Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Locrin skrev (1 time siden):

En del elbiler har bremser fra Bosch? som har en selvrens eller tørke funksjon.

Det vet de fleste her i tråden - ble påpekt før minst en gang: 'brake disk wiping' heter det i Tesla manualen. Finnes også i Skoda og sikkert mange flere biler med ABS-bremser

Men du skjønner, også en tilbakevist usannhet kan etter en stund brukes på nytt for FUD/bashing

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, trikola said:

Det vet de fleste her i tråden - ble påpekt før minst en gang: 'brake disk wiping' heter det i Tesla manualen. Finnes også i Skoda og sikkert mange flere biler med ABS-bremser

Men du skjønner, også en tilbakevist usannhet kan etter en stund brukes på nytt for FUD/bashing

Går det bra med deg? 😄

Lenke til kommentar
Locrin skrev (5 minutter siden):

Går det bra med deg? 😄

Hmmm.... 🤔

Følte du at mitt innlegg var noe mot deg? Det var det ikke.

Det var ment mot de som igjen og igjen kommer med påstander om at bremseskiver på elbiler må jo ruste i stykker fordi bremsene brukes så lite. Så henviser man til skivetørkingssystemet og Tesla og Skoda og Bosch og så går det 2-3 uker og så er den pån igjen.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Tror ikke det er slikt system på tidligere elbiler, slik som 1st gen Leaf. På den andre siden, så er bremseskiver det eneste som har blitt byttet på 3 år jeg har hatt en Leaf 2015-modell. Så gitt lavt vedlikehold på resten av bilen, kan man godt leve med rust på bremseskiver.

Endret av Kalle Klo
Lenke til kommentar
1 hour ago, trikola said:

Hmmm.... 🤔

Følte du at mitt innlegg var noe mot deg? Det var det ikke.

Det var ment mot de som igjen og igjen kommer med påstander om at bremseskiver på elbiler må jo ruste i stykker fordi bremsene brukes så lite. Så henviser man til skivetørkingssystemet og Tesla og Skoda og Bosch og så går det 2-3 uker og så er den pån igjen.

Ah okay, ja jeg følte at jeg bare la ut litt info som jeg synes er interessant og så kom det en regle som jeg trodde var mot meg hehe. Da forstår jeg, kjedelig å se de samme kommentarene igjen og igjen.

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Hmmm.... 🤔

Følte du at mitt innlegg var noe mot deg? Det var det ikke.

Det var ment mot de som igjen og igjen kommer med påstander om at bremseskiver på elbiler må jo ruste i stykker fordi bremsene brukes så lite. Så henviser man til skivetørkingssystemet og Tesla og Skoda og Bosch og så går det 2-3 uker og så er den pån igjen.

Nå har jeg hatt bilen stående ute på flyplass osv. Står den lenge i vertikalt regnver ruster skivene kraftig og det er ikke nok med den innlagte bremsingen. Det kan være solskinn når man tar bilen i bruk. Tror nok mest på tesla sin metode, plutselig bråbrems.

Tror BMW har hatt tørking av bremser veldig lenge.15år?  Allikevel ruster de og elbilen er intet unntak. Bremsingen er først og fremst for at bilen skal ha full bremseeffekt fra første millisekund.

Som sagt så har veldig få biler kraftig nok regenerering til å unngå at bremsene blir brukt. Taycan har 270KW og er nok nærmest. 

Så kommer diskusjonen om ru bremseskiver gir større slitasje enn glatte som biler som bremser hele tiden ofte har

Lenke til kommentar
Trestein skrev (15 minutter siden):

Som sagt så har veldig få biler kraftig nok regenerering til å unngå at bremsene blir brukt.

Spør de som driver med 1-pedals-kjøring - de bremser jo aldri sier de.

Spør de som driver med 0-pedals-kjøring som meg: nesten alltid TACC (og selvstyring om mulig); andre hastighetsendringer helst med lillehjul/hendelen på/ved rattet.

63000 km nå, 5 år - ingen rust å se ved siste bremseservice og ingen anmerkninger ved PKK og garantiutløpstesten.

Lenke til kommentar
trikola skrev (1 time siden):

Spør de som driver med 1-pedals-kjøring - de bremser jo aldri sier de.

Spør de som driver med 0-pedals-kjøring som meg: nesten alltid TACC (og selvstyring om mulig); andre hastighetsendringer helst med lillehjul/hendelen på/ved rattet.

63000 km nå, 5 år - ingen rust å se ved siste bremseservice og ingen anmerkninger ved PKK og garantiutløpstesten.

Nå driver jeg enpedalskjøring.

Husk at ikke alle bor på østlandet. 
Ikke alle har garasje hjemme og på jobb

Folk har ulik kjørestil. Jeg brukte omtrent aldri bremsene på bensinbilen min heller.

Begge både el og bensin har nøyaktig samme problem. Bremsene må brukes kraftig etter lang parkering i uvær

Godt mulig at din bil har rustfrie bremseskiver. Det finnes. Men det er  nok ikke orginalt 

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Enpedalskjøring med full regen på bmw med generasjon 5 eDrive bruker «alltid» mekanisk brems i alle nedbremsinger før full stopp. 
 

Så bremseskivene brukes daglig under kjøring uansett valgt kjøremodus med bmw og eDrive gen 5. 

De bruker asynkrone AC magnet frie motorer, ikke magnet motor og får ikke like sterk regen .

Here’s What Makes BMW’s Externally-Excited EV Motors Unique

 

I BMW I3 derimot bruker de synkron permanent magnet motor.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)

Rivian overrasker med å ikke bare lansere R2 (startpris på $45K) som er en suv som muligens vil konkurrere med EV5 (uten at jeg nå husker målene), men kommer og med en noe mindre R3. Den var det kanskje ikke mange som så komme! Ikke sett prisen på den ennå, men størrelsesmessig kanskje mellom EV2/Niro EV og EV5.

Pågår nå, så klikk på linken for å få med deg resten:

https://rivian.com/

EDIT, og der kommer de og med R3X, som er en mer sporty utgave av R3, om jeg forstod videoen i bakgrunnen rett!

Showet over, men nettsidene oppdateres nok snart, så får man lest mer om bilene og ev. specs.

 

Endret av Snowleopard
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
2 hours ago, Syar-2003 said:

De bruker asynkrone AC magnet frie motorer, ikke magnet motor og får ikke like sterk regen .

Tja, regenereringen på min ix er spesifisert opp til 200kW, så direkte svak regen er det ikke. Jeg kan heller ikke se eksakt hva det skal være med en eksternt eksitert motor som tilsier at den skal gi mindre regenereringskraft enn en permanentmagnetmotor. En eksternt eksitert motor opptrer akkurat som en permanentmagnetmotor bortsett fra at motorkontrolleren kan styre rotorens magnetiske flukstetthet. Ved nedbremsing kan man jo da naturlig nok velge rotormagnetfeltet slik at man maksimereer bremseeffekten. At man også kan velge å nulle ut rotorfeltet og la motoren spinne fritt er jo bare en bonus uten at det negativt påvirker bremseeffekten når man ikke velger å gjøre dette.

2 hours ago, Syar-2003 said:

Enpedalskjøring med full regen på bmw med generasjon 5 eDrive bruker «alltid» mekanisk brems i alle nedbremsinger før full stopp. 

Dette gjelder praktisk talt alle biler. Regenererende bremser har en bremseeffekt som går til null når farten går til null dermed kan man ikke stoppe helt og holde bilen stille på kun regenererende bremser. Man kan riktignok bruke motorene til å holde bilen om man absolutt vil, men da bruker man de som en servomotor og må bruke strøm fremfor å regenerere. Siden alle biler uansett har mekaniske bremser gir det null mening å programmere inn et slikt kontrollmodus.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (57 minutter siden):

Rivian overrasker med å ikke bare lansere R2 (startpris på $45K) som er en suv som muligens vil konkurrere med EV5 (uten at jeg nå husker målene), men kommer og med en noe mindre R3. Den var det kanskje ikke mange som så komme! Ikke sett prisen på den ennå, men størrelsesmessig kanskje mellom EV2/Niro EV og EV5.

Pågår nå, så klikk på linken for å få med deg resten:

https://rivian.com/

EDIT, og der kommer de og med R3X, som er en mer sporty utgave av R3, om jeg forstod videoen i bakgrunnen rett!

Showet over, men nettsidene oppdateres nok snart, så får man lest mer om bilene og ev. specs.

R2 blir 4,7 meter lang, EV5 er 4,6 meter, så disse vil nok konkurrere tett. Ser R2 får NACS fra start, men så kommer den ikke ut før 2026. Vil forresten ha nedsenkbar bakrute og de bakre sidevinduene kan settes i "lufteposisjon, så nesten "California mode" som Fisker kaller det!

Ser de bruker 4695-battericeller og har strukturelt batteri.

Nå må River få enten fabrikk i Europa, eller tillate å sende noen over hit, for denne blir interessant, spesielt med den prisen.

Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 timer siden):

Som sagt så har veldig få biler kraftig nok regenerering til å unngå at bremsene blir brukt. Taycan har 270KW og er nok nærmest.

Det er ikke snakk om å aldri bruke den. Men på både Tesla MY, Nissan Leaf 2018, Seat Mii 2020 og Fiat 500e har jeg kjørt uten å bruke bremsepedalen 99% av tiden. Hvis jeg bruker bremsepedalen er det noe uforutsett som skjer.

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
sverreb skrev (3 timer siden):

regenereringen på min ix er spesifisert opp til 200kW, så direkte svak regen er det ikke

Min I4 M50 er spesifisert “opp til” 195kW og i4 e40 rwd «opp til» 116kW. 
Mener å ha lest en plass at det er forskjell på bmw sine wrsm motorer kontra perma magnet motor når hastigheten og rotasjon er lav.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Syar-2003 skrev (12 minutter siden):

Min I4 M50 er spesifisert “opp til” 195kW og i4 e40 rwd «opp til» 116kW. 
Mener å ha lest en plass at det er forskjell på bmw sine wrsm motorer kontra perma magnet motor når hastigheten og rotasjon er lav.

BMW i4 kurver i4-M50-Power-Curve988

Endret av Trestein
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Min I4 M50 er spesifisert “opp til” 195kW og i4 e40 rwd «opp til» 116kW. 
Mener å ha lest en plass at det er forskjell på bmw sine wrsm motorer kontra perma magnet motor når hastigheten og rotasjon er lav.

Alle regeneartive bremser vil få redusert bremseeffekt når farten er lav. Det ligger i systemets natur. Faradays lov:

E=-dB/dt

E er emf (elektromotiv kraft), i.e. det som gir deg bremseeffekt

dB er endring i magnetisk fluks dt er endring i tid.

I.e. kraften man oppnår ved å indusere en strøm i en spole er proporsjonal med endringen i magnetisk fluks over tid.

Magnetisk fluks kommer fra magnetiseringen av rotoren som kommer fra strømmen som koples gjennom den i en eksternt eksitert motor eller magnetfeltet fra de permanente magnetene i en permanentmagnet motor. Endringen kommer av at den roterer. Spolene det induseres strøm i er vindingene i statoren, så bremseeffekten er proporsjonal med rotasjonshastigheten av motoren gitt samme magnetfeltstyrke, og ingenting i konstruksjonen av motoren tilsier mer eller mindre magnetfeltstyrke for eksternt eksitert vs permanent magnet motor.

 

 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
sverreb skrev (34 minutter siden):

Alle regeneartive bremser vil få redusert bremseeffekt når farten er lav. Det ligger i systemets natur. Faradays lov:

E=-dB/dt

E er emf (elektromotiv kraft), i.e. det som gir deg bremseeffekt

dB er endring i magnetisk fluks dt er endring i tid.

I.e. kraften man oppnår ved å indusere en strøm i en spole er proporsjonal med endringen i magnetisk fluks over tid.

Magnetisk fluks kommer fra magnetiseringen av rotoren som kommer fra strømmen som koples gjennom den i en eksternt eksitert motor eller magnetfeltet fra de permanente magnetene i en permanentmagnet motor. Endringen kommer av at den roterer. Spolene det induseres strøm i er vindingene i statoren, så bremseeffekten er proporsjonal med rotasjonshastigheten av motoren gitt samme magnetfeltstyrke, og ingenting i konstruksjonen av motoren tilsier mer eller mindre magnetfeltstyrke for eksternt eksitert vs permanent magnet motor.

 

 

Da har jeg vel lest noe og misforstått eller husker feil da. Bare glem alt jeg har skrevet 🤷‍♂️ Case closed.

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
sverreb skrev (20 timer siden):

Det er ikke min erfaring. Bremsene på min ix er nesten like blanke nå som da de var nye. Ingen tegn til rust på de, og jeg gjør ingenting selv for holde de rene.

Bremsene på min 2012 Leaf er originale. Noe overflaterust på kalipperne bare. Bremseskivene begynner å bli slitt. Ikke sikkert at de går gjennom neste PKK. Men jeg syns det er bra på en 12 år gammel bil som har gått 150000km.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (11 timer siden):

R2 blir 4,7 meter lang, EV5 er 4,6 meter, så disse vil nok konkurrere tett. Ser R2 får NACS fra start, men så kommer den ikke ut før 2026. Vil forresten ha nedsenkbar bakrute og de bakre sidevinduene kan settes i "lufteposisjon, så nesten "California mode" som Fisker kaller det!

Ser de bruker 4695-battericeller og har strukturelt batteri.

Nå må River få enten fabrikk i Europa, eller tillate å sende noen over hit, for denne blir interessant, spesielt med den prisen.

Spennende biler ja, og de bør absolutt eksporteres til Europa. Men det ser ikke ut til at Rivian har noe hastverk med det.

Designet på fronten imponerer derimot IKKE. Det blir litt vel mye "iRobot" for meg. "Cartoon-design". Men smaken er som baken. 🙂

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...