Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Complexity skrev (56 minutter siden):

Er vel bare å teste ID.4 eller Skoda Enyaq så får du vel en ganske grei smakebit på Ford Explorer siden det er samme greiene bare med Ford logo..

Helt greie biler det men langt ifra like morro å kjøre som Model 3

Joda sant det, sånnsett er det ved karosseriet og interiøret man ser Fords touch på bilen (og kanskje med bakkeklaring hehe). Så er spørsmålet hvor stort minuset med selve MEB-plattformen er.  Inkl batteri, motor og andre komponenter som man finner i de bilene du nevnte over. Det er jeg mer usikker på. 

Lenke til kommentar
7 minutes ago, Iterion said:

Joda sant det, sånnsett er det ved karosseriet og interiøret man ser Fords touch på bilen (og kanskje med bakkeklaring hehe). Så er spørsmålet hvor stort minuset med selve MEB-plattformen er.  Inkl batteri, motor og andre komponenter som man finner i de bilene du nevnte over. Det er jeg mer usikker på. 

Hvilken utgave er det du sikler på? Er vel hele 168 hestekrefter i billigste utgave så den blir nok ganske kjedelig..

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Hvilken utgave er det du sikler på? Er vel hele 168 hestekrefter i billigste utgave så den blir nok ganske kjedelig..

AWD versjonen. Nei er 340 hk i den og den gjør unna 0-100 på 5.3 sek, raskere enn min Model 3 SR+. 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Er vel bare å teste ID.4 eller Skoda Enyaq så får du vel en ganske grei smakebit på Ford Explorer siden det er samme greiene bare med Ford logo..

Helt greie biler det men langt ifra like morro å kjøre som Model 3.

Kommer vel an på hvordan de settes opp, det er store muligheter innnefor en delt platform. Hvis de samme folkene som har satt opp Mach E gjør jobben, har jeg ikke store forhåpninger, men hvis det det de samme som har satt opp Fiesta, Focus og Mondeo de siste 25 årene, så kan den lett bli beste elbil til nå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 timer siden):

Er vel bare å teste ID.4 eller Skoda Enyaq så får du vel en ganske grei smakebit på Ford Explorer siden det er samme greiene bare med Ford logo..

Helt greie biler det men langt ifra like morro å kjøre som Model 3.

Om man har prøvekjørt Kia EV6 og Hyundai IONIQ 5 så vet en at samme platform ikke betyr samme bil, prøvekjørte disse back to back og kan ikke si at det var mye likhetstrekk i hvordan bilene opplevdes på veien. 

Lenke til kommentar
8 minutes ago, Evil-Duck said:

Om man har prøvekjørt Kia EV6 og Hyundai IONIQ 5 så vet en at samme platform ikke betyr samme bil, prøvekjørte disse back to back og kan ikke si at det var mye likhetstrekk i hvordan bilene opplevdes på veien. 

Der er det ganske store forskjeller ja. Men når det kommer til Forden så har de jo brukt VW sin platform for å spare penger. Så de har vel neppe gått bananas på å endre for mye annet enn utseende..

Men vi får se

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (52 minutter siden):

Der er det ganske store forskjeller ja. Men når det kommer til Forden så har de jo brukt VW sin platform for å spare penger. Så de har vel neppe gått bananas på å endre for mye annet enn utseende..

Men vi får se

Akkurat det med å kalibrere kjøreegenskaper koster ikke nødvendigvis så mye penger. Det tar en del tid, og krever en del kompetanse. Det siste har Ford veldig mye av, men fortrinnsvis i Europa, så vi får se hvordan de tenker i Dearborn. Ellers er vistnok Cupra Born også et eksempel på at platformen i seg selv er kompetent, uten at jeg har testet den selv.

Lenke til kommentar
19 minutes ago, AL123 said:

Akkurat det med å kalibrere kjøreegenskaper koster ikke nødvendigvis så mye penger. Det tar en del tid, og krever en del kompetanse. Det siste har Ford veldig mye av, men fortrinnsvis i Europa, så vi får se hvordan de tenker i Dearborn. Ellers er vistnok Cupra Born også et eksempel på at platformen i seg selv er kompetent, uten at jeg har testet den selv.

Apropos Cupra Born så spurte jeg leverandøren om de som nå selges var basert på den nye hardwaren til VW eller den gamle. Ref en diskusjon her tidligere ang kampanjen på de bilene. 

Men leverandøren viste ikke.. 

Dog viste de at det skulle komme ett "modellskifte" av Cupran i slutten av mai så tipper den ikke får oppgraderingene før da. Mulig prisene øker igjen da.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Complexity skrev (4 minutter siden):

Apropos Cupra Born så spurte jeg leverandøren om de som nå selges var basert på den nye hardwaren til VW eller den gamle. Ref en diskusjon her tidligere ang kampanjen på de bilene. 

Men leverandøren viste ikke.. 

Dog viste de at det skulle komme ett "modellskifte" av Cupran i slutten av mai så tipper den ikke får oppgraderingene før da.

Er vel ikke alltid VAG lanserer nytt for alle modeller samtidig, nei. En enkel måte å se det på er vel hvorvidt det er lys i de famøse varmebetjeningene.

Lenke til kommentar
5 hours ago, uname -i said:

De fleste fossilbiler lar seg reparere, ikke som på elbil hvor den desidert dyreste komponenten må fullstendig skiftes ut fordi 50 kroner i battericeller har tatt kvelden.

Dette er ikke et generellt prolem med elbiler. De fleste har reparerbare batteripakker.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (17 timer siden):

Jeg ser ikke at dette er i samme segment overhode. LFP/LMO er for low end segmentet, solid state er helt klart en teknologi for å drive kapasitet videre. Low end er viktig for å utvide det adresserbare markedet for elbiler nedover til småbiler med lite behov for rekkevidde, men det fortrenger ikke markedet for energitette teknologier. Spesiellt ikke i markeder som det europeiske hvor man etterspør mindre og lettere biler (men fortsatt vil ta bilen på lengre turer) og dermed ikke kan kompromisse på vekt og størrelse så lett.

Tesla bruker allerede LFP i både Model 3 og Model Y, i SR/RWD-utgavene. Om prisfallet fortsetter samtidig som kapasiteten fortsetter å øke tviler jeg ikke på at de også vil bruke LFP i LR-utgavene om få år. Ja, man kan sikkert spare 100kg vekt på å bruke andre batterier, men bryr folk seg om det om prisforskjellen er 100k NOK? 

BYD bruker vel utelukkende LFP i alle sine biler. Og da har vi nevnt verdens to største elbilprodusenter. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Der er det ganske store forskjeller ja. Men når det kommer til Forden så har de jo brukt VW sin platform for å spare penger. Så de har vel neppe gått bananas på å endre for mye annet enn utseende..

Men vi får se

For å spare penger, men nok også fordi de har skjønt at ligger en god del bakpå elbilkjøret og de derfor fikk til dette samarbeidet for å prøve å ta litt innpå. Tipper de jobber intenst med sin egen elbil plattform, men det har vel ikke tatt helt av i USA enda. Men skal de fortsette i Norge har de jo ikke noe annet valg enn å begynne å produsere elbiler. Denne Explorern kan kanskje være en god inngangsbillett for de, selv om konkurransen er enorm. 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (5 timer siden):

Apropos Cupra Born så spurte jeg leverandøren om de som nå selges var basert på den nye hardwaren til VW eller den gamle. Ref en diskusjon her tidligere ang kampanjen på de bilene. 

Men leverandøren viste ikke.. 

Dog viste de at det skulle komme ett "modellskifte" av Cupran i slutten av mai så tipper den ikke får oppgraderingene før da. Mulig prisene øker igjen da.

Er ganske sikker på at der er den gamle, ID.3 har heller ikke blitt oppdatert selv om den fikk facelift omtrent samtidig som ID.4 fikk ny hardware

Cupra Born VZ kommer til sommeren, den har ny hardware

  • Liker 1
Lenke til kommentar
AL123 skrev (10 timer siden):

Evt. hvis man er bilentusiast...

er ikke elbiler biler nå? hva gjør du i elbiltråden? 😛Å gatekeepe bilentusiasme er best gjort på facebook

Endret av PgUp
  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (11 timer siden):

Byttet er helt reelt i mitt tilfelle uansett hva nypriser var en gang i historien. Hvis du absolutt vil henge deg opp i pris for å snakke ned hvor "reelt" byttet var så kan du få vite at jeg betalte noen tusenlapper mer for den godt brukte Outlanderen enn det jeg fikk for Teslaen på samme tid.

En ferrari er nok dyrere i drift enn en yaris også... 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
PgUp skrev (16 minutter siden):

er ikke elbiler biler nå? hva gjør du i elbiltråden? 😛Å gatekeepe bilentusiasme er best gjort på facebook

1. Joda, elbiler er biler, tro det eller ei. 

2. Jeg er i elbiltråden fordi jeg er interessert i bil, og fordi jeg i motsetning til deg har noe faglig å bidra med.

3. Det er ingenting ved dette forumet eller dets brukere som fremstår mer seriøst eller kompetent enn tilsvarende på facebook.

Er ellers spent på relevansen i forhold til mitt opprinnelige innlegg. Anbefaler virkelig at du leser tråden en gang til.

Endret av AL123
  • Liker 3
Lenke til kommentar
5 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Om prisfallet fortsetter samtidig som kapasiteten fortsetter å øke

Hvilken kapasitetsøkning. Du sloss mot tyngdekraften her. Den elektrokjemiske spenningen er gitt, katodematrialet er gitt, anodematrialet (med mindre du kommer med f.eks solid state...) Er temmelig gitt. (Ja man driver hele tiden å snakker om silisium i anodene, men det skjer ikke så mye, og om det virker på LFP virker det også på NMC)

Cellekapasiteten pr. aktivt innhold endres lite. Det du kan gjøre er å redusere ikke-aktivt innhold (separatorer, casing, kjøling, busbar, signalruting etc), noe som gir deg en merkbar gevinst med en gang du produktiserer et batteri, men som veldig raskt går mot svinnende retur, og viktigere, er gjerne like gyldige for andre kjemier.

Du kommer ikke unna den harde grensen gitt av den lave elektrokjemiske spenningen LFP har sammenlignet med NMC. Uansett hvilken forbedring du kommer med vil du møte deg selv i døra med at en ekvivalent forbedring er like gyldig for NMC (I det store og hele), men med 3.7V fremfor 3.2V nominell spenning, dermed vil du hele tiden ha ca 20% lavere kapasitet i LFP implementasjoner når alt annet ellers er likt. I tilegg har LFP en utfordring med ladningsmobilitet siden strukturen i katodematrialet gir langt mindre fri migrasjon, men her er det nok tilfelle at LFP endelig har klart å komme opp på et godt nok nivå for effekttetthet som har gjort at de endelig er relevante overhode

Lenke til kommentar
PgUp skrev (7 timer siden):

er ikke elbiler biler nå? hva gjør du i elbiltråden? 😛Å gatekeepe bilentusiasme er best gjort på facebook

Det er stort sett sparefanter som kjører elbiler, svært få (nesten 0%) var bilentusiast før. Det er svært få entusiaster her på forumet, er gjerne folk fra Ocravia/Passat/Golf med amå diselmotorer. 

Det er ikke slik at siden elbiler går fort rett frem så er man entusiast, det er en naturlig utvikling av effektiviteten. Om du velger samme bilen alle andre gjør fordi den er praktisk, billig å eie, sparsommelig laget og enkel å operere - da er du fakrisk på andre siden. Da er du anti-bil entusiast. 
 

Slik har det vært og vil alltid være, er endel Top Gear innslag om dette (med Corolla i hovedsete veldig ofte)

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Selvsagt kan man være entusiast selv om man velger slik du beskriver.... 

Men de fleste er ikke det som velger den bilen 🤷

Syns litt synd på en som er bil entusiast men som ikke får lov å være det fordi han velger feil bil....

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...