Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nimrad skrev (7 minutter siden):

Hva er så betydelig med det? Helt tullete av deg å overdrive dette så ekstremt. Det handler for det første i stor grad om marginer uansett. Man ødelegger ikke batteri med å lade helt opp, heller ikke med å lade fra tomt til fullt alltid. Folk er vant til batteri og den jevne elbileier trenger ikke ofre det en tanke. Jeg plugger inn hver dag uansett som tar meg 5 sekund ekstra når jeg har parkert.

Hvorfor skal du gjøre så big deal av dette egentlig? 

Litiumionebatterier tåler dårlig å lades opp eller å lades ut 100 %. Det gir ireversible sidereaksjoner i batteriet som reduserer dets kapasitet. Dette har de fleste av oss erfart med mobilbatterier - lades de mye helt ut og opp blir de nokså raskt merkbart dårligere og etter hvert ubrukelige. 

Elbiler har derfor en batterivakt som passer på at batteriet verken tappes eller lades opp 100 % (i forhold til dets bruttokapasitet). Batteriet i min bil har en bruttokapasitet på 87 kWh, 80 kWh av dem er tilgjengelig. Det gir en "buffersone" på 3,5 kWh som skal forlenge batteriets levetidk. 

 

 

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (1 time siden):

Jeg plugger inn hver dag uansett som tar meg 5 sekund ekstra når jeg har parkert.

Hvorfor skal du gjøre så big deal av dette egentlig?

Det er ikke alle som har faste parkeringsplasser med lademuligheter. Verken hjemme, på jobb eller på hytta.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Hvorfor skal du gjøre så big deal av dette egentlig? 

Du så den lange listen? Skal bort på ferie og det er varmt hjemme(sjekk værmelding)? Da må du ha 30% SoC. Og de ørten andre tingene for ellers er det ukjent mengde degradering potensielt batteribytte.

Ny batteriteknologi(faststoff) skal eliminere dette. Lad til 100%, tøm til 0+%. Ladehastighet uavhengig av utetemperatur. Får bare registrere at du synes dagens batteriteknologi er perfekt og at du hisser deg opp over de som mener den bør bli bedre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
26 minutes ago, frohmage said:

Det er ikke alle som har faste parkeringsplasser med lademuligheter. Verken hjemme, på jobb eller på hytta.

Dette er som sagt anbefalinger for å forlenge levetiden til litiumbatterier. Langt i fra en nødvendighet. 

Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (1 time siden):

Dette har de fleste av oss erfart med mobilbatterier - lades de mye helt ut og opp blir de nokså raskt merkbart dårligere og etter hvert ubrukelige. 

Nokså raskt? Hvor raskt tenker du? Mobiler har betydelig hardere bruk. Biler har buffer, de lades saktere og ikke minst så blir antallet sykluser ganske annerledes. Har du 500km rekkevidde kan du kjøre 350 000 km på samme antall sykluser som en mobiltelefon ladet fra 0-100% i to år.

frohmage skrev (53 minutter siden):

Det er ikke alle som har faste parkeringsplasser med lademuligheter. Verken hjemme, på jobb eller på hytta.

Det er i all overskuelig fremtid et infrastrukturproblem, ikke et batteriproblem. De må kjøre fossilt frem til de får lading. Det er fortsatt flere titalls år igjen før det blir praktisk mulig å lade hurtig nok til å kunne bruke 100% hurtiglading.

uname -i skrev (34 minutter siden):

Du så den lange listen? Skal bort på ferie og det er varmt hjemme(sjekk værmelding)? Da må du ha 30% SoC. Og de ørten andre tingene for ellers er det ukjent mengde degradering potensielt batteribytte.

Dette er jo ikke nytt? Gjør du det samme på mobilen? Neppe. Biler tar i tillegg hensyn til de viktigste faktorne her, og det viser seg jo å gå helt fint. Dette er en opplisting av alt som påvirker helsa, akkurat som det perfekte kostholdet fra dette utvalget. Det betyr ikke at du må behandle batteriet helt perfekt.

Lenke til kommentar
4 hours ago, uname -i said:

Full bensintank er heldigvis ikke én av dem.

Nei, men å kjøre nær tomt kan være problematisk p.g.a. kondens.

4 hours ago, uname -i said:

Ja, det er en god huskeregel og en betydelig ulempe. 

Jeg kan ikke se hva den store ulempen er. Det er omtrent som med en ladbar hybrid. Man plugger den inn hver gang man kommer hjem, ferdig med det.

Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

Du så den lange listen? Skal bort på ferie og det er varmt hjemme(sjekk værmelding)? Da må du ha 30% SoC. Og de ørten andre tingene for ellers er det ukjent mengde degradering potensielt batteribytte.

Hvis du skal på reise bort et halvår og vil langtidslagre bilen er det lurt å følge de reglene. For alminnelige reiser på en til tre uker er ikke dette noe tema. Varmt er er snakk om arizona eller dubai varmt, ikke noe du vil oppleve i norge i overskuelig fremtid.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 time siden):

Det stemmer. Og grunnen til det er at mobilen koster 6000 spenn og er ment å vare i 2-3 år.

Nei, mobil er ikke ment å vare 2-3 år. Den er lovbestemte til lands å vare minst 5 år, inkludert batteriet. Hvis du lader mobilen annenhver dag og kjører 20 tusen i året tilsvarer 5 år gammel mobil en 18 år gammel bil i antall sykluser hvis du antar at rekkevidden er 400 km.

Uansett var ikke det hovedpoenget mitt. Disse tipsene og triksene er ikke noe du skal gå rundt og tenke på. Poenget er hva som er aller best for batteriet, ikke hva du skal ta hensyn til hver eneste dag. Det tror jeg du også innser. Du trenger ikke lage storm i vannglass.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
sverreb skrev (22 minutter siden):

Nei, men å kjøre nær tomt kan være problematisk p.g.a. kondens.

Da fyller man opp igjen. I motsetning til elbil er det altså ikke noe problem å bruke hele rangen 0-100%.

sverreb skrev (24 minutter siden):

Jeg kan ikke se hva den store ulempen er. Det er omtrent som med en ladbar hybrid. Man plugger den inn hver gang man kommer hjem, ferdig med det.

Husk å holde deg mellom de anbefalte 40-60%.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Nokså raskt? Hvor raskt tenker du? Mobiler har betydelig hardere bruk. Biler har buffer, de lades saktere og ikke minst så blir antallet sykluser ganske annerledes. Har du 500km rekkevidde kan du kjøre 350 000 km på samme antall sykluser som en mobiltelefon ladet fra 0-100% i to år.

Jeg gidder ikke krangle om tall. 

Det er et ubestridelig faktum at det stresser lithium ionebatterier å presse de ut mot deres kapasitetsgrenser både i utladet og fulladet tilstand. Årsaken er at det blir en høyere andel av uønskede kjemiske reaksjoner som gir irreversible endringer i batterikjemien jo mer man presser batteriet mot dets kapasitetsgrenser. Det er derfor sterkt anbefalt fra mange elbilkompetente hold at man søker holde batteriets ladestatus "i midten". De fleste anbefaler mellom 20 og 80 %, slik som f.eks. denne kilden.

Ikke dermed sagt at man ødelegger batteriet med å lade opp til 100 % eller kjøre det helt ned en gang i blant. Jeg lader batteriet i min bil til 100 % når jeg skal på langtur og kan kjøre det ned til 10 % før jeg tar en ladestopp. Men til hverdags setter jeg bilen på saktelading (maks 7 kW) når batteriet kommer ned i 20-30 % ladetilstand  og har satt maks ladenivå til 80 %. Det gjør at mitt batteri høyst sannsynlig degraderes saktere enn den som har til vane  å alltid lade opp til 100 % og/eller å kjøre det ned i under 10 % før man lader. 

Ikke dermed sag at det ikke vil fungere å lade til 100 % hver gang, vi snakker om relativt små endringer i degraderingshastigheten. Men etter noen år kan forskjellen i batterikapasiteten akkumuleres til en kapasitetsforskjell som  kan bety mye for hva du kan få for bilen når du skal selge den. Jeg kommer i alle fall ikke til å kjøpe en brukt elbil uten å først få NAF eller andre til å undersøke batteriets tilstand. Jeg råder andre til å gjøre det samme. Hvis man må bytte hovedbatteriet kan det fort koste mer enn hva man ga for bruktbilen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, uname -i said:

Da fyller man opp igjen. I motsetning til elbil er det altså ikke noe problem å bruke hele rangen 0-100%.

Du vil nok helst ikke få stopp på veien, så jeg tenker du også fyller opp i god tid før det sier null.

38 minutes ago, uname -i said:

Husk å holde deg mellom de anbefalte 40-60%.

Ingenting å huske, det går av seg selv. Plugger bare i når jeg kommer hjem. og skrur opp ladegrensen hvis jeg skal langt dagen etter.

Lenke til kommentar
sverreb skrev (9 minutter siden):

Ingenting å huske, det går av seg selv. Plugger bare i når jeg kommer hjem. og skrur opp ladegrensen hvis jeg skal langt dagen etter.

Med andre ord, du ser ingen fordeler med en batteriteknologi hvor man uten å bekymre seg kan ha det på 100% og slippe å planlegge for lengre turer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, uname -i said:

Med andre ord, du ser ingen fordeler med en batteriteknologi hvor man uten å bekymre seg kan ha det på 100% og slippe å planlegge for lengre turer.

Selvfølgelig er det fordeler, jeg sier det er ikke noen dramatiske ulemper med dagens batterier så lenge bilprodusentene har fornuftige BMS implementasjoner med passende beskyttelse av batteriene. Dette innebærer slike ting som å låse ute noe av kapasiteten, begrense ladehastigheter, veilede om å unngå høy SOC over tid etc.  Resultatet med slike tiltak er helt greit å bruke og krever ikke noe mer egeninnsats av brukeren enn  hva biler har gjort tidligere.

Men det kommer stadig forbedringer. Det som er rett rundt hjørnet av en enkelkrystall katodematrialer som med det ungår mikrofrakturer når de endrer størrelse ved lading/utlading og med det bli mindre sensitive for dypere ladesykler, og dermed gjerne kan legge på noen tusen ladesykler i levetid. Men husk at selv 1-2000 fulle ladessykler som man gjerne har i dag ikke er brukt før man har kjørt 400 000 -1 000 000 km på normale elbiler. Det er mye.  Bruker man grunne ladesykler kan man alt i dag gjerne legge 2-4x på toppen av dette igjen. Så mest av alt handler disse forbedringene om at man ser 2% istedet for 4% degradering på en typisk 5-8 år gammel bruktbil, ikke at bilene blir ubrukelige.

En anekdote på dette  er nå i påsken hvor jeg kjørte min nå to år gamle ix en tur på 550km. Selv om jeg ladet på turen for å ha marginer, så kunne jeg latt det være. Jeg ankom med 35% og ladet 26% på turen. I.e. bilen kjørte omtrent eksakt på skjema for å oppnå sitt opgitte WLTP forbruk. Ingen praktisk målbar degradering observerbar (og den er gjerne størt de første årene)

Endret av sverreb
  • Liker 1
Lenke til kommentar
16 minutes ago, Powertrainer said:

Dagens batteriteknologi er for dårlig, halvert rekkevidde på vinteren er helt uakseptabelt.

Det har ikke med batteriteknologi å gjøre. Redusert rekkevidde i kulda skydes økt forbruk ikke redusert kapasitet (I noen særlig grad) Mer varme produksjon, mer rullemotstand, mer luftmotstand. Halvering er dog en overdrivelse.

Lenke til kommentar
Tronhjem skrev (1 time siden):

Jeg gidder ikke krangle om tall. 

Det er et ubestridelig faktum at det stresser lithium ionebatterier å presse de ut mot deres kapasitetsgrenser både i utladet og fulladet tilstand. Årsaken er at det blir en høyere andel av uønskede kjemiske reaksjoner som gir irreversible endringer i batterikjemien jo mer man presser batteriet mot dets kapasitetsgrenser. Det er derfor sterkt anbefalt fra mange elbilkompetente hold at man søker holde batteriets ladestatus "i midten". De fleste anbefaler mellom 20 og 80 %, slik som f.eks. denne kilden.

Ikke dermed sagt at man ødelegger batteriet med å lade opp til 100 % eller kjøre det helt ned en gang i blant. Jeg lader batteriet i min bil til 100 % når jeg skal på langtur og kan kjøre det ned til 10 % før jeg tar en ladestopp. Men til hverdags setter jeg bilen på saktelading (maks 7 kW) når batteriet kommer ned i 20-30 % ladetilstand  og har satt maks ladenivå til 80 %. Det gjør at mitt batteri høyst sannsynlig degraderes saktere enn den som har til vane  å alltid lade opp til 100 % og/eller å kjøre det ned i under 10 % før man lader. 

Ikke dermed sag at det ikke vil fungere å lade til 100 % hver gang, vi snakker om relativt små endringer i degraderingshastigheten. Men etter noen år kan forskjellen i batterikapasiteten akkumuleres til en kapasitetsforskjell som  kan bety mye for hva du kan få for bilen når du skal selge den. Jeg kommer i alle fall ikke til å kjøpe en brukt elbil uten å først få NAF eller andre til å undersøke batteriets tilstand. Jeg råder andre til å gjøre det samme. Hvis man må bytte hovedbatteriet kan det fort koste mer enn hva man ga for bruktbilen. 

Jeg tror vi er enige. Det jeg prøver å si er at det ikke er så "betydelig ulempe" og noe mannen i gata må tenke på hver gang man liksom trenger å utnytte toppene eller bunnene. Jeg lader også bilen min til 80%, men så og si alle elbiler har buffer både i topp og bunn nettopp for å unngå problemer. Jeg står fortsatt på at det er storm i vannglass.

Lenke til kommentar
Powertrainer skrev (42 minutter siden):

Dagens batteriteknologi er for dårlig, halvert rekkevidde på vinteren er helt uakseptabelt.

Halvert rekkevidde er det ikke på dagens biler, og det største problemet på vinteren er ikke batteriet. Det er luftmotstand i kald luft og høyere behov for varme. Det kan ikke batteriteknologi gjøre noe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...