Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Takk for god info alle sammen. Trodde jo laserlys var "the shit" men det kan jo se ut som at det ikke er så revlusjonerende bra som det ble markedsført som i utgangspunktet når det kan bli utkonkurrert av led matrix teknologien.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)
Powertrainer skrev (2 timer siden):

Takk for god info alle sammen. Trodde jo laserlys var "the shit" men det kan jo se ut som at det ikke er så revlusjonerende bra som det ble markedsført som i utgangspunktet når det kan bli utkonkurrert av led matrix teknologien.

Jeg har laserlys på min bil . Og de er awesome, og er fremdeles «the shit». Så fremt du ikke kjøper en Porsche Taycan 2025 eller Macan med den dyreste lyspakka som er nyeste generasjon  HD led matrix (som er jevnbyrdig)

Veldig mange BMW eiere mener discontinued BMW laser erstattet med BMW Adaptive Led (matrix) vil være en nedgradering. 

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Merker godt når laserlysene aktiveres over en viss fart ja, spesielt når en har lange strekker foran seg hvor du virkelig får se hvor langt de kaster lyset. Samtlige som har sittet på i bilen har blitt svært imponert over hvor bra lysene på bilen er i mørket. 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Har man alltid behov for 600m eller mere i sikt for fjernlyset i Norge og på norske veier? 
Det kommer nok mye an på hvor man bor og ferdes og veienes utforming, om det er opplyst motorvei/fylkesvei osv , ikke minst samt hvilke hastigheter man kjører.

I 120km/t bruker man 9 sekunder på 300m som er mere enn nok tid for de fleste å reagere.

Men alt blir jo en vane. Og når ting/alternativer blir dårligere enn hva man er vant til er oppfatningen at «dette nye er noe dritt».

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (55 minutter siden):

Denne karen holder på å gå i fistel over brukergrensesnittet i en Tesla model 3.

 

Lol, snakk om å overdrive noe voldsomt 🤣 Høres ut som en gammel mann som ikke er vandt til noe som helst tech i en bil. Tesla har jo et knallbra, oversiktlig og lett brukergrensesnitt spør du meg.  Bør være enkelt for de fleste å bruke så lenge man har brukt en slags touchskjerm før. Har bare positive ting å si om brukergrensesnittet jeg altså.  I tillegg kan man enkelt programere f.eks klima og vindusvisker innstillinger via venstrespak. Akkurat som en fysisk knapp på eldre biler, bare bedre og mer moderne. Ellers delvis enig i det han sier om lyden på bilen, men det har aldri vært noe jeg har vært besatt av. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 timer siden):

Jeg har laserlys på min bil . Og de er awesome, og er fremdeles «the shit». Så fremt du ikke kjøper en Porsche Taycan 2025 eller Macan med den dyreste lyspakka som er nyeste generasjon  HD led matrix (som er jevnbyrdig)

Veldig mange BMW eiere mener discontinued BMW laser erstattet med BMW Adaptive Led (matrix) vil være en nedgradering. 

Randeboy skrev (1 time siden):

Alt av original fjernlys på hvilken som helst bil er for svakt etter min mening. Ekstralys monteres sporenstreks her. 😁

 

Hehe når man først har vendt seg til ekstralys er det nok ingen vei tilbake. Kjekt i et land som Norge, men på nyere biler med lysteknologi er det ikke et must, men et digg tillegg vil jeg si. På min Model 3 følte jeg det faktisk var nødvendig da jeg synes de originale led matrix fjernlysa var altfor svake. Ellers kan jeg svært lite om laser teknologi @Syar-2003og har aldri testet en bil med det. Er det kun BMW som sverger til laserlys? Hadde vært artig å lest seg opp litt på det og lest hvordan de er i forhold til nyere led matrix lys som de fleste andre merker bruker. 

Lenke til kommentar
Iterion skrev (1 minutt siden):

Har bare positive ting å si om brukergrensesnittet jeg altså.

Jeg har kjørt mye model S og litt model 3 så jeg lurer ikke på hvordan det er å kjøre disse bilene. Jeg er derimot enig med den kjente youtuberen og ville bare formidle det hit i tråden. Både den irriterende baksetesjåføren, manglende fysisk grensesnitt, det superskjøre panseret og det irriterende overvåkningssystemet, app- og profil-avhengigheten er en pakke med mange svært irriterende ting på en gang. Etter min mening. Det at bilen er gøy å kjøre - enn så lenge alt fungerer eller den bare er på lån, er helt klart pluss i boka fra min side også, men når man blir bedt om å svelge 20 kameler på en gang så kveles man i stedet for å bli fornøyd. Jeg er ferdig med Tesla for alltid og utviklinga etter jeg eide min har ikke gått i en positiv retning.

Skjønner dog godt at folk blir blendet av rekkeviddetall og fancy brukergrensesnitt, spesielt unge folk som aldri har hatt noe forhold til bil, men er dypt sunket inn i en overdigitalisert hverdag, sparkesykkel-leie og denslags lar seg blende av Tesla-bling. Jeg går gjerne tilbake til elbil en gang i framtida, så fremt jeg finner en som passer mine preferanser, og politikerene ikke har trukket opp stigen etter seg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Simen1 said:

Denne karen holder på å gå i fistel over brukergrensesnittet i en Tesla model 3.

 

Mye snodig klaging. Blindsonekamera f.eks mente han var poengløst for han kunne jo se ut vinduet?.. 😛

Og helt fantatisk at han ikke skjønte hvordan man åpnet panseret. Heldigvis blir det enda mere tydelig i nyeste update da bilen kommer på hele skjermen da.

 

 

Tesla-new-UI-2024-srping-update.webp

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
15 minutes ago, Simen1 said:

det superskjøre panseret og det irriterende overvåkningssystemet, app- og profil-avhengigheten er en pakke med mange svært irriterende ting på en gang.

Panseret er litt sjørt ja, men har enda tilgode å skade mitt etter å ha lukket det "feil" i snart 5 år..
Får forøvrig soft-close kit til rundt 800kr man kan sette på, så trenger man bare legge frunken nedepå så dras den i lås automatisk. Hadde nok montert det på min om den var støttet men jeg har gen1 hengsel og det fåes bare til nyere.

Profilavhengigheten er jo fantastisk og ikke så mye jobb at det gjør noe. Jeg laget vel Tesla kontoen min når jeg kjøpte bilen og siden har jeg ikke foretatt meg noe siden.

Har også bare logget på appen på en telefon å gitt til folk om de skal låne bilen, så slipper de å knudre med nøkkelkort. Bare å ha med telefonen (som er låst selføgelig) så funker det som nøkkel og går på en egen gjesteprofil så de ikke tuller med mine instillinger. Genialt.

Når vi fikk Tesla firmabiler var det bare å legge dem inn i samme app med samme profil. Ingen nøkkel bare telefon og man kan hoppe mellom bilene å bare kjøre. Synes det er fantastisk.

Instillinger synces også mellom bilene om ønskelig. 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 minutter siden):

Profilavhengigheten er jo fantastisk og ikke så mye jobb at det gjør noe. Jeg laget vel Tesla kontoen min når jeg kjøpte bilen og siden har jeg ikke foretatt meg noe siden.

Har også bare logget på appen på en telefon å gitt til folk om de skal låne bilen, så slipper de å knudre med nøkkelkort. Bare å ha med telefonen (som er låst selføgelig) så funker det som nøkkel og går på en egen gjesteprofil så de ikke tuller med mine instillinger. Genialt.

Det er ikke det praktiske plunderet som irriterer meg mest. Ei heller "driving 4 answers" som det framkommer i videoen. Irritasjonen rettes heller ikke bare mot Tesla, men generelt mot at allskens normale daglige gjøremål "digitaliseres" ved å kreve brukerprofiler som identifiserer person, telefonnummer, adresse og allskens private detaljer og insisterer på å analysere brukermønster for å tvinge på oss reklame og annet hjernevask. Det er forbannet irriterende. Hver gang det brukes, analyseres og surrer i bakgrunnen som en konstant digital hodepine. Som han påpeker så elegant i videoen, skal man fylle bensin så trenger man ingen profil på noe som helst, ingen reklametilpasning, analyser av bruksmønster osv. Det er bare å plugge inn pumpa, fylle og betale med kort, eller til og med kontant, uten å vise ID noe sted. Tjenester som helt unødvendig digitaliseres er et stort irritasjonsmoment.

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Simen1 skrev (34 minutter siden):

Jeg har kjørt mye model S og litt model 3 så jeg lurer ikke på hvordan det er å kjøre disse bilene. Jeg er derimot enig med den kjente youtuberen og ville bare formidle det hit i tråden. Både den irriterende baksetesjåføren, manglende fysisk grensesnitt, det superskjøre panseret og det irriterende overvåkningssystemet, app- og profil-avhengigheten er en pakke med mange svært irriterende ting på en gang. Etter min mening. Det at bilen er gøy å kjøre - enn så lenge alt fungerer eller den bare er på lån, er helt klart pluss i boka fra min side også, men når man blir bedt om å svelge 20 kameler på en gang så kveles man i stedet for å bli fornøyd. Jeg er ferdig med Tesla for alltid og utviklinga etter jeg eide min har ikke gått i en positiv retning.

Skjønner dog godt at folk blir blendet av rekkeviddetall og fancy brukergrensesnitt, spesielt unge folk som aldri har hatt noe forhold til bil, men er dypt sunket inn i en overdigitalisert hverdag, sparkesykkel-leie og denslags lar seg blende av Tesla-bling. Jeg går gjerne tilbake til elbil en gang i framtida, så fremt jeg finner en som passer mine preferanser, og politikerene ikke har trukket opp stigen etter seg.

Jaja ser den, sier ikke at Tesla ei heller elbil er for alle. Jeg er ung ja, og var enda yngre da jeg kjøpte min model 3, men ble ikke blenda av verken rekkevidden eller brukergrensesnittet. Var mer totalpakken, det cleane interiøret med mye tech inkludert, bra akselerasjon, digg å kjøre og lite fysiske knapper. Som en som er fra "PC-generasjonen" eller hva nå den kalles, og ja helt sikkert også kommer fra en overdigitalisert hverdag, var det den perfekte bil. Fikk utrolig mye bil for pengene. Derfor var det ingen tvil. Har hatt bilen i nærmere 3 år nå,og er selvsagt ikke alt jeg er fornøyd med. Inkludert rekkevidde vinterstid, det litt "triste" interiøret hvor jeg savner mer lys og dvs, og ikke minst kjøreforholda om vinteren. Men det er mest fordi jeg valgte RWD fremfor AWD.  Utenom det er jeg utrolig fornøyd. De eneste grunnene til at jeg kanskje kommer til å bytte den ut snart,  er pga plass, og fordi jeg trenger tilhengerfeste. 

Endret av Iterion
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (21 minutter siden):

Blindsonekamera f.eks mente han var poengløst for han kunne jo se ut vinduet?

Han klaget på at skjermen tiltrakk oppmerksomhet for ting han uansett så ut frontruta. Blikket bør fortrinnsvis ikke ledes bort fra veien og til noe redundant skjermunderholdning.

Complexity skrev (21 minutter siden):

Og helt fantatisk at han ikke skjønte hvordan man åpnet panseret.

Han skjønte jo det da. Så du ikke videoen?

Merkelig forsøk på å latterliggjøre en som har ærlige motforestillinger mot Teslas måte å gjøre ting på.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
6 minutes ago, Simen1 said:

Han klaget på at skjermen tiltrakk oppmerksomhet for ting han uansett så ut frontruta. Blikket bør fortrinnsvis ikke ledes bort fra veien og til noe redundant skjermunderholdning.

Han skjønte jo det da. Så du ikke videoen?

Merkelig forsøk på å latterliggjøre en som har ærlige motforestillinger mot Teslas måte å gjøre ting på.

Blidsonekamera på skjerm er da ganske så praktisk. Var vel noe som kom med blandt annet Hyundai Ioniq 5 og som folk da ønsket på Teslan og som de da fikk i en update. Det kan deaktiveres.

Ja han fikk den opp hvor han da løftet taueøyet og sa det var til å slå seg i hodet med etter man hadde brukt 15 minutter på å få åpnet frunken 😅

 

Endret av Complexity
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Blidsonekamera på skjerm er da ganske så praktisk.

Det var ikke blindsonekameraet han klaget på, men grafikken som gjengir det han ser ut frontruta. Det virker bare overflødig og forstyrrende på kjøringa.

Complexity skrev (2 minutter siden):

Ja han fikk den opp hvor han da løftet taueøyet og sa det var til å slå seg i hodet med etter man hadde brukt 15 minutter på å få åpnet frunken 😅

Så du har sett videoen nå? Men misforsto da han snakket i 3. person om folk som klær seg i hodet over lite intuitiv touch-funksjonalitet (fancy bling) som erstatter noe så intuitivt som fysiske spaker og håndtak for panser og hanskerom.

Lenke til kommentar
2 minutes ago, Simen1 said:

Det var ikke blindsonekameraet han klaget på, men grafikken som gjengir det han ser ut frontruta. Det virker bare overflødig og forstyrrende på kjøringa.

Så du har sett videoen nå? Men misforsto da han snakket i 3. person om folk som klær seg i hodet over lite intuitiv touch-funksjonalitet (fancy bling) som erstatter noe så intuitivt som fysiske spaker og håndtak for panser og hanskerom.

Jeg synes det er kult å vite hva bilen ser og ikke ser, og følge med på utviklingen der.

Men for de som ikke liker det kan det også deaktiveres så man kun ser bilen sin og de som er forran. Er bare å slå av FSD visuals.

Om det å måtte trykke på skjerm er dealbreakern så finnes det alltids 3eparts løsninger. Jeg kan åpne frunk ved å trykke på en trådløs knapp jeg plasserer hvor som helst. Kan også åpne frunk ved å holde oppe dørhåndtaket i 3 sekunder om jeg vil åpne den uten å gå inn i bilen.

Men det gikk helt fint før jeg ordnet dette og.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oOF skrev (20 timer siden):

Hva er årsaken til at BMW slutter med laserlys? Kost/problemer/annet?

Det er nok flere grunner, og en av de er at LED har utviklet seg raskere enn de kanskje trodde.
Men også problemer med store forskjeller i lovreguleringer i forskjellige markeder skal også være medvirkende.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (9 minutter siden):

Jeg synes det er kult å vite hva bilen ser og ikke ser, og følge med på utviklingen der.

Kult er nok ordet. Jeg tror det er et ord som går igjen hos de som velger Tesla, fordi de lar seg facinere av kule ting. Personlig er jeg mer praktiker enn en som jakter på kulhet, fancy funksjoer, markedsføringsbling og sånt.

 

Complexity skrev (9 minutter siden):

Om det å måtte trykke på skjerm er dealbreakern så finnes det alltids 3eparts løsninger. Jeg kan åpne frunk ved å trykke på en trådløs knapp jeg plasserer hvor som helst. Kan også åpne frunk ved å holde oppe dørhåndtaket i 3 sekunder om jeg vil åpne den uten å gå inn i bilen.

Touch er ikke en dealbreaker alene, men det er én av de kvalmende mange kamelene som må svelges om man skal ha Tesla.

Det siste jeg forventer ved kjøp av splitter fabrikkny bil er at man må ty til DIY-prosjekter med 3. parts løsninger for å få bilen til å fungere sånn den burde fungert rett fra fabrikken.

Dørhåndtaktrikset visste jeg ikke om. Ikke spesielt intuitivt, men sikkert kjekt for de som liker snåle hurtigknapper på PCen. Håndtak-trikset minner meg litt om tastekombinasjoner som Alt-248 og Alt.Gr-PrtScr. Kjekt å vite om man er litt nerd og sånt, men ingen kan komme og fortelle røverhistorier om at det er særlig intuitivt. Panser-spake er noe man forventer og får med på kjøpet fra andre produsenter uten ekstra kostnad. Tesla har en drøss med den type mangler på brukergrensensitt som man åpenbart betaler for og får når man kjøper en annen bil. Folk som lar seg blende av fancy bling, eller som ikke har særlig erfaring med bil før de kjøpte seg en Tesla ser nok ikke slike ting som et tap, men personlig synes jeg det er et av mange tap/mangler når man kjøper en Tesla. En av de mange kamelene.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...