Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (2 timer siden):

En god bi-effekt av elbilenes inntreden på bilmarkedet er visst at ICE-bilister ikke lenger har behov for hverken spisepauser eller å tre av på naturens vegne. 😉 Slike behov husker jeg at folk hadde før i tida.

Har faktisk reist ganske lange turer med ice, der eneste pauser var dopauser og den handlinga man gjorde etter den, men ellers gikk det i ett.

Men som elbilist og uten det jaget om å komme frem på kortest mulig tid, så synes jeg selv turer med mye kjøring og kanskje 2 hurtigladinger per dag (3 om jeg ikke fikk ladet på natta), går veldig fint.

Nå stopper man før man blir for sliten, om det skjer før ma trenger å lade. Men med god rekkevidde, så kombineres matpausene veldig godt med ladepausene, så det blir sjeldent at de ikke "treffer" på samme tid, etter 4-5 timers kjøring i ett strekk.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snowleopard skrev (9 minutter siden):

Har du helt glemt lange dokøer, og så lange køer for å få kjøpt/betalt i kassa? Selve drivstoffet fyller man jo fra kortet, men skulle man ha seg noe annet, så var det å stå i køa.

Er/var amn en familie eller en vennegjeng, så kunne man kanskje handle mens den ene gjorde unna dobesøket, og så kunne de vente mens man håpte at dokøen ble mindre. Eller at den som først ble ferdig, handlet mens man selv ventet på sin tur.

I påsketrafikken kunne en stopp, inkludert spising av pølsa eller isen fort gjøre at pausen ble 15-20 minutter, og på den tiden har mange ladet op det de trenger for å komme seg frem/videre.

Tror ikke jeg har stått i do kø. Ikke bensinkø heller. Men jeg har stått i bilkø og da er det ikke alltid at man kan lade samtidig

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (49 minutter siden):

Men som elbilist og uten det jaget om å komme frem på kortest mulig tid, så synes jeg selv turer med mye kjøring og kanskje 2 hurtigladinger per dag (3 om jeg ikke fikk ladet på natta), går veldig fint.

Dette minner jo litt om det noen tenker når de tar overgangen fra motorbåt til seilbåt, men da er man ikke tvunget til å bruke den ekstra ventetiden på et kjipt gatekjøkken ved motorveien.

Vil laderne for elbil bli like kjappe som fylling av brensel er nå?

Lenke til kommentar
frohmage skrev (17 minutter siden):

Dette minner jo litt om det noen tenker når de tar overgangen fra motorbåt til seilbåt, men da er man ikke tvunget til å bruke den ekstra ventetiden på et kjipt gatekjøkken ved motorveien.

Vil laderne for elbil bli like kjappe som fylling av brensel er nå?

Ja, det tror jeg. Vi er allerede ved det punktet at en elbil ikke trenger lengre tid enn et slikt stopp beskrevet over, der man altså er ferdig ladet i det man er ferdig med den pølsa etter ventetid i både dokøa og kasse-køa.

Da snakker vi om ca 18 minutter på Ioniq 5 og 6, samt EV6. EV9. Og de 800V-bilene til Porsche og Audi ligger vel ved 2-4 minutter lengre ladetid pga større batterier, men fremdeles relativt godkjente 21-22 minutter på sommeren eller med forvarmet bil.

Noen av de største produsentene av batterier, snakker vel allerede om batterier som gir ladetider på 10-15 minutter, som de vel er i ferd med å putte i biler i år eller neste år. Gi det litt tid til, så snakker vi kanskje 5 minutter eller så, og da kan man ikke klage på ladetider lengre.

"10 minute charge and a 700 km range" (tipper det er etter Kinesisk "CLTP", som er litt optimistisk, så si rundt 600-650 km rekkevidde WLTP):

https://www.catl.com/en/news/6177.html

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det er ikke rent sjeldent at det kommer rekende usaklige og dumme påstander i denne tråden. Hvis noen sier noe positivt om Tesla er det noen som blir grinete, og hvis noen sier noe negativt blir det enda verre. Folk blir personlig fornærmet bare av at fossilbiler eksisterer, og det florerer med alt fra lettere villedende vinklinger til regelrett løgner. Likevel velger jeg å aldri si noe, fordi det er åpenbart at det handler mer om å krangle enn å komme til enighet eller lære noe, men av og til er det noen som tøyer strikken så jævlig langt at jeg må gjøre noe, om enn bare for å kunne leve med meg selv. 

2 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Pølser? Kjøper ikke slik drittmat på veien. Vi setter oss ned og nyter en bedre lunsj eller middag et eller annet bra sted. Tar sjelden under 45-60 minutter, uansett type bil. Alternativt, om det er midt på sommeren og fint vær, kan vi finne på å dra ut den portable grillen og kokeapparatet om vi finner en bra rasteplass med bord. 

Hvordan våger du å si noe så ufint om selveste bensernpølsa, kanskje den stolteste og mest tradisjonsrike delen av norsk matkultur? Løkpølse på XY, baconpølse på Circle K, chorizopølse på Shell. Burgundersennep, hotdogdressing og råløk. Dette kunne vært den norske teksten til Bachs kyrie eleison. Ta rennefart og kjør i Numedalslågen, din troglodytt. 

  • Liker 4
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Lord Britishface skrev (12 minutter siden):

Det er ikke rent sjeldent at det kommer rekende usaklige og dumme påstander i denne tråden. Hvis noen sier noe positivt om Tesla er det noen som blir grinete, og hvis noen sier noe negativt blir det enda verre. Folk blir personlig fornærmet bare av at fossilbiler eksisterer, og det florerer med alt fra lettere villedende vinklinger til regelrett løgner. Likevel velger jeg å aldri si noe, fordi det er åpenbart at det handler mer om å krangle enn å komme til enighet eller lære noe, men av og til er det noen som tøyer strikken så jævlig langt at jeg må gjøre noe, om enn bare for å kunne leve med meg selv. 

Hvordan våger du å si noe så ufint om selveste bensernpølsa, kanskje den stolteste og mest tradisjonsrike delen av norsk matkultur? Løkpølse på XY, baconpølse på Circle K, chorizopølse på Shell. Burgundersennep, hotdogdressing og råløk. Dette kunne vært den norske teksten til Bachs kyrie eleison. Ta rennefart og kjør i Numedalslågen, din troglodytt. 

At @Jens Kr. Kirkebø har fått høre mye om Tesla, bør du ha fått med deg. Han har nok forsvart de mot masse av de utsagnene som slenges mot tesla-eiere, og de av oss som ikke kjører Tesla, men absolutt kan si mye fint om de.

Nå er nok ikke pølser på "bensern" noe jeg vil definere som kultur, i mange år var det bare grillpølsa og den derre wienerpølsa som ofte serveres i utvanna tilstand på norske bensinstasjoner. Jeg har dog spist min andel av grillpølsene, men det er det stort sett slutt på.

Derimot har endel matkritiske sørget for at vi nå har et ganske godt utvalg av pølser i langt bedre kvalitet og større smaks og kvalitetsspenn, samt mere og bedre tilbehør. Men det er noen som ønsker langt bedre mat enn det man får på bensinstasjonene.

Jeg vil dog ikke angripe disse, for de er med på å gjøre at kvaliteten blir bedre for oss alle, da de (energistasjons-eierne/kjedeansvarlige) strekker seg for å tilby noe til de som må lade, men ikke setter pris på den "norske" grill eller wiener'n, eller boller opp og i mente. Dermed kan slike som meg få et langt bedre utvalg, også når det frister lite med en pølse.

Endret av Snowleopard
Skriveleif og korrigere ufullstendige/mangelfulle setninger
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (5 timer siden):

En god bi-effekt av elbilenes inntreden på bilmarkedet er visst at ICE-bilister ikke lenger har behov for hverken spisepauser eller å tre av på naturens vegne. 😉 Slike behov husker jeg at folk hadde før i tida.

Også har de plutselig blitt så miljøbevisste, vel å merke kun om forurensningen kommer fra elbilene eller batteriene.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

Var dette også noe du gjorde når du kjørte samme ruta med fossilbil?

Uansett, jeg tror de fleste vil foretrekke å komme seg opp på hytta og lage mat der istedetfor å sitte i en time på et generisk spisested hvis største fortrinn er at det ligger i umiddelbar nærhet av ladestasjonen. Bedre og billigere er det også og så kan sjåføren ta seg et glass til maten. 

Ja, vi har alltid stoppet for mat på lengre kjøreturer. Det er mye dårlige spisesteder ja, men også en del gode. På vei til/fra hytta spiser vi på Gran, C'Imperial som ligger rett ved Tesla SuC er veldig bra. Det er 4 timer kjøretid opp og jeg orker virkelig ikke å styre med å lage mat i en iskald hytte med en gang vi har ankommet. Stopper der også på sommeren selv om vi ikke trenger å lade da siden solcelleanlegget på hytta gir nok strøm til lading i sommerhalvåret. 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Falske minner.Pissepause tar ikke 30min. At kona kjøper pølser når man fyller bensin tar liten tid.

At man derimot burde ta en pause på 30 minutter er en annen ting.

De fleste elbiler kan vel i dag (selv om vinteren) kjøre 35-40 mil eller mer fra 100 til 10%. Kjører man i gjennomsnitt 80 km/t, så tar det 4-5 timer. Og etter 4-5 timer med sammenhengende kjøring, så er man langt fra like konsentrert som før man startet turen, selv om man tror det. Det er ikke alltid man merker at man er ukonsentrert før noe skjer. Tar man da ikke minst en halvtime for å slappe av og strekke på bena, så er det trafikkfarlig å kjøre videre.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (Akkurat nå):

At man derimot burde ta en pause på 30 minutter er en annen ting.

De fleste elbiler kan vel i dag (selv om vinteren) kjøre 35-40 mil eller mer fra 100 til 10%. Kjører man i gjennomsnitt 80 km/t, så tar det 4-5 timer. Og etter 4-5 timer med sammenhengende kjøring, så er man langt fra like konsentrert som før man startet turen, selv om man tror det. Det er ikke alltid man merker at man er ukonsentrert før noe skjer. Tar man da ikke minst en halvtime for å slappe av og strekke på bena, så er det trafikkfarlig å kjøre videre.

Når man er to som kjører trenger man ikke det. Kjører ofte 7 timer nonstop men vi bytter på å kjøre. Stopper typisk 1-2 min

Lenke til kommentar
frohmage skrev (2 timer siden):

Dette minner jo litt om det noen tenker når de tar overgangen fra motorbåt til seilbåt, men da er man ikke tvunget til å bruke den ekstra ventetiden på et kjipt gatekjøkken ved motorveien.

Vil laderne for elbil bli like kjappe som fylling av brensel er nå?

Det er etter hvert så mange ladesteder at man stort sett kan klare å finne ok spisesteder på veien. I hvert fall langs de større veiene.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Når man er to som kjører trenger man ikke det. Kjører ofte 7 timer nonstop men vi bytter på å kjøre. Stopper typisk 1-2 min

Greit nok, men dere trenger uansett mat. Og det er godt å strekke på bena for den som skal kjøre videre så man er frisk og rask før man starter sin del av turen. Man slapper ikke av 100% som passasjer i bilen heller. 7 timer i strekk er slitsomt for hodet, enten man er sjåfør eller passasjer.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (7 minutter siden):

Når man er to som kjører trenger man ikke det. Kjører ofte 7 timer nonstop men vi bytter på å kjøre. Stopper typisk 1-2 min

Da er det vel mer "guttetur" enn "familietur" håper jeg. Vi dro mye på lengre bilferier når jeg var liten, og de gode minnene kommer fra stedene vi stoppet. Ikke fra de vi kjørte forbi ;)

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (Akkurat nå):

Da er det vel mer "guttetur" enn "familietur" håper jeg. Vi dro mye på lengre bilferier når jeg var liten, og de gode minnene kommer fra stedene vi stoppet. Ikke fra de vi kjørte forbi ;)

Det handler vel om besøk av nær familie. Poenget er at det er sjelden ladestasjoner er det som skaper gode minner. Stopper helt andre steder. I dag må jeg stoppe å lade men spiser aldri på samme plassen.  

Lenke til kommentar

Selvfølgelig anekdotisk, men i min barndom når jeg var på bilferie med mine foreldre i den gamle Ford Sierraen var det 2 faste lenger stopp vi hadde, ene var på Dombås hvor en fikk ta bilde med trollet, å få seg noe godt og spise og neste stopp som regel på Lillehammer, og i dag er det og der de største ladeanleggene er på den ruten. Uansett så blir det veldig fort i lengste laget for en unge å sitte så lenge i bil som en moderne elbil klarer på en lading. Men selvfølgelig om en ser seg etter problem med enten det ene eller det andre så finner en det gjerne. 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nukleosid skrev (20 minutter siden):

Greit nok, men dere trenger uansett mat. Og det er godt å strekke på bena for den som skal kjøre videre så man er frisk og rask før man starter sin del av turen. Man slapper ikke av 100% som passasjer i bilen heller. 7 timer i strekk er slitsomt for hodet, enten man er sjåfør eller passasjer.

Jeg har reist med fly mye lenger på turist klasse. Klarer man 13 timer på fly klarer man fint noen timer i bil. Det går helt fint å spise en skive mens man sitter i passasjersetet, kaffi går fint også. Man må ikke spise pølser og hamburger fordi om man har el bil. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (9 minutter siden):

Klarer man 13 timer på fly klarer man fint noen timer i bil.

Regner med at du ikke styrte flyet ;)

Er store forskjeller på å fly og kjøre bil. Selv pilotene i fly kan slappe av det meste av turen da mye av reisen foregår med autopilot. Men vi er nok forskjellige på hva vi foretrekker. Selv når jeg hadde bensinbil likte jeg å ta pauser for å slappe av i hodet, og strekke på bena. Følte meg mer opplagt når jeg satt meg i bilen igjen for å kjøre videre.

Jeg var (med bensinbil) på en 12 timers kjøretur for noen år siden, og vi var to som byttet på å kjøre. Vi hadde også to lengre pauser underveis, men var ganske slitne i hodet begge to når vi kom frem selv om vi kjørte en komfortabel og lettkjørt bil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kommer og ann på hvilken veier en kjører, om en farter rundt på østlandet og ligger mesteparten av tiden på flerfeltsveier med cruise kontroll aktivert så kan en selvfølgelig kjøre mye lenger uten å bli sliten sammenlignet med typiske vestlandsveier hvor du anser deg som heldig om du har midtlinje på veien. Kjørte nylig fra ålesundsområdet til bergen, ca 40 mil og var så sliten i hodet når jeg kom frem at jeg bare hadde mest lyst å slenge meg på senga, E39 er en skam. Sammenlignet med å kjøre til Oslo hvor en store deler av ruta faktisk har gode oversiktlige veier så er det ikke tvil om at en ikke blir like sliten da en ikke trenger å ha stålfokus til enhver tid. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...