Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Hanhijnn skrev (1 time siden):

Spennende biler ja, og de bør absolutt eksporteres til Europa. Men det ser ikke ut til at Rivian har noe hastverk med det.

Designet på fronten imponerer derimot IKKE. Det blir litt vel mye "iRobot" for meg. "Cartoon-design". Men smaken er som baken. 🙂

Har ikke Rivian hatt ekstemt mye problemer med bilene sine?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
4 minutes ago, Nimrad said:

Har ikke Rivian hatt ekstemt mye problemer med bilene sine?

Jo har inntrykk av at det er endel rart der. 

Men tror de sliter mer med finansene. Jeg er ikke så sikker på om jeg tror på at de overlever lenge nok til å få nok av disse bilene på veien.

Jeg synes Rivian R1S så skikkelig kul ut. Men det var i 2018, som nå er 6 år siden. Synes ikke designet har holdt seg

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

Har ikke Rivian hatt ekstemt mye problemer med bilene sine?

Jeg er en del på kontoret vårt i Denver, der deler vi lokaler med ett Rivian service senter og det er helt sinnsykt busy😂 første gang jeg kom der trodde jeg det var en fabrikk siden det var så enormt mye biler på utsiden.

Lenke til kommentar
uname -i skrev (11 minutter siden):

Dårlig kvalitet og de mest lojale kundene. Hvilken amerikansk bilprodusent snakker man om? Denne gangen er det Rivian

An overwhelming 86% of Rivian vehicle owners stated they would choose the same brand again,

Lurer på om det er en psykisk kobling til det her på noen måte. Tesla har jo regjert på samme måte lenge, mye trøbbel men stor kunde tilfredshet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det handler vel mye om at folk syns bilen er knallbra så lenge den fungerer. Faktisk så bra at de er villige til å akseptere en del feil.

I tillegg så får man de som "skal ha rett" og nekter å innse at det er noe negativt med bilen sin.

Finnes på begge sider.

En tesla uten feil er en knallgod bil. Og det er ganske mange av de for tiden.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (7 timer siden):

Spennende biler ja, og de bør absolutt eksporteres til Europa. Men det ser ikke ut til at Rivian har noe hastverk med det.

Designet på fronten imponerer derimot IKKE. Det blir litt vel mye "iRobot" for meg. "Cartoon-design". Men smaken er som baken. 🙂

Jeg synes designet er friskt ennå. Jeg hadde gledelig valgt en Rivian om jeg hadde hatt mulighet og råd, og det siste bør vel kunne bli noe med for en R2 og/eller en R3. Men dessverre ikke kommet over dammen ennå!

Hanhijnn skrev (4 timer siden):

Har samme inntrykket som @bzzlink her.

Har vært noe, både med "brinking" (bilen slutter plutselig å fungere pga uventet feil) og det automatiske/elektriske lokket, som de vel nå ikke leverer mer på R1T.

Jotun skrev (1 time siden):

Det handler vel mye om at folk syns bilen er knallbra så lenge den fungerer. Faktisk så bra at de er villige til å akseptere en del feil.

I tillegg så får man de som "skal ha rett" og nekter å innse at det er noe negativt med bilen sin.

Finnes på begge sider.

En tesla uten feil er en knallgod bil. Og det er ganske mange av de for tiden.

Jeg tror det er veldig mye det første punktet.  Bilene dekker helt klart et marked for de som vil ha SUV eller Pickup, og den har jo masse lagringsplass og features man ikke får på de gamle ICE-variantene.

I tillegg er det jo heller ikke kjøretøy som det florerer av, så man merker nok fremdeles mye positiv feedback i form av tomler opp, blikk etc, og kanskje ikke det samme "hatet" som Tesla-eierne fikk/fremdeles får fra visse typer mennesker.

Det siste kan også være litt fordi den ikke skiller seg så mye ut som Teslaene. Og folk uten peiling, aner ikke at det er en elektrisk bil "som de skal hate"...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Liker designet selv, det har vokst på meg. Er et unikt design som er distinkivt men samtidig minimalistisk. Ikke så glad i mange av de anonyme, overdesignede utseende mange nye biler har. Med elbil har mange vært modige til å ta sjanser med designet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Info til oss som måtte ha BMW IX eller i4.
I maintenance instruction for standard service finner man dette.

 

2023 BMW i4 & iX Maintenance Requirements

Standard operations performed at each scheduled service

Test Drive:

• Apply the service brakes as needed to clean any surface corrosion off the brake discs. Corrosion can accumulate when predominantly using the brake regeneration/energy recuperation mode for slowing down the vehicle instead of using the service brakes.


Kan det være at bmw har et servicemode innstilling for de mekaniske bremsene som bidrar til å fikse/fjerne overflaterust på skivene under en test drive. Ellers ville man vel ikke kalt det apply the service brakes….:hmm:

 

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (2 timer siden):

Info til oss som måtte ha BMW IX eller i4.
I maintenance instruction for standard service finner man dette.

 

2023 BMW i4 & iX Maintenance Requirements

Standard operations performed at each scheduled service

Test Drive:

• Apply the service brakes as needed to clean any surface corrosion off the brake discs. Corrosion can accumulate when predominantly using the brake regeneration/energy recuperation mode for slowing down the vehicle instead of using the service brakes.


Kan det være at bmw har et servicemode innstilling for de mekaniske bremsene som bidrar til å fikse/fjerne overflaterust på skivene under en test drive. Ellers ville man vel ikke kalt det apply the service brakes….:hmm:

 

Har lurt litt på hva som er mest energi effektivt for å gjøre dette. Kjøre bilen i lav hastighet og bremse med venstrefoten til forhjula låser seg eller kjøre bilen opp i 100 sette den i Nøytral og bremse hardt?

Har også lurt på regenerering. Bedre med svak effekt 5-10KW og lang tid eller vente og regenerere max. Anta at man må se virkningsgrads kurven til motoren som generator for å finne svaret

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Har lurt litt på hva som er mest energi effektivt for å gjøre dette. Kjøre bilen i lav hastighet og bremse med venstrefoten til forhjula låser seg eller kjøre bilen opp i 100 sette den i Nøytral og bremse hardt?

Har også lurt på regenerering. Bedre med svak effekt 5-10KW og lang tid eller vente og regenerere max. Anta at man må se virkningsgrads kurven til motoren som generator for å finne svaret

Tenkte det var en mulighet at det var et serviceprogram i servicemenyen i bilen som satte mekaniske bremser på permanent.

Sånn for vår egen del så vipper jeg gearknob til nøytral og bremser flere ganger med bremsepedalen. Gjerne i lange nedoverbakker uten biler bak meg. Da er elmotorene frikoplet og de mekaniske på hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
7 minutes ago, Trestein said:

Har lurt litt på hva som er mest energi effektivt for å gjøre dette. Kjøre bilen i lav hastighet og bremse med venstrefoten til forhjula låser seg eller kjøre bilen opp i 100 sette den i Nøytral og bremse hardt?

Har også lurt på regenerering. Bedre med svak effekt 5-10KW og lang tid eller vente og regenerere max. Anta at man må se virkningsgrads kurven til motoren som generator for å finne svaret

Kan man trykke inn gassen og bremsen samtidig på i4/ix?

(Bra i såfall å kunne venstrebremse, det går ikke på min)

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (11 minutter siden):

Kan man trykke inn gassen og bremsen samtidig på i4/ix?

(Bra i såfall å kunne venstrebremse, det går ikke på min)

Ja det går. Tror det er mere restriksjoner på BMW automatbilen fra 2012. Den overstyrer pådraget om jeg gjør det samme 

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (15 minutter siden):

Tenkte det var en mulighet at det var et serviceprogram i servicemenyen i bilen som satte mekaniske bremser på permanent.

Sånn for vår egen del så vipper jeg gearknob til nøytral og bremser flere ganger med bremsepedalen. Gjerne i lange nedoverbakker uten biler bak meg. Da er elmotorene frikoplet og de mekaniske på hele tiden.

Det går fint men man taper mye energi på dette. Er man 500m oppe er det ca 3kwh som går fløyten om du bremser med mekaniske bremser. På en kort tur gir dette kjempeforbruk 

Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 minutter siden):

Ja det går. Tror det er mere restriksjoner på BMW automatbilen fra 2012. Den overstyrer pådraget om jeg gjør det samme 

Har ikke prøvd. 
Det strider mot min natur å bremse med venstrebenet. Hatt en hatt lappen og kjørt bil daglig i >40 år så er det litt vanskelig å få denne kontrollen bort fra høyrebeinet 😅

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Trestein skrev (5 minutter siden):

Det går fint men man taper mye energi på dette. Er man 500m oppe er det ca 3kwh som går fløyten om du bremser med mekaniske bremser. På en kort tur gir dette kjempeforbruk 

Det er jo kun for å wipe/skrubbe bremseskivene når man føler det trengs. Noe man kanskje gjør toppen en gang pr uke 😉

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
1 hour ago, bzzlink said:

Kan man trykke inn gassen og bremsen samtidig på i4/ix?

(Bra i såfall å kunne venstrebremse, det går ikke på min)

Man kan det på ID4 iallefall. Får ikke noe melding engang bilen bare burner. Har testet..

Men går ikke på Tesla. Der får man en stor melding om at man ikke må trykke på begge pedalene også gjør ikke gasspedalen noe.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Har ikke prøvd. 
Det strider mot min natur å bremse med venstrebenet. Hatt en hatt lappen og kjørt bil daglig i >40 år så er det litt vanskelig å få denne kontrollen bort fra høyrebeinet 😅

Husker første gang jeg kjørte automat. Trampa inn det hodet trodde var clutchen med venstrebenet. 
Det ble bråstopp i et avkjøringsfelt fra motorvei:)

  • Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (18 timer siden):

Husker første gang jeg kjørte automat. Trampa inn det hodet trodde var clutchen med venstrebenet. 
Det ble bråstopp i et avkjøringsfelt fra motorvei:)

Ja , hehe. Som deg - husker det var litt rart når man etter årevis vant med tre pedaler å kjøre aut. første gangen. Min første kjøring med aut. var på vinterføre med et flak/slede/badekar av en brukt 80 talls stv amerikaner (Chevrolet Caprice) på prøveskilter (for å hjelpe en kompis med henting).
Kan vel nesten si det var en traumatisk opplevelse.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...