Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

5 minutes ago, kremt said:

Wow, det var mye info. Er det OVMS?

Jess. Får også info om en dør er åpen, og man kan stille hvor mye strøm laderen skal dra (Ikke testet om det funker dog)
Desverre funker ikke låse\låse opp på 24kWt utgavene av en eller annen grunn. Det er litt dumt, men det funker vist på noen andre Leafer. Kansje noen får fikset det en dag.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, Complexity said:

Da har jeg fått ny app opp å gå til Leafen. Klarte ikke tanken på å måtte gå ut å slå på varmen i bilen fra 1 april når Nissan slår av servern sin.

Oser hjemmelaget av dette men det er alikevell 10 ganger så bra som Nissan sin app. Pluss bøttevis av ekstra funksjoner som å f.eks kunne sette ladegrense til hva man vil.

Screenshot_20240321_174359_Open Vehicle.jpg

Screenshot_20240321_174351_Open Vehicle.jpg

 

Screenshot 2024-03-21 18.01.49.png

Er det homelink i Leafene? Ikke verst

Lenke til kommentar
6 minutes ago, bzzlink said:

Er det homelink i Leafene? Ikke verst

Kanskje noen utgaver i noen land har det? Om jeg trykker på kan jeg velge mellom 1-3 og får bare command sent men aner ikke om det skjer noe. Porten min funker ikke med homelink så får ikke testet. Vurderte å ettermontere det på teslan da det skal være ganske lett men ble skuffet når porten ikke støttet det.

OVMS støtter jo en masse biler og så kanskje Homelink knappen bare er standard. 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Kanskje noen utgaver i noen land har det? Om jeg trykker på kan jeg velge mellom 1-3 og får bare command sent. Garageporten min har rullerende koder og funker ikke med homelink så får ikke testet. Vurderte å ettermontere det på teslan da det skal være ganske lett men ble skuffet når porten ikke støttet det.

Hadde det på første Teslan min, kom som standard den gangen. Litt alright med gps basert åpning/lukking
 

Men nå har jeg gitt opp håpet om å få bil inn i garasjen. Innfunnet meg med at den er blitt bod :)

Lenke til kommentar
Just now, bzzlink said:

Hadde det på første Teslan min, kom som standard den gangen. Litt alright med gps basert åpning/lukking
 

Men nå har jeg gitt opp håpet om å få bil inn i garasjen. Innfunnet meg med at den er blitt bod :)

Ja det virker litt kjekt å ha sånne ting. Og man får jo da app til garageporten via Tesla appen som er litt praktisk.

Noen Leaf kom forøvrig med homelink virker det som ifølge google. Imponerende. Jeg må finne en garageport å se om jeg har det.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (3 timer siden):

Sier du at noe annet enn Tesla kan være aktuelt for din neste bil?

Gidd dette pisset da!!! Du gjør jo ikke annet her i tråden 

Endret av Jotun
  • Hjerte 7
Lenke til kommentar

Blir interessant å sjå prisen på E-5008. EV9 har dei berre solgt/registrert 111 eksemplar av så langt, men det er ein dyr bil. Dyr Kia. Om Peugeot kan prise seg lågare så er det nok mange som er interessert.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Zeph said:

Blir interessant å sjå prisen på E-5008. EV9 har dei berre solgt/registrert 111 eksemplar av så langt, men det er ein dyr bil. Dyr Kia. Om Peugeot kan prise seg lågare så er det nok mange som er interessert.

Vesentlig mindre bil da, de bakerste setene er ganske ubrukelige unntatt for små barn.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (12 timer siden):

Sier du at noe annet enn Tesla kan være aktuelt for din neste bil?

Jeg er alltid åpen for alt, om noen kommer med en innbydende totalpakke. Men jeg har en del dealbrekere som pleier å diskvalifisere en del merker. F.eks å måtte dra på verkstedet for å oppdatere programvare. Det føles bare så 2010.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
31 minutes ago, Hanhijnn said:

Hva heter den? Fungerer den opp mot alle årganger av Leaf? Også de første?

Lurer på det samme! Jeg har en Leaf 1 gen fra 2014/2015, amerikanskeimportert, noe som betyr at jeg tidligere ikke har kunne benyttet meg av standardappen (lang historie kort, amerikansk importert så da er det ikke mulig å sette opp i Norge da det er låst på understellsnummer) så har desperat behov for noe som har helt basic funksjoner. 

Edit: Antar dette er saken vi snakker om? Replacing NissanConnectEV with OVMS in a Gen1 Leaf | My Nissan Leaf Forum

Endret av The Very End
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Zeph said:

Blir interessant å sjå prisen på E-5008. EV9 har dei berre solgt/registrert 111 eksemplar av så langt, men det er ein dyr bil. Dyr Kia. Om Peugeot kan prise seg lågare så er det nok mange som er interessert.

Siden den er tilnærmet "lik" en E-3008, så sies det at den skal starte rundt 2,000£ høyere.

Lenke til kommentar
The Very End skrev (10 minutter siden):
Hanhijnn skrev (38 minutter siden):

Hva heter den? Fungerer den opp mot alle årganger av Leaf? Også de første?

Lurer på det samme! Jeg har en Leaf 1 gen fra 2014/2015, amerikanskeimportert, noe som betyr at jeg tidligere ikke har kunne benyttet meg av standardappen (lang historie kort, amerikansk importert så da er det ikke mulig å sette opp i Norge da det er låst på understellsnummer) så har desperat behov for noe som har helt basic funksjoner. 

Edit: Antar dette er saken vi snakker om? Replacing NissanConnectEV with OVMS in a Gen1 Leaf | My Nissan Leaf Forum

Han bekreftet lengre opp at det er OVMS!

Complexity skrev (14 timer siden):
kremt skrev (14 timer siden):

Wow, det var mye info. Er det OVMS?

Jess. Får også info om en dør er åpen, og man kan stille hvor mye strøm laderen skal dra (Ikke testet om det funker dog)
Desverre funker ikke låse\låse opp på 24kWt utgavene av en eller annen grunn. Det er litt dumt, men det funker vist på noen andre Leafer. Kansje noen får fikset det en dag.

Har sjekket den ut før, da den delvis støtter min Kona. Men dessverre så mangler den støtte for det aller viktigste for min bil og mitt bruk, nemlig det å forvarme bilen remote.

https://docs.openvehicles.com/en/latest/components/vehicle_kianiroev/docs/index.html

image.thumb.png.ebc4d53666d17fe68baa7de4b4771de2.png

  • Liker 1
Lenke til kommentar
sverreb skrev (22 timer siden):

Den eldre generasjonen har gjerne noen dårlige erfaringer under beltet fra den gangen de ikke var den eldre generasjonen. De er neppe noe mindre kresne, men det er andre ting de er kresne på.

Ja det kan nok være. Så var jo utvalget mye mindre også. Idag så kommer det en haug av nye biler, både fossil, el og hybrid. Markedet begynner å bli enormt og konkurransen blir bare høyere og høyere. Sånnsett positivt for oss kunder :)

Lenke til kommentar
1 hour ago, Hanhijnn said:

Hva heter den? Fungerer den opp mot alle årganger av Leaf? Også de første?

Funker med alle leaf ja. Men hvilke funksjoner man får varierer litt. Støtter en rekke biler men noen er litt poengløs (som nevnt her med Kona hvor det viktigste ikke funker)

Er open source så om du kan programmere litt så er det bare å lage support på flere biler om ønskelig. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Siden den er tilnærmet "lik" en E-3008, så sies det at den skal starte rundt 2,000£ høyere.

Var litt større forskjell mot EV9 enn eg tenkte. E-5008 er 25 cm lengre enn E-3008 om eg fann riktige tal.

£2000 meir høyrtes litt lite ut. Eg ville tenkt at £2k var forskjellen på SUV og sedanutgåve av to bilar a lá MEB-bilane. Det vil vise seg når prisane kjem.

Lenke til kommentar
2 hours ago, The Very End said:

Lurer på det samme! Jeg har en Leaf 1 gen fra 2014/2015, amerikanskeimportert, noe som betyr at jeg tidligere ikke har kunne benyttet meg av standardappen (lang historie kort, amerikansk importert så da er det ikke mulig å sette opp i Norge da det er låst på understellsnummer) så har desperat behov for noe som har helt basic funksjoner. 

Edit: Antar dette er saken vi snakker om? Replacing NissanConnectEV with OVMS in a Gen1 Leaf | My Nissan Leaf Forum

OVMS snakker direkte med canbus via OBD porten så funker på alle biler ja. Er enklest på de utgavene som var uten app for da slipper man å nappe ut TCU pluggen for å deaktivere Nissan sin appmodul.

Dette må man for å kunne slå på varme når bilen ikke er tilkoblet lader med OVMS. Im TCU er tilkoblet får ikke OVMS tilgang til å aktivere det. 

Fra 1 april blir jo Nissan sin modul helt ubrukelig på alle gamle leaf så egentlig burde alle bare nappe den ut for å hindre unødvendig forbruk av 12v batteriet.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...