Snowleopard Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai DrAlban3000 skrev (1 time siden): Det er sensor teknologien, altså hvor presist bilen kan tolke omgivelsene som vil endre selvkjøring. På lang vei og programvaren. Ved å sammenligne i sanntid bilder som er tatt noen microsekunder tidligere, så kan man "se" om det er en gjenstand der, om den beveger seg, og ev. i hvilken fart og retning det antatte objektet beveger seg. Form og fasong kan og antyde noe om hva denne gjenstanden er for noe, og om det er noe man må ta hensyn til (fast og solid objekt) eller en refleksjon/annen feilkilde, eller et skilt man er i ferd med å bomme på. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai Jens Kr. Kirkebø skrev (11 minutter siden): Det tror jeg ikke, dagens kameraer er i teorien mer enn nok. Om jeg fikk på meg et par VR-briller som viste 3D video fremover fra bilen samt virtuelle sidespeil og bakspeil skulle jeg nok fint klart å kjøre uten problemer i omtrent alt av føreforhold. Du trenger sikkert ikke speedometer heller. Tar det på gefuhlen og nok en sensor innspart. 3 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai 52 minutes ago, Jens Kr. Kirkebø said: Det tror jeg ikke, dagens kameraer er i teorien mer enn nok. Om jeg fikk på meg et par VR-briller som viste 3D video fremover fra bilen samt virtuelle sidespeil og bakspeil skulle jeg nok fint klart å kjøre uten problemer i omtrent alt av føreforhold. Det er veldig teoretisk, vi har ingen teknologiske veikart som tar oss dit. Maskinlæring slik vi kjenner den i dag er ikke noen farbar vei. Ikke er ytelsen noe i nærheten av påliteligheten av mennesker, men kanskje enda mer fundamentalt så har man ikke noen måte å lukke 0DPPM* sløyfen. I systemer som biler fly etc. så har vi krav til alt av utstyr at når det feiler med alvorlige konsekvenser, da må man finne grunnen til at det feilet og så etablere aksjoner slik at man har konfidens i at feilen enten ikke kan skje igjen eller at om den skjer så blir konsekvensen mitigert til et akseptabelt nivå. Problemet med maskinlæring er at systemet er uetterrettelig. Man kan praktisk ikke debugge et nevralnett og finne ut hvor det gikk galt og så rette det opp. Det betyr i praksis at vi kan ikke ha AI modeller i den kritiske kontrollsløyfen for slikt som biler, for gjør vi det kan vi ikke på noen praktisk måte følge opp og eliminere defekter. Det betyr ikke at det ikke kan brukes, men til sist må man kunne falle tilbake på analytiske systemer før feil får alvorlige konsekvenser, noe som i all hovedsak elliminerer at kamera kan være det eneste sensorelementet en bil kan bruke for autonomi. Og den forutsigbare innvendingen om at dette ikke gjelder mennesker så da burde det ikke gjelde maskiner heller, den kan man bare glemme: Vi stiller langt strengere krav til pålitelighenten av den kunstige verden vi omgir oss med enn til menneskene i den, og det kommer man ikke til å gi seg med, uansett hvor mye de som selger AI systemer vil. Dette er simpelten et spørsmål om hvilke typer risikoer vi mennesker aksepterer. Vi har langt høyere tålegrense for feil begått av mennesker og da helst oss selv enn feil gjort av maskiner. *) 0 defect parts pr. million Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai 6 hours ago, onkel_jon said: Prisene på c3 er ute nå, ser ut som en fin nr2 bil/by bil Nå er salgsstarten på nye Citroen Ec3 endelig i gang! Prisen er 219.900kr for utstyrsnivå YOU 249.900kr for utstyrsnivå MAX Med det får du en rask lading på kun 26 min fra 20-80% 324km rekkevidde (WLTP) Motor med 113hk Citroën Head-Up Display Progressive Hydraulich Cushions (Komfortfjæring) https://www.citroen.no/modeller/e-c3.html Denne fikk tommel opp fra kona. Hun tar gjerne en i rød. Jeg er skeptisk til 550kg på kroken. Hengeren min veier 380kg så da blir det fort litt overvekt med noen få plank. Men litt overlast på en 5km tur går vel bra for bilens del. Uansett bedre enn ingenting og knall for oss som vil ha med sykkel. Det blir utrolig spennende å se de første testene. Jeg er spent på om den leverer på motorveien også. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai Femtekolonne skrev (9 minutter siden): Denne fikk tommel opp fra kona. Hun tar gjerne en i rød. Jeg er skeptisk til 550kg på kroken. Hengeren min veier 380kg så da blir det fort litt overvekt med noen få plank. Men litt overlast på en 5km tur går vel bra for bilens del. Uansett bedre enn ingenting og knall for oss som vil ha med sykkel. Det blir utrolig spennende å se de første testene. Jeg er spent på om den leverer på motorveien også. Det er nok til 170 kg med plank, det. Burde holde greit uten å måtte gå over, om ikke du absolutt skal fylle hengeren til det det fysisk er plass for! 😉 Bilen er temmelig høy og rett i frontglasset, så den vil nok helt klart forbruke endel mere langs motorvei. Så det kommer jo mer an på hvor ofte du må innom motorvei og dundre i 110+ for å kompensere for speedometer-feilvisning. Den ser absolutt ut som en koselig og svært dugelig bybil. Og med det største batteriet, har man ganske bra med rekkevidde for en bybil. For egen del er dog ikke dette noe jeg ville vurdert. Til det er bilen rett og slett alt for liten. Men for folk med andre krav enn meg til plass og ytelse, og mer taklast og tilhengervekt, så ser jeg at den kan duge veldig greit. EV6 til under 500K, ev. litt over med AWD og krok, frister dog langt mer. Men jeg ser ikke om jeg da må se vekk fra V2L og noen andre ting jeg svært gjerne skulle hatt. Jeg har siklet litt på EV5, og lurt på om den er bilen for meg, men slik de skriver om ladefart, så er jeg langt mer skeptisk. Men virker som den støtter 100 kg taklast der EV6 bare takler 80 kg, og det virker som det i praksis er mer plass i EV5. Det teller når man planlegger taktelt og vinge-markise, siden 80 kg fort er helt på grensen. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai Femtekolonne skrev (4 minutter siden): V2L virker mest som en gimmick. Kan du sikkert mene, men for egen del vet jeg at jeg ville brukt det tildels ofte, både til elektrisk grill, bærbar induksjonsplate, elektrisk pumpe og ikke minst til elektrisk ovn og andre enheter jeg ønsker å bruke på campingtur, spesielt om man ikke står et sted der man har strømuttak. Camper-mode/Utility Mode som den har i likhet med endel andre biler fra Hyundai og Kia, er noe jeg ofte benytter meg av, selv ommdet ikke nødvendigvis soves i bilen. Helt utrolig kjekt å kunne ha kjøleboksen gående mens man går en tur eller besøker noe "turistgreier" eller er og spiser på en café, samt at man kommer til en temperert bil fremfor en som er kokvarm, er noe jeg digger med bilen min. V2L savner jeg på min, samme med mulighet til å fjernstyre oppvarming av kupéen, og er noe jeg ser på som essensielt å ha i denne. Så forsåvidst at jeg kan betale ekstra for V2L-adapteret, så antar det kun er den som ikke var inkludert i denne "trim-varianten", men må i tilfelle dobbeltsjekkes... Better safe than sorry! 3 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai Hva synes dere om at elbiler kastes ut av kollektivfeltet i Oslo og Akershus? Står heldigvis ikke i denne trafikken til vanlig, men var jo helt nydelig å suse forbi i kollektivfeltet for et par uker siden da jeg var på konferanse i Oslo. Må være ganske mange som får kjipere vei til jobben fremover. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai Dassen skrev (2 minutter siden): Hva synes dere om at elbiler kastes ut av kollektivfeltet i Oslo og Akershus? Står heldigvis ikke i denne trafikken til vanlig, men var jo helt nydelig å suse forbi i kollektivfeltet for et par uker siden da jeg var på konferanse i Oslo. Må være ganske mange som får kjipere vei til jobben fremover. Med 5 minutter gåavstand til jobb, er ikke dette noe som berører meg veldig. Men har jo hatt gleden av å suse forbi køen innimellom. F.eks. den kvelden det smalt på hydrogenstasjonen i Høvik, og trafikken "steinsto" ihvertfall på vei inn mot Oslo. Nå skal dette "midlertidig" vare i 3 åpr, men som med "midlertidige avgifter", tenker jeg dette blir en permanent ordning som er utbredt over resten av landet før de skal gjenåpne, så det blir nok permanent. Og AP har vel "gode" planer for å dra inn enda mere avgifter på elbiler ved registrering, må bare vente til vi går inn i 2025, så de ikke bryter løftet sitt der og... Så da forsvinner vel momsfritaket på de første 500 K også. Og sånn klarer de vel å ødelegge måloppnåelsen om (tilnærmet) 100 % elektrisk ved nybilsalg. "Avgiftspartiet" vil nok en gang leve opp til kallenavnet sitt. 1 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai Må jo si at avgiftene på elbil nå har gitt noen ganske saftige rabatter ettersom bilbransjen har fått et insentiv til å tyne prisen til under 500k. Og har du sett hva en XC60 koster for tida? Tror ikke folk går tilbake til diesel gitt. Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai 3 minutes ago, Snowleopard said: Med 5 minutter gåavstand til jobb, er ikke dette noe som berører meg veldig. Men har jo hatt gleden av å suse forbi køen innimellom. F.eks. den kvelden det smalt på hydrogenstasjonen i Høvik, og trafikken "steinsto" ihvertfall på vei inn mot Oslo. Nå skal dette "midlertidig" vare i 3 åpr, men som med "midlertidige avgifter", tenker jeg dette blir en permanent ordning som er utbredt over resten av landet før de skal gjenåpne, så det blir nok permanent. Og AP har vel "gode" planer for å dra inn enda mere avgifter på elbiler ved registrering, må bare vente til vi går inn i 2025, så de ikke bryter løftet sitt der og... Så da forsvinner vel momsfritaket på de første 500 K også. Og sånn klarer de vel å ødelegge måloppnåelsen om (tilnærmet) 100 % elektrisk ved nybilsalg. "Avgiftspartiet" vil nok en gang leve opp til kallenavnet sitt. Spennende å se hvordan det utvikler seg. Var mere kaos en normalt rundt Sinsenkrysset i morges i hvert fall. Jeg håper de setter opp bomringene massivt, til rundt 400kr for å kjøre t/r sånn at færre får råd til å kjøre bil, og jeg slipper å stå i kø. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai Dassen skrev (16 minutter siden): Hva synes dere om at elbiler kastes ut av kollektivfeltet i Oslo og Akershus? Når kollektivfeltene blir så fulle av elbiler at bussene blir forsinket, så synes jeg det er en selvfølge at elbilene må ut. Det har vel alltid vært ment som en midlertidig løsning, akkurat som mva- og bompengesubsidiene. 3 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai frohmage skrev (4 minutter siden): Når kollektivfeltene blir så fulle av elbiler at bussene blir forsinket, så synes jeg det er en selvfølge at elbilene må ut. Det har vel alltid vært ment som en midlertidig løsning, akkurat som mva- og bompengesubsidiene. Forsåvidt enig i det. Men man har jo i mellomtiden satt seg et fårete mål, som har vært fellesaksept for på tvers av (nesten) alle partier. Er vel kanskje bare FrP som vel ikke var med, om jeg husker rett! Og da har jo alle disse virkemidlene vært viktige tiltak for å klare målene. Så må det også sies at i mellomtiden så er vel prisene på bompengeavgiften gått opp så mye, at man nå betaler mer enn hva taksten var, selv med rabatten man får. Både i form av at man har fått langt flere bomstasjoner i Oslo, og man har endret så man betaler "begge veier" om man ikke klarer t/r innen 60 minutter. Og dessuten har man fjernet månedsabonnement slik man hadde da jeg flyttet (tilbake hjem) til Oslo! Mener det fremdeles stemmer selv om man indeks-justerer prisene! 1 Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai Dassen skrev (1 time siden): Hva synes dere om at elbiler kastes ut av kollektivfeltet i Oslo og Akershus? Står heldigvis ikke i denne trafikken til vanlig, men var jo helt nydelig å suse forbi i kollektivfeltet for et par uker siden da jeg var på konferanse i Oslo. Må være ganske mange som får kjipere vei til jobben fremover. Synes det er kjipt for meg personlig, men forstår jo at kollektivtrafikken må trumfe her. Kjører alene, men den delen av biler som passerer meg blir jo endel av "min" kø nå. Med mine snart 10 år på E18 mellom Asker og Oslo er ikke elbilene i kollektivfeltet det som skaper trafikale problemer i hovedsak. Da hadde det vært kork der det avsluttes og det er det ikke. Det er kork der det er mye biler og nå blir det større problemer der. Jeg justerer nok arbeidshverdagen min om det fortsetter slik, så kan jeg heller jobbe hjemmefra litt for å unngå det verste. Privatbilisme skal bort og dette er et steg imot det, er bare å skru til avgifter til folk velger vekk bilen. Lenke til kommentar
DrAlban3000 Skrevet 6. mai Del Skrevet 6. mai Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden): Det tror jeg ikke, dagens kameraer er i teorien mer enn nok. Om jeg fikk på meg et par VR-briller som viste 3D video fremover fra bilen samt virtuelle sidespeil og bakspeil skulle jeg nok fint klart å kjøre uten problemer i omtrent alt av føreforhold. De er nok fryktelig korttenkt logikk. Et sølesprut er nok til å sette ut et kamera, da er bilen din (eller vr brillene dine) effektivt blinde. Om det så gjelder et øyeblikk (selvrensende linser) kan det være nok. Renishaw har utviklet laseroptikk som begynner å bli imponerende (brukes bl.a i Teslas produksjonslinjer) men fortsatt er det en lang vei å gå. Vi må ha sensorer/kamera som takler de utfordringene som måtte oppstå i trafikken. Det er vi ikke ennå, men utviklingen går i rasende fart. Jeg har stor tro på et samspill av teknologiene vi ser idag. Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai DrAlban3000 skrev (5 timer siden): Synes det er kjipt for meg personlig, men forstår jo at kollektivtrafikken må trumfe her. Kjører alene, men den delen av biler som passerer meg blir jo endel av "min" kø nå. ... Privatbilisme skal bort og dette er et steg imot det, er bare å skru til avgifter til folk velger vekk bilen. Ser den. Fleksibilitet i arbeidstid kan jo redde mange. Får håpe du finner en god løsning. Hadde det bare handlet om pendling til Oslo, så ser jeg poenget med få folk over på kollektivt, men det er jo ganske mye trafikk som bare skal gjennom byen om man kommer fra E18 sørfra og skal nordover. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai 8 hours ago, Dassen said: Hva synes dere om at elbiler kastes ut av kollektivfeltet i Oslo og Akershus? Helt på sin plass! Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai (endret) Dassen skrev (9 timer siden): Hva synes dere om at elbiler kastes ut av kollektivfeltet i Oslo og Akershus? Har som elbilfører så og si aldri kjørt i og benyttet kollektivfelt , selv om jeg daglig og ofte står og stamper i kø på ytre ringvei. Så for meg spiller det ingen rolle og er helt på sin plass at taxi og kollektivtransport får plassen for seg selv. Kunne man bare få bukt med disse sleipingene og egoistene som fremdeles kjører der selv med en i bilen og sikkert også når det blir forbud. Men er ikke den som lar seg "hisse seg opp" over andres trafikale uvaner. Svarer som relativt ny elbil fører (3-4 år) og oppvokst og boende i Oslo. Endret 7. mai av Syar-2003 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai onkel_jon skrev (20 timer siden): Prisene på c3 er ute nå, ser ut som en fin nr2 bil/by bil Nå er salgsstarten på nye Citroen Ec3 endelig i gang! Prisen er 219.900kr for utstyrsnivå YOU 249.900kr for utstyrsnivå MAX Med det får du en rask lading på kun 26 min fra 20-80% 324km rekkevidde (WLTP) Motor med 113hk Citroën Head-Up Display Progressive Hydraulich Cushions (Komfortfjæring) https://www.citroen.no/modeller/e-c3.html En veldig viktig bil for Citroën og Stellantis i Europa. Viktig for det grønne skiftet at denne bilklassen også blir elektrifisert. I Norge blir den nok ingen storselger, men sikkert ingen sjeldenhet heller. Spec'en begynner å bli brukbar nå. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 7. mai Del Skrevet 7. mai Dassen skrev (9 timer siden): Hva synes dere om at elbiler kastes ut av kollektivfeltet i Oslo og Akershus? Står heldigvis ikke i denne trafikken til vanlig, men var jo helt nydelig å suse forbi i kollektivfeltet for et par uker siden da jeg var på konferanse i Oslo. Må være ganske mange som får kjipere vei til jobben fremover. Som forventet, og ingenting å hisse seg opp over. Men det kan nok bidra til enda mer kø i rushtiden, og mer trafikk på veiene utenom Oslo-bygda (omkjøring). 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå