Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

1 hour ago, Retroman said:

I morgen er visst en interessant dag ;)

Hvem, hva hvor? Har jeg gått glipp av noe? :D

CarSceneKorea gjorde forøvrig bra gjennomgang av Torres EVX for 4 måneder siden.


Her får han skikkelig god hjulspinn under hard akselerasjon med VDC av, men merker lite til det med VDC på. (tidsstempel 15:14)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Fantomtegningen skrev (48 minutter siden):

Hvem, hva hvor? Har jeg gått glipp av noe? :D

CarSceneKorea gjorde forøvrig bra gjennomgang av Torres EVX for 4 måneder siden.


Her får han skikkelig god hjulspinn under hard akselerasjon med VDC av, men merker lite til det med VDC på. (tidsstempel 15:14

Er jeg alene om å være skeptisk til wltp rekkevidden i denne? 462km fra 73kWh batteri i denne store bilen.

Lenke til kommentar
Evil-Duck skrev (1 time siden):

i4en har rammeløse vinduer som senkes før du åpner døren men likevel mekaniske håndtak, så det kan løses uten å ha elektronisk åpning av dørene :)

Da er det vel en bedre løsning slik tesla har da faktisk. Både elektrisk og mekanisk..... Med de fordeler det faktisk kan ha å med elektrisk åpning. Da har man jo valgfriheten som jo er trukket frem som viktig. Eg liker å kunne velge. :p Personlig liger eg veldig godt måten eg åpner dørene på model Y. Og siden mine passasjerer kan velge å dra i en spak (som det kan tyde på er den ultimate måten å åpne en dør på) så er eg godt ivaretatt.

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Har ikke tenkt så mye over dette med elektriske dører. Jeg har jo 2 biler med knapp for å åpne dørene (Fiat 500 og Model Y). På Fiaten vet jeg ikke om det finnes noen nødåpner. Jeg har vindusknuser og setebeltekutter i bilene mine, men må nesten sjekke opp Fiaten.

En liten side-note. Etter hun kjendisen døde i en Tesla pga hun ikke fikk opp dørene (hadde vel ikke noe med elektriske dører eller å gjøre mener jeg) la vel Tesla til en funksjon for å åpne vinduene når du havner under vann?

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (42 minutter siden):

En liten side-note. Etter hun kjendisen døde i en Tesla pga hun ikke fikk opp dørene (hadde vel ikke noe med elektriske dører eller å gjøre mener jeg) la vel Tesla til en funksjon for å åpne vinduene når du havner under vann?

Interessant den saken for den var et dobbelt UX-mareritt. Det begynte med at hun tok feil av Drive og Revers som var noe hun hadde klaget på tidligere og som også NHTSA har fått en del rapporter på. Som skyldes det geniale innsparingstiltaket hvor man fjernet en fysisk spak for girskift og la det som små ikoner på berøringsskjermen.

Så rygget hun i en liten dam og sakte, men sikkert druknet fordi hun ikke fikk opp døra.

image.png.e3eff21a0593b73f02a6b600a2c68324.png

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jotun skrev (10 minutter siden):

Litt usikker på hva ux greiene er. Men eg finner ikke noe som helst negativt med måten man åpner dørene på min model y.

Så hva er det som er så graverende dårlig?

Hvordan får du åpnet bakdørene om elektronikken svikter?

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 time siden):

Da er det vel en bedre løsning slik tesla har da faktisk. Både elektrisk og mekanisk..... Med de fordeler det faktisk kan ha å med elektrisk åpning. Da har man jo valgfriheten som jo er trukket frem som viktig. Eg liker å kunne velge. :p Personlig liger eg veldig godt måten eg åpner dørene på model Y. Og siden mine passasjerer kan velge å dra i en spak (som det kan tyde på er den ultimate måten å åpne en dør på) så er eg godt ivaretatt.

Elektrisk eller mekanisk åpning er ett fett for meg såfrem sikkerheten er ivaretatt, om hendelen drar i en mekansime som åpner døren eller aktiverer en bryter som elektrisk aktiverer en mekanisme for å åpne døren er liksom ikke av veldig stor betydning. Biler som automatisk åpner dørene for deg når du nærmer deg bilen og lukker de igjen med ett tastetrykk er noe annet derimot, model S og X har vel slikt. Det jeg derimot savner på BMWen er softclose, som jeg hadde på en eldre audi, det er temmelig digg, men dessverre kun tilgjengelig fra 5 serien til BMW og opp.

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (17 minutter siden):

Hvordan får du åpnet bakdørene om elektronikken svikter?

Det klarte begge ungene på svært kort tid så det får være greit (ikke prøvd de men funnet de frem. Så mulig det ikke funker all den tid absolutt alt på Tesla suger balle). Men enig i at det kunne de godt hatt samme løsning som fremme.

Endret av Jotun
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Hadde jeg eid en Model Y (eller model 3? vet ikke om det er samme løsning der) vil jeg trolig gjort dette for bakdørene. Når det haster å komme seg ut og en kanskje er skadet eller veldig stresset er det ikke nødvendigvis at det som var enkelt når en prøvde er det lenger.

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, Nimrad said:

Tragisk sak det der.

 

Noe litt lystigere. Kom over denne videoen. Dette med å fjerne blinklysspak har vært gjort av Citröen. Ser du nøye har de også kun ett lys for blinklys, så man ser ikke hvilken vei man blinker :p

https://www.instagram.com/reel/C4n3NKUIVsz/?igsh=ZzZnZDA1N2g0ZHNr

Ford Sierra hadde og kun ett lys for blinklys. Spare der man spare kan :p

Kan dog ikke huske det var noe problem egentlig. Det som var litt irriterende var at det var så få siffer på triptelleren så den nullet seg jo ut på hver 100k.

Lenke til kommentar
1 hour ago, uname -i said:

Interessant den saken for den var et dobbelt UX-mareritt. Det begynte med at hun tok feil av Drive og Revers som var noe hun hadde klaget på tidligere og som også NHTSA har fått en del rapporter på. Som skyldes det geniale innsparingstiltaket hvor man fjernet en fysisk spak for girskift og la det som små ikoner på berøringsskjermen.

Så rygget hun i en liten dam og sakte, men sikkert druknet fordi hun ikke fikk opp døra.

image.png.e3eff21a0593b73f02a6b600a2c68324.png

Nope

https://www.foxbusiness.com/fox-news-us/angela-chao-death-tesla-spotlight-investigators-maintain-silence

 

"Chao, the sister of former U.S. Transportation Secretary Elaine Chao and sister-in-law of Senate Minority Leader Mitch McConnell, R-Ky., died February 11 after accidentally putting her 2020 Tesla Model X SUV into reverse and backing into a pond"

2020 Modell X har girspak ikke skjerm for bytte av gir.

 

 

Endret av Locrin
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Locrin skrev (2 minutter siden):

2020 Modell X har girspak ikke skjerm for bytte av gir.

OK, så selv en vanlig girspak er noe Tesla klarer å føkke opp. Og nå er det den enda verre skjermen som gjelder.

De står på!

  • Liker 4
Lenke til kommentar
18 minutes ago, uname -i said:

OK, så selv en vanlig girspak er noe Tesla klarer å føkke opp. Og nå er det den enda verre skjermen som gjelder.

De står på!

Altså de har samme girspak oppsett som det altid har vært på rattgir.

 

Andre eksempler fra Mercedes:

Test Mercedes CLS Shooting Brake: Ufornuftig – men herlig

 

Til og med før det var automat var ned fremover og opp bakover ;)

Ingen bildebeskrivelse er tilgjengelig.

 

Kanskje de som sliter med en slik spak bør kjøre noe enklere? Som en trehjulsykkel!

 

 

 

Endret av Locrin
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Locrin skrev (10 minutter siden):

Altså de har samme girspak oppsett som det altid har vært på rattgir.

Andre eksempler fra Mercedes:

Til og med før det var automat var ned fremover og opp bakover ;)

Kanskje de som sliter med en slik spak bør kjøre noe enklere? Som en trehjulsykkel!

3-hjulssykkel? Det er fali det! Kan tippe og velte på framhjulet, må ha 4-hjuls med veltebur og ekstra polstring utenpå alle sider! :thumbs:

 

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (26 minutter siden):

OK, så selv en vanlig girspak er noe Tesla klarer å føkke opp. Og nå er det den enda verre skjermen som gjelder.

De står på!

Dette er bare imponerende. 

  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
2 hours ago, uname -i said:

 innsparingstiltaket hvor man fjernet en fysisk spak for girskift og la det som små ikoner på berøringsskjermen.

Som nevnt har 2020 Model X vanlig mercedes girspake som de har brukt siden 2012.

Men på de nye er det ikke noe små ikoner man skal trykke på. Main sveiper opp for å sette i Drive og sveiper bak for å sette i Revers. Eller man kan slå på auto modus og da vil bilen gire for deg bare du trykker på bremsen.

Eller man kan trykke på girknappene under skjermen, men det er jo ikke like kult.

sadsadsa.png.d6801cfc2b13db06ab3a4d3df23300d8.png

Cybertruck har knappene i taket. Det er nok litt knotete vil jeg tro men de fleste kommer jo ikke til å bruke dem.

cybertruck-gear-shifter.jpg.63c6df0e02cf1ba8449b6c79ba2b4478.jpg

 

Endret av Complexity
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Marzo skrev (7 timer siden):

Audi Q4 er mer passende da. Hverken 800V eller mulighet for luftunderstell.. 

Det kan være ja. Skal sies at den nye Q6 bygges på samme plattform som Porsche Macan, but still. Q4'ene har vel forholdsvis dårlig rekkevidde? Har kanskje bedra seg på de nyere modellene? 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...