Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)
Trestein skrev (12 timer siden):

Tesla har hittil i 2024 solgt 3030biler VW 1880 Audi 440 Skoda 322.

 

DVS 2600 VAG biler mot 3030 tesla

Kilde elbilstattestikk.no

Ikke personbiler. Da regner du med 2-seters varebiler. Et marked som Tesla ikke konkurrerer i. 

EDIT: For øvrig har fallet for VAG vært STORT. Jeg sjekket siste år før elbilene begynte å selge, 2010. Da solgte VAG 32581 biler i Norge. Det er 2715 biler i måneden. Nå har de altså klart ca. 2600 biler inkl. varebiler de to første månedene. En nedgang på over 50%

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):
kremt skrev (3 minutter siden):

De fleste buzz cargo er faktisk 3-setere

Nyttig å vite ;)

Kan vel si det så enkelt som at de fleste varebiler, elektriske og ikke-elektriske, som ikke er basert på stasjonsvogner, SUV'er og pickups kommer som standard med 3 seter på den ene seteraden som finnes.

Så er det nå og kommet åpning for elektriske varebiler som klassifiseres som lastebil klasse N2, men havner under 4250 kg som faktisk kan ha 2 seterader og kjøres med B-lappen. En nyhet som sjokkerte meg, og som jeg har omtalt f.eks. her:

 

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (1 minutt siden):

Finnes det en stor PHEV-tråd her på forumet? Evt. kunne vi trengt en?

Jeg ser egentlig ingen grunn til det, når PHEV ikke lengre får reduserte avgifter og dermed er i ferd med å falle ut av markedet.

Men du står jo fritt til å opprette en om du mener det er interessant for deg, og du har behov for å få luftet noen tanker om disse.

Lenke til kommentar

De gangene PHEV tas opp i elbildelen av forumet så drukner det raskt i rent elbil-snakk. De gangene det ikke drukner så blir det ansett som off topic og slettet. Jeg føler det ikke finnes noen "café" for å snakke om PHEV her inne, så jeg vurderer å starte en tråd med litt god info i starten. Men om jeg skal gidde avhenger av om det finnes interesse. De som ikke er interessert trenger ikke melde sin ikke-interesse, men jeg vil gjerne høre fra de som eventuelt vil delta i en sånn tråd.

Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (12 timer siden):

Det ble omtalt i innlegget jeg svarte på som panoramasoltak. Stikkordet er soltak og jeg skrev også det i mitt svar. Definisjonen av soltak (sunroof) i autoindustrien er at de kan åpnes. 
Et panoramicsunroof har gjerne en fremre seksjon som kan tiltes/åpnes i stedet for at hele skyves bakover.

https://amp.pimpmyev.com/blogs/speed-style-carbon-fiber/tesla-panoramic-sunroof-vs-glass-roof

Aha. Ja den ser eg. Såg ikke at du hadde kommentert på panoramaSOLtak. Såg bare at du skreiv at "da heter det ikke panoramatak/soltak" Og der er eg ikke enig.

Mener et helt glasstak heter panoramatak.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Jotun skrev (13 minutter siden):

Mener et helt glasstak heter panoramatak.

Panorama-glasstak ;)

Her er en bilprodusent som i detaljert beskrivelse presiserer at panoramataket er et «panoramasoltak».

IMG_0391.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

Ikke personbiler. Da regner du med 2-seters varebiler. Et marked som Tesla ikke konkurrerer i. 

EDIT: For øvrig har fallet for VAG vært STORT. Jeg sjekket siste år før elbilene begynte å selge, 2010. Da solgte VAG 32581 biler i Norge. Det er 2715 biler i måneden. Nå har de altså klart ca. 2600 biler inkl. varebiler de to første månedene. En nedgang på over 50%

https://www.volkswagen-newsroom.com/en/press-releases/around-487-million-vehicles-worldwide-volkswagen-brand-increases-deliveries-in-2023-18054

 

Norsk krone som har falt + renter som øker gjør vel at folk velger billigere biler

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 minutter siden):

Panorama-glasstak ;)

Okey. HVa heter det? For nå kommer det nye alternativer hver gang.

Er ikke så viktig for eg kommer til å kalle det panoramatak uansett, men siden du pirket på det tidligere så kan du jo skrive hva taket, som er laget av glass på f.eks model Y kalles.

Lenke til kommentar
Jotun skrev (1 minutt siden):

Okey. HVa heter det? For nå kommer det nye alternativer hver gang.

Er ikke så viktig for eg kommer til å kalle det panoramatak uansett, men siden du pirket på det tidligere så kan du jo skrive hva taket, som er laget av glass på f.eks model Y kalles.

Panoramatak betyr vel egentlig bare at det er et stort tak man kan se ut av, altså laget av glass av en gjennomsiktig type. Om det er mulig å åpne eller ikke, er sånn sett uvesentlig.

Det opprinnelige uttrykket "takluke" ble brukt om tak som kunne åpnes, men likevel ikke var targa eller cabriolet. Standarden var da at det rett og slett var skjært ut en luke, som kunne åpnes og lukkes. Om man brukte den delen som var skjært ut i selve takluka, så var det rett og slett av praktiske hensyn. Med et pent kutt og litt sliping og kanskje å bende inn kantene, fikk man en relativt liten glippe som ble tettet av gummilister.

Vet ikke om noen lagde egne plater som var større enn hullet, for sånn sett å kunne få en nesten usynlig åpning etter sliping og bending/rulling av kantene, men tipper det ble gjort når man etterhvert gjorde dette direkte på fabrikk, eller om stampemaskiner gjorde så god jobb at man gjenbrukte platen der og.

I senere tid, har man altså kommet på idéen om å gjøre denne gjennomsiktig, og noen ville kanskje ha inntrykket av gjennomsiktig takluke, men da legge glass over et større område, uten samtidig å ha muligheten for å åpne opp, da det ble billigere, og man samtidig fikk større glass, aka panorama view, og derved panoramatak!

Lenke til kommentar

Er det ikke mer og mer vanlig at sånne panoramatak har elektronikk som endrer på gjennomsiktigheten slik at det er mørkere når sola står og steiker og lysere når det er mørkt/kaldt? Kanskje bare på dyrere biler?

Lenke til kommentar
uname -i skrev (1 minutt siden):

Er det ikke mer og mer vanlig at sånne panoramatak har elektronikk som endrer på gjennomsiktigheten slik at det er mørkere når sola står og steiker og lysere når det er mørkt/kaldt? Kanskje bare på dyrere biler?

Stemmer, kostnaden har gått ned på disse, så nå begynner det å bli mer vanlig i biler, og etterhvert også på rimeligere biler. Men enn så lenge bare på høyeste utstyrsnivå eller som eget tilvalg til dertil høy pris.

Men med masseproduksjon og bedrede teknikker, så blir det billigere og derfor kommer det nok mer og mer til rimelige biler og.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (59 minutter siden):

De gangene PHEV tas opp i elbildelen av forumet så drukner det raskt i rent elbil-snakk. De gangene det ikke drukner så blir det ansett som off topic og slettet. Jeg føler det ikke finnes noen "café" for å snakke om PHEV her inne, så jeg vurderer å starte en tråd med litt god info i starten. Men om jeg skal gidde avhenger av om det finnes interesse. De som ikke er interessert trenger ikke melde sin ikke-interesse, men jeg vil gjerne høre fra de som eventuelt vil delta i en sånn tråd.

Bilkafeen eller hva den heter? 
 

En av trådens retningslinjer er å holde elbiltema til denne tråden. Bør gå greit! 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
Jotun skrev (30 minutter siden):

Okey. HVa heter det? For nå kommer det nye alternativer hver gang.

Er ikke så viktig for eg kommer til å kalle det panoramatak uansett, men siden du pirket på det tidligere så kan du jo skrive hva taket, som er laget av glass på f.eks model Y kalles.

Det er som personen sier i den linken jeg la ved forvirring rundt funksjon ved ordbruken.

Poenget mitt var at man ikke skal benytte soltak i ordsammenstillingen.

Panoramatak er i tillegg en upresis beskrivelse da det kan både være panorama glasstak og panoramasoltak. 

Sitat

Tesla Panoramic Sunroof vs. Glass Roof

In 2016, Tesla offered a Glass Roof option, causing some confusion. To anyone who hasn't seen them in action, Panoramic Sunroof and Glass Roof sound the same (aren't they both constructed of glass for a panoramic view?). Both let in sun, right? The Panoramic Sunroof was technically a moonroof: a movable glass window that always lets in light. Someone online is probably still debating this's semantics. Panoramic Sunroofs open whereas Glass Roofs don't.

…Neither the Model 3 nor the Model Y or the Model X have ever had a sunroof offered by Tesla. This is probably related to the fact that the Model S Panoramic Sunroof has dependability concerns.
 


Do you recall the problem of confusing names? Where the Glass Roof and the Panoramic Sunroof are being confused by the general public. 

Taket til Tesla Model Y kaller man glass roof

 

IMG_0392.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (26 minutter siden):

Panoramatak betyr vel egentlig bare at det er et stort tak man kan se ut av, altså laget av glass av en gjennomsiktig type. Om det er mulig å åpne eller ikke, er sånn sett uvesentlig.

This ja!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (17 minutter siden):

Det er som personen sier i den linken jeg la ved forvirring rundt funksjon ved ordbruken.

Poenget mitt var at man ikke skal benytte soltak i ordsammenstillingen.

Panoramatak er i tillegg en upresis beskrivelse da det kan både være panorama glasstak og panoramasoltak. 

Taket til Tesla Model Y kaller man glass roof

Takker :)

Lenke til kommentar

Takluke på biler fra 80-tallet var som regel av stål, lakkert i bilens farge. På 90-tallet ble det vanlig med glassluke, har hatt en av hver. At den er gjennomsiktig er både bra og dårlig alt etter som, kanskje mest bra. Det beste med takluke var å sette den på vipp og få frisk luft inn, spesielt fint på våren. Det var jo også en tid da de færreste biler var utstyrt med luftkjøling, og derfor var takluke en populær option. Ettermarkeds luker var vel vanlig før min tid, og disse ble gjerne skjært ut selv med sterkt varierende resultat og ble ofte kalt noe med lem. 

Lenke til kommentar

Aldri hørt noen omtale det som taklem, men skal ikke si at ingen har brukt begrepet. Ble fremdeles kalt takluke i mitt område (i nord), også de "selvgjorte". Var og populært å kjøpe løs takluke i glass, med en feit kant rundt og heve-mekanisme. Da skar man hull etter mål eller mal.

Resultatet bar ofte preg av om det var gjort av en "petimeter" eller en "slurvebass", også der du betalte et bilverksted for å gjøre jobben. Så var vel lim og tetningsmiddel, og kjennskap til premissene, noe helt annet da enn i dag. Samme med kvaliteten på pakningene, var nok av en helt annen kvalitet i starten.

Derved var det mange som opplevde at disse etterhvert ble lekk. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...