Jens Kr. Kirkebø Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars sverreb skrev (13 timer siden): Hvilken kapasitetsøkning. Du sloss mot tyngdekraften her. Den elektrokjemiske spenningen er gitt, katodematrialet er gitt, anodematrialet (med mindre du kommer med f.eks solid state...) Er temmelig gitt. (Ja man driver hele tiden å snakker om silisium i anodene, men det skjer ikke så mye, og om det virker på LFP virker det også på NMC) Cellekapasiteten pr. aktivt innhold endres lite. Det du kan gjøre er å redusere ikke-aktivt innhold (separatorer, casing, kjøling, busbar, signalruting etc), noe som gir deg en merkbar gevinst med en gang du produktiserer et batteri, men som veldig raskt går mot svinnende retur, og viktigere, er gjerne like gyldige for andre kjemier. Du kommer ikke unna den harde grensen gitt av den lave elektrokjemiske spenningen LFP har sammenlignet med NMC. Uansett hvilken forbedring du kommer med vil du møte deg selv i døra med at en ekvivalent forbedring er like gyldig for NMC (I det store og hele), men med 3.7V fremfor 3.2V nominell spenning, dermed vil du hele tiden ha ca 20% lavere kapasitet i LFP implementasjoner når alt annet ellers er likt. I tilegg har LFP en utfordring med ladningsmobilitet siden strukturen i katodematrialet gir langt mindre fri migrasjon, men her er det nok tilfelle at LFP endelig har klart å komme opp på et godt nok nivå for effekttetthet som har gjort at de endelig er relevante overhode Man har kommet over 200Wh/kg med ren LFP nå, og med innblandet mangan (LMFP) blir det enda høyere. Men gitt 20% lavere energitetthet blir cellevekten 25% høyere for samme energimengde. Det betyr at et typisk 80kWh elbilbatteri blir 80-100kg tyngre. Knapt noen kommer til å bry seg om det hvis prisen for det tyngre batteriet er halvparten av det lette. Det er ikke vekt som er problemet med dagens elbilbatterier, men pris. Den teknologien som kan gi vesentlig lavere pris kommer høyst sannsynlig til å vinne. Det samme gjelder i enda større grad for stasjonær lagring og tungtransport. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars 3 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Det er ikke vekt som er problemet med dagens elbilbatterier, men pris. Den teknologien som kan gi vesentlig lavere pris kommer høyst sannsynlig til å vinne. Det samme gjelder i enda større grad for stasjonær lagring og tungtransport. Jeg er uenig i at vekt ikke er et problem. Både vekt og volum er problemer for å få elektrifisert småbiler, som er nødvendig for store deler av markedet. Husk at mer batterivekt også drar på mer vekt og kostnad i andre deler av bilen som dekk, oppheng, ramme, kollisjonsstrukturer. Vekt er absolutt et problem for tungtransporten siden det direkte reduserer nyttelasten. For stasjonære batterier er jeg enig det er uproblematisk. I low-end markedet er nok imidlertid pris avgjørende, men det gjelder absolutt Ikke generellt. Rekkevidde er fortsatt en vesentlig utfordring for aksept i midlere og høyere bilklasser. Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars AL123 skrev (6 timer siden): Sjelen sitter i en motor som består av hundrevis av mekaniske deler som bokstavlig talt vekkes til live når en vrir på tenningsnøkkelen. Dernest at motoren faktisk høres ut til å trives med å bli brukt (hvilket utelukker diesel) , hvordan man faktisk må jobbe sammen med bilen for å utnytte potensialet maksimalt, samt med forståelsen av hvordan alle disse delene jobber sammen for å få alt til å fungere. Nå er jeg hellig overbevist om at en elbil både kan være entusiastbil og ha sjel, men det er en kode ingen desverre ennå har klart å knekke. Jeg har imidlertid sett et par motorsykler som har vært veldig nære. Enig her. Før måtte man kunne sine ting for å få en manuelt gearet bil til å gå 0-100 på 7sek. Å utnytte motorens kinetiske energi (spinn) for å ta tideler på akselerasjonen, balansere cluch slik at kraften ned på bakhjula er optimal og bakhjula akkurat slipper noen få prosent. For så å kjenne integralet under effektkurven slik at 2 gear ble lagt inn på akkurat det turtallet som ga mest tilført effekt. Så skifte gir så kjapt som mulig uten å få hjulspinn med så kort reduksjon i pådrag som mulig.Så en pause til 3 gear som var litt mindre kritisk fordi moment ut på hjula er kraftig redusert. Husker en fra ungdommen som aldri fikk det til. Han måtte kjøre ett sekund på turtalls sperra. Elbiler endret dette totalt. Folk som ikke kunne kjøre bil trodde de var reser-førere fordi de klarte å kjøre like raskt som en ekspert. Selv en 90åring er rask nok til å få en elbil med 600hk 0-100 på 4 sek. Men han vil slite med en manuelt giret porsche. 2 1 Lenke til kommentar
Evil-Duck Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars Trestein skrev (20 minutter siden): Elbiler endret dette totalt. Folk som ikke kunne kjøre bil trodde de var reser-førere fordi de klarte å kjøre like raskt som en ekspert. Selv en 90åring er rask nok til å få en elbil med 600hk 0-100 på 4 sek. Men han vil slite med en manuelt giret porsche. Var det ikke automat kasser som endret dette totalt strengt tatt? En god DSG kasse er langt bedre til å bytte gir enn hva ett menneske er. 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars (endret) Evil-Duck skrev (13 timer siden): Var det ikke automat kasser som endret dette totalt strengt tatt? En god DSG kasse er langt bedre til å bytte gir enn hva ett menneske er. En DSG er ikke en automatkasse, men ser poenget ditt. Dette har gått stegvis. De som elsker førkrigssportsbiler mener synkroniserte girkasser blir for enkelt. De som liker biler fra 50 til 90 tallet mener dobellclutch og automat er kjedelig, og de som kjører nyere M3 og A4 mener elbiler er sjelløse. Og absolutt alle har rett. Heldigvis finnes det mange aspekter, både ved bil og bilkjøring, så type kraftoverføring er ikke avgjørende for noe som helst. Men jeg må innrømme at jeg flirer litt når enkelte snakker om å bruke Tesla til banekjøring... Endret 31. mars av AL123 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 30. mars Del Skrevet 30. mars Evil-Duck skrev (1 minutt siden): Var det ikke automat kasser som endret dette totalt strengt tatt? En god DSG kasse er langt bedre til å bytte gir enn hva ett menneske er. I drag racing har vel automatkasser vert enerådene med stallspeed convertere osv Poenget var at det var ikke nok å ha en muskelbil, man måtte ha kunnskap og ferdighet for å kjøre den raskt. Hydraulisk convertere fikk man vel på amerikanske biler på 50tallet men det var vel ting som traction control som gjorde det enkelt å kjøre en bil som var rask. Med stor V8 , mye moment og automatgear er det ikke bare å trakke til. Når AUDI Quattro kom var også noe med dette borte. Men for ungdom som trimmet gamle volvoer opp i 300hk og kjørte 0-100 på 5.8 sek så var det med manuelt gear uten traction uten antisladd osv. Det var på den tiden bilkjøring var gøy! Elbiler har den fordelen at man ikke er avhengig av et gitt turtall for å få moment og at dreiemoment er linjært med gasspådrag. Utrolig enkelt å kjøre i forhold til en bilmotor med veldig spiss effektkurve. Både biler og motorsykler hadde ofte spisse moment kurver pga kamaksel. (I motsetning til effekt kurven i en 50hk 1.6 vw boble) 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars 12 hours ago, AL123 said: En DSG er ikke en automatkasse, men ser poenget ditt. Dette har gått stegvis. De som elsker førkrigssportsbiler mener synkroniserte girkasser blir for enkelt. De som liker biler fra 50 til 90 tallet mener dobellclutch og automat er kjedelig, og de som kjører nyere M3 og A4 er sjelløse. Og absolutt alle har rett. Heldigvis finnes det mange aspekter, både ved bil og bilkjøring, så type kraftoverføring er ikke avgjørende for noe som helst. Men jeg må innrømme at jeg flirer litt når enkelte snakker om å bruke Tesla til banekjøring... Synes Model 3 var ganske morsom å kjøre på bane jeg. Har ikke prøvd noen andre elbiler, så har ikke noe å sammenligne med da men. Skjønner ikke helt hva det er å flire av. Blir litt som å si at må si jeg flirer litt når folk snakker om å kjøre bil på bane. Sitte på rævva og slappe av i en stol… 1 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars AL123 skrev (12 timer siden): Men jeg må innrømme at jeg flirer litt når enkelte snakker om å bruke Tesla til banekjøring... En Tesla (tm3/tms i hvert fall) må jo være ypperlig bil til trackday bare for å sette noen rundetider, spesielt om en ser på hvor fort de greier å kjøre den rundt Nurburgring. Potensialet er der, og eier man en og har lyst utpå bane en tur så hvorfor ikke ta den bilen på bane? 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Hansien skrev (7 minutter siden): En Tesla (tm3/tms i hvert fall) må jo være ypperlig bil til trackday bare for å sette noen rundetider, spesielt om en ser på hvor fort de greier å kjøre den rundt Nurburgring. Potensialet er der, og eier man en og har lyst utpå bane en tur så hvorfor ikke ta den bilen på bane? Ser man på kontinuerlig effekt(som er stemplet i vognkortet) ser man at det ofte kun er 35-40% av maksytelse som er tilgjengelig kontinuerlig. Elbiler vil derfor fort måtte redusere motorytelse til 40% og da er det ikke fullt så gøy lenger. En bensinmotor som yter 200KW vil gjøre det i timesvis. Derfor er også toppfart veldig begrenset på el biler(Sjekker man effekt kurven til bilen vil man ofte se at toppfart krever typisk 40% av maks ytelse til motoren) 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Model 3 er nok morsom på bane den. De driver jo å vinner autoslalom med slike mot biler som veier nesten halvparten. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars bzzlink skrev (1 time siden): Skjønner ikke helt hva det er å flire av. Blir litt som å si at må si jeg flirer litt når folk snakker om å kjøre bil på bane. Sitte på rævva og slappe av i en stol… Som vanlig mangler innlegget ditt fullstendig mening. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Hansien skrev (1 time siden): En Tesla (tm3/tms i hvert fall) må jo være ypperlig bil til trackday bare for å sette noen rundetider, spesielt om en ser på hvor fort de greier å kjøre den rundt Nurburgring. Potensialet er der, og eier man en og har lyst utpå bane en tur så hvorfor ikke ta den bilen på bane? En bil på 1900kg blir aldri noe morsom bil til trackday. Hvor mye effekt den har er totalt irrelevant. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Ser fryktelig morro ut spør du meg. Dette er en tung billigbil med åpne differensialer og den gjør det alikevell ganske greit Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars AL123 skrev (1 time siden): En bil på 1900kg blir aldri noe morsom bil til trackday. Hvor mye effekt den har er totalt irrelevant. TMS har greid under 7.30 på ringen selv om den er 2 tonn tung. Om ikke det er en potent, og ergo morsom bil, på trackday så vitner det mer om dine holdninger og forståelse, eller rettere sagt mangel på forståelse, på hva som er morsomt eller ei. At ikke du finner den morsom på trackday er irrelevant. Jeg tipper majoriteten av de som har testet bilen på bane har smilt fra øre til øre. 3 2 Lenke til kommentar
Hansien Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Complexity skrev (46 minutter siden): Ser fryktelig morro ut spør du meg. Dette er en tung billigbil med åpne differensialer og den gjør det alikevell ganske greit Selv en pickup bygd for traktorveier er morsomt på autoslalom. Til og med for tilskuere. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars BYD står for Build Your Dreams - og ting tyder på at drømmer går i oppfyllelse for selskapet om dagen. 2023 endte med et rekordoverskudd på hele 4,16 milliarder dollar. Det tilsvarer nesten 45 milliarder norske kroner. BYDs nettogevinst økte med over 80 prosent sammenliknet med 2022. https://www.elbil24.no/nyheter/byd-med-rekord-har-aldri-hatt-storre-overskudd/81181951?fbclid=IwAR19QQf-nfW-blZGOKaM7RMICw5Y0FbTZ95n6jjZWZNGnLgcfVmLwdI2JWU_aem_AS_L_4lcBKlRvPgA_sbocVM5KUgfRXmdcSQF4s5XasNAyMvvV3YAdHshBDhd3rREjroXlS7oTvtEX2eOR3BdA8BZ 1 Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Jarmo skrev (1 time siden): BYD står for Build Your Dreams - og ting tyder på at drømmer går i oppfyllelse for selskapet om dagen. 2023 endte med et rekordoverskudd på hele 4,16 milliarder dollar. Det tilsvarer nesten 45 milliarder norske kroner. BYDs nettogevinst økte med over 80 prosent sammenliknet med 2022. https://www.elbil24.no/nyheter/byd-med-rekord-har-aldri-hatt-storre-overskudd/81181951?fbclid=IwAR19QQf-nfW-blZGOKaM7RMICw5Y0FbTZ95n6jjZWZNGnLgcfVmLwdI2JWU_aem_AS_L_4lcBKlRvPgA_sbocVM5KUgfRXmdcSQF4s5XasNAyMvvV3YAdHshBDhd3rREjroXlS7oTvtEX2eOR3BdA8BZ Bra det, men de har virkelig et stykke igjen opp til Tesla selv om mange har utropt de som konge på haugen siden de produserer flest biler. BYD: Omsetning på 82 mrd. USD og fortjeneste på 4,16 mrd. USD. Tesla: Omsetning på 97 mrd. USD og fortjeneste på 15 mrd. USD. Fortjenestemarginen til BYD er altså på 5% mens Tesla ligger på 15,5%. 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars Jens Kr. Kirkebø skrev (5 minutter siden): Bra det, men de har virkelig et stykke igjen opp til Tesla selv om mange har utropt de som konge på haugen siden de produserer flest biler. BYD: Omsetning på 82 mrd. USD og fortjeneste på 4,16 mrd. USD. Tesla: Omsetning på 97 mrd. USD og fortjeneste på 15 mrd. USD. Fortjenestemarginen til BYD er altså på 5% mens Tesla ligger på 15,5%. For the year 2023, Tesla reported a total revenue of $96.8 billion, a 19% increase from the previous year. The company's GAAP net income for the year was $15.0 billion, with $7.9 billion recorded in the fourth quarter alone, largely due to a one-time non-cash tax benefit of $5.9 billion. SHENZHEN, March 27 (Xinhua) -- China's leading new energy vehicle (NEV) manufacturer BYD Company Limited recorded a net profit of 30.04 billion yuan (about 4.23 billion U.S. dollars) in 2023, up 80.72 percent year on year, the company said. According to the company's annual report, BYD generated revenue of 602.32 billion yuan in 2023, an increase of 42.04 percent year on year. BYD har sterkt økende omsetning og profitt. For Tesla har det omtrent stoppet opp og marginene blir lavere og lavere. Om to dager får man vite om Tesla i det hele tatt har en økning i salget år over år. 2 Lenke til kommentar
Mag ne Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars What do you think of BYD? Elon Musk starts laughing… have you seen their cars ? Utsagnet til Musk er gammelt, men litt artig. https://seekingalpha.com/article/4568278-byd-forget-tesla-the-real-king-of-chinese-evs 2 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 31. mars Del Skrevet 31. mars (endret) 1 hour ago, Mag ne said: What do you think of BYD? Elon Musk starts laughing… have you seen their cars ? Utsagnet til Musk er gammelt, men litt artig. https://seekingalpha.com/article/4568278-byd-forget-tesla-the-real-king-of-chinese-evs Dette utsagnet var i 2011 og Musk siktet da til BYD E6: Men det har ikke holdt seg det utsagnet nei. BYD har mange flotte biler nå. Model 3 er jo dog mere lik den BYD'en nå enn før. Er jo gammel modell de sammenligner med der. Endret 31. mars av Complexity 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå