Trestein Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Nukleosid skrev (8 minutter siden): Regner med at du ikke styrte flyet Er store forskjeller på å fly og kjøre bil. Selv pilotene i fly kan slappe av det meste av turen da mye av reisen foregår med autopilot. Men vi er nok forskjellige på hva vi foretrekker. Selv når jeg hadde bensinbil likte jeg å ta pauser for å slappe av i hodet, og strekke på bena. Følte meg mer opplagt når jeg satt meg i bilen igjen for å kjøre videre. Jeg var (med bensinbil) på en 12 timers kjøretur for noen år siden, og vi var to som byttet på å kjøre. Vi hadde også to lengre pauser underveis, men var ganske slitne i hodet begge to når vi kom frem selv om vi kjørte en komfortabel og lettkjørt bil. Jeg har kjørt 1200km alene nonstop uten problemer før i tiden så noen hundre km går fint uten. Med to sjåfører går det helt fint. Har faktisk kjørt helt til middelhavet på et par dager. Tror det ble ca 1500km hver dag. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Evil-Duck skrev (2 minutter siden): Kommer og ann på hvilken veier en kjører, om en farter rundt på østlandet og ligger mesteparten av tiden på flerfeltsveier med cruise kontroll aktivert så kan en selvfølgelig kjøre mye lenger uten å bli sliten sammenlignet med typiske vestlandsveier hvor du anser deg som heldig om du har midtlinje på veien. Kjørte nylig fra ålesundsområdet til bergen, ca 40 mil og var så sliten i hodet når jeg kom frem at jeg bare hadde mest lyst å slenge meg på senga, E39 er en skam. Sammenlignet med å kjøre til Oslo hvor en store deler av ruta faktisk har gode oversiktlige veier så er det ikke tvil om at en ikke blir like sliten da en ikke trenger å ha stålfokus til enhver tid. Selfølgelig. Kjørte tur i påsken og jeg tror over 50% av kjøringen var uten gul stripe. Snittfart ble lav. Kjøring på motorvei er mye greiere. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Trestein skrev (32 minutter siden): Evil-Duck skrev (36 minutter siden): Kommer og ann på hvilken veier en kjører, om en farter rundt på østlandet og ligger mesteparten av tiden på flerfeltsveier med cruise kontroll aktivert så kan en selvfølgelig kjøre mye lenger uten å bli sliten sammenlignet med typiske vestlandsveier hvor du anser deg som heldig om du har midtlinje på veien. Kjørte nylig fra ålesundsområdet til bergen, ca 40 mil og var så sliten i hodet når jeg kom frem at jeg bare hadde mest lyst å slenge meg på senga, E39 er en skam. Sammenlignet med å kjøre til Oslo hvor en store deler av ruta faktisk har gode oversiktlige veier så er det ikke tvil om at en ikke blir like sliten da en ikke trenger å ha stålfokus til enhver tid. Ekspander Selfølgelig. Kjørte tur i påsken og jeg tror over 50% av kjøringen var uten gul stripe. Snittfart ble lav. Kjøring på motorvei er mye greiere. Veien fra Oslo til Eidfjord er stort sett grei skuring, men kommer jo mye an på veiforhold/føre og været. Nattkjøring er og endel mer slitsomt. Veien videre til Bergen i kombinasjonen nattemørkt og regnvær, og med mye omkjøring og "kolonnekjøring" pga trafikklysregulering og/eller sperrede filer/tunnel-løp, via Nordheimsund, var langt mer slitsom tur i fjor sommer, enn jeg har opplevd på lang tid. Dette til tross for matstopp ved Geilo og lite ladestopp i nettopp Eidfjord. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Trestein skrev (5 timer siden): Jeg har reist med fly mye lenger på turist klasse. Klarer man 13 timer på fly klarer man fint noen timer i bil. Det går helt fint å spise en skive mens man sitter i passasjersetet, kaffi går fint også. Man må ikke spise pølser og hamburger fordi om man har el bil. Det gjør mange sikkert. Men det gjør ikke jeg, så jeg har satt grensen på flyturer til 5 timer. Lengre enn det gidder jeg ikke, uavhengig av klasse. Tog er bedre, der kan jeg nok strekke meg til 8 timer. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Evil-Duck skrev (5 timer siden): Kommer og ann på hvilken veier en kjører, om en farter rundt på østlandet og ligger mesteparten av tiden på flerfeltsveier med cruise kontroll aktivert så kan en selvfølgelig kjøre mye lenger uten å bli sliten sammenlignet med typiske vestlandsveier hvor du anser deg som heldig om du har midtlinje på veien. Kjørte nylig fra ålesundsområdet til bergen, ca 40 mil og var så sliten i hodet når jeg kom frem at jeg bare hadde mest lyst å slenge meg på senga, E39 er en skam. Sammenlignet med å kjøre til Oslo hvor en store deler av ruta faktisk har gode oversiktlige veier så er det ikke tvil om at en ikke blir like sliten da en ikke trenger å ha stålfokus til enhver tid. Hmm, der er vi nok forskjellige. Jeg blir mye mer sliten av å kjøre mil etter mil på kjedelig motorvei, enn på mindre veier der det faktisk er noe interessant å se på. E39 har også en del fine steder man kan stoppe, f.eks Gloppen Skulpturpark. Men klart, har man kjørt strekningen 300 ganger før er det neppe like interessant... Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april (endret) 11 hours ago, Iterion said: Lurer på om det var 75kg, skal dobbeltsjekke. Ifølge Xpeng Sverige har SR/LR 528kg "lastekapasitet", LR nyttelasten blir automatisk feil da den har større batteri enn SR. 518kg for AWD performance, som er ihvertfall feil da den er nesten 100kg tyngre. Tipper den AWD ender på 3xx kg og LR rett over 400kg. Lukter reprise av G9 nyttelast. Endret 3. april av Fantomtegningen 1 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Trestein skrev (15 timer siden): Jeg har kjørt 1200km alene nonstop uten problemer før i tiden Uansett hva du tror og følte selv, så var konsentrasjonen din mot slutten langt lavere enn tidligere på turen. Det er rett og slett ikke forsvarlig. 2 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Nukleosid skrev (23 minutter siden): Uansett hva du tror og følte selv, så var konsentrasjonen din mot slutten langt lavere enn tidligere på turen. Det er rett og slett ikke forsvarlig. Har kjørt bil i over 30år uten bonustap så det går som regel bra. Like farlig å kjøre en time om du ikke har sovet skikkelig ev krangle med passasjerer osv 1 Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Men å hevde at det å ikke kunne kjøre 1200km non-stop er en stor ulempe med elbil, det gir virkelig ikke mye mening. 5 Lenke til kommentar
Nukleosid Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Trestein skrev (4 minutter siden): Har kjørt bil i over 30år uten bonustap så det går som regel bra. Like farlig å kjøre en time om du ikke har sovet skikkelig ev krangle med passasjerer osv Selvsagt. En god sjåfør med lite konsentrasjon kan kjøre bedre enn en dårlig sjåfør med full konsentrasjon. Eller som du sier, en som har sovet dårlig (en søvnig sjåfør kan sammenlignes med en ruset sjåfør). Poenget er bare at man er en bedre sjåfør om man kjører kortere etapper med litt hvile innimellom, enn en lang tur uten stopp. Plutselig trenger man den lille konsentrasjonen ekstra for å unngå et uhell. Den eneste gangen jeg, også i løpet av 30 år, har klart å bulke, var etter en tur der jeg kanskje strakk det litt langt og var litt ukonstrert når jeg rygget inn på min egen garasjeplass og rygget litt for langt så jeg traff en gjenstand som hang på veggen. Ble en liten, "søt" bulk bak på bilen. Gikk heldigvis bare ut over meg selv. 1 1 Lenke til kommentar
Femtekolonne Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april On 3.2.2024 at 2:03 AM, sverreb said: Om dette er en oppgradering, hva i all verden er setetrekket i grunnutgaven lagd i? Det er en nedgradering ja. Merkelig bruk av ordet vegansk. Er en dildo en vegansk kuk da?🙄 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april For å oppsummere: Folk har ulike behov på biltur. Uansett korleis du snur og vender på det heile så er det ingen som kan påstå at det er like raskt å fylle elbil som drivstoffbil. I ut- og innfartsdagane blir det spesielt tydeleg. Å trykke pølser i trynet hjelper ikkje bilen å kjøre lengre, men passar pausane på ein tur med lading så er det tipp topp. Ja, det finnes bilar som lader ganske raskt, men du må stå i kø med Leaf, Kona osv. uansett. Sjølv dei raskaste brukar meir tid enn ein drivstoffbil. Når det blir ståande lange køar på veien er det sjølvsagt uheldig, og ein konsekvens av ein stadig aukande elbilandel. Det hjelper med nye stasjonar og at bilar som ladar raskare erstattar eldre treigladebilar, men samtidig kjem det fleire nye elbilar på veiane kvar einaste dag. 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Zeph skrev (1 time siden): Ja, det finnes bilar som lader ganske raskt, men du må stå i kø med Leaf, Kona osv. uansett. Leaf er det enkelt å slippe å stå i kø sammen med, det er bare å lade hos Tesla Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Tiden nærmer seg til bilkjøp og i den regi er det litt diskusjoner frem og tilbake med en kompis som også skal kjøpe bil. Har ikke (per dags dato) satt meg så voldsomt inn i kampanjerenter som ulike merker opererer med fast lav rente i X antall år. Men hva er folks meninger om dette? Har lest litt opp gjennom tidene at slike tilbud kan være rene svindelen, mens gode tilbud i andre sammenhenger. Ta for eksempel Ford Mach-E SR RWD 0,24% nom/0,92% eff fastrente i 3 år, må jo være gode greier selv om det er gjennom Santander? Er det noe som tilsier at man ikke kan "betale ut" resterende beløp etter endt fastrente med billån fra en annen bank? Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Du kan alltids betale fortere, eller betale ut lånet. Det som gjerne er problemet med å betale med et annet lån, er at bankene sjeldent lar en refinansiere et billån med et annet billån med pant i bilen. Dette fordi det kan være skjulte problemer om eier holder tilbake. Så den risikoen vil man ikke ta. Er og andre krav ved kjøp av bruktbil, for da har man krav som ev. kan fremsettes mot selger, som man ikke kunne utgå fra at kjøper kjente til. Men det er og en grense med tanke på alder og antatt verdi, opp mot nedbetalingstid. Kanskje vil ikke et "bruktbillån" der du "kjøper fra deg selv" fylle kravene slik et nybilkjøp gjør. Alternativet er fort at man må ha lån med pant i noe annet, og da er det fort et hus/en leilighet eller annen type eiendom, så lenge man ikke går over en antatt låneverdi og at totalt lån er under 85 % (lavere andel gir lavere rente), om man ikke kan bake det inn i et rammelån der banken ikke spør hva du bruker pengene på. 1 Lenke til kommentar
Dassen Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Møllers rentekampanjer er bare å drite i hvertfall. 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 3. april Del Skrevet 3. april Rammelån er som @Snowleopard nevner den enkleste måten å komme seg ut av billån da bankene ofte er skeptiske på å ta over eldre billån. Så om en har dekning i bolig for å få satt opp ett rammelån er det bare å kjøre på med en av disse kampanjene og betale seg ut av det når kampanjen er over. Viktig uansett å lese grunding gjennom kontraktene før en signerer for å forsikre seg om at det ikke er noen skjulte kostnader for å bryte kontrakten, selv om jeg ikke har vært borti det før. 1 Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Har vært innom tanken om å gå for en slik lavrente kampanje og flytte over til ordinært billån i banken min etter endte fastrente, men så var det med betingelsene og om det i det hele tatt er mulig. Kan godt være at en blir bundet til f.eks Santander i nedbetalingsstiden. Er nokså uerfaren på akkurat dette og har ikke lest mange kjøpskontrakter. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april Fantomtegningen skrev (7 minutter siden): Kan godt være at en blir bundet til f.eks Santander i nedbetalingsstiden Det er du ikke. Men hvorfor skal du styre med å flytte etter kampanjeperioden egentlig? Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 4. april Del Skrevet 4. april 3 minutes ago, Nimrad said: Det er du ikke. Men hvorfor skal du styre med å flytte etter kampanjeperioden egentlig? Planen var å gå til innkjøp i fjor, men det ble utsatt. Men i den sammenheng fikk jeg bevilget en viss sum for kjøp av bil med renter likt det vi har på huslånet, da vi har en god buffer mtp lånebeløp og husets verdi. Kanskje litt dårlig forklart, men bunnlinjen er å øke huslånet for kjøp av bil i et separat lån, da har vi muligheten til å gå over til billån hvis det plutselig blir behov for lån til oppussing/renovering/katastrofer. Ergo kan jeg få renter godt under halvparten til et ordinært billån som ligger på 11-12% nå? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå