Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

mandela skrev (4 timer siden):

Mer påbudt sikkerhetsutstyr for nye biler i år, er det ikke rart at blindsonevarsler fortsatt ikke er standardutstyr i dag og heller ikke med de nye reglene?

Fra artikkelen under: Svart boks, blinkende bremselys, Intelligent Speed Assistent (ISA), klargjort for alkolås, ryggeassistent, sjåførovervåkning

https://dinside.dagbladet.no/motor/eu-dette-blir-pabudt/81039472

Jeg kjenner jeg får litt kløe av slik overvåking,
Både av å bli utsatt for det, men også tanken bak;

For her sier jo myndighetene rett ut at de ikke stoler på bilførerne.
Men siden full selvkjøring dessverre ikke klarer å kjøre enda, så skal vi "få lov å holde i rattet litt til"...

Men vi ser deg!! Og bilen din kommer ikke til å gjøre alt det du vil den skal gjøre, og det kan komme helt overraskende mens du kjører... God tur!👍😉

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (6 minutter siden):

Problemet på Tesla er at den ikke gir beskjed på fornuftig sted. Nå har nye Model 3 fått et LED-lys rett ved speilet, men jeg kikker jo ikke på skjermen når jeg skal bytte fil, jeg kikker i speilet.

Jeg ser (mest) framover nå jeg kjører, og da sanser jeg lett det "bildet" som dukker opp på venstre side av skjermen.

Speil og blindsone sjekkes rutinemessig der hvor jeg vet at det er behov for det. Perfekt kombinasjon for meg i hvertfall. 👍

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hovedproblemet med for aggressive varsler er at det kan distrahere føreren, slik at vedkommende går glipp av andre, viktigere ting. Det kan også gjøre at man får en "ulv, ulv" effekt, der man ignorerer varsler, fordi de slår ut for ofte. 

Skal man få bra effekt av varsler, så bør både falske positive og falske negative være relativt lave.

På min egen bil føler jeg kollisjonsvarsel fungerer veldig bra, har hatt en falsk (kjørte i krapp sving med fjellvegg rett ved, så litt forslåelig at det kan bli feil) og en reell varsel (for høy fart inn mot rundkjøring) på ett år. Parksensorene er litt vel ivrige, men det er mindre kritisk. 

Vibrasjon i rattet pga filskifte er ganske useless, men skjønner hvorfor det virker dårlig her i Norge, med snø/is i veibanen og utslitt veimerking. Kan heldigvis skrus av. Glad det ikke piper. 

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (2 timer siden):

 Men det finnes vel ingen som bruker ordentlig skinn til bilstoler, forståelig nok.

Say what? Hva er skinnsetene i bilen min laget av da? Uordentlig skinn?

Lenke til kommentar
Kaplan skrev (43 minutter siden):

Say what? Hva er skinnsetene i bilen min laget av da? Uordentlig skinn?

Mest sannsynlig ja. Jeg vet ikke med din bil spesifikt bare for å ha sagt det, men av erfaring tipper jeg det. “Genuine leather”kalles det. Dessverre er det ikke noe beskyttet tittel eller praksis om å opplyse hva slags skinn det er snakk om. I beste fall er det faktiske skinnstykker, i verste fall er det skinnrester og lim blandet samme for å lage «skinn»:

 

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
mandela skrev (9 timer siden):

Behandling av skinn er bare en del av miljøbelastningen, skinn er global milliardindustri og er altså et koprodukt, ikke biprodukt av dyrehold. Hele miljøbelastningen må tas med:

Fra linken din ser man ikke hvordan man fordeler land og vann-forbruk mellom kjøttindustrien og skinn-industrien. Det blir veldig feil å regne hele belastningen på begge deler (teller dobbelt) slik det nesten kan se ut som de gjør i den artikkelen du lenker til.

Så må man og ta med at denne plast-etterligningen også slites, og da sitter mam igjen med masse mikroplast som lettere finner veien inn i dyre og menneskekroppen enten direkte eller som et restprodukt i maten vi spiser. Det ser det ikke ut som at det tas inn i betraktingen.

Faktisk kan man få inntrykk av at de som står bak undersøkelsen kanskje har en agenda, selv om artikkelen prøver å være mer åpen og ærlig og tar noen av argumentene for ekte skinn og mot skinn-etterligninger i betraktning, siden så mye ser ut til å mangle.

Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Hjelper nok mot klamheten ja, men svart skinn blir uansett glovarmt i solsteken. Lyse ventilerte skinnseter er sikkert ok, men det har jeg aldri prøvd.

Som det er sagt før, mørkt skinn blir varmt, men med ventilerte seter og kjøling, er ikke dette et problem etter å ha hatt kjøling på i ca 5 minutter. På biler med aktiv kjøling og mulighet til å sette på klimatisering av kjøretøyet før man er kommet frem til bilen, så er det å anse som et ikke-problem.

På de varmeste dagene må jeg uansett åpne døra og la den stå åpen ettpar minutter for å slippe ut den mest intense varmen, men kan stikke foten inn og tråkke på bremsen og så start-knappen, uten å sette meg i setet. Slår så på kjøling og venter litt, så er det problemet borte i min bil som er off-line.

Endret av Snowleopard
Skriveleif
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (7 timer siden):

Det er ikke min erfaring. Vår gamle Jetta som vi solgte når den var 23 år gammel og hadde gått nesten 300.000km hadde stoffseter i velour som var nesten like pene som da den var ny. Jeg har hatt BMWer som har gått under en halvparten så langt der skinninteriøret var mye mer slitt. Min gamle Tesla X75D hadde også stoffseter, riktignok med kunstskinn på vangene dessverre. Etter 186.000km var stoffdelen av setene like pene som da den var ny, mens kunstskinnet var slitt enkelte steder. 

Nå spiser jeg ikke i bilen da, så det hjelper sikkert. 

Som jeg sa, skinn må pleies, men kan se tilnærmet nytt ut etter litt pleie, så lenge det får en etterbehandling før setene er sprukket helt. Stoffseter har en lei tendens til å se bra ut om man ikke ser etter, eller det kan se veldig slitt ut fort, med litt røff behandling.

Mye er selvsagt opp til hvordan de har vært behandlet, og om man har brukt trekk eller ikke. Skitten synes som regel ikke før man tar en rens, og der vil man fort se veldig stor forskjell på skinnseter og stoffseter, der skinn ofte er vanskelig å få "gjennomskitten". Det meste er overflate-skitt, i motsetning til med stoffseter.

Og som med alt annet, det er stor forskjell mellom billigprodukter og skikkelig kvalitet innenfor både stoffseter og skinnseter. Svaret er altså ikke bare sort/hvitt, men med mange fargenyanser i mellom der. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (16 minutter siden):

Plager meg noe sinnsykt at det står «solgte biler» når det de faktisk mener er «registrerte biler»

utover det er det digg å se BEV med >90 andel.

Ser ikke helt problemet, da Tesla ikke egentlig har solgt bilen før den er registrert og levert ny eier, og de har tross alt 14 dagers angrerett fordi det er nettsalg.

For de andre blir det fort litt av det samme, da folk faktisk kan angre seg dersom bilen ikke leveres i tide. Dog med endel forbehold/krav etter loven. For meg som bruker/kjøper, så har jeg bare bestilt bilen, men kjøpet/salget skjer for meg når den overleveres.

Men du har rett, det er ikke helt presist om man skal være pirkete. Noe det selvsagt er lov å være! ;)

Lenke til kommentar
Skrevet (endret)
mandela skrev (1 time siden):

Dårlig nytt for myke trafikkanter med den økende SUV andelen, heldigvis er Tesla Y mestselgende av SUV-er, og den har vel et relativt lavt og skrånende bilpanser. https://usa.streetsblog.org/2023/11/14/mega-car-crisis-suvs-kill-pedestrians-but-so-do-blunt-fronted-sedans-study-says

Samt at TMY hadde tidenes beste NCAP-score, der den bla. skilte seg ut med tryggleik for fotgjengarar og syklistar. SUV her i landet er ikkje heilt det same som i USA heller.

Er ein bil solgt før den er registrert? Du kan bestille ein bil, men før du har fått den har du kanskje ikkje “kjøpt” den?

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
mandela skrev (1 time siden):

Dårlig nytt for myke trafikkanter med den økende SUV andelen, heldigvis er Tesla Y mestselgende av SUV-er, og den har vel et relativt lavt og skrånende bilpanser. https://usa.streetsblog.org/2023/11/14/mega-car-crisis-suvs-kill-pedestrians-but-so-do-blunt-fronted-sedans-study-says

SUV-ene vi har her til lands er ingenting mot de gigantene borti statene. Men vi har lignende greier her. Spesielt snitt-tyngden på biler må ha gått betydelig opp med den store andelen elbiler og SUV-er. Det er ikke særlig kjekt for halvmyke trafikanter som mopeder, syklister og mopedbiler (som har en tullete lovbegrensning som går på ren vekt - altså total mangel på sikkerhetsutstyr for å spare vekt).

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (34 minutter siden):

Fra linken din ser man ikke hvordan man fordeler land og vann-forbruk mellom kjøttindustrien og skinn-industrien. Det blir veldig feil å regne hele belastningen på begge deler (teller dobbelt) slik det nesten kan se ut som de gjør i den artikkelen du lenker til.

Det blir veldig riktig å regne hele belastningen av dyreproduksjon, slik som biff, og skinnproduksjonen på toppen av dette. Å cherry picke med den urealistiske ideen om "biprodukt" blir derimot helt feil. Det er uansett ikke til å komme unna at lær er dårlig for klima, miljø, det biologiske mangfoldet og for dyrene selv, og alternativer finnes.

 

Lenke til kommentar

Var også omtalt i europeisk sammenheng, når det var diskusjon om å redusere tilgang (prising) for SUV-er i bykjerner og for unge sjåfører. Hvis man skal tro på Internettsider, var noen i Euro Ncap skeptisk.

https://etsc.eu/suvs-and-pickups-make-the-roads-less-safe-for-car-occupants-pedestrians-and-cyclists-belgian-study/

https://www.rac.co.uk/drive/news/motoring-news/a-european-safety-council-wants-to-ban-suvs-from-built-up-areas/

 

Lenke til kommentar
mandela skrev (23 minutter siden):

Det blir veldig riktig å regne hele belastningen av dyreproduksjon, slik som biff, og skinnproduksjonen på toppen av dette. Å cherry picke med den urealistiske ideen om "biprodukt" blir derimot helt feil. Det er uansett ikke til å komme unna at lær er dårlig for klima, miljø, det biologiske mangfoldet og for dyrene selv, og alternativer finnes.

 

Jeg er selvsagt helt uenig med deg her. For å ta et tall helt ut av lufta, bare for å vise med et lettforståelig eksempel på hvordan dette blir helt feil.

Om det å holde 1000 dyr krever 1000 mål og 10 000 liter vann, så blir det feil å legge dette på kjøttproduksjonen i første omgang, og så legge det samme på skinnproduksjonen slik at totalen blir 2000 mål land og 20 000 liter vann. Det er fremdeles bare 1000 mål og 10 000 liter vann.

Man må selvsagt se på om det blir produsert dyr bare for skinnproduksjone, og så bwelaste regnskapet for den delen med 100 %. Så må man vekte tallene for kjøttproduksjon og skinnproduksjonen i forhold til hvor stor andel av skinnet som inngår i produksjon. Dette også da man må ta hensyn til at antall dyr gjerne er større enn antall skinn som faktisk brukes pga defekter som gjør noen skinn ubrukelig, eller bare delvis brukelig.

Så bør man og inkludere melkeproduksjonen, da mange dyr brukes til dette, og så brukes skinnet til skinn og lærproduksjon.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Zeph skrev (4 timer siden):

Elbilsalgj.png

Det mest oppsiktsvekkende med den listen der er ikke at Tesla er på topp, men at bilen som har like klønete navn som design er på 2. plass!

Jeg kjenner flere gråhårete die-hard Toyotafans, men jeg ante ikke at de var mange!!
Eller at de følte at de trengte enda en bil nå når den Toyotaen de allerede har hadde holdt greit resten av veien...😊
 

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (35 minutter siden):

Det mest oppsiktsvekkende med den listen der er ikke at Tesla er på topp, men at bilen som har like klønete navn som design er på 2. plass!

Jeg kjenner flere gråhårete die-hard Toyotafans, men jeg ante ikke at de var mange!!
Eller at de følte at de trengte enda en bil nå når den Toyotaen de allerede har hadde holdt greit resten av veien...😊
 

Viser egentlig bare at Toyota-tilhengerne også ønsker elbil, og mange er villige til å leve med kompromissene så lenge det er "Toyota-kvalitet". Dette er jo egentlig tvert i mot spådommene fra toppledelsen i Japan.

For all del, den er nok god på flere ting, selv om det skorter både på innfrielse av elbil-spesifikke ting som rekkevidde og ladehastighet. Det som nesten overrasker mere er at ikke flere velger Subaru som er kjent for 4WD og offroad-egenskapene på sine biler, men igjen, det er tydelig at Toyota står veldig sterkt hos mange.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, ozone said:

Det mest oppsiktsvekkende med den listen der er ikke at Tesla er på topp, men at bilen som har like klønete navn som design er på 2. plass!

Jeg kjenner flere gråhårete die-hard Toyotafans, men jeg ante ikke at de var mange!!
Eller at de følte at de trengte enda en bil nå når den Toyotaen de allerede har hadde holdt greit resten av veien...😊
 

Vet ikke om dette er likt for hele landet, men her I distriktet er det kommet en del taxier av denne. Jeg satt på med en sist helg og eieren hadde byttet en prius i bz4x. Han hadde lang erfaring med Toyota og ville derfor fortsette. Rekkevidden var og god nok til at han ikke måtte lade i løpet av en arbeidsdag. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...