Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fantomtegningen skrev (20 minutter siden):

EX-6 var lekker, bortsett fra det "bordet" mellom fremsetene. 600 km rekkevidde, selv om det skulle være "Kina-km", er helt OK. Kommer selvsagt an på ladefart, og endel andre viktige elbil-egenskaper, men jeg er svak for Mazda, så hadde virkelig likt at denne kom hit.

Dessverre står det at den er kun for det kinesiske markedet. Det er synd, for jeg tror denne hadde blitt populær i Norge og. Hadde definitivt blitt vurdert seriøst for min del. Samme med MX-30, som jeg var og så på lanseringen. Men synd den har så kort rekkevidde, ellers hadde det fristet å bytte til den.

Lenke til kommentar

Hei, to spørsmål fra en som er totalt newbie på biler.

Vi har en bmw i3 (2020-modell, ca 300km, Ah 120 batteri, utstyrspakke charged men med montert på ryggekamera)som vi tenker å bytte ut da vi trenger en noe større bil (to barn), og ønsker litt mer rekkevidde så vi kan kjøre fra Bergen til sør-Rogaland uten å lade.

1. Er det best å  selge til forhandler? Vi tenkte å spørre om rundt 190k, er det en grei pris å få for denne?

2. Hva blir regnet som det beste kjøpet av elbiler nå for tiden? Vi har kikket på og vurderer Volkswagen id3, Hyunday Kona (ny modell) og Volvo xc30 blant annet.

Endret av Schweigaard
Lenke til kommentar
Schweigaard skrev (2 timer siden):

Hei, to spørsmål fra en som er totalt newbie på biler.

Vi har en bmw i3 (2020-modell, ca 300km, Ah 120 batteri, utstyrspakke charged men med montert på ryggekamera)som vi tenker å bytte ut da vi trenger en noe større bil (to barn), og ønsker litt mer rekkevidde så vi kan kjøre fra Bergen til sør-Rogaland uten å lade.

1. Er det best å  selge til forhandler? Vi tenkte å spørre om rundt 190k, er det en grei pris å få for denne?

2. Hva blir regnet som det beste kjøpet av elbiler nå for tiden? Vi har kikket på og vurderer Volkswagen id3, Hyunday Kona (ny modell) og Volvo xc30 blant annet.

Finn bilen du ønsker, be om å få en god pris på den først før du begynner å snakke om innbytte. Forhandler vil i ditt tilfelle få en i3 (som er lett å omsette) som han tjener på og selge deg en bil han tjener penger på.

Bilen har garanti (?) ennå så eventuelle feilkilder og problemer er trygt for forhandler. Lav risiko for han med stor sjanse for å tjene godt for han. 

Det som ofte skjer er at du får et mellomlegg om du møter opp og sier det blir en innbyttedeal, ingen bilselgere er din venn.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (2 timer siden):

. Ellers er det altid mer lønnsomt å selge privat, men naturlig nok mer styr. 

Jau. Det som er litt drit med å selge privat er jo disse nye reglene der man sitter med nesten en form for garanti.

Selger man til rette kødden kan man få litt styr ja.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Jotun skrev (21 minutter siden):

Jau. Det som er litt drit med å selge privat er jo disse nye reglene der man sitter med nesten en form for garanti.

Selger man til rette kødden kan man få litt styr ja.

Det er ikke nye regler for å selge privat, og man kan for eksempel avtale at bilen selges uten noen reklamasjonsrett, jeg gjorde det selv nylig.

Det er for næringsdrivende loven ble endret, de kan ikke avtale seg bort fra reklamasjonsrett ved salg til private. 

Vanlig misforståelse det der.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Jotun said:

Jau. Det som er litt drit med å selge privat er jo disse nye reglene der man sitter med nesten en form for garanti.

Selger man til rette kødden kan man få litt styr ja.

Kan anbefale nettbil. Fungerte knall for meg og det er helt gratis. De tar en NAF test og legger den ut så forhandlere kan by på den. Du kan bare takke nei hvis du ikke liker prisen som tilbys.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Jau. Det som er litt drit med å selge privat er jo disse nye reglene der man sitter med nesten en form for garanti.

Selger man til rette kødden kan man få litt styr ja.

Om man selger en bil med gjenstående garanti på la oss si 1 år og bilen har fulgt serviceprogram - hvilke risikoer er det man står ovenfor da? Eventuelle feil og mangler rettes vel til produsent og ikke til privatperson?

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (11 timer siden):

Om man selger en bil med gjenstående garanti på la oss si 1 år og bilen har fulgt serviceprogram - hvilke risikoer er det man står ovenfor da? Eventuelle feil og mangler rettes vel til produsent og ikke til privatperson?

Du har som privatperson ansvar i 2 år, så det siste året vil da man selv stå ansvarlig.

Men klart, man skal være temmelig uheldig om det inntreffer noe man får ansvar for, som ikke dukker opp i løpet av det gjenstående året av garantien. Det eneste er jo om man har fortiet om noe man burde regne med kunne dukke opp...

Lenke til kommentar
Emsal skrev (16 timer siden):

Kan anbefale nettbil. Fungerte knall for meg og det er helt gratis. De tar en NAF test og legger den ut så forhandlere kan by på den. Du kan bare takke nei hvis du ikke liker prisen som tilbys.

Legg gjerne inn din erfaring her: 
 

 

Lenke til kommentar

Hva tenker folk om BYD seal 4x4?

520 KM WLTP / AWD /  520 HK / 0-100 på 3,8 SEK / Sportseter / Drøss av utstyr, Head-up Display, panorama soltak ++

Her får man en pen og super spekka bil til 469.000 NOK. Må si jeg fikk øyne opp for denne, bortsett fra man selger sjelen sin til kineserne.


BYD-Seal-006.jpeg

byd-seal-2024-interior.jpg.537b85ab891e8591dfaa01c433342822.jpg

Endret av MrL
  • Liker 1
Lenke til kommentar
MrL skrev (43 minutter siden):

Hva tenker folk om BYD seal 4x4?

520 KM WLTP / AWD /  520 HK / 0-100 på 3,8 SEK / Sportseter / Drøss av utstyr, Head-up Display, panorama soltak ++

Her får man en pen og super spekka bil til 469.000 NOK. Må si jeg fikk øyne opp for denne, bortsett fra man selger sjelen sin til kineserne.


BYD-Seal-006.jpeg

byd-seal-2024-interior.jpg.537b85ab891e8591dfaa01c433342822.jpg

Jeg tenker kjøper du kinabil ønsker du krig i Europa, da Russland ikke hadde greid å kjempe uten teknologi fra Kina. Merkelig det er lov å selge disse bilene her.

Men bilen i seg selv er lite spennende. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, MrL said:

Hva tenker folk om BYD seal 4x4?

520 KM WLTP / AWD /  520 HK / 0-100 på 3,8 SEK / Sportseter / Drøss av utstyr, Head-up Display, panorama soltak ++

Her får man en pen og super spekka bil til 469.000 NOK. Må si jeg fikk øyne opp for denne, bortsett fra man selger sjelen sin til kineserne.


BYD-Seal-006.jpeg

byd-seal-2024-interior.jpg.537b85ab891e8591dfaa01c433342822.jpg

Jeg synes den er sexy! Sjela vår solgte vi til kineserne for lenge siden.

  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
11 hours ago, uname -i said:

Pen bil, men med et stort og betydelig unntak og det er glasstaket(?). Håper det er en opsjon og at man kan få et vanlig tak i bilens farger.

Liker tanken på glasstak, men realiteten er at jeg blir mektig irritert av å alltid se måkedritten som deponeres på taket fem til ti ganger i døgnet fra april til oktober. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, PgUp said:

Jeg tenker kjøper du kinabil ønsker du krig i Europa Merkelig det er lov å selge disse bilene her.

Hva er egentlig forskjellen mellom å kjøpe en "hel-kinesisk" bil, kontra en fra et "amerikansk" selskap bygget i Kina. Eller bil bygget av et tysk selskap i joint venture et kinesisk selskap. 

Bare til info, US* er ikke helt ukjent med krigshandlinger de heller, bare les litt historie. Så det er ikke nødvendig å sitte den høye hesten din og hovere. 

Spoiler

b8bfe43fc5c3920ef69c7f114fd487d0.jpg&f=1

 

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...