Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

24 minutes ago, Nukleosid said:

Toyota hadde en lignende feil for en del år siden. Men der var det at gasspedalen kunne henge seg fast i gulvmatta. Førte til noen alvorlige ulykker dette.

En forsjell der var vel at bilen ikke slapp gassen om man trykket på bremsen. Det gjør heldigvis Tesla.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nukleosid skrev (38 minutter siden):

Toyota hadde en lignende feil for en del år siden. Men der var det at gasspedalen kunne henge seg fast i gulvmatta. Førte til noen alvorlige ulykker dette.

Det er ganske lenge siden, husker jeg ble "pranket" av radioen da jeg jobbet på Viking redningstjeneste. De ringte inn og fikk ikke stoppet bilen😂

 

Er vell 15+ år siden om jeg ikke tar helt feil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Model 3 senker prisene... nå 387000 for rimeligste modellen med 550km rekkevidde. Denne prisen knuser jo alt egentlig. Selv rimeligere biler som volvo ex30, id3, megane etc. blir fort dyrere med tilsvarende utstyr. Og det er mindre biler med kortere rekkevidde. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (3 timer siden):

Model 3 senker prisene... nå 387000 for rimeligste modellen med 550km rekkevidde. Denne prisen knuser jo alt egentlig. Selv rimeligere biler som volvo ex30, id3, megane etc. blir fort dyrere med tilsvarende utstyr. Og det er mindre biler med kortere rekkevidde. 

Det kan jo hende at det er flere ting enn rekkevidde som spiller noen rolle for kjøpere. Jeg hadde glatt valgt noen av de andre du sammenligner med over Model 3 LR til den prisen der. Jeg ser meg ikke blind på rekkevidde eller bling. Byggekvalitet, dugelig service-apparat, selskap som ikke krangler med eller saksøker kunder som reklamerer på dårlige produkter osv. er verdt mye mer enn de kilometerne man bruker to-tre ganger i året. "Utstyr" - Model 3 er jo så minimalistisk og ribbet som man får det.

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Det virker som et ganske bra kjøp. 554 km estimert virker noe overdrevet. Nafs testbil som var Long range med estimert 679 km gikk bare litt over 400, veldig stort avvik. LR koster ikke 387 tusen, men 478. Ikke dårlig det heller, men det er jo mange konkurrenter. Andre biler har også blitt dyre, Hyundai Kona koster nå 450 tusen så jeg. Absolutt en bil jeg har vurdert, men har litt dårlig erfaring med service, og sett litt av hvert mtp byggekvalitet og lakk som flasser. Trolig en bil man bør ha i maks 2-3 år før den blir for slitt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 minutter siden):

Det kan jo hende at det er flere ting enn rekkevidde som spiller noen rolle for kjøpere. Jeg hadde glatt valgt noen av de andre du sammenligner med over Model 3 LR til den prisen der. Jeg ser meg ikke blind på rekkevidde eller bling. Byggekvalitet, dugelig service-apparat, selskap som ikke krangler med eller saksøker kunder som reklamerer på dårlige produkter osv. er verdt mye mer enn de kilometerne man bruker to-tre ganger i året. "Utstyr" - Model 3 er jo så minimalistisk og ribbet som man får det.

Har du eid tesla selv?

Lenke til kommentar

Det har jeg, og vil si det var ganske interessant. Mye bra, noe dårlig, som med de fleste biler trolig. Jeg føler det hypes mye rundt disse bilene, og folk fokuserer veldig på km rekkevidde, maks ladefart, infotainment, superlading. Alt dette er jo veldig bra, men alt det andre er det ingen som sier noe om. Så ja, et eierskap kan helt klart drepe en del interesse for fremtidig å eie et merke. For min del varierer det sterkt hvor mye jeg trenger å kjøre, så nå har jeg rett og slett ikke lyst eller behov for å kjøpe noe nytt, eller ønske om å betale 7-8 tusen per måned i lån på dette. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (16 minutter siden):

Det har jeg, og vil si det var ganske interessant. Mye bra, noe dårlig, som med de fleste biler trolig. Jeg føler det hypes mye rundt disse bilene, og folk fokuserer veldig på km rekkevidde, maks ladefart, infotainment, superlading. Alt dette er jo veldig bra, men alt det andre er det ingen som sier noe om. Så ja, et eierskap kan helt klart drepe en del interesse for fremtidig å eie et merke. For min del varierer det sterkt hvor mye jeg trenger å kjøre, så nå har jeg rett og slett ikke lyst eller behov for å kjøpe noe nytt, eller ønske om å betale 7-8 tusen per måned i lån på dette. 

Har hengt endel på Facebook grupper til ulike biler og det er mange feil som går igjen i ulike merker;

Mg - livsfarlig line assist som alltid skrur seg på når du starter bilen.

Audi/vw/skoda - dekk med skjev slitasje som møller nekter å dekke. Elendig ladehastighet og dårlig rekkevidde. 

Ford - mye småfeil, dårlig ladehastighet. Skylder på ytre påvirkning for ødelagte ting.

 

Osv osv

 

 

Endret av PgUp
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
PgUp skrev (12 timer siden):

Model 3 senker prisene... nå 387000 for rimeligste modellen med 550km rekkevidde. Denne prisen knuser jo alt egentlig. Selv rimeligere biler som volvo ex30, id3, megane etc. blir fort dyrere med tilsvarende utstyr. Og det er mindre biler med kortere rekkevidde. 

Det er mye bil for pengene, de har gjort en god jobb med å rette på ting jeg ikke likte med Model 3 - blant annet komfort og kvalitets følelse.

At den forrige hadde mange feil kan også være rettet opp. Time will show.

Endret av DrAlban3000
  • Liker 1
Lenke til kommentar
9 hours ago, Simen1 said:

Det kan jo hende at det er flere ting enn rekkevidde som spiller noen rolle for kjøpere. Jeg hadde glatt valgt noen av de andre du sammenligner med over Model 3 LR til den prisen der. Jeg ser meg ikke blind på rekkevidde eller bling. Byggekvalitet, dugelig service-apparat, selskap som ikke krangler med eller saksøker kunder som reklamerer på dårlige produkter osv. er verdt mye mer enn de kilometerne man bruker to-tre ganger i året. "Utstyr" - Model 3 er jo så minimalistisk og ribbet som man får det.

Den ekstra rekkevidden i form av effektivitet bidrar jo hele tiden til at man trenger å lade mindre og kortere, så den har jo betydning i hverdagen. 
At disse og har LFP batteri og tåler fullading bedre enn andre er jo også en fordel. Ulempen med disse batteriene er jo at de er tunge men siden Model 3 er så effektiv så gjøre jo ikke det så mye. Den veier jo alikevell ikke mere enn ID.3 eller Volvo EX30.

Hvilket utstyr mener du forøvrig den er ribbet for? Den mangler spaker på rattet men ellers mangler den vel ikke noe mot f.eks Volvo ex30?
Volvoen har 360 kamera men kun på dyreste utstyrspakke. Billigste utstyrsnivå har kun høytalere i dashbordet.. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
kremt skrev (9 timer siden):

Det virker som et ganske bra kjøp. 554 km estimert virker noe overdrevet. Nafs testbil som var Long range med estimert 679 km gikk bare litt over 400, veldig stort avvik. LR koster ikke 387 tusen, men 478. Ikke dårlig det heller, men det er jo mange konkurrenter. Andre biler har også blitt dyre, Hyundai Kona koster nå 450 tusen så jeg. Absolutt en bil jeg har vurdert, men har litt dårlig erfaring med service, og sett litt av hvert mtp byggekvalitet og lakk som flasser. Trolig en bil man bør ha i maks 2-3 år før den blir for slitt. 

Noe sånt jeg også tenker. Model 3 er på vei til "riktig pris" med denne prisjusteringen, men ikke helt i mål ennå i forhold til hva man får. jada. Ytelse. Rekkevidde. Fint på et Excelark, men interiøret er jo DØNN kjedelig, utstyr som burde vært på bilen finnes ikke, kvaliteten er et tema i seg selv og Teslas serviceapparat kan ta seg en bolle når noe først går feil med bilen. Hadde selv vurdert Model 3 hvis den ble satt ned mer, da jeg hadde måttet svelge noen kameler, men skal ikke rakke ned på de som bare ser på km/kr. I så måte er jo dette et bra kjøp.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (33 minutter siden):

Hvilket utstyr mener du forøvrig den er ribbet for? Den mangler spaker på rattet men ellers mangler den vel ikke noe mot f.eks Volvo ex30?

Her er hva jeg fant på 5 minutter. Sikkert en del jeg ikke har fått med meg.

andorid auto/apple carplay
parkeringssensorer
360 parkeringskamera
regnsensor(vindusvisker som virker)
radar(cruise-kontroll uten fantombremsing)
ordentlig blindsonemonitorering
rear cross traffic alert
seter i noe annet enn hvit eller svart plastikk
fire forskjellige interiørstiler
Harman Kardon audio
radar
girspak
hendel på rattet for blinklys/visker
mulig å skifte mellom enpedalskjøring og blended braking
 

Den har ikke instrument-cluster eller HUD så er uansett uaktuell

  • Liker 3
Lenke til kommentar
28 minutes ago, uname -i said:

Her er hva jeg fant på 5 minutter. Sikkert en del jeg ikke har fått med meg.

andorid auto/apple carplay
parkeringssensorer
360 parkeringskamera
regnsensor(vindusvisker som virker)
radar(cruise-kontroll uten fantombremsing)
ordentlig blindsonemonitorering
rear cross traffic alert
seter i noe annet enn hvit eller svart plastikk
fire forskjellige interiørstiler
Harman Kardon audio
radar
girspak
hendel på rattet for blinklys/visker
mulig å skifte mellom enpedalskjøring og blended braking
 

Den har ikke instrument-cluster eller HUD så er uansett uaktuell

430 tusen begynner Plus utgaven på som har 360 kamera. Vi snakket vel om de billigste utgavene her?

Får ikke mye Harman Kardon i billigste ex30. Får ikke lyd bak engang.

EX30 fåes vel heller ikke med led-matrix lys i det heletatt? Kun den twin performace utgaven virker det som? Dette er standard på Model 3.

Vet hva jeg ville valgt iallefall.

Endret av Complexity
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Planlegger å montere ladeboks på en parkeringsplass ca 30 meter fra huset hvor jeg bor. 

Er det spesialfirmaer som tar seg av dette eller er det bedre å snakke med et vanlig eletriker firma?

Noen forslag til type boks og spesielle hensyn jeg må ta?

Lenke til kommentar
Complexity skrev (6 minutter siden):

Vet hva jeg ville valgt iallefall.

Ja, du ville valgt den uten fungerende parkeringsassistanse, cruisecontrol, vindusvisker med regnsensor og masse annet som er standard på de fleste biler.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Auto Asmodeus skrev (2 timer siden):

Teslas serviceapparat kan ta seg en bolle når noe først går feil med bilen.

Etter 2 år så ble det endelig noe å klage på, på vår Tesla Model Y. Det ble vann i den ene baklykta. Jeg meldte det inn i appen, og 2 dager etterpå så kom Tesla Mobile Service og byttet baklykt mens bilen sto på parkeringsplassen vår her på jobb. Gratis selvfølgelig, og jeg trengte IKKE å ta meg fri for å kjøre til et merkeverksted.

Syns ærlig talt at serviceapparatet til Tesla er ganske bra.

Hadde faktisk en henvendelse til de en gang tidligere også, men det ble fikset O.T.A. Gratis selvfølgelig.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

Den ekstra rekkevidden i form av effektivitet bidrar jo hele tiden til at man trenger å lade mindre og kortere

Ulempen med å satse på veldig lite forbruk for å gi rekkevidde over å øke den fundamentale parameteren (batterikapasitet) er at man blir relativt sett rammet hardere av alle ikke-ideelle forhold som senker forbruket. Våt vei kulde, ekstra vekt utvendig last etc. Så selv om den gjennomsnittlige rekkevidden kanskje ender med å se bra ut så blir den sikre rekkevidden (Det du kan stole på at du alltid har uansett forhold) blir vesentlig lavere enn for biler som har mer midlere hevdet forbruk men større batterier for å oppnå tilsvarende rekkevidde. (eller korrolart, ender med å oppnå mye likere rekkevidde med andre biler med dårligere påstått rekkevidde og tilsvarende store batterier)

I.e. ikkeidealiteter rammer bilen like hardt absolutt sett som andre, men men relativt sett øker dermed forbruket mer og dermed senkes oppnåelig rekkevidde mer enn de som har investert i større batterier.

Sagt på en annen måte er ikke nødvendigvis høy effektivitet under ideelle forhold noe som gir så mye utelling under mer praktisk reelle forhold som man kanskje skulle tro.

Så merker jeg meg også at tesla tenderer til å anbefale høyere dekktrykk enn de fleste andre, noe som jo har en påvirkning på veigrepet så vel som forbruket men jo er temmelig uavhengig av bilen forøvrig.

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
51 minutes ago, uname -i said:

Ja, du ville valgt den uten fungerende parkeringsassistanse, cruisecontrol, vindusvisker med regnsensor og masse annet som er standard på de fleste biler.

Ja ettersom jeg eier en veteran Model 3 som jeg snart har kjørt i 5 år og vært veldig fornøyd med så ville jeg gjort det igjen. En del ting er mye bedre på de nyere så ville neppe blitt mindre fornøyd.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...