Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

49 minutes ago, Syar-2003 said:

Fisker har to «agenter»: Bilsalg Kokstad i Bergen og Biltrend i Tromsø, samt verkstedsavtale med rundt 10 Mekonomen-verksteder. Fisker i vestby er hovedkontor. 
Ingen forhandlere.

Mener den var kjørt litt og levert som innbytte eller noe via en forhandler. Det sto iallefall at man var mye tryggere ved å kjøpe den hos dem en hos Fisker.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (19 minutter siden):

Mener den var kjørt litt og levert som innbytte eller noe via en forhandler. Det sto iallefall at man var mye tryggere ved å kjøpe den hos dem en hos Fisker.

Jeg hadde inntrykk av at det diskuteres «nye» Fisker Ocean biler med dette 200.000 kroners avslaget med ansvarsfraskrivelse 🤷‍♂️ 
De selges ikke via forhandlere.

Lenke til kommentar

Jeg vurderer BYD sterkt. For min del er pris eneste grunn. Xpeng G6 ligger også i søket om dagen.  Jeg går litt frem og tilbake mellom å kjøpe en ny elbil mot å kjøpe en 3-4år gammel fossil-bil. Blir vel å sitte litt lenger på gjerdet og se på at kineserne presser prisene.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Femtekolonne said:

Jeg vurderer BYD sterkt. For min del er pris eneste grunn. Xpeng G6 ligger også i søket om dagen.  Jeg går litt frem og tilbake mellom å kjøpe en ny elbil mot å kjøpe en 3-4år gammel fossil-bil. Blir vel å sitte litt lenger på gjerdet og se på at kineserne presser prisene.

Har lagt merke til at fellesnevneren på kinesiske biler er lav nyttelast, klare du deg uten medium-stor last så går det nok fint.

Jeg må dessverre gå bort fra KIA EV5 da KIA vil heller prioritere EV3 i Europa og vil ikke lansere EV5 før tidligst neste år.

Var også innom B.O.S forrige uke for å prøvesitte E-3008, men den var ikke kommet til dem enda da den var noen uker forsinket. Skal innom neste uke da dem har den inne.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 27.4.2024 den 6:44 PM):

følge spritmonitor bruker e-golf 20% mindre strøm enn ID3

Det er veldig spesielt. 

Femtekolonne skrev (2 timer siden):

Jeg vurderer BYD sterkt. For min del er pris eneste grunn. Xpeng G6 ligger også i søket om dagen.  Jeg går litt frem og tilbake mellom å kjøpe en ny elbil mot å kjøpe en 3-4år gammel fossil-bil. Blir vel å sitte litt lenger på gjerdet og se på at kineserne presser prisene.

Hvilke fossil vurderer du?

Lenke til kommentar
1 hour ago, Fantomtegningen said:

Har lagt merke til at fellesnevneren på kinesiske biler er lav nyttelast, klare du deg uten medium-stor last så går det nok fint.

Jeg må dessverre gå bort fra KIA EV5 da KIA vil heller prioritere EV3 i Europa og vil ikke lansere EV5 før tidligst neste år.

Var også innom B.O.S forrige uke for å prøvesitte E-3008, men den var ikke kommet til dem enda da den var noen uker forsinket. Skal innom neste uke da dem har den inne.

Tipper de har en del niro ev og på diverse lager de må få solgt, før evt ta in ev5.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (19 timer siden):

Normal praksis er at reklamasjoner alltid rettes til den som signerer som selger på kjøpekontrakten, som bilforhandleren. Reklamasjoner rettes dit, uavhengig av om krav kan rettes videre til distributør, importør, produsent etc. Dvs. at reklamasjonsretten er selgers ansvar å overholde, uavhengig av bakenforliggende salgskjede. Men normalt retter de jo krav videre i salgskjeden. Her er de avskjært fra det. Men det skal altså ikke gå ut over kundens rett til å reklamere etter norsk lov.

Merk at det ikke står at man fraskriver seg reklamasjonsretten. Det tviler jeg på er mulig å gjøre lovlig. Men man fraskriver seg garanti, som er noe annet. Hva de mener juridisk med materialfeil vet jeg ikke, for (material)feil på bilen må enten reklameres på etter forbrukerkjøpsloven eller så må man ta det på garantien (som man fraskriver seg her).

Det jeg tolker ut av dette er at man fraskriver seg garantien og kan risikere å måtte krangle mye for å få sin lovmessige reklamasjon utført. Selger risikerer at kunder holder ut gjennom avvisning etter avvisning og tar saken til retten.

Jeg går ut fra at de nye prisene = kostpris for forhandleren og at forhandleren tar risikoen for reklamasjoner, mot at de slipper å brenne inne med usolgte biler. Det positive er at de blir kvitt bilene, det negative er at de risikerer merkostnader i 5 år framover. Pest eller kolera. Hadde jeg vært bilforhandler hadde jeg heller tatt risikoen enn å sitte igjen med en svindyr støvsamler.

5 år etter kjøpet frigis forhandler fra alle bånd og krav. Kunden må seile sin egen sjø og f.eks betale verksted etter gjeldende timepris og krysse fingrene for at det finnes kompatible deler.

Jo, men sånn jeg forstår det så er Fisker både forhandler og produsent. Hvis de går konkurs, så finnes det heller ingen bilforhandler? 

Jeg forstår jussen du skriver, men rent praktisk, hvis Fisker går konk og du har kjøpt bil direkte fra Fisker. Da nytter det jo ikke å kontakte dem?

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Sjørøver said:

Det er veldig spesielt. 

Hvilke fossil vurderer du?

Går i ring på finn. Hadde noen gode kandidater, men alle diesel av nyere dato. Ble advart mot adblue av en kompis som er bilmekaniker så da ble det vanskelig. Så nå holder jeg en finger på Corolla. Men som sagt venter jeg litt på hva som skjer med prisene. Håper Kia dumper prisen på e-niro. Får jeg den for 380 så er det greit. Har også en avregistrert diesel fra midten av 2000 som står i gården. Der er det fort 30K for å få den opp å rulle igjen, men vurderer det også. Den har en 1.9tdi vag som har hatt alle servicer og byttet regreim. Men 280K km og rust gjør det til ett risikoprosjekt

Lenke til kommentar
1 hour ago, onkel_jon said:

Tipper de har en del niro ev og på diverse lager de må få solgt, før evt ta in ev5.

Niro skal erstattes av EV3 ifølge B.O.S, Sportage av EV5. Sportage får snart en facelift i hybrid versjon. Samt at det har blitt skrevet at EV5 for det europeiske markedet skal produseres i Sør-Korea i starten av 2025 med NMC batterier.

 

Lenke til kommentar
5 hours ago, Sjørøver said:

Det er veldig spesielt.

Det er flere eksempler på hvor en ren elbil utviklet modell har høyere forbruk enn konverterte fossilbil modeller.

BMW i3 er som kjent en svært kostbar og overutviklet elbil, men har over 10% høyere forbruk enn både e-Golf og Hyundai som er fossilbiler som det bare er kastet en elmotor i.

Lenke til kommentar
24 minutes ago, Marzo said:

Det er flere eksempler på hvor en ren elbil utviklet modell har høyere forbruk enn konverterte fossilbil modeller.

BMW i3 er som kjent en svært kostbar og overutviklet elbil, men har over 10% høyere forbruk enn både e-Golf og Hyundai som er fossilbiler som det bare er kastet en elmotor i.

BMW i3 er jo en hybrid da og ikke en ren elbil. Dog ble den vel ikke solgt med bensinmotoren i Norge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (8 minutter siden):

BMW i3 er jo en hybrid da og ikke en ren elbil. Dog ble den vel ikke solgt med bensinmotoren i Norge.

Nei, den ble utviklet som en elbil. REX modellen var en opsjon på denne elektriske plattformen. 

Bmw iX3 hadde lavere forbruk enn Model Y (motor). 6 år gammel fossilbilplattform.

Bmw i4 rwd slo Tesla rwd (Tesla Bjørn). 

Finnes mange eksempler. 

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Nei, den ble utviklet som en elbil. REX modellen var en opsjon på denne elektriske plattformen. 

Bmw iX3 hadde lavere forbruk enn Model Y (motor). 6 år gammel fossilbilplattform.

Bmw i4 rwd slo Tesla rwd (Tesla Bjørn). 

Finnes mange eksempler. 

Samme erfaring. Dessuten blir jo utviklingskostnader lavere pr bil når bilen kan ha ulike drivverk. El linje er nok det som krever minst utvikling med bensin med manuell gear som nummer to. Så kommer automat/hybrid/4wd osv. Ser ingen problem i at bilen min også kan leveres med andre drivverk. Mellomaksel tunnelen gir bilen større styrke i kupe pluss stivere batteriinnfesting, dessuten skuler den en hel del batterier. Plassen i bilen er akkurat som en bensin versjon. Min kunne nok hatt frunk men har ikke savnet å åpne panseret for annet enn å fylle spylervæske. Ladekabler tar jeg aldri med i bilen

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (8 timer siden):

Går i ring på finn. Hadde noen gode kandidater, men alle diesel av nyere dato. Ble advart mot adblue av en kompis som er bilmekaniker så da ble det vanskelig. Så nå holder jeg en finger på Corolla. Men som sagt venter jeg litt på hva som skjer med prisene. Håper Kia dumper prisen på e-niro. Får jeg den for 380 så er det greit. Har også en avregistrert diesel fra midten av 2000 som står i gården. Der er det fort 30K for å få den opp å rulle igjen, men vurderer det også. Den har en 1.9tdi vag som har hatt alle servicer og byttet regreim. Men 280K km og rust gjør det til ett risikoprosjekt

Nå ble jeg veldig nysgjerrig. Hva pokker er det slags problemer med ad-blue i følge denne mekanikervennen din, bortsett fra at det er en ekstra væske som må etterfylles.

Tanken skal jo holde for flere års kjøring, og motoren skal jo raskt bli så varm at ad-bluen skal virke, og at det igjen skal føre til det raskt får ned utslippet. Nesten ingen kjøring med dårlig forbrenning om vinteren. Ihvertfall ifølge div. mekaniker-eksperter her på forumet.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Snowleopard said:

Nå ble jeg veldig nysgjerrig. Hva pokker er det slags problemer med ad-blue i følge denne mekanikervennen din, bortsett fra at det er en ekstra væske som må etterfylles.

Tanken skal jo holde for flere års kjøring, og motoren skal jo raskt bli så varm at ad-bluen skal virke, og at det igjen skal føre til det raskt får ned utslippet. Nesten ingen kjøring med dårlig forbrenning om vinteren. Ihvertfall ifølge div. mekaniker-eksperter her på forumet.

Problemer knyttet til krystallisering, sensorfeil, pumpefeil etc. Skjønte det som at det er mye kostnader knyttet til adblue når bilen er utenfor garanti. Jeg hadde ikke tenkt over at det var adblue på personbiler. Jeg har kjørt maskiner med det og det var mye tull når det kom sånn at det ble koblet ut. Vistnok går det ikke lenger på de nye (volvo motorer) men der har jeg ikke inntrykk av at det har vært så mye feil heller.  

Lenke til kommentar
Femtekolonne skrev (25 minutter siden):

Problemer knyttet til krystallisering, sensorfeil, pumpefeil etc. Skjønte det som at det er mye kostnader knyttet til adblue når bilen er utenfor garanti. Jeg hadde ikke tenkt over at det var adblue på personbiler. Jeg har kjørt maskiner med det og det var mye tull når det kom sånn at det ble koblet ut. Vistnok går det ikke lenger på de nye (volvo motorer) men der har jeg ikke inntrykk av at det har vært så mye feil heller.  

Takk for svar!

Lest litt opp på dette nå, og ser de største problemene har vært med krystallisering av væsken, og det at den kan fryse ved -15 grader C. Det siste har jeg fått høre her inne at liksom ikke er problem, da motoren og beholderen blir så fort oppvarmet.

Krystallisering ser ut til å være et større problem, men skal visstnok ha kommet både rensemiddel og tilsetningsstoffer som skal hindre problemet, og/eller rense opp i ettertid.

https://www.tungt.no/article/view/1083613/adbluetrobbelet_1_wurth_og_tunap_hevder_a_ha_lost_krystalliseringsproblemet

Så har det vært en tilbakekallingssak fra bl.a. Stellantis på at systemet ikke varslet når det gikk moot tomt, som har skapt litt krøll. Men skulle tro det problemet nå er ute av verden.

Personbiler har vel vært påbudt med Adblue for dieselbiler fra ca 2005 (sikkert litt frister for å implementere i da eksisterende modeller), så burde ikke være så mye problemer med det nå, som det har vært.

Men nå er snart dieselbiler et glemt kapittel i Norge, da andel biler som selges med dette er under 2 % av personbilsalget. Så da er det fortrinnsvis brukte biler som henger igjen, og man ser jo at mange biler nå selges ut av landet pga regler om mva og avgifts-refusjonsordninger og svak krone.

Det siste kombinert med svært høy andel elbiler i nybilsalget, der både diesel, bensin og hybrider har måtte vike, så øker andelen av elbiler i totalmarkedet i Norge raskt, og vi er passerte 24 % elbilandel allerede ved årsskiftet, snart (eller allerede) passert 30 %. Og med så stor andel elbiler fremover, så vil det ikke gå mange årene før elbilene er i overtall også her.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Nei, ikke påbudt siden 2005. Det kom med euro 6 som ble innført 2014. Mekanikeren sa systemet ofte sitter tråkit til og ofte kan det ikke repareres, men må byttes. Han sa det ikke var uvanlig å da havne på 30K for rep. Legger man til ekstreme oljeskiftintervaller som både forkorter levetid på turbo og registerkjede så er det ikke så lett å finne rett bil. Jeg har hatt elbil, heldigvis innenfor garantitiden, men jaggu dro det på seg med dyre feil der og. Bil har blitt en økonomisk katastrofe uansett hva den går på. Derfor myste jeg litt på corolla ettersom de fremheves som feilfrie, helt til en på forumet her sa de slet med cvt kassa. Da gikk lufta ut av ballongen min. Av elbiler ser jeg på bz4x, Hyundai kona (den nye), kia e-niro (venter spent på (ev3) og byd seal u. Synes en elbil bør greie 40mil på sommeren, ha plass til 5 og bagasje samt hengerfeste. 750kg minimum 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Femtekolonne said:

Nei, ikke påbudt siden 2005. Det kom med euro 6 som ble innført 2014. Mekanikeren sa systemet ofte sitter tråkit til og ofte kan det ikke repareres, men må byttes. Han sa det ikke var uvanlig å da havne på 30K for rep. Legger man til ekstreme oljeskiftintervaller som både forkorter levetid på turbo og registerkjede så er det ikke så lett å finne rett bil. Jeg har hatt elbil, heldigvis innenfor garantitiden, men jaggu dro det på seg med dyre feil der og. Bil har blitt en økonomisk katastrofe uansett hva den går på. Derfor myste jeg litt på corolla ettersom de fremheves som feilfrie, helt til en på forumet her sa de slet med cvt kassa. Da gikk lufta ut av ballongen min. Av elbiler ser jeg på bz4x, Hyundai kona (den nye), kia e-niro (venter spent på (ev3) og byd seal u. Synes en elbil bør greie 40mil på sommeren, ha plass til 5 og bagasje samt hengerfeste. 750kg minimum 

Hvilken elbil hadde du før da? Bil er en dyr luksus ja. Hyundai å Kia er holdbare greier men veldig dyr service. Tipper Toyotaen og er ganske holdbar.

BYD kan være litt joker. Begynner å bli store nå så plutselig får de kansje Huawei behandling. Men definitivt det mest spennende valget spør du meg. De andre bilene er temmelig kjedelig.

Edit: Leste meg litt opp på BYD Seal U. Forhjulsdrift og ikke spesielt sprek. Trodde den var mer spennende enn som så..

Dog har den fanzy infotainment som kansje blir oppdatert med årene.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...