til å beherske en Ipad/smarttelefon som dagens unge som er født inn i det? I dont think so. De fleste som kjøper ny bil er godt voksne ja, men de fleste av de hadde mye heller valgt en tradisjonell bil som f.eks en Volvo V90 e.l med fysiske knapper enn en bil som f.eks Tesla hvor det meste går igjennom skjermen. Du har hørt om ordet datavegring? Det samme kan gjelde her. Selv min mor på under 60 hadde følt seg ukomfortabel med å kjøre en Model 3 f.eks da hun har datavegring. Og disse finnes det mange av. Skal naturligvis ikke ta alle under en kam her, da det finnes noen unntak som de du nevner over der og f.eks genier som Bill Gates osv. Men det er noe helt annet enn mannen i gata som er i 70-80 åra...Angående det siste får vi være enige om å være uenige. Når det er sagt, trenger man ikke gjøre noe som helst via skjermen i fart :)

Problemer med skjerm er mange. Kjører du på en humpete vei og skal slå av varmesete eller justere ned vifta er ikke en skjerm der man først må finne klima menyen så i motlys og fingeravtrykk finne knappen for setevarme. Mye enklere med en et hjul for viftehastighet og en knapp for setevarme. Selv om jeg ikke er 70 år gammel og jeg har jobbet med computere siden før windows så ser jeg ikke fordelen med tuch skjerm for føreren av bilen. Billigere men en skjerm JA (Det tror jeg alle forstår) Mere brukervennlig nei. Blir til at man ikke slår av varmesete/rattvarme eller endrer viftehastighet(Jeg bruker stemmen når jeg er alene i bilen) 

Hva dette har med Datavegring å gøre aner jeg ikke. Det blir som å levere TV uten fjernkontroll og si det er jo tuch skjerm! Tror nok mange hadde betalt 300kr ekstra for en fjernkontroll med knapper. Jeg betaler i alle fall gladelig noen kroner ekstra for knapper i bilen!

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Trestein skrev (17 minutter siden):

Problemer med skjerm er mange. Kjører du på en humpete vei og skal slå av varmesete eller justere ned vifta er ikke en skjerm der man først må finne klima menyen så i motlys og fingeravtrykk finne knappen for setevarme. Mye enklere med en et hjul for viftehastighet og en knapp for setevarme. Selv om jeg ikke er 70 år gammel og jeg har jobbet med computere siden før windows så ser jeg ikke fordelen med tuch skjerm for føreren av bilen. Billigere men en skjerm JA (Det tror jeg alle forstår) Mere brukervennlig nei. Blir til at man ikke slår av varmesete/rattvarme eller endrer viftehastighet(Jeg bruker stemmen når jeg er alene i bilen) 

Hva dette har med Datavegring å gøre aner jeg ikke. Det blir som å levere TV uten fjernkontroll og si det er jo tuch skjerm! Tror nok mange hadde betalt 300kr ekstra for en fjernkontroll med knapper. Jeg betaler i alle fall gladelig noen kroner ekstra for knapper i bilen!

Jeg ser ikke helt problemet altså. Som sagt kan man programmere både viftehastigheten og setevarmer både på venstre spak og på skjermen. Skal ikke mer enn et trykk til, noe man kan gjøre i blinde. Akkurat som med eldre biler når man trykker på f.eks A/C eller justerer setevarme. Å justere setevarme er vel ikke noe du må gjøre akkurat over en humpete vei heller? Det er ihvertfall ikke noe kritisk. Evt så kan man bare sette den på auto. Nevnte datavegring fordi mange nettopp misliker og/eller har en negativ innstilling til å bruke ny teknologi evt synes ting var bedre før man implementerte skjerm med touch istedenfor fysiske knapper. Apropos å betale for fjernkontroll m/knapper,  hadde jeg heller betalt for å slippe disse unødvendig og utdaterte knappene og heller gått over til touchskjerm, akkurat som Tesla og flere nå har gjort. Synes det fungerer prikkfritt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Synes jo det er "interessant" at alle som har motforestillinger med skjerm i bil, har et slikt voldsomt behov for å justere på setevarme, luftstrøm etc, når vei eller situasjon egentlig tilsier at man skal la slikt være til man enten har stoppet eller er der det er mer oversiktlig og med rette og fine veier.

Og særlig når de som skriver dette, virker som de ellers aldri stiller seg i slike situasjoner. Altså aldri har hurtigladet eller gått nær strømtom, aldri har hatt under 20 % restkapasitet og på grensen med rekkevidde til neste lader.

Og tilsynelatende aldri har kjørt på kjærreveier ellers. Men når man skal kritisere skjerm for å være dårligere enn knapper, så har man plutselig erfaring med dette, og at det som antydet er viktig å justere på dette midt i et kryss med motgående trafikk på en humpete vei!

  • Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Iterion said:

Klart det finnes ekstremt dyktige tech hoder som er godt opp i åra, men jeg tror du skjønner hva jeg mener. Tror du en person som er godt opp i 70-80 åra er like dyktig og vandt til å beherske en Ipad/smarttelefon som dagens unge som er født inn i det? I dont think so. De fleste som kjøper ny bil er godt voksne ja, men de fleste av de hadde mye heller valgt en tradisjonell bil som f.eks en Volvo V90 e.l med fysiske knapper enn en bil som f.eks Tesla hvor det meste går igjennom skjermen. Du har hørt om ordet datavegring? Det samme kan gjelde her. Selv min mor på under 60 hadde følt seg ukomfortabel med å kjøre en Model 3 f.eks da hun har datavegring. Og disse finnes det mange av. Skal naturligvis ikke ta alle under en kam her, da det finnes noen unntak som de du nevner over der og f.eks genier som Bill Gates osv. Men det er noe helt annet enn mannen i gata som er i 70-80 åra...Angående det siste får vi være enige om å være uenige. Når det er sagt, trenger man ikke gjøre noe som helst via skjermen i fart :)

Det er ingenting som tilsier at touch-skjerm skal være den ultimate brukerinterface i en bil. Touchskjerm har fått stor utbredelse i telefoner og nettbrett fordi de muligjør størst mulig skjerm i forhold til størrelsen på enheten. Dette er ikke relevant for bil.

Touch-skjerm er bra for informasjon/kontroll som ikke trenger å brukes under kjøring, siden man må se på skjermen for å bruke den, og man har ikke fysisk feedback slik man har med knapper. Midtkonsollen er også langt unda der man bør ha blikket under kjøring. Touch-skjerm bør ikke være den eneste måten å kontrollere radio/klima/GPS, da disse funksjonene trengs under kjøring. 

Knapper på rattet ble vanlig i bil på 80- og 90-tallet, og har en del fordeler i forhold til at de befinner seg der man uansett bør ha hendene når man kjører, og selv om man ikke har lært seg akkurat hvor de er, så trenger man ikke flytte blikket så langt for å se hvor de er. 

Stemmestyring er også en mulighet, men litt variabelt hva det egner seg til (jeg synes det passer fint til feks. å ringe folk, men irriterende til klimakontroll). Man må også generelt sett lære seg hva man kan si og få til å virke, så det er ikke ideelt i en bil man ikke er kjent med.

Flybransjen har kommet mye lengre enn bilbransjen på god UX, så det går an å hente inspirasjon her. De gikk fra analoge instrumenter til multifunksjonskjermer (uten touch) på 70-tallet, man hadde også et skifte til å ha de viktigste kontrollene på stikke/throttle (HOTAS) i samme tidsrom. HUD har vært vanlig siden 60-tallet, og i de nyeste jagerflyene har man AR-lignende hjelmsikter der man får HUD-info i synsfeltet uansett hvor man ser. Det siste er nok ikke praktisk pga kost, men bil-HUD er innenfor rimelighetens grense.

Knapper er ikke på noen måte utdatert. Telefon/nettbrett er som sagt tidligere et special-case, som ikke nødvendigvis kan generaliseres til helt andre typer produkter. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (Akkurat nå):

Det er ingenting som tilsier at touch-skjerm skal være den ultimate brukerinterface i en bil. Touchskjerm har fått stor utbredelse i telefoner og nettbrett fordi de muligjør størst mulig skjerm i forhold til størrelsen på enheten. Dette er ikke relevant for bil.

Touch-skjerm er bra for informasjon/kontroll som ikke trenger å brukes under kjøring, siden man må se på skjermen for å bruke den, og man har ikke fysisk feedback slik man har med knapper. Midtkonsollen er også langt unda der man bør ha blikket under kjøring. Touch-skjerm bør ikke være den eneste måten å kontrollere radio/klima/GPS, da disse funksjonene trengs under kjøring. 

Knapper på rattet ble vanlig i bil på 80- og 90-tallet, og har en del fordeler i forhold til at de befinner seg der man uansett bør ha hendene når man kjører, og selv om man ikke har lært seg akkurat hvor de er, så trenger man ikke flytte blikket så langt for å se hvor de er. 

Stemmestyring er også en mulighet, men litt variabelt hva det egner seg til (jeg synes det passer fint til feks. å ringe folk, men irriterende til klimakontroll). Man må også generelt sett lære seg hva man kan si og få til å virke, så det er ikke ideelt i en bil man ikke er kjent med.

Flybransjen har kommet mye lengre enn bilbransjen på god UX, så det går an å hente inspirasjon her. De gikk fra analoge instrumenter til multifunksjonskjermer (uten touch) på 70-tallet, man hadde også et skifte til å ha de viktigste kontrollene på stikke/throttle (HOTAS) i samme tidsrom. HUD har vært vanlig siden 60-tallet, og i de nyeste jagerflyene har man AR-lignende hjelmsikter der man får HUD-info i synsfeltet uansett hvor man ser. Det siste er nok ikke praktisk pga kost, men bil-HUD er innenfor rimelighetens grense.

Knapper er ikke på noen måte utdatert. Telefon/nettbrett er som sagt tidligere et special-case, som ikke nødvendigvis kan generaliseres til helt andre typer produkter. 

Mye riktig her. Men likevel skal slike "UI"-eksperter gjennomføre undersøkelser der man setter folk i en GUI-verden der stemmestyring er en opsjon, men man skal altså settes til å stille inn en radiokanal samtidig som man fører en samtale man måtte starte med å lete manuelt etter den den man skulle ringe til, og samtidig skal man justere hastighet på klima, klimastrøm-retning og temperatur manuelt i samme slengen.

Får man bruke stemmekontroll, får man velge kanal med ferdig oppsatte favoritter, og får man velge når det er lurt å justere dette i forhold til trafikken man er i? Nei!

Og dette testes gjerne mot favorittbilen Volvo 240-serien hvor man har fått dette inn i fingerspissene etter lang tids erfaring. Er det rart man rister på hodet og flirer litt oppgitt når man ser slike tester?

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Snowleopard said:

Mye riktig her. Men likevel skal slike "UI"-eksperter gjennomføre undersøkelser der man setter folk i en GUI-verden der stemmestyring er en opsjon, men man skal altså settes til å stille inn en radiokanal samtidig som man fører en samtale man måtte starte med å lete manuelt etter den den man skulle ringe til, og samtidig skal man justere hastighet på klima, klimastrøm-retning og temperatur manuelt i samme slengen.

Får man bruke stemmekontroll, får man velge kanal med ferdig oppsatte favoritter, og får man velge når det er lurt å justere dette i forhold til trafikken man er i? Nei!

Og dette testes gjerne mot favorittbilen Volvo 240-serien hvor man har fått dette inn i fingerspissene etter lang tids erfaring. Er det rart man rister på hodet og flirer litt oppgitt når man ser slike tester?

UX må fungere både i favorittbilen man kan ut og inn, og i biler man ikke kjenner (lånt eller leid). Det peker mot flere alternativer; noen som er enkle og finne selv om man ikke kjenner bilen, og noen som kan være mer effektive når man kjenner bilen godt.

Det er ikke slik at det ikke har vært rivende utvikling på bil-UX selv før Tesla kom på banen; en Volvo 240 og en Merc/BMW/Audi fra 2000-tallet er ikke veldig like, akkurat. Det er erfarne folk i bransjen som har brukt hele arbeidslivet sitt  på å finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer. 

Min personlige mening om Tesla er at de at de sparer på krona og sløser med tusenlappene; de har en del rare løsninger som ikke sparer mye penger (en fysisk knapp er ikke spesielt dyr, en radar-sensor er heller ikke spesielt dyr), mens så spanter de på overdimensjonert CPU, motoriserte håndtak og dører feks. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

I BMWen med auto funksjonene for både coupetemperatur og setevarme er jeg så og si aldri innom klima menyen, men syns det likefult er helt hinnsides tullete at jeg må inn på skjermen for å regulere setevarme, spesielt siden en i idrive 8 faktisk må inn på klimamenyen for å styre det. Ingen dealbreaker for all del, men jeg syns likefult at BMW kunne kostet på seg ett klimapanel under luftdysene slik de hadde på tidligere modeller med iDrive 7. 

Endret av Evil-Duck
Lenke til kommentar

Man kan synse så mye man vil, men om man ikke vil skjønne at hendler og knapper er mer brukervennlig enn å knote på en skjerm så finnes det undersøkelser på hvor lang tid man trenger å ta oppmerksomheten fra veien for å utføre forskjellige handlinger. 

Det er også en helt klar trend på at folk ønsker dette og det reflekteres i modeller fra de store produsentene hvor det er en mer fornuftig balanse mellom skjerm og knapper siden skjerm-toppen for et par år siden. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Kalle Klo skrev (5 minutter siden):

UX må fungere både i favorittbilen man kan ut og inn, og i biler man ikke kjenner (lånt eller leid). Det peker mot flere alternativer; noen som er enkle og finne selv om man ikke kjenner bilen, og noen som kan være mer effektive når man kjenner bilen godt.

Det er ikke slik at det ikke har vært rivende utvikling på bil-UX selv før Tesla kom på banen; en Volvo 240 og en Merc/BMW/Audi fra 2000-tallet er ikke veldig like, akkurat. Det er erfarne folk i bransjen som har brukt hele arbeidslivet sitt  på å finne ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer. 

Min personlige mening om Tesla er at de at de sparer på krona og sløser med tusenlappene; de har en del rare løsninger som ikke sparer mye penger (en fysisk knapp er ikke spesielt dyr, en radar-sensor er heller ikke spesielt dyr), mens så spanter de på overdimensjonert CPU, motoriserte håndtak og dører feks. 

Nå er ikke elmotorer spesielt dyre, og de kan erstatte endel kompliserte låser som tar mer tid å montere inn slik at man likevel sparer noen kroner når det blir mange nok biler.

Så da er det lett å prioritere fancy løsninger som folk setter pris på, for øket komfort og luksus-følelse. Så skal jeg absolutt ikke være uenig i at Tesla gjør noen rare valg ellers, som å fjerne hendler og sensorer. Ikke alt jeg er enig i, selv om jeg synes det av og til problematiseres veldig for noe som egentlig fungerer helt greit.

Noen ting skal selvsagt være så intuitivt at man kan sette seg inn og kjøre relativt momentant. Men endel løsninger bør man rett og slett ta seg tid til å finne ut av før man kjører, for det er forskjellig hvordan ting styres og kontrolleres, både mellom merker og modeller fra samme merke.

Hvordan man stiller radio og entertainment, er typisk slike ting. Og forskjellene blir fort mer merkbart når man går fra trykknapper til ikoner på skjerm.

Ser jo veldig godt forskjell på f.eks. Peugeot. De hadde jo så mange knapper til slutt, at dwet forvirret folk mer enn godt var. Se så neste utgave de kom med av samme bilen, så var det plutselig rent og pent og bare de aller viktigste tingene fantes på egne knapper. Men jammen var det klager da og. Ja, begge utgavene var ice-biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (7 minutter siden):

Man kan synse så mye man vil, men om man ikke vil skjønne at hendler og knapper er mer brukervennlig enn å knote på en skjerm så finnes det undersøkelser på hvor lang tid man trenger å ta oppmerksomheten fra veien for å utføre forskjellige handlinger. 

Det er også en helt klar trend på at folk ønsker dette og det reflekteres i modeller fra de store produsentene hvor det er en mer fornuftig balanse mellom skjerm og knapper siden skjerm-toppen for et par år siden. 

Hendler og knapper er klart mer brukervennlig når de står på sine faste plasser, og ikke gjemmes sammen med hundre andre.

Men stemmestyring kan erstatte mange av disse handlingene, og kan da gjøres selv i kompliserte trafikksituasjoner.

Men som jeg skriver, er ikke alt som er lurt å gjøre i slike situasjoner, selv om det er slik det gjerne testes, for å få frem worst case scenarier. Jeg finner mange av de testene så tåpelig at jeg ikke klarer å ta de seriøse!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (32 minutter siden):

Noen ting skal selvsagt være så intuitivt at man kan sette seg inn og kjøre relativt momentant. Men endel løsninger bør man rett og slett ta seg tid til å finne ut av før man kjører, for det er forskjellig hvordan ting styres og kontrolleres, både mellom merker og modeller fra samme merke.

Jepp! Én ting jeg alltid lærer folk som aldri har kjørt Tesla før, og som skal kjøre min bil er vindusviskeren!

Jeg satt selv i villrede når det plutselig ble styrtregn på første turen min og jeg panisk fiklet med alle spaker uten at viskeren kom på...
Eller en skikkelig sølesprut rett i frontruten fra et passerende vogntog som man ikke får vekk umiddelbart kan være livsfarlig.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Antall knapper er mindre viktig enn hvordan de er organisert. På Forden min er knappene på rattet samlet i klustere og logisk orientert, og det er meget brukervennlig. På Leafen min er det ikke flere knapper, men de er kastet ut på rattet tilsynelatende tilfeldig og jeg blir aldri klok på hva som sitter hvor, enda jeg har hatt bilen i flere år.

Når det gjelder stemmestyring, så må du vite på forhånd hva du skal si. Det er også folk med rare aksenter osv som gjør at dette ikke kan være eneste måte å gjøre ting på. Blir mer som hurtigtaster som er bra for ekspert-brukere, men ikke for alle. 

Gjør du noe veldig annerledes fra alle andre bilmerker, så blir det fort elsk/hat slik som Saabs famøse nøkkelplassering. 

Man skal også huske på at folk har forskjellige preferanser, så one size does definitively not fit all. God UX for et masseprodukt skal passe for mange forskjellige mennesker i forskjellige sitasjoner. 

Endret av Kalle Klo
Skriveleif
Lenke til kommentar

Når det gjelder bruk av touchskjerm i bil vs på telefon / ipad er styring og kontroll helt forskjellig. 
En ipad og en telefon holder man med en eller helst to hender og bruker tommlene for å sveipe og trykke. Noe som gir en ganske så presis kontroll på sveip og trykk. 

En touch skjerm på distanse på et dashboard i en bil blir helt annerledes å operere, da en opererer med utstrakt arm uten støtte/anlegg av hånd og man sveiper og trykker med strake fingre (gjerne pekefinger). 
Det er som natt og dag når det gjelder å ha presis kontroll på sveip og trykk og man kan ikke sammenlikne brukervennlighet med en touchtelefon eller et nettbrett. Og det blir kronglete,  krever større fokus , spesielt i høyere hastigheter (duving i fjæring/dempere/understell) eller generelt uansett hastighet nesten overalt på typisk norske småveier eller fylkesveier fulle av skjøter , telehiv sprekker og hull.

 

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...