frohmage Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april sverreb skrev (1 minutt siden): Siste fridag var i går og trafikken var mindre enn en vanlig søndag. Hva så? Det virker som de fleste ønsker å ha mandagen hjemme etter påskeferien. Om man heller reiser på tidspunkter som passer familen dårligere, så blir det selvfølgelig lettere å lade. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april 3 minutes ago, frohmage said: Hva så? Det virker som de fleste ønsker å ha mandagen hjemme etter påskeferien. Om man heller reiser på tidspunkter som passer familen dårligere, så blir det selvfølgelig lettere å lade. Det er prisen å betale. Man må bli mer fleksibel på resetider. Det er i.o.f.s. en god ting for å unngå kø også. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april sverreb skrev (3 minutter siden): Det er prisen å betale. Man må bli mer fleksibel på resetider. Det er i.o.f.s. en god ting for å unngå kø også. Du mener selvsagt mindre fleksibel. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april (endret) sverreb skrev (6 minutter siden): frohmage skrev (11 minutter siden): Hva så? Det virker som de fleste ønsker å ha mandagen hjemme etter påskeferien. Om man heller reiser på tidspunkter som passer familen dårligere, så blir det selvfølgelig lettere å lade. Det er prisen å betale. Man må bli mer fleksibel på resetider. Det er i.o.f.s. en god ting for å unngå kø også. Enig, men det samme gjelder jo og ice-bilister, som vil unngå å stå i jam'en som uansett alltid oppstår på de travleste tidspunktene på vei til eller fra på de store utfartsdagene. At folk reiser hjem en dag før, er jo nettopp for å slippe å stange i køen! Men om mange nok tenker likt, vil jo bare problemet forskyve seg. At folk velger forskjellig, er et gode for alle, egentlig! Endret 2. april av Snowleopard Skriveleif 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Just now, uname -i said: Du mener selvsagt mindre fleksibel. Nei, mer. Man må bli mer fleksibel for å tilpasse seg en infrastruktur som er mindre fleksibel på å mitigere stort momentant reisetrykk. 2 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april (endret) sverreb skrev (13 minutter siden): Nei, mer. Man må bli mer fleksibel for å tilpasse seg en infrastruktur som er mindre fleksibel på å mitigere stort momentant reisetrykk. Jeg er fleksibel og kan når som helst dra hjem fra påskeferie uten å sitte fast i ladekø. Du måtte dra på mandagen., Edit: Du er fleksibel i forhold til når ladestasjonene er tilgjengelige. Jeg er fleksibel i forhold til familens ønsker. Derav misforståelsen rundt begrepet "fleksibel". Endret 2. april av uname -i 2 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april (endret) 6 minutes ago, Snowleopard said: Enig, men det samme gjelder jo og ice-bilister, som vil unngå å stå i jammen som uansett alltid oppstår på de travleste tidspunktene på vei til eller fra på de store utfartsdagene. Begge står i samme kø på veien, og om man står i ladekø i 40 minutter eller forsinkelse på veien i 40 minutter spiller jo liten rolle. (men naturligvis det ene elliminerer ikke det andre) Elbillading vil imidlertid aldri matche en bensinpumpes evne til å levere 5MW utnyttbar (25MW varmeenergi) med minimale investeringer, så lading er bare noe man må tilpasse seg. Med mer rekkevidde vil imidlertd det sannsynligvis bli færre og færre som trenger å hurtiglade overhode også på utfartsdager. Jeg trenger personlig bare lade for å ha sikkerhetsmargin på alle rimelige reiser jeg foretar siden jeg har rekkevidde nok. Endret 2. april av sverreb Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Snowleopard skrev (5 minutter siden): det samme gjelder jo og ice-bilister, som vil unngå å stå i jam'en som uansett alltid oppstår på de travleste tidspunktene på vei til eller fra på de store utfartsdagene Ja, men de kommer uansett frem en time tidligere. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april sverreb skrev (1 minutt siden): Begge står i samme kø på veien, og om man står i ladekø i 40 minutter eller forsinkelse på veien i 40 minutter spiller jo liten rolle. Elbillading vil imidlertid aldri matche en bensinpumpes evne til å levere 5MW utnyttbar (25MW varmeenergi) med minimale investeringer, så lading er bare noe man må tilpasse seg. Med mer rekkevidde vil imidlertd det sannsynligvis bli færre og færre som trenger å hurtiglade overhode også på utfartsdager. Jeg trenger personlig bare lade for å ha sikkerhetsmargin på alle rimelige reiser jeg foretar siden jeg har rekkevidde nok. Nå var ikke innlegget ment som en for eller mot elbil/icebil, men for å påpeke det faktum at påsketrafikken alltid har medført veldig mye køståing. At det ikke blir bedre av å måtte stå i ladekø i tillegg, tok jeg ikke med. Men helt klart et poeng for de som enten har for lang reisevei, ikke har fått ladet i løpet av ferien eller for lite batteri til å klare t/r og ev kjøring i området! frohmage skrev (1 minutt siden): Ja, men de kommer uansett frem en time tidligere. Ja, det kommer an på om man må lade, eller om man har klart å få fyllt opp bilen med nok strøm til å slippe ladestopp, eller man treffer de laderne/ladetidene som ikke har kø. Er reiseveien uansett lang nok, så er det nok også mange som tar en matbvit på tur nedover, og får man da ladet, om behovet er der, mens man tar denne pausen, så vil det ikke gå med mere reisetid med el vs ice. Men som skrevet over, dette var ikke ment som pro/kontra el eller ice, men å påpeke at påsketrafikken uansett medfører kø og trafikk-jam! Og da er det uansett en fordel om man er fleksibel og kan reise på tidspunkt som faller utenom tidene der alle andre skal/må/ønsker å reise. 1 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Snowleopard skrev (56 minutter siden): Er reiseveien uansett lang nok, så er det nok også mange som tar en matbvit på tur nedover, og får man da ladet, om behovet er der, mens man tar denne pausen, så vil det ikke gå med mere reisetid med el vs ice. En god bi-effekt av elbilenes inntreden på bilmarkedet er visst at ICE-bilister ikke lenger har behov for hverken spisepauser eller å tre av på naturens vegne. 😉 Slike behov husker jeg at folk hadde før i tida. 1 Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Hanhijnn skrev (57 minutter siden): En god bi-effekt av elbilenes inntreden på bilmarkedet er visst at ICE-bilister ikke lenger har behov for hverken spisepauser eller å tre av på naturens vegne. 😉 Slike behov husker jeg at folk hadde før i tida. Slike behov greide vi å fikse når behovene oppsto, ikke når bilen sa vi måtte. Ikke måtte vi vente en time i kø først heller. 2 Lenke til kommentar
Iterion Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Da var Xpeng G6 annonsert Så ikke dum ut den, hadde det bare ikke vært et kinesisk merke..Liker designet på bilen, spesielt bakfra. Minner litt om en blanding av Jaguar og Tesla Y. Skikkelig kopi av interiøret til Tesla da, men det kom ikke som et sjokk akkurat. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Hva er lastekapasitet på denne da? 56kg? Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Hanhijnn skrev (1 time siden): En god bi-effekt av elbilenes inntreden på bilmarkedet er visst at ICE-bilister ikke lenger har behov for hverken spisepauser eller å tre av på naturens vegne. 😉 Slike behov husker jeg at folk hadde før i tida. Falske minner.Pissepause tar ikke 30min. At kona kjøper pølser når man fyller bensin tar liten tid. Pleier alltid å unngå lading på slike dager. Det er så tett med ladere at man burde klare å fylle strøm på bilen før man reiser hjem. Jeg ladet lørdagen. Fikk 30kWh på 10min. Lenke til kommentar
Fantomtegningen Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april 43 minutes ago, Jotun said: Hva er lastekapasitet på denne da? 56kg? Ble skikkelig skuffa da nyttelasten på G9 ble publisert, hva er vitsen med en så stor bil når du ikke kan bruke den fullt ut? Lenke til kommentar
Sjørøver Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Hvilken bil ville dere kjøpt med to små barn under to år? Brukes til turer i nærområdet, bør klare cirka 250km om vinteren. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Trestein skrev (8 minutter siden): Falske minner.Pissepause tar ikke 30min. At kona kjøper pølser når man fyller bensin tar liten tid. Pølser? Kjøper ikke slik drittmat på veien. Vi setter oss ned og nyter en bedre lunsj eller middag et eller annet bra sted. Tar sjelden under 45-60 minutter, uansett type bil. Alternativt, om det er midt på sommeren og fint vær, kan vi finne på å dra ut den portable grillen og kokeapparatet om vi finner en bra rasteplass med bord. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Jens Kr. Kirkebø skrev (16 minutter siden): Alternativt, om det er midt på sommeren og fint vær, kan vi finne på å dra ut den portable grillen og kokeapparatet om vi finner en bra rasteplass med bord. Med hurtiglader? Som sagt så lar jeg aldri bilen bestemme når jeg er sulten eller hvor jeg vil spise. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april (endret) Jens Kr. Kirkebø skrev (2 timer siden): Pølser? Kjøper ikke slik drittmat på veien. Vi setter oss ned og nyter en bedre lunsj eller middag et eller annet bra sted. Tar sjelden under 45-60 minutter, uansett type bil. Var dette også noe du gjorde når du kjørte samme ruta med fossilbil? Uansett, jeg tror de fleste vil foretrekke å komme seg opp på hytta og lage mat der istedetfor å sitte i en time på et generisk spisested hvis største fortrinn er at det ligger i umiddelbar nærhet av ladestasjonen. Bedre og billigere er det også og så kan sjåføren ta seg et glass til maten. Endret 2. april av uname -i 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 2. april Del Skrevet 2. april Trestein skrev (41 minutter siden): Falske minner.Pissepause tar ikke 30min. At kona kjøper pølser når man fyller bensin tar liten tid. Pleier alltid å unngå lading på slike dager. Det er så tett med ladere at man burde klare å fylle strøm på bilen før man reiser hjem. Jeg ladet lørdagen. Fikk 30kWh på 10min. Har du helt glemt lange dokøer, og så lange køer for å få kjøpt/betalt i kassa? Selve drivstoffet fyller man jo fra kortet, men skulle man ha seg noe annet, så var det å stå i køa. Er/var amn en familie eller en vennegjeng, så kunne man kanskje handle mens den ene gjorde unna dobesøket, og så kunne de vente mens man håpte at dokøen ble mindre. Eller at den som først ble ferdig, handlet mens man selv ventet på sin tur. I påsketrafikken kunne en stopp, inkludert spising av pølsa eller isen fort gjøre at pausen ble 15-20 minutter, og på den tiden har mange ladet op det de trenger for å komme seg frem/videre. 2 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå