bzzlink Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars (endret) 2 hours ago, AL123 said: 12 hours ago, bzzlink said: Biler har gått fra å være mekaniske til å bli digitale. Jøss, har de det? Når skjedde dette, og hvilke mekanioske funksjoner er fjernet. Dette blir jo litt som en typisk kvinnelig rådgiver på ungdomsskolen som hevder at å være bilmekaniker er ikke en skitten jobb lengre, og at det meste fikses med datamaskiner.. Skal vi se, dette tror jeg du egentlig vet men; bensinpumpe, injektor, tennplugg, stempel, råde, girkasse, transferkasse/viskosekobling På fossilbiler så satt man igang en serie eksplosjoner og styrte luft og drivstofftilgang for å kontrollere På elbiler styrer software effektuttak og fordeling direkte Endret 23. mars av bzzlink 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars 2 hours ago, AL123 said: Uferdig software var et fremmedord før Model S ble introdusert. Tja enhver dieselbil med igjenkoksa egr? Det har da vært sw oppdateringer som endel av serviceprogrammet på biler helt siden de begynte å komme med elektronisk motorstyring. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars bzzlink skrev (18 minutter siden): Skal vi se, dette tror jeg du egentlig vet men; bensinpumpe, injektor, tennplugg, stempel, råde, girkasse, transferkasse/viskosekobling På fossilbiler så satt man igang en serie eksplosjoner og styrte luft og drivstofftilgang for å kontrollere På elbiler styrer software effektuttak og fordeling direkte Så en bensinpumpe er mekanisk, men en fremdriftsmotor er digital? Prøv igjen....Det var forøvrig mer elektronikk, flere datanettverk og mer software i en S-klasse i 2007 enn i en Tesla i 2024. 1 Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars Her er forresten Dagbladet sin artikkel om BYD-ptoblemet. Kanskje greit å poste, siden endel har vegring mot fakta dersom budbringeren er feil! https://dinside.dagbladet.no/motor/blemme-avslort/81147803 Og her fra elbil24: https://www.elbil24.no/nyheter/bil-med-firehjulsdrift-trakk-bare-pa-to/81142649 Verken VG, Aftenposten eller Motor har kommet med artikkel ennå, men tipper det bare er et spørsmål om tid... Ja, og så originalartikkelen da: https://teknikensvarld.expressen.se/test-provkorningar/test/byd-seal-awd-ar-inte-fyrhjulsdriven/ Og at BYD faktisk kjørte test med magasinet etter fiks: https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/efter-vart-test-byd-atgardar-fyrhjulsdrivna-seal/ Er dere fornøyd nå? 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars bzzlink skrev (1 minutt siden): Tja enhver dieselbil med igjenkoksa egr? Det har da vært sw oppdateringer som endel av serviceprogrammet på biler helt siden de begynte å komme med elektronisk motorstyring. Hva i all verden har en EGR med softwareoppdateringer å gjøre? 2 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars Snowleopard skrev (1 minutt siden): Her er forresten Dagbladet sin artikkel om BYD-ptoblemet. Kanskje greit å poste, siden endel har vegring mot fakta dersom budbringeren er feil! https://dinside.dagbladet.no/motor/blemme-avslort/81147803 Og her fra elbil24: https://www.elbil24.no/nyheter/bil-med-firehjulsdrift-trakk-bare-pa-to/81142649 Verken VG, Aftenposten eller Motor har kommet med artikkel ennå, men tipper det bare er et spørsmål om tid... Ja, og så originalartikkelen da: https://teknikensvarld.expressen.se/test-provkorningar/test/byd-seal-awd-ar-inte-fyrhjulsdriven/ Og at BYD faktisk kjørte test med magasinet etter fiks: https://teknikensvarld.expressen.se/nyheter/bil-och-trafik/elbil-laddhybrid/efter-vart-test-byd-atgardar-fyrhjulsdrivna-seal/ Er dere fornøyd nå? Poenget er vel at problemet er et resultat av OTA-innføring, ikke et eksempel på på at OTA er bra. En typisk europeisk bil prøvekjøres 5 mill km+ med erfarne testførere før introdusering. Da hadde nok slike bagateller vært avslørt før bilen kom i salg. OTA fremmer latskap og feilprioriteringer. 3 2 Lenke til kommentar
Auto Asmodeus Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars (endret) AL123 skrev (31 minutter siden): Poenget er vel at problemet er et resultat av OTA-innføring, ikke et eksempel på på at OTA er bra. En typisk europeisk bil prøvekjøres 5 mill km+ med erfarne testførere før introdusering. Da hadde nok slike bagateller vært avslørt før bilen kom i salg. OTA fremmer latskap og feilprioriteringer. Oooog at produsenter selger inn funksjoner som kommer senere OTA. Garantert. Eller ikke.. Endret 23. mars av Retroman 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars 54 minutes ago, AL123 said: Hva i all verden har en EGR med softwareoppdateringer å gjøre? Med riktig software så soter ikke egr ned 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars bzzlink skrev (Akkurat nå): Med riktig software så soter ikke egr ned Haha, og dette vet du? Hvordan ser du for deg at det skal foregå? Og hvordan forklarer du at ingen har klart å lage en slik software? 3 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars 58 minutes ago, AL123 said: Så en bensinpumpe er mekanisk, men en fremdriftsmotor er digital? Prøv igjen....Det var forøvrig mer elektronikk, flere datanettverk og mer software i en S-klasse i 2007 enn i en Tesla i 2024. Les hele posten min. spesielt «På fossilbiler så satt man igang en serie eksplosjoner og styrte luft og drivstofftilgang for å kontrollere På elbiler styrer software effektuttak og fordeling direkte» 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars 2 minutes ago, AL123 said: Haha, og dette vet du? Hvordan ser du for deg at det skal foregå? Og hvordan forklarer du at ingen har klart å lage en slik software? Ingen av de klarer det innenfor utslipps kravene. Derfor må de lære seg å skrive software for elbiler isteden. Forenklet så trenger de bare å kjøre bilen på konstant høyere turtall når det er kaldt/mye småkjøring. 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars (endret) AL123 skrev (1 time siden): En typisk europeisk bil prøvekjøres 5 mill km+ med erfarne testførere før introdusering. Tja id4 og id3 samt enyac 🤷 men de er kanskje ikke typisk europeiske biler. 5mill km var de neppe testet. Og de har vel knapt ota men er sløvere enn de fleste Endret 23. mars av Jotun 1 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 23. mars Del Skrevet 23. mars Jotun skrev (10 minutter siden): Tja id4 og id3 samt enyac 🤷 men de er kanskje ikke typisk europeiske biler. 5mill km var de neppe testet. Og de har vel knapt ota men er sløvere enn de fleste Jepp, alle merker har blitt sløvere etter at OTA ble et buzzord, det har jo vært mitt argument hele tiden. VAG og Tesla er jo selve kroneksempelet på hvor galt det kan gå. Man så sjelden aller aldri slikt før 2012 3 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars 10 hours ago, AL123 said: Jepp, alle merker har blitt sløvere etter at OTA ble et buzzord, det har jo vært mitt argument hele tiden. VAG og Tesla er jo selve kroneksempelet på hvor galt det kan gå. Man så sjelden aller aldri slikt før 2012 Dette utsagnet ditt blir veldig konspirasjonsteori, sånn jeg ser verden. At liksom det at Tesla sender sin første over the air update til bilflåten sin i slutten av september 2012 skal korrumpere hele bilindustrien til å lage uferdige produkter er å dra det litt vel langt. Det er at man la til mer og mer kompliserte systemer i bilene og at mer og mer av bilen gikk fra å være mekaniske til å bli styrt av software som gjør at det krever mere testing, og man kommer til et punkt hvor det faktisk ikke går an å teste alle scenarioer -som er grunnen. Her et eksempel på uferdig software fra Toyota for bremsesystemet. Fra før 2010 https://media.toyota.co.uk/third-generation-prius-recall-announcement/ 5 1 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars AL123 skrev (13 timer siden): Jepp, alle merker har blitt sløvere etter at OTA ble et buzzord, det har jo vært mitt argument hele tiden. VAG og Tesla er jo selve kroneksempelet på hvor galt det kan gå. Man så sjelden aller aldri slikt før 2012 Ok. Så det var ikke bare Tesla men alle? Og europeiske merker sjekket ikke så nøye allikevel lengre? 🤔 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars Jotun skrev (14 timer siden): Tja id4 og id3 samt enyac 🤷 men de er kanskje ikke typisk europeiske biler. 5mill km var de neppe testet. Og de har vel knapt ota men er sløvere enn de fleste Er det noen utsikter til bedring hos VW? Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars Jotun skrev (5 timer siden): Ok. Så det var ikke bare Tesla men alle? Og europeiske merker sjekket ikke så nøye allikevel lengre? 🤔 Les innleggene mine lengre opp, så ser du at jeg har skrevet det samme før. Når Tesla gjorde OTA til en stor greie, så følte de fleste andre fabrikker at de måtte hive seg på, og etterhvert har halvferdig software blitt mye vanligere, og det er tydelig at det gjøres bevisst. Saken med BYD er virker imidlertid å være et resultat av lite testing og mangel på kompetanse. 1 Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars mandela skrev (4 timer siden): Er det noen utsikter til bedring hos VW? Det har vel blitt gradvis bedre hele veien, og på de nyeste facelift/modellene som har blitt rullet ut de siste ukene, så er det vel ikke noen problemer. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars (endret) bzzlink skrev (8 timer siden): Dette utsagnet ditt blir veldig konspirasjonsteori, sånn jeg ser verden. At liksom det at Tesla sender sin første over the air update til bilflåten sin i slutten av september 2012 skal korrumpere hele bilindustrien til å lage uferdige produkter er å dra det litt vel langt. Det er at man la til mer og mer kompliserte systemer i bilene og at mer og mer av bilen gikk fra å være mekaniske til å bli styrt av software som gjør at det krever mere testing, og man kommer til et punkt hvor det faktisk ikke går an å teste alle scenarioer -som er grunnen. Her et eksempel på uferdig software fra Toyota for bremsesystemet. Fra før 2010 https://media.toyota.co.uk/third-generation-prius-recall-announcement/ Hvis det er en konspirasjonsteori, så har du fulgt lite med. Se om du klarer å komme med eksempel på en bil som bevisst ikke er ferdigutviklet før lansering, som er lansert før 2012. Det har vært oppdateringer på software siden elektronikk ble vanlig på 80-tallet, og jeg har selv gjennomført hundrevis av de. 95% av de er imidlertid umulig for den jevne sjåfør å oppdage, og ingen har såvidt meg bekjent vært grunnet biler som ikke er ferdigutviklet. Hvis man skal snakke om overgang fra mekaniske til softwarestyrte biler, (noe som egentlig bare er tull, biler i dag er like mekaniske som de alltid har vært) så var vel den største overgangen på midten av 90-tallet når databusløsninger gjorde sitt inntog. I den grad bilene har blitt mer digitale etter 2012, så gjelder det infotainment. Styring av bilen har ikke endret seg mye, og en premiumbil fra 15-20 år tilbake har mer software og avanserte systemer enn 90% av nye elbiler. Endret 24. mars av AL123 2 Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 24. mars Del Skrevet 24. mars AL123 skrev (2 timer siden): Les innleggene mine lengre opp, så ser du at jeg har skrevet det samme før. Når Tesla gjorde OTA til en stor greie, så følte de fleste andre fabrikker at de måtte hive seg på, og etterhvert har halvferdig software blitt mye vanligere, og det er tydelig at det gjøres bevisst. Saken med BYD er virker imidlertid å være et resultat av lite testing og mangel på kompetanse. Så europeiske merker tester bilene 5mill km og fortsatt ikke oppdager at bilen er uferdig? Forsåvidt fint at Tesla faktisk får skylden for at andre merker starter med slett håndtverk. Er tydeligvis ikke grenser for hva Tesla kan klare å kødde til 🤷 3 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå