Syar-2003 Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Enkelte type elmotorer kan overboostes en kort periode. Hvorfor skal de ikke ha eboost knapp/spak funksjon. Til og med BMW i5 M60 har dette. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars ozone skrev (9 minutter siden): Det er visst flere merkelige ting Cupra Born, og forsåvidt alle VW elbiler, kunne klart seg uten: https://www.topgear.com/long-term-car-reviews/cupra/born/report-5 #3 er det jo en enkel fix for. Bare å gå over til samme prinsippet som stortsett resten av verden har adoptert allerede, nemlig at man kjører på høyre siden av veien, og faktisk sitter til venstre inni bilen! 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Kommer ikke til å kjøpa en el-bil før markedet har stabilisert seg mer. Syns det er altfor mye uro og risiko for stort verdifall osv. https://www.motor.no/aktuelt/dette-ma-du-tenke-pa-hvis-du-kjoper-bil-fra-nytt-bilmerke/267998 https://www.motor.no/aktuelt/nio-har-tapt-over-en-halv-milliard-i-norge/268584 Osv. osv. 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars 40 minutes ago, Syar-2003 said: Enkelte type elmotorer kan overboostes en kort periode. Hvorfor skal de ikke ha eboost knapp/spak funksjon. Til og med BMW i5 M60 har dette. Strengt tatt alle. Om det er mulig i en gitt bil er en annen diskusjon. Spørsmålet er bare hva varmekapasiteten i motoren er og hva kjølekapasiteten er. Avsetter man mer varme (i.e. bruker mer effekt) enn hva man har kjølekapasitet så kan ikke effekten man bruker vedlikeholdes over tid (i.e. boost). Hvor lang tid er avhengig av hva varmekapasiteten er og hvor varm motoren kan tåle å bli. Om man skal ha en egen kontroll for det eller bare ta ut uvedlikeholdbar effekt når gassen trykkes langt nok ned (og så fade det ut ettersom varmen bygger seg opp) er en smakssak. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars Jarmo skrev (12 minutter siden): Kommer ikke til å kjøpa en el-bil før markedet har stabilisert seg mer. Syns det er altfor mye uro og risiko for stort verdifall osv. https://www.motor.no/aktuelt/dette-ma-du-tenke-pa-hvis-du-kjoper-bil-fra-nytt-bilmerke/267998 https://www.motor.no/aktuelt/nio-har-tapt-over-en-halv-milliard-i-norge/268584 Osv. osv. Må jo ikke kjøpe fra nye selskaper som ikke har lang historikk og solid historie. Finnes mange gode biler som kommer fra velrenommerte selskaper, og som lager gode elbiler nå. Foreløpig er det vel bare Tesla av de nye, som har visst over tid at de kan lage gode biler og likevel tjene penger. Både koreanerne og tyskerne har gode alternativer som man nå kan klare seg godt med over tid, så trenger ikke nødvendigvis være så bekymret for restverdi og/eller verditap. Bruk bilen til den er klar for 2nd life, så slipper man å bekymre seg. De har både grei rekkevidde og grei ladetid, og kan fungere som familiebiler. 2 Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars (endret) Snowleopard skrev (21 minutter siden): Må jo ikke kjøpe fra nye selskaper som ikke har lang historikk og solid historie. Finnes mange gode biler som kommer fra velrenommerte selskaper, og som lager gode elbiler nå. Foreløpig er det vel bare Tesla av de nye, som har visst over tid at de kan lage gode biler og likevel tjene penger. Både koreanerne og tyskerne har gode alternativer som man nå kan klare seg godt med over tid, så trenger ikke nødvendigvis være så bekymret for restverdi og/eller verditap. Bruk bilen til den er klar for 2nd life, så slipper man å bekymre seg. De har både grei rekkevidde og grei ladetid, og kan fungere som familiebiler. Har nevnt tidligere at vi har en Nissan X-Trail pga. campingvogn og en 308SW til daglig kjøring, nett blitt pensjonister og kjører lite km i løpet av et år. 308SW vil bli solgt neste år og da ser vi etter en liten grei el-bil(max lading ca. 7,4 kW sier strømskap) En radius på ca.300km er nok for oss. Ellers kan vi bruke Nissan. Medium klima dvs. max -17-18 et par ganger i året. Ifjor hadde vi max -12. Allerede hatt +12 i år. +9 i dag. Ps. Norges beste forum for el-biler og ellers også Endret 15. mars av Jarmo 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars 1 hour ago, Syar-2003 said: Kanskje du enda ikke har fått det med deg . Men det er faktisk noen som «ikke» ønsker å kjøpe Tesla. Cupra er også en bil som er mere sjelden og individuell, spesielt med bronsefelgene. Således er det faktisk en fordel at den ikke blir noen «storselger» på lik linje med Tesla 3 og Y. Veldig få ifølge statistikken.. Menmen.. Er forøvrig Cupra Born som selges nå den "gamle" utgaven som ikke får flere oppdateringer eller er det med VAG sin nye hardware og software? Om det er den gamle så ville jeg kansje styrt unna selv med den fine prisen. 1 hour ago, ozone said: Det er visst flere merkelige ting Cupra Born, og forsåvidt alle VW elbiler, kunne klart seg uten: https://www.topgear.com/long-term-car-reviews/cupra/born/report-5 Hah mye rart der ja.. Det med at det kun er høytallere fremme husker jeg var mye snakkis når ID.3 først ble levert til kunder, da de av naturlige grunner trodde det var minst 4 høytalere i bilen. Men det var det altså ikke.. 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars (endret) Complexity skrev (41 minutter siden): Er forøvrig Cupra Born som selges nå den "gamle" utgaven som ikke får flere oppdateringer eller er det med VAG sin nye hardware og software? Om det er den gamle så ville jeg kansje styrt unna selv med den fine prisen Cupra Born produseres på samme produksjonslinje som ID.3. Så whatever en nyprodusert id.3 har vil man vel finne i Cupra. Om du er veldig nysgjerrig på dette så har de en chat funksjon på hjemmesiden du sikkert kan bruke. Posten min var forøvrig rettet mot de som eventuelt har bestemt seg for VW id.3. Endret 15. mars av Syar-2003 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars (endret) Complexity skrev (2 timer siden): Veldig få ifølge statistikken.. Menmen.. Få ? I følge elbilstatistikken for siste dag 2023 var det totalt registrert 115 726 elbiler. Tesla var samlet 25601 for model 3 (2235) og model Y(23366). Så drøye 90.000 har valgt andre biler enn tesla i 2023. Så majoriteten velger andre elbiler. 2023 Hittil for 2024 er tallene slik Endret 15. mars av Syar-2003 3 1 Lenke til kommentar
mandela Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars (endret) ozone skrev (3 timer siden): Det er visst flere merkelige ting Cupra Born, og forsåvidt alle VW elbiler, kunne klart seg uten: https://www.topgear.com/long-term-car-reviews/cupra/born/report-5 Mistet lysten rimelig kjapt etter å ha lest gjennom den siden 😝 Tenkte at ID.3/Born kunne være en grei "Golf-erstatter", en litt mer moderne bil enn Kona / Leaf. Hva er det som skjer med så mange dårlig designede produkter for tiden, fra apper, til biler, til fly. Endret 15. mars av mandela Lenke til kommentar
ozone Skrevet 15. mars Del Skrevet 15. mars mandela skrev (9 minutter siden): Mistet lysten rimelig kjapt etter å ha lest gjennom den siden 😝 Tenkte at ID.3/Born kunne være en grei "Golf-erstatter", en litt mer moderne bil enn Kona / Leaf. Hva er det som skjer med så mange dårlig designede produkter for tiden, fra apper, til biler, til fly. Ja helt enig... De vanskelige tingene som motor, inverter, batteri, lader, klarer jo de fleste merkene greit. Men så driter de seg loddrett ut på sånne enkle ting som skjerm, betjening, interface via app/nett, altfor kilne touchknapper, computer som fryser osv. Ting som selv en kina-telefon til 200,- får til sånn noenlunde... Men det verste er at det faktisk slipper gjennom til ferdig produserte biler som selges til kunder!! og som selvfølgelig blir testet av folk som har peiling på bil! Og dermed slaktet! Kjører de ikke sine egne biler? Ikke en gang før de lager tusenvis av dem? 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars 8 hours ago, Syar-2003 said: Få ? I følge elbilstatistikken for siste dag 2023 var det totalt registrert 115 726 elbiler. Tesla var samlet 25601 for model 3 (2235) og model Y(23366). Så drøye 90.000 har valgt andre biler enn tesla i 2023. Så majoriteten velger andre elbiler. 2023 Hittil for 2024 er tallene slik Jeg tenkte litt spesifikt mot Cupra da. Veldig sjelden jeg ser slik på veien. Model 3 derimot ser jeg jo 50 av bare jeg skal noen kilometer på butikken.. 11 hours ago, Syar-2003 said: Enkelte type elmotorer kan overboostes en kort periode. Hvorfor skal de ikke ha eboost knapp/spak funksjon. Til og med BMW i5 M60 har dette. Fordi man heller bare kan få all poweren ved å knø pedalen i bunnen? Virker heldigvis som man kan slå det på i Cupra Born så man slipper å bruke knappen. BMW har vel 17 forskjellige kjøremoduser så er ikke overasket om man må trykke på knapper og for å få full power.. Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars 5 hours ago, Complexity said: Fordi man heller bare kan få all poweren ved å knø pedalen i bunnen? Virker heldigvis som man kan slå det på i Cupra Born så man slipper å bruke knappen. Om man vil ha bedre kontroll på når ekstra effekt er tilgjengelig for f.eks banekjøring er knappen sansynligvis et bedre valg. Overboost via gasspedalen er greit nok, men betyr at du kan øke motortemperaturen uforvarende og dermed ikke ha effekt når du forventer det. Uproblematisk ved vanlig kjøring naturligvis men sannsynligvis er hele funksjonen unødvendig ved vanlig kjøring. 5 hours ago, Complexity said: BMW har vel 17 forskjellige kjøremoduser så er ikke overasket om man må trykke på knapper og for å få full power.. Eh nei. Om vi ser bort i fra modi som bare endrer farger og lyder er det tre: normalmodus, eco og sport, ihverfall i min. 1 Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars 1 hour ago, sverreb said: Eh nei. Om vi ser bort i fra modi som bare endrer farger og lyder er det tre: normalmodus, eco og sport, ihverfall i min. Ikke Sport, Sport Individual, Sport boost, Comfort, Eco Pro og Eco Pro individual? Hvor man må bruke Sport Boost for å få full effekt? Eco Pro var spesielt navn forøvrig.. Profesjonell økonomisk modus.. Lenke til kommentar
Jotun Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars Complexity skrev (2 timer siden): Eco Pro var spesielt navn forøvrig.. Profesjonell økonomisk modus.. Firmabil for firmaer som sliter økonomisk Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 16. mars Del Skrevet 16. mars (endret) Complexity skrev (20 timer siden): Ikke Sport, Sport Individual, Sport boost, Comfort, Eco Pro og Eco Pro individual? Hvor man må bruke Sport Boost for å få full effekt? Eco Pro var spesielt navn forøvrig.. Profesjonell økonomisk modus.. Man har valgfrihet her vettu. Man kan sette bilen til økonomisk setup , comfort eller to grader av sportslig. Alt etter hva man ønsker og hvor/hvorledes man kjører den dagen. M performance utgavene (i4 M50, i5 M60, IX M60 , i7 M70) har «individual» for sport og eco modus akkurat som M modellene der man kan bestemme hvilken kombinasjon man vil ha på understell , styring og gassrespons. Til «de» som ikke vet det så er Eco programmet slik at det sparer strøm på klima/vifte/ac anlegg, lys, oppvarming av speil/ruter, seter,ratt i tillegg til at gassresponsen er laget slik at man oppnår enklere økonomisk kjøring. I tillegg så hjelper recuperering deg ett hakk ekstra med forutsigbar og fremsynt adaptiv regenerering i forhold til rute/topologi/avstand/lyskryss etc. Endret 17. mars av Syar-2003 6 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars On 15.3.2024 at 8:52 PM, Jarmo said: Har nevnt tidligere at vi har en Nissan X-Trail pga. campingvogn og en 308SW til daglig kjøring, nett blitt pensjonister og kjører lite km i løpet av et år. 308SW vil bli solgt neste år og da ser vi etter en liten grei el-bil(max lading ca. 7,4 kW sier strømskap) En radius på ca.300km er nok for oss. Ellers kan vi bruke Nissan. Medium klima dvs. max -17-18 et par ganger i året. Ifjor hadde vi max -12. Allerede hatt +12 i år. +9 i dag. Ps. Norges beste forum for el-biler og ellers også Radius på 300km tilsier at du bør lete etter biler med 500km + rekkevidde da. Så slipper man å tenke på hurtiglading på vinteren også. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars Når det gjelder Porsche, er det sånn at alle faktisk går gjennom den grusomme konfiguratoren for å skreddersy bilene? Er så overrasket over at det ikke finnes noen "pakker". Det er helt ekstremt hvor mye man kan og må betale ekstra for på en millionbil (nå ser jeg på Macan). 1 Lenke til kommentar
sverreb Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars 50 minutes ago, Nimrad said: Når det gjelder Porsche, er det sånn at alle faktisk går gjennom den grusomme konfiguratoren for å skreddersy bilene? Er så overrasket over at det ikke finnes noen "pakker". Det er helt ekstremt hvor mye man kan og må betale ekstra for på en millionbil (nå ser jeg på Macan). Jeg antar du snakker med et menneske når du kjøper Porsche. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 17. mars Del Skrevet 17. mars sverreb skrev (1 time siden): Jeg antar du snakker med et menneske når du kjøper Porsche. Jeg fikk bakoversveis når jeg prøvde den. Nesten så jeg lette etter knappen for å oppgradere til elektriske vinduer. Burde vært flere pakker. Hvertfall av ting som har noen funksjon og ikke bare går på utseende/styling. En ting er å snakke med noen, men når du kan kjøpe custom mappe til manual/vognkort så vil man jo gjerne sitte og se litt selv også. Lurer på hvordan det er på bruktmarkedet. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå