Complexity Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april (endret) 44 minutes ago, sverreb said: Ulempen med å satse på veldig lite forbruk for å gi rekkevidde over å øke den fundamentale parameteren (batterikapasitet) er at man blir relativt sett rammet hardere av alle ikke-ideelle forhold som senker forbruket. Våt vei kulde, ekstra vekt utvendig last etc. Så selv om den gjennomsnittlige rekkevidden kanskje ender med å se bra ut så blir den sikre rekkevidden (Det du kan stole på at du alltid har uansett forhold) blir vesentlig lavere enn for biler som har mer midlere hevdet forbruk men større batterier for å oppnå tilsvarende rekkevidde. (eller korrolart, ender med å oppnå mye likere rekkevidde med andre biler med dårligere påstått rekkevidde og tilsvarende store batterier) I.e. ikkeidealiteter rammer bilen like hardt absolutt sett som andre, men men relativt sett øker dermed forbruket mer og dermed senkes oppnåelig rekkevidde mer enn de som har investert i større batterier. Sagt på en annen måte er ikke nødvendigvis høy effektivitet under ideelle forhold noe som gir så mye utelling under mer praktisk reelle forhold som man kanskje skulle tro. Så merker jeg meg også at tesla tenderer til å anbefale høyere dekktrykk enn de fleste andre, noe som jo har en påvirkning på veigrepet så vel som forbruket men jo er temmelig uavhengig av bilen forøvrig. Joda det er ett poeng det, men veldig variert hvordan det er implementert. Etter man har hurtigladet en Tesla så er batteriet gjerne 50-60 grader. Denne varmen dumpes inn i kabinen de neste milene man kjører og man har nesten 0 forbruk til klima da. Mens andre biler bare dumper denne varmen rett ut og kjøret på med støm til varmepumpe eller i skremmende mange tilfeller i dag PTC element. Gir veldig forutsigbar rekkevidde å drite i slikt å heller bare ha stort batteri som du nevner men man går glipp av slike bonuser og da. Ref. Diskusjonen i sta så må man opp i dyreste utstyrsnivå for å få varmepumpe på Volvo EX30... Enda en ting som er standard på Model 3. Men det er Teslan som er ribbet for utstyr.. Endret 23. april av Complexity 1 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april 25 minutes ago, Complexity said: Etter man har hurtigladet en Tesla så er batteriet gjerne 50-60 grader. Denne varmen dumpes inn i kabinen de neste milene man kjører og man har nesten 0 forbruk til klima da. Mens andre biler bare dumper denne varmen rett ut og kjøret på med støm til varmepumpe eller i skremmende mange tilfeller i dag PTC element. Dette er da ikke noe unikt for tesla. 27 minutes ago, Complexity said: Gir veldig forutsigbar rekkevidde å drite i slikt å heller bare ha stort batteri som du nevner men man går glipp av slike bonuser og da. Fordi at? Det er da ingen motsetning mellom å ha stort batteri og å ha styring av varmekretser. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april 4 minutes ago, sverreb said: Dette er da ikke noe unikt for tesla. Fordi at? Det er da ingen motsetning mellom å ha stort batteri og å ha styring av varmekretser. Nei det er det nok ikke, men er nok litt unikt for de bilene som bryr deg om effektivitet i motsetning til å presse inn størst mulig batteri så brukte den som eksempel. Og ved å se at man f.eks må ha dyreste utgave av EX30 for å i det heletatt få en varmepumpe så er det nok litt unikt at billigste Tesla har dette. 2 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april Complexity skrev (8 minutter siden): Og ved å se at man f.eks må ha dyreste utgave av EX30 for å i det heletatt få en varmepumpe så er det nok litt unikt at billigste Tesla har dette. Det er også unikt at Teslas varmepumper svikter og det blir ti minus i kupeen fordi man ikke har et PTC-element som backup. De slet med dette i flere år og fremdeles er det masse klaging på klimaanlegget. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april uname -i skrev (56 minutter siden): Det er også unikt at Teslas varmepumper svikter og det blir ti minus i kupeen fordi man ikke har et PTC-element som backup. De slet med dette i flere år og fremdeles er det masse klaging på klimaanlegget. Tror nok du overdriver litt her. Var vel på Model 3 de rushet ut før overgangen 2020-2021 som slet med varmepumpe problemer, broren min hadde ev av disse bilene og fikk som de fleste andre på denne leveranser problemer med varmepumpen å måtte kjøre rundt uten varme i coupeen noen uker før service senteret hadde kapasitet til å ordne det. Men så vidt jeg vet ble det utbedret på alle biler med den problematiske delen innen noen måneder og ikke flere år. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april (endret) 1 hour ago, uname -i said: Det er også unikt at Teslas varmepumper svikter og det blir ti minus i kupeen fordi man ikke har et PTC-element som backup. De slet med dette i flere år og fremdeles er det masse klaging på klimaanlegget. Er det bedre at biler kun har PTC element som feiler da? som f.eks Leaf eller e-niro? Tesla har slitt veldig med varmepumpen sin men har intrykk av at de begynner å få skikk på dem nå. Om de skulle hatt PTC element i tillegg (som de fleste andre bare har i tillegg fordi varmepumpen deres ikke funker når det er kaldt) ville det vært en stor ekstra kostnad per bil. Endret 23. april av Complexity 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april (endret) 8 minutes ago, Evil-Duck said: Tror nok du overdriver litt her. Var vel på Model 3 de rushet ut før overgangen 2020-2021 som slet med varmepumpe problemer, broren min hadde ev av disse bilene og fikk som de fleste andre på denne leveranser problemer med varmepumpen å måtte kjøre rundt uten varme i coupeen noen uker før service senteret hadde kapasitet til å ordne det. Men så vidt jeg vet ble det utbedret på alle biler med den problematiske delen innen noen måneder og ikke flere år. Er enda ett par etterslepere med biler fra denne tiden som ikke har hatt problemer før nå, så det klages enda. Dog veldig lite. Men er temmelig sikker på at Model 3 som leveres i dag ikke får noe tull med dette. Endret 23. april av Complexity 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april Evil-Duck skrev (3 minutter siden): Tror nok du overdriver litt her. Var vel på Model 3 de rushet ut før overgangen 2020-2021 som slet med varmepumpe problemer, broren min hadde ev av disse bilene og fikk som de fleste andre på denne leveranser problemer med varmepumpen å måtte kjøre rundt uten varme i coupeen noen uker før service senteret hadde kapasitet til å ordne det. Men så vidt jeg vet ble det utbedret på alle biler med den problematiske delen innen noen måneder og ikke flere år. Det var varmepumpeproblemer tre vintre på rad. Ser ut til at det er fikset nå, men fremdeles masse "gremlins" når det gjelder klimaanlegget. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april Complexity skrev (21 minutter siden): Tesla har slitt veldig med varmepumpen sin men har intrykk av at de begynner å få skikk på dem nå. Om de skulle hatt PTC element i tillegg (som de fleste andre bare har i tillegg fordi varmepumpen deres ikke funker når det er kaldt) ville det vært en stor ekstra kostnad per bil. Jeg vet ikke hva en "stor ekstra kostnad" er for noen varmetråder, men en pekepinn kan være at Tesla-eiere må drive med manuell visking fordi man har spart inn på en regnsensor til 50 kroner. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april 11 minutes ago, uname -i said: Jeg vet ikke hva en "stor ekstra kostnad" er for noen varmetråder, men en pekepinn kan være at Tesla-eiere må drive med manuell visking fordi man har spart inn på en regnsensor til 50 kroner. Krever en del mer enn bare noen varmetråder. Bare ett ekstra par 400V kabler til den som klarer noen kilowatt koster mye. Pluss hele redesignet av varmeapparatet da. Tesla justerer fasene til varmepumpen for å gjøre den inneffektiv og genererer varme ved behov. Blir som en PTC varmer bare mye smartere og billigere måte å gjøre det på. Men man mister redundansen som bilene med for svak varmepumpe og må ha hjelpevarmer i form av PTC har. 1 Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april 3 hours ago, jahooo said: Planlegger å montere ladeboks på en parkeringsplass ca 30 meter fra huset hvor jeg bor. Er det spesialfirmaer som tar seg av dette eller er det bedre å snakke med et vanlig eletriker firma? Noen forslag til type boks og spesielle hensyn jeg må ta? Snakk med et par elektrikere for å få tilbud så velger du billigste tilbyder. Angående ladeboks så må du tenke over om du vil ha en "smart" lader som kan kobles til nett eller du klarer deg men en enkel boks. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april (endret) 1 hour ago, Complexity said: Er det bedre at biler kun har PTC element som feiler da? som f.eks Leaf eller e-niro? Tesla har slitt veldig med varmepumpen sin men har intrykk av at de begynner å få skikk på dem nå. Om de skulle hatt PTC element i tillegg (som de fleste andre bare har i tillegg fordi varmepumpen deres ikke funker når det er kaldt) ville det vært en stor ekstra kostnad per bil. PTC koster nada og er veldig robust og sikkert. Det er bare en resistor (wire) lagd av et matriale som øker resistans mer enn de fleste med temperatur. (barium-titanat dopet keramikk er vanlig) Ingen varmepumper fungerer når det blir kaldt nok. Det ligger i deres natur. De har en begrenset dT de kan pumpe og de har et begrenset operasjonsområde. Tesla benytter meg bekjent motorkontroller og motor som varmeelement når varmepumpen ikke kan levere mer, noe som kommer med sine egne kostnader og kompromisser. Endret 23. april av sverreb 1 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april Hanhijnn skrev (4 timer siden): Etter 2 år så ble det endelig noe å klage på, på vår Tesla Model Y. Det ble vann i den ene baklykta. Jeg meldte det inn i appen, og 2 dager etterpå så kom Tesla Mobile Service og byttet baklykt mens bilen sto på parkeringsplassen vår her på jobb. Gratis selvfølgelig, og jeg trengte IKKE å ta meg fri for å kjøre til et merkeverksted. Syns ærlig talt at serviceapparatet til Tesla er ganske bra. Hadde faktisk en henvendelse til de en gang tidligere også, men det ble fikset O.T.A. Gratis selvfølgelig. Nice to know. Som oftest er det jo det negative man hører mest. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april 3 hours ago, Complexity said: Nei det er det nok ikke, men er nok litt unikt for de bilene som bryr deg om effektivitet i motsetning til å presse inn størst mulig batteri så brukte den som eksempel. Det bør du dokumentere. Denne typen integrering av batteriets kjølekrets med kupeens er i all hovedsak en no-brainer. Har du vannkjølt batteri og varmepumpe vil jeg rimeligvis anta at batteriets overskuddsvarme blir utnyttet som normal uansett bil. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april (endret) 27 minutes ago, sverreb said: PTC koster nada og er veldig robust og sikkert. Det er bare en resistor (wire) lagd av et matriale som øker resistans mer enn de fleste med temperatur. (barium-titanat dopet keramikk er vanlig) Ingen varmepumper fungerer når det blir kaldt nok. Det ligger i deres natur. De har en begrenset dT de kan pumpe og de har et begrenset operasjonsområde. Tesla benytter meg bekjent motorkontroller og motor som varmeelement når varmepumpen ikke kan levere mer, noe som kommer med sine egne kostnader og kompromisser. Det er ikke bare en wire. Det er mange. Og en del elektronikk for å følge med på alt å justere effekten til hver wire. Her er PTC elementet som Tesla brukte i Model 3 før de gikk over til varmepumpe. Ganske stor sak. Tesla sine pumper fungerer når det er kaldt. Er jo derfor de slipper å ha PTC varmer som andre må ha. Leafen min har varmepumpe som gir opp rundt -10 grader. Da er kun PTC aktiv, men har fyrt opp både Model 3 og Y i rundt -25 minus uten forvarming og det kom varm å god luft på få minutter med bare varmepumpe. Tesla benytter motorene til å varme batteriet ja. Men du får ikke varmet opp 600 kilo batteri på bare noen minutter for så å kunne varme opp kabinen. Varmepumpen funker lenge før det. Når du hopper i en kald tesla å slår på varmen så gjør ikke motorene noe heller. De brukes kun om man slår på forvarming (plussgrader på batteriet må til for å kunne regenerere) og når man lader (av samme grunn) Endret 23. april av Complexity 2 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april (endret) 10 minutes ago, Complexity said: Det er ikke bare en wire. Det er mange. Og en del elektronikk for å følge med på alt å justere effekten til hver wire. Her er PTC elementet som Tesla brukte i Model 3 før de gikk over til varmepumpe. Ganske stor sak. Tesla sine fungerer når det er kaldt jo. Er jo derfor de slipper å ha PTC varmer som andre må ha. Leafen min har varmepumpe som gir opp rundt -10 grader. Da er kun PTC aktiv, men har fyrt opp både Model 3 og Y i rundt -25 minus uten forvarming og det kom varm å god luft på få minutter med bare varmepumpe. Tesla benytter motorene til å varme batteriet ja. Men du får ikke varmet opp 600 kilo batteri på bare noen minutter for så å kunne varme opp kabinen. Varmepumpen funker lenge før det. Det PTC elementet er i praksis bare wire. De er som sagt svært rimelige. Motorene/PTC elementene varmer ikke batteriene direkte (D.v.s de kan ha det også, PTC er som sagt veldig billig), de varmer kjølevannet, så kan bilen (uansett om den heter tesla eller noe annet) rute kjølevannet til varmepumpens varmeveksler eller til batteriet. Hvor en gitt varmepumpe kutter ut kan variere men de er stort sett begrenset til <40C dT. I.e. effektiv virkningsgrad går til 1:1 når dT går til maks. Endret 23. april av sverreb Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april (endret) 14 minutes ago, sverreb said: Det PTC elementet er i praksis bare wire. De er som sagt svært rimelige. Motorene/PTC elementene varmer ikke batteriene direkte (D.v.s de kan ha det også, PTC er som sagt veldig billig), de varmer kjølevannet, så kan bilen (uansett om den heter tesla eller noe annet) rute kjølevannet til varmepumpens varmeveksler eller til batteriet. Hvor en gitt varmepumpe kutter ut kan variere men de er stort sett begrenset til <40C dT. I.e. effektiv virkningsgrad går til 1:1 når dT går til maks. Jess men den rekker ikke å varme kjølevannet så raskt. Motorene som er full av olje har også denne temperaturen så det tar tid. Hver motor leverer 3.5kW på max men leverer mindre om man har lav effekt på laderen sin eller benytter bare batteriet. Er bare å låne deg en Tesla å bruke f.eks Scan My Tesla som viser alle bilens temperaturer (selv inni lyktene) så ser du hva som skjer. Hvorfor skulle Tesla bruke PTC elementer (og da få enda en potensiell feilkilde. PTC elementer er en kjent feil på veldig mange biler som bruker det) istedenfor å utvikle ett nytt og moderne system hvor de klarer seg fint uten? Ser ikke hvorfor du absolutt mener man må ha ett ekstra varmeapparatet i bilen om det ikke trengs. Endret 23. april av Complexity 1 1 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april 8 minutes ago, Complexity said: Motorene som er full av olje Mener du motor her, eller reduksjonsgir? Så vidt jeg vet har ikke de fleste elektriske motorer noe olje i seg. Men vannkjølt kan de nok være. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april (endret) 3 minutes ago, kremt said: Mener du motor her, eller reduksjonsgir? Så vidt jeg vet har ikke de fleste elektriske motorer noe olje i seg. Men vannkjølt kan de nok være. Ja reduksjonsgiret selvfølgelig. Er jo en del av "motorpakken" og oljen blir også varmet opp når motoren varmes. Her er en model 3 bakmotor med reduksjonsgir Endret 23. april av Complexity 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 23. april Del Skrevet 23. april (endret) 11 minutes ago, Complexity said: Hvorfor skulle Tesla bruke PTC elementer (og da få enda en potensiell feilkilde. PTC elementer er en kjent feil på veldig mange biler som bruker det) istedenfor å utvikle ett nytt og moderne system hvor de klarer seg fint uten? Ser ikke hvorfor du absolutt mener man må ha ett ekstra varmeapparatet i bilen om det ikke trengs. Fordi PTC er billige og robuste. Varmepumper har alltid et begrenset operasjonsområde det er gitt av fysikken, og når etterspurt dT overrstiger dette er den eneste varmen du får fra kompressorer o.l. Dette er ikke null, men om du skal levere vesentlig varme på den måten så betyr det at du overdimensjonerer kompressoren med tilhørende kostnad og pålitelighetsutfordringer. Bruker du motorvindinger som tesla gjør har du utfordringen at varmelementet ditt ikke har en høy termisk koeffisient (som i 'TC' i PTC) og dermed krever ekstra sikkerhetstiltak for å unngå overoppheting har dårligere kopling til kjølemediet, og lavere absolutt temperaturtoleransse (Ihverfall i permanentmagnetmotorer som helst ikke skal over 70-110C for å unngå permanent skade). Utover det er det ingen forskjell på de to. Jeg ville ikke stolt på at tredjeparts canbus lesere har tagget alle parametre nøyaktig for deg. Ta det de forteller deg med en klype salt. Endret 23. april av sverreb Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå