Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Mag ne skrev (1 time siden):

What do you think of BYD?

Elon Musk starts laughing… have you seen their cars ?

Utsagnet til Musk er gammelt, men litt artig.55230498-16729087919340804_origin.png.cf17f70a17ba70b4cd3036d27808f9d2.png

 

https://seekingalpha.com/article/4568278-byd-forget-tesla-the-real-king-of-chinese-evs

byd-han-scaled-1.thumb.jpg.dc67fd7cb03186cc65efa8120c3d220e.jpg

Må innrømme at akkurat her liker jeg det kinesiske designet bedre enn det amerikanske. Forøvrig ville jeg unngått kinesisk bil så sant man har alternativer

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Yangwang U7 (luksusmerket til BYD) har et LFP batteri på 135kwh. Bare batteriet veier 900kg. 
Nio til sammenlikning har i kommende semi solid state batteri 150kwh hvor vekten er 575kg. Kun 20kg tyngre enn dems 100kWh batteri.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Den var faktisk litt pen. Men mye "inspirasjon" hentet fra MB her, både CL-modeller og annet.

Litt sære lykter, men en form for id må jo bilene ha. Det som jeg synes mangler på endel kinesiske, er at de holder seg til en designfilosofi/designretning, slik at man kan se "familietilhørigheten".

Nå er det litt vel mye forskjell på bilene innenfor samme merke, som at de ikke har en klar identitet, men dessverre kopierer rått fra andre merker og modeller.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 timer siden):

TMS har greid under 7.30 på ringen selv om den er 2 tonn tung. Om ikke det er en potent, og ergo morsom bil, på trackday så vitner det mer om dine holdninger og forståelse, eller rettere sagt mangel på forståelse, på hva som er morsomt eller ei.

At ikke du finner den morsom på trackday er irrelevant. Jeg tipper majoriteten av de som har testet bilen på bane har smilt fra øre til øre. 

Her er det mye som skurrer. For det første er ikke nordsløyfa noen god bane for å teste kjøreegenskaper, og det er ganske bred enighet i bilbransjen om at kjøreegenskapene til toneangivende bilmerker har blitt dårligere etter at de begynte å føle seg presset til å jakte rundetider på ringen. Hekk, selv biler med gørrkjedelige kjøreegenskaper, som Audi S6 og RS6 har gjort det bra der. Nordsløyfen belønner effekt for mye, vekt for lite og tvinger fabrikantene over på bredere hjul som gir dårligere feedback. Når det er sagt, så bruker en annen 4 dørs bil, Alfa Romeo Giulia Quadrifoglio omtrent samme tid med halvparten av effekten, så man kan saktens diskutere hvor kompetent TMS er. Uansett er det ingen korrelasjon mellom rundetid og hvor morsom en bil er å kjøre. Min mening er kanskje irrelevant, men imotsetning til de som kjøper seg en Tesla og bruker den på bane, så er den i allefall kompetent. 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (19 minutter siden):

Må innrømme at akkurat her liker jeg det kinesiske designet bedre enn det amerikanske. Forøvrig ville jeg unngått kinesisk bil så sant man har alternativer

Kunne jo sammenliknet med BYD Seal :whistle:

IMG_0531.webp

Lenke til kommentar
AL123 skrev (15 minutter siden):

Min mening er kanskje irrelevant, men imotsetning til de som kjøper seg en Tesla og bruker den på bane, så er den i allefall kompetent. 

Her er det du påstander du fint skal få bevise.

Den ene er at de som kjøper tesla og tester den på bane ikke er kompetente og din egen kompetanse rundt dette feltet siden du påstår dette. 

 

Resten av innlegget ditt er bare en vegg av tekst som feiler i å bortforklare den enkle påstanden at Tesla kan være morsom på bane. 

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (1 time siden):

Yangwang U7 (luksusmerket til BYD) har et LFP batteri på 135kwh. Bare batteriet veier 900kg. 
Nio til sammenlikning har i kommende semi solid state batteri 150kwh hvor vekten er 575kg. Kun 20kg tyngre enn dems 100kWh batteri.

Ja, for så store batterier bør man nok se seg om etter noe annet enn LFP. Men for de vanlige batteristørrelsene rundt 80kWh holder det lenge. Med samme energitetthet vil et 80KWh batteri da veie drøye 500kg. Og jeg tror det er i det segmentet volumet vil ligge fremover, 65-85kWh. Biler med 100kW+ vil være et lite marginalt marked. Med dagens hurtigladetetthet koster det mer enn det smaker for de aller fleste. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (29 minutter siden):

Den ene er at de som kjøper tesla og tester den på bane ikke er kompetente.

Ok, my bad. Jeg konkluderte ut fra to emperier som ikke er statistisk signifikante. Den ene ut fra de Teslaeierene jeg kjenner. 0% av de ville sett noe poeng i å kjøre en Tesla på bane. Den andre ut fra at Teslaeierene her på forumet er signifikante for den typiske Teslaentusiast.

Hansien skrev (30 minutter siden):

Resten av innlegget ditt er bare en vegg av tekst som feiler i å bortforklare den enkle påstanden at Tesla kan være morsom på bane. 

Du har i det minste rett i at det er en enkel påstand, og jeg har ikke behov for å bortforklare den. "Morsom" er jo er relativt begrep, og jeg tviler ikke på at selv en Massy Ferguson kunne vært morsom på bane, i allefall i forhold til så mye annet man kunne brukt 2 minutter på. Når man snakker om "morsom" å kjøre pleier det imidlertid være ut fra noen kriterier som er noenlunde satt. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
8 hours ago, AL123 said:

Som vanlig mangler innlegget ditt fullstendig mening.

Du latterliggjorde å kjøre Tesla Model 3 for banekjøring. Hvorfor er det latterlig?

Dersom man mener at banekjøring må være utfordrende, lukte og bråke for å være spennende bør man droppe bil i det hele tatt. Kan ikke sammenligne seg med motorsykkel.

Endret av bzzlink
  • Liker 3
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (40 minutter siden):

Du latterliggjorde å kjøre Tesla Model 3 for banekjøring. Hvorfor er det latterlig?

Jeg skrev ikke at det er latterlig, men at jeg må flire av de som gjør det. Fordi de er de samme folkene som tror de har en bil som er tiår foran andre biler som også tror de har en bil som kan sammenlignes med en sportsbil, bare fordi den har 400hk. Mao fanboys som ble bilinteressert for 5 minutter siden og som stort sett ikke skjønner bæret.

bzzlink skrev (40 minutter siden):

Dersom man mener at banekjøring må være utfordrende, lukte og bråke for å være spennende bør man droppe bil i det hele tatt. 

Ingen har sagt at det må lukte eller bråke, men det må selvfølgelig være utfordrende, ellers blir det helt poengløst. En elbil kan da fint blir en bra kjøremaskin, både for vei og bane, men det er ingen som i særlig grad har prioritert å lage en ennå.

bzzlink skrev (40 minutter siden):

Kan ikke sammenligne seg med motorsykkel.

 Hvorfor bør man droppe bil? Du har rett i at det ikke kan sammenlignes med bil. Det er to vidt forskjellige øvelser som gir to vidt forskjellige opplevelser. At du prøver å rangere den ene foran den andre viser bare at du ikke har skjønt noen ting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

Ser man på kontinuerlig effekt(som er stemplet i vognkortet) ser man at det ofte kun er 35-40% av maksytelse som er tilgjengelig kontinuerlig. Elbiler vil derfor fort måtte redusere motorytelse til 40% og da er det ikke fullt så gøy lenger. En bensinmotor som yter 200KW vil gjøre det i  timesvis. Derfor er også toppfart veldig begrenset på el biler(Sjekker man effekt kurven til bilen vil man ofte se at toppfart krever typisk 40% av maks ytelse til motoren)

Men nå er det uansett en stor forskjell på reise på et baneanlegg for å kjøre løp med en dedikert løpsbil og det og sette et par rundetider i løpet av en dag på trackday. Jeg tror det skal gå fint å ta en Tesla utpå Rudskogen et par runder, ta en ladepause også ta et par runder til senere. Det pleier uansett å være begrenset med tid man har utpå banen på trackday pr sesjon for å rullere litt så folk flest får sin kjøretid.

Uten at jeg har for stor kjennskap, så tror jeg utfordringen der per i dag ligger på fravær av lademuligheter på selve anlegget og kanskje i umiddelbar nærheten.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (4 timer siden):

Jeg skrev ikke at det er latterlig, men at jeg må flire av de som gjør det. Fordi de er de samme folkene som tror de har en bil som er tiår foran andre biler som også tror de har en bil som kan sammenlignes med en sportsbil, bare fordi den har 400hk. Mao fanboys som ble bilinteressert for 5 minutter siden og som stort sett ikke skjønner bæret.

Ironien er vel at ingen har snakket om å kjøpe en Tesla som banebil, men heller påstått at det må være morsomt å ta Tesla utpå en bane og teste seg litt. Eneste brukeren som faktisk har noe å si der skrev at han har Tesla og testet den på bane og at det var en morsom opplevelse.

For øvrig er det kun du som har sammenlignet Tesla med en sportsbil i tråden nå. Ingen moderne Tesla kan kalles sportsbil i det heletatt.

Hvorfor stempler du automatisk folk som kunnskapsløse fanboys som ble bilinteresserte de siste 5 minuttene? Slike hersketeknikker kan du fint slutte med, det er like produktivt som å prøve å tre en kaktus opp i anus og jeg tror majoriteten i tråden foretrekker at du heller gjør det sistnevnte.

Endret av Hansien
Skirveleif
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar

Nye Model 3 Performance (Poppy Seed) får vistnok en "Insane" modus på akselerasjon, samt seter med bedre sidestøtte og aktiv fjæring. Den blir sikkert enda morsommere til banekjøring. 

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (11 minutter siden):

Vel finnes elbiler som batteri pakken har røket før 100 000 km og 🙄

og bmw er ikke akuratt kjent for kvalitet, Toyota varer mye lenger.

Men da gikk det ihvertfall på garantien ;)

Lenke til kommentar

Mye dårlige BMW motorer, egentlig det meste mellom 2007 og 2015 er regelrett søppel. N13, N20, N47, N57, N63, S63, S65, S85. Det er mye forskjellig, men kjeder, strammere, glidere, vanos, rådelager, ventiltetninger er gjengangere. Mye av dette er "engine-out" så det koster fort en del, særlig hvis det er 8 eller 10 sylindre. Man kan spekulere på hva som har skjedd, trolig en kombinasjon av ting, men økonomer har nok skikkelig tatt over design av ting og skalert ned kvalitet og levetid. For å øke overskudd og senke levetiden naturlig nok. De er opptatt av bunnlinja som andre selskaper også er. Men alt har sin pris. 

Må jo bare le litt av hele saken egentlig, veldig kjent at disse motorene er dårlig. Hun hadde i tillegg hatt akkurat lik motor før som hun måtte fikse. Fool me once.... Det hjalp ikke tydeligvis. Bytte til Vag juksediesel blir ikke nødvendigvis så mye bedre. Noen folk burde ikke kjørt annet enn Prius. 

Lenke til kommentar
1 hour ago, kremt said:

Mye dårlige BMW motorer, egentlig det meste mellom 2007 og 2015 er regelrett søppel. N13, N20, N47, N57, N63, S63, S65, S85. Det er mye forskjellig, men kjeder, strammere, glidere, vanos, rådelager, ventiltetninger er gjengangere. Mye av dette er "engine-out" så det koster fort en del, særlig hvis det er 8 eller 10 sylindre. Man kan spekulere på hva som har skjedd, trolig en kombinasjon av ting, men økonomer har nok skikkelig tatt over design av ting og skalert ned kvalitet og levetid. For å øke overskudd og senke levetiden naturlig nok. De er opptatt av bunnlinja som andre selskaper også er. Men alt har sin pris. 

Må jo bare le litt av hele saken egentlig, veldig kjent at disse motorene er dårlig. Hun hadde i tillegg hatt akkurat lik motor før som hun måtte fikse. Fool me once.... Det hjalp ikke tydeligvis. Bytte til Vag juksediesel blir ikke nødvendigvis så mye bedre. Noen folk burde ikke kjørt annet enn Prius. 

Jo, men hvis ingen får smekk på pungen, så vil jo bare utviklingen fortsette. Enten så må fabrikant/importør få svi direkte ved at de må bla opp for reparasjoner, ellers så er løsningen at fabrikanten får så dårlig rykte at ingen vil kjøpe bilen. Er jo håpløst at BMW skal ta seg så bra betalt når de leverer så dårlig kvalitet. 

Endret av Kalle Klo
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...