Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hansien skrev (18 timer siden):

Hvorfor stempler du automatisk folk som kunnskapsløse fanboys som ble bilinteresserte de siste 5 minuttene? 

Det har jeg da aldri gjort. Det er inntykk som baserer seg på hundrevis av innlegg her inne, mao solid empiri 🙂

Hansien skrev (18 timer siden):

Slike hersketeknikker kan du fint slutte med, det er like produktivt som å prøve å tre en kaktus opp i anus og jeg tror majoriteten i tråden foretrekker at du heller gjør det sistnevnte.

Så å kritisere kunnskapsnivået er fyfy, men personangrep er greit? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
kremt skrev (2 timer siden):

Mye dårlige BMW motorer, egentlig det meste mellom 2007 og 2015 er regelrett søppel. N13, N20, N47, N57, N63, S63, S65, S85. Det er mye forskjellig, men kjeder, strammere, glidere, vanos, rådelager, ventiltetninger er gjengangere.

Nja, det er vel å overdrive littegranne, det har vært en del trøbbel, men de aller fleste motorene går tross alt i mange år. Mange av problemene, som kjeder, strammere, kamvariatorer, stermpelfjærer/ventiltetninger, og ikke minst EGR er gjengangere hos veldig mange merker etterhvert. Mye av det kunne vært unngått dersom importørene hadde fulgt fabrikkene sine serviceanvisninger om definisjon av "vanskelige forhold" (Norge er vanskelige forhold, uansett bruk). Når det er sagt så skyldes disse feilene typsk stadig skjerpede miljøkrav, og viser nok at forbrenningsmotoren er over middagshøyden med tanke på de miljøkravene man har i Europa.

kremt skrev (2 timer siden):

Må jo bare le litt av hele saken egentlig, veldig kjent at disse motorene er dårlig. Hun hadde i tillegg hatt akkurat lik motor før som hun måtte fikse. Fool me once.... Det hjalp ikke tydeligvis. Bytte til Vag juksediesel blir ikke nødvendigvis så mye bedre. Noen folk burde ikke kjørt annet enn Prius. 

Tjaa, kan du komme på noen merker der dette ikke gjelder? Dersom noen liker et bilmerke, er de vanligvis villige til å ignorere alt det negative. Toyote er vel uansett ikke redningen. De har vel hatt problemer med det meste av motorer i dette årtusenet.

 

Endret av AL123
Lenke til kommentar
On 31.3.2024 at 3:49 PM, Trestein said:

Må innrømme at akkurat her liker jeg det kinesiske designet bedre enn det amerikanske. Forøvrig ville jeg unngått kinesisk bil så sant man har alternativer

Tror det er lurt å gi kineserene noen år til på å fikse programvare før man hopper på

Ser MG bedømmes som trafikkfarlig med standardoppsettet på kollisjonsunngåelse

Så når det er snø ute må man huske å slå det av for hver gang man setter bilen i drive

https://www.vibilagare.se/test/langtest/trafikfarlig-miss-irriterar-i-mg-marvel-r

Videre overbeviser ikke akkurat BYD Seal i testen under. Forøvrig en fin test hvor de kjører 100 mil og tester navien og hvordan bilene planlegger ladestopp. 
 

 

Lenke til kommentar
AL123 skrev (3 timer siden):

Det har jeg da aldri gjort. Det er inntykk som baserer seg på hundrevis av innlegg her inne, mao solid empiri 🙂

Det virker ikke slik på måten du har svart meg, en bruker du knapt har diskutert med tidligere. Ei heller tror jeg dette er et realistisk påstand du faktisk kan stå for.

AL123 skrev (3 timer siden):

Så å kritisere kunnskapsnivået er fyfy, men personangrep er greit? 

Det er ingen vits å prøve å kamuflere dine personangrep som kritikk på kunnskapsnivå. Formuleringen din der er alt for tynn og du er veldig raskt ute å dra dette frem som et kort så fort noen er uenige med deg eller kaller ut dine drøye påstander.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (1 time siden):

Tror det er lurt å gi kineserene noen år til på å fikse programvare før man hopper på

Ser MG bedømmes som trafikkfarlig med standardoppsettet på kollisjonsunngåelse

Så når det er snø ute må man huske å slå det av for hver gang man setter bilen i drive

https://www.vibilagare.se/test/langtest/trafikfarlig-miss-irriterar-i-mg-marvel-r

Videre overbeviser ikke akkurat BYD Seal i testen under. Forøvrig en fin test hvor de kjører 100 mil og tester navien og hvordan bilene planlegger ladestopp. 
 

 

Rar test tror den er noen uker gammel.

Det var jo en gjeng amatører som gjennomførte testen. Hvem som vant og hvorfor er jo helt uklart. Var det kortes mulig ladetid eller var det hvem som kjørte raskest i snøstormen som var vinner?

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (13 timer siden):

Tror det er lurt å gi kineserene noen år til på å fikse programvare før man hopper på

Ser MG bedømmes som trafikkfarlig med standardoppsettet på kollisjonsunngåelse

Så når det er snø ute må man huske å slå det av for hver gang man setter bilen i drive

https://www.vibilagare.se/test/langtest/trafikfarlig-miss-irriterar-i-mg-marvel-r

Videre overbeviser ikke akkurat BYD Seal i testen under. Forøvrig en fin test hvor de kjører 100 mil og tester navien og hvordan bilene planlegger ladestopp. 
 

 

Det lureste vil være å ikke kjøpe kinesiske biler, det er en vare vi ikke kjøper fra Kina idag og vil gi nevnte drittland mulighet å øke innflytelse og ikke minst kapital i Europa. 

 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (På 29.3.2024 den 1:23 PM):

Jeg oppgraderte fra elbil (Tesla model s) til fossil (Mitsubishi Outlander PHEV) og med det sank bilkostnadene dramatisk.

Jeg oppgraderte fra fossil (Mitsubishi Outlander PHEV) til en hel-elektrisk Tesla Model Y, og med det sank bilkostnadene vesentlig.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Hanhijnn said:

Jeg oppgraderte fra fossil (Mitsubishi Outlander PHEV) til en hel-elektrisk Tesla Model Y, og med det sank bilkostnadene vesentlig.

En Model Y er en meget driftsikker bil som krever lite vedlikehold og har veldig lite utgifter, i motsetning til en 1gen Model S 85 som Simen1 eide som var (og er) en bil med mye feil og dårligere løsninger..

Er lett å få avsmak da. En bekjent kjøpte seg en 1gen sundrustet leaf fra oslo og har hatt veldig store utgifter på den (utelukkende grunnet rust) og batteriet er dårlig. (De første batteriene var dårlig) Da dieselbilen skulle oppgraderes turte de ikke gå for elektrisk grunnet dårlig erfaring..

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (31 minutter siden):

En Model Y er en meget driftsikker bil som krever lite vedlikehold og har veldig lite utgifter, i motsetning til en 1gen Model S 85 som Simen1 eide som var (og er) en bil med mye feil og dårligere løsninger..

Er klar over det, men tenkte at jeg kunne svare like kategorisk, og minst like realistisk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Complexity said:

En Model Y er en meget driftsikker bil som krever lite vedlikehold og har veldig lite utgifter,

Det er vel litt tidlig å si. Det er vel ingen av disse som er ute av reklamasjonstiden og fint få som har kjørt langt nok til å være ute av fabrikkgaranti.

Det tar gjerne et tiår før man har fasit på pålitelighet og reell vedlikeholdskost.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
15 minutes ago, Nimrad said:

Ja, infrastrukturen er definitivt langt fra å ta unna disse toppene. Ville aldri reist på hytte uten lademulighet før hjemturen hvis man må lade. Kom heldigvis hjem med over halvt batteri selv etter tur/retur uten lading.

Er nok greit å holde seg unna de verste trafikktoppene. Jeg kjørte til oslo langs E6 fra oppdal til oslo i går og de fleste ladeplassene viste grønt (~ikke mer enn halvfullt) i displayet. (Med forbehold om jeg ikke ser på kartet så mye)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...