Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
1 hour ago, Simen1 said:

Kult er nok ordet. Jeg tror det er et ord som går igjen hos de som velger Tesla, fordi de lar seg facinere av kule ting. Personlig er jeg mer praktiker enn en som jakter på kulhet, fancy funksjoer, markedsføringsbling og sånt.

 

Touch er ikke en dealbreaker alene, men det er én av de kvalmende mange kamelene som må svelges om man skal ha Tesla.

Det siste jeg forventer ved kjøp av splitter fabrikkny bil er at man må ty til DIY-prosjekter med 3. parts løsninger for å få bilen til å fungere sånn den burde fungert rett fra fabrikken.

Dørhåndtaktrikset visste jeg ikke om. Ikke spesielt intuitivt, men sikkert kjekt for de som liker snåle hurtigknapper på PCen. Håndtak-trikset minner meg litt om tastekombinasjoner som Alt-248 og Alt.Gr-PrtScr. Kjekt å vite om man er litt nerd og sånt, men ingen kan komme og fortelle røverhistorier om at det er særlig intuitivt. Panser-spake er noe man forventer og får med på kjøpet fra andre produsenter uten ekstra kostnad. Tesla har en drøss med den type mangler på brukergrensensitt som man åpenbart betaler for og får når man kjøper en annen bil. Folk som lar seg blende av fancy bling, eller som ikke har særlig erfaring med bil før de kjøpte seg en Tesla ser nok ikke slike ting som et tap, men personlig synes jeg det er et av mange tap/mangler når man kjøper en Tesla. En av de mange kamelene.

Ja jeg tenker hver dag at jeg heller skulle hatt en vaier fra panserlåsen og inn til bilen så jeg måtte ned på gulvet å dra (2?) Ganger i en spake for å åpne frunk. Og da heller ikke kunne åpne den fra app..

Slik som på Mustang mach-e f.eks..

Screenshot_20240505_183144_Chrome.thumb.jpg.fb1778ba627e876124144df61238d0a5.jpg

Eller ikke..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Syar-2003 skrev (21 timer siden):

Audi (VAG) bruker ikke laser-baserte hovedlys. De har utviklet og kommet langt med sine HD led matrix (top of the line).  
BMW har sluttet med laser-baserte hovedlys (fjernlys). Utfasingen startet i 2023 og pågår. 

Audi hadde også laser fjernlys på en spesial versjon av Audi R8. Produsert i kun 99 eksemplarer.

Men det ser vel ut som dette bare blir en liten parentes når det gjelder lys på biler. 

Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (38 minutter siden):

Audi hadde også laser fjernlys på en spesial versjon av Audi R8. Produsert i kun 99 eksemplarer.

Men det ser vel ut som dette bare blir en liten parentes når det gjelder lys på biler. 

Tror nok litt av grunnen er at Hella, som er blant de aller største lysprodusentene på markedet har gått all inn på LED. Laser har stort sett vært frontet av Osram og Marelli, og har ikke fått volum nok til å kunne få prisen ned.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Ser at svært mange merker setter ned prisene nå, for å prøve å få fart på salget.

Kia EV6 kan man nå få til 500k med AWD

Nissan Ariya med AWD fra 460k

MG og BYD  har satt ned prisene på mange modeller. (f.eks MG4 luxury som jeg kjøpte i fjor til 346k koster nå 299k, blæh 🙈)

VW gruppen begynte vel for en måned siden med rabatter på flere modeller.

Liker spesielt at det begynner å bli mange alternativer med AWD til rundt 500k, et marked hvor Tesla omtrent hadde monopol lenge. 

Endret av OC-Freak
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Iterion skrev (2 timer siden):

Lol, snakk om å overdrive noe voldsomt 🤣 Høres ut som en gammel mann som ikke er vandt til noe som helst tech i en bil. 

Hvorfor gammel mann? De fremste tech-hodene i bilindustrien er vel "gamle" menn? Den dyktigste techfyren som har vært innom Tesla, og som de sannsynligvis aldri hadde klart seg uten, Peter Rawlinson er 67. Verdens fremste nålevende bilkonstruktør, Gordon Murray er 77, og mannen som Murray selv ofte har beskrevet som den fremste, Mauro Forghierii døde for 2 år siden i en alder av 87.  For ikke å snakke om at de fleste som faktisk kjøper seg helt ny bil er "godt voksne".

Iterion skrev (2 timer siden):

 Tesla har jo et knallbra, oversiktlig og lett brukergrensesnitt spør du meg.  

Nei, de har faktisk ikke det. Menyene og grafikken i seg selv er ganske bra og oversiktlig, men det er ikke nok for å skape et bra HMI. Feilen en del uerfarne sjåfører gjør er at de bruker "iPad-kriterier" for å vurdere HMI i en bil, mens det er helt andre hensyn å ta i når en skal lage kontroller for å betjene et kjøretøy i fart.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jalla21 skrev (41 minutter siden):

Audi hadde også laser fjernlys på en spesial versjon av Audi R8. Produsert i kun 99 eksemplarer.

Men det ser vel ut som dette bare blir en liten parentes når det gjelder lys på biler. 

Parantes er vel litt overdrevet. BMW har hatt laser fjernlys som standard og opsjon på nesten alle modeller fra 3 serie og opp siden ca 2020 (bortsett fra 1 og 2xx serie). Det kom først på i8 og 7 serie fra og med 2014. Deretter kom det på 8 6 serie.

Vi snakker nok om millioner av biler som kjører rundt med BMW laser. Og det leveres fremdeles når man bestiller en del nye modeller som har produksjon før 2025 modeller. F.eks 4 serie og i4 (produsert frem til juli 2024 før det blir 2025 LCI modell ). 

Us versjonene har ikke identiske laser beam funksjoner som i EU grunnet lovreguleringer. 
Derfor må man ikke sammenlikne bmw laser tester gjort med biler på det amerikanske kontinentet , men se tester gjort i EU.

Lenke til kommentar
18 hours ago, Syar-2003 said:

En reduksjon av fosforbruk kan også ses å være et tiltak ift miljø/gjenvinning.

Linsen som er fylt med gul fosfor blir overflødig.

Jeg skjønner ikke hva du mener er besparelsen her. Bruker du LED istedet er de også kledd med fosfor. Om du tar sikte på å matche disse lyskildene med LED via overlappende optikk (som man kan) må man ha tilsvarende mer LEDs og tilsvarende mer fosfor. Du sparer ikke på bruken av fosfor. (Ikke at jeg vet at disse beleggene er noe vesentlig problem)

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
sverreb skrev (2 minutter siden):

Jeg skjønner ikke hva du mener er besparelsen her. Bruker du LED istedet er de også kledd med fosfor. Om du tar sikte på å matche disse lyskildene med LED via overlappende optikk (som man kan) må man ha tilsvarende mer LEDs og tilsvarende mer fosfor. Du sparer ikke på bruken av fosfor. (Ikke at jeg vet at disse beleggene er noe vesentlig problem)

Neivel. Så får du bare tro det. Du vet tydligvis ikke hvordan oppbygningen i lyktehuset er. 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
OC-Freak skrev (1 time siden):

Ser at svært mange merker setter ned prisene nå, for å prøve å få fart på salget.

Kia EV6 kan man nå få til 500k med AWD

Nissan Ariya med AWD fra 460k

MG og BYD  har satt ned prisene på mange modeller. (f.eks MG4 luxury som jeg kjøpte i fjor til 346k koster nå 299k, blæh 🙈)

VW gruppen begynte vel for en måned siden med rabatter på flere modeller.

Liker spesielt at det begynner å bli mange alternativer med AWD til rundt 500k, et marked hvor Tesla omtrent hadde monopol lenge. 

Med tanke på kronekursen og generell inflasjon på svært mange andre ting så tror jeg vi er inne i en tid det er svært gunstig å kjøpe ny elbil. Jeg tror marginene i bransjen er mye mer presset nå enn for noen få år siden. Jeg tror det er kjøpers marked og vurderer selv om jeg burde kjøpe noe før salget og marginene øker, samt at valutaen slår inn. Det kan bli en ganske brå prisoppgang de neste årene. Kanskje så mye at man slipper et år eller to med verditap.

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Syar-2003 said:

Neivel. Så får du bare tro det. Du vet tydligvis ikke hvordan oppbygningen i lyktehuset er. 

Du har m.a.o. ingen anelse og tyr til hersketeknikker når du ikke er i stand til å argumentere saklig.

Hvis du vil ha troverdighet trenger du å gi en saklig begrunnelse for påstandene dine, og om du gjorde en antagelse som viste seg å ikke holde som f.eks å anta at man mindre fosfor å resirkulere ved å flytte det fra et target for en laser til å bli coating på en LED (Kanskje fordi du ikke innså at det er det eksakt samme matrialet som gjør hvite LED hvite) så bør du heller innrømme det fremfor å gjøre blundere som du nå akkurat gjorde.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Laser er et tillegg til normal bmw adaptive led fjernlyset. Og trigges for å gi ekstra lys når gps angir adakvat strekning og hastighet er over 60km/t.

Og den kuben linsen som her er fylt med gul fosfor er da et tilleggsprodukt. Når man sløyfer laser så forsvinner denne linse/kube inkl fosforet , tre lasere , IR- , prismer og speil laget for laser lyset fra konstruksjonen.
Om det ikke er en reduksjon av fosfor bruk så vet ikke jeg..

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Just now, Syar-2003 said:

Laser er et tillegg til normal bmw adaptive led fjernlyset. Og trigges for å hi ekstra lys når gps angir adakvat strekning og hastighet er over 60km/t.

Og den kuben linsen som her er fylt med gul fosfor er da et tilleggsprodukt. Når man sløyfer laser så forsvinner denne linse/kube inkl fosforet , tre lasere , IR- , prismer og speil laget for laser lyset fra konstruksjonen.
Om det ikke er en reduksjon av fosfor bruk så vet ikke jeg..

 

Du har fortsatt ikke fått med deg at lyskildene som belyser dette fosfortargetet blir erstattet av lyskilder som har fosfor integrert i lyskilden. Det er akkurat samme matrialet som gjør en hvit LED hvit.

Og om du henger deg opp i at lasermodulen er i tilegg til et LED hovedlys, da har du glemt at man må komme til ytelsesparitet om man skal sammeligne, så en erstatningsmodul som bare bruker LED må ha tilsvarende mer LED lyskilder for å matche det kombinerte LED/Laser hovedlyset. M.a.o. tar du bare bort lasermodulen er ikke det du sitter igjen med sammenlignbart. Man må da samtidig heve ytelsen på LED hovedlyset for å komme dit med tilsvarende økt bruk av fosforbelegg.

Jeg tenker den praktiske grunnen til at de faser det ut er at konkurrerende teknologier med mer kompleks optikk som kan kompensere for større overflate på lyskildene er i ferd med å bli mer tilgjengelig og rimeligere.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (4 minutter siden):

Du har m.a.o. ingen anelse og tyr til hersketeknikker når du ikke er i stand til å argumentere saklig.

Hvis du vil ha troverdighet trenger du å gi en saklig begrunnelse for påstandene dine, og om du gjorde en antagelse som viste seg å ikke holde som f.eks å anta at man mindre fosfor å resirkulere ved å flytte det fra et target for en laser til å bli coating på en LED (Kanskje fordi du ikke innså at det er det eksakt samme matrialet som gjør hvite LED hvite) så bør du heller innrømme det fremfor å gjøre blundere som du nå akkurat gjorde.

Det du ser her er hvilke elementer som forsvinner fra lyktehuset med fjerning av bmw laser. Den gule kuben er linsen som er fylt av gul fosfor som tar imot laserenes beams og omvandler lyset til hvitt hvor det reflekteres via 180° i speil/refletoren i midten.

Og som sagt er laserlyset et ekstra nivå på det allerede implementerte bmw adaptive led fjernlyset.

IMG_0656.thumb.jpeg.3eb0f1b4b3e720b462cc9a88ec75ef0c.jpeg

Lenke til kommentar
27 minutes ago, Simen1 said:

Med tanke på kronekursen og generell inflasjon på svært mange andre ting så tror jeg vi er inne i en tid det er svært gunstig å kjøpe ny elbil. Jeg tror marginene i bransjen er mye mer presset nå enn for noen få år siden. Jeg tror det er kjøpers marked og vurderer selv om jeg burde kjøpe noe før salget og marginene øker, samt at valutaen slår inn. Det kan bli en ganske brå prisoppgang de neste årene. Kanskje så mye at man slipper et år eller to med verditap.

Søknad om å forlenge toppmomsordningen utover 2024 er heller ikke sendt inn enda, og planen til Arbeiderpartiet var opprinnelig full moms fra 2025. Da snakker vi prisøkning på 150 løk over natta for en gjennomsnittlig familiebil. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (41 minutter siden):

Da snakker vi prisøkning på 150 løk over natta for en gjennomsnittlig familiebil. 

Bra, subsidiene på 40 mrd i året må bort. Det trengs ikke lenger insentiver for å velge elbil.

Tenk hva 40mrd i året kunne gitt av jernbane, tbane og annet!

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Bilbransjen og foreningene ønsker forutsigbarhet i elbilavgiftene og aller helst over en to-års horisont. 
 https://elbil.no/innfor-gradvis-og-ikke-start-for-tidligst-2026/

Dette var tilbake i februar. Ingen internett søk tyder på at de tre foreningene har hatt dette møtet med Finansdepartementet enda.
Forslaget er uendret mva/avgifter for 2025 og mva grense satt til 400.000 fra tidligst 2026

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (35 minutter siden):

Bra, subsidiene på 40 mrd i året må bort. Det trengs ikke lenger insentiver for å velge elbil.

Tenk hva 40mrd i året kunne gitt av jernbane, tbane og annet!

Subsidier. Staten har vel øket sine inntekter ved at stømprisene har fordoblet seg siste åra. Nå skyldes ikke dette bare elbiler men økt forbruk og stor elektrifisering har gjort at overskuddet vi hadde på ca 10tWh er borte. Det samme er de lavestrømprisene. Vi kunne sikkert kjørt bilparken på biofuels for en mye lavere kostnad en 200 000kr pr bil som vi gjør i dag

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Matsemann skrev (1 time siden):

Bra, subsidiene på 40 mrd i året må bort. Det trengs ikke lenger insentiver for å velge elbil.

Tenk hva 40mrd i året kunne gitt av jernbane, tbane og annet!

Subsidier er ikke mangel på avgifter lol

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...