Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

  mandela skrev (På 28.2.2024 den 20.17):

Skinn er forøvrig heller et koprodukt til matproduksjon enn et biprodukt, med blant annet samme problematikk som i sitert tekst, at man dyrker planter for å mate drøvtyggere til mat- og skinnproduksjon i stedet for å hoppe over dette leddet. Valget mellom syntetisk og "naturlig" materiale fra miljøperspektiv, da uten å gå innpå etikken, er derfor vanskelig.

Ekspander  

I utgangspunktet, ja. Dog er det i visse tilfeller at man mener dyr er blitt produsert for å dekke etterspørselen etter rett type og kvalitet skinn. Dog er vel det mer spekulasjoner enn noe som vel er blitt dokumentert.

Man har riktignok ment det brukes mer av både vann og kjemikalier for å få behandlet og farget skinnet, som gjør det mindre økologisk enn plastskinn. Dog, tar man med hva man gjør med restene etter at bilene har havnet hos høggern, vil jeg tro det fremdeles er bedre med naturproduktet.

  Nimrad skrev (På 28.2.2024 den 20.35):

Nå har Tesla sagt til alle forhandlere at den ikke kommer i år, så om man skal vente kan man bli sittende lenge. Ikke at vi kan stole på det nødvendigvis, men det er null håndfast info om noe ny MY enda. Det er en fin liste, men det er jo også et par nedgraderinger. Spesielt null gir- og blinklysspak trekker enormt ned for min del. Samt at prisen er justert opp, så det drastiske prisfallet du snakker om har jeg liten tro på.

Nå vi begynner å se Twitter-lekkasjer av prøvekjøringer av ny MY så kan man heller ha litt is i magen, spør du meg.

Ekspander  

Slik jeg har lest, har de vel egentlig bare sagt noe om at TMY Juniper ikke kommer til USA før i -25. Det er intet sagt om hva som skjer ved GiF Berlin og GiF Shanghai, som er litt av bakgrunnen for min spekulasjon om at vi får dette i år. ;) 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Angående pris på TMYJ, så kan man jo se på hva som sies om batteriprisene. Ser ut som det kommer batterier som blir betydelig billigere allerede i år, så spørs det jo både om Tesla er kjøper av disse for TMY-produksjon og om det i tilfelle betyr at man allerede i år får biler med de billige batteriene, eller om de kommer tidlig i -25.

Manglende girspak er absolutt ikke problematisk i det hele tatt. Manglende blinklys-spak har jeg mer forståelse for at trekker ned. Dog har jeg testet TM3H med begge deler, og finner at det går fint om man har tenkt litt på hvordan betjene den i forskjellige rattposisjoner. Og de som har kjøpt bilen, melder og at det sitter relativt fort i fingrene etter bare litt tilvenning.

For all del, jeg foretrekker spak for både viskerne og for blinklysene, men altså ikke noe som hadde holdt meg borte fra bilene.

Lenke til kommentar
  Nimrad skrev (På 28.2.2024 den 20.35):

Nå har Tesla sagt til alle forhandlere at den ikke kommer i år, så om man skal vente kan man bli sittende lenge. Ikke at vi kan stole på det nødvendigvis, men det er null håndfast info om noe ny MY enda. Det er en fin liste, men det er jo også et par nedgraderinger. Spesielt null gir- og blinklysspak trekker enormt ned for min del. Samt at prisen er justert opp, så det drastiske prisfallet du snakker om har jeg liten tro på.

Nå vi begynner å se Twitter-lekkasjer av prøvekjøringer av ny MY så kan man heller ha litt is i magen, spør du meg.

Ekspander  

Om den får steer-by-wire som cybertruck så gjør jo ikke mangelen på spaker noe, men om ikke så er det nok en smal kostnat å ettermontere noe. Jeg har selv S3XY buttons i min gamle tesla og det er populært på Highland å bare ha to knapper til blinklys teipet bak rattet som en slags fix.

Og samme gjengen som har laget det har allerede laget stalks til S\X og de skal lage til 3\Y og.

 

Lenke til kommentar
  Snowleopard skrev (På 28.2.2024 den 20.44):

I utgangspunktet, ja. Dog er det i visse tilfeller at man mener dyr er blitt produsert for å dekke etterspørselen etter rett type og kvalitet skinn. Dog er vel det mer spekulasjoner enn noe som vel er blitt dokumentert.

Man har riktignok ment det brukes mer av både vann og kjemikalier for å få behandlet og farget skinnet, som gjør det mindre økologisk enn plastskinn. Dog, tar man med hva man gjør med restene etter at bilene har havnet hos høggern, vil jeg tro det fremdeles er bedre med naturproduktet.

Ekspander  

Behandling av skinn er bare en del av miljøbelastningen, skinn er global milliardindustri og er altså et koprodukt, ikke biprodukt av dyrehold. Hele miljøbelastningen må tas med:

  Sitat

The Environmental Profit & Loss, a sustainability report developed in 2018 by Kering, agrees with Sandor's claim, stating that the impact of vegan-leather production can be up to a third lower than real leather.

“The impact of real leather is driven by land use and GHG emissions associated with animal agriculture,” Sandor explains. “The Livestock sector is the world’s largest user of agricultural land through grazing and the use of feed crops.”

As a result, this plays a major role in climate change, the management of water and biodiversity.

“The leather industry has been responsible for deforestation in South America,” Sandor explains, “which is also a major cause of climate change and biodiversity loss.” Deforestation is driven by land use, greenhouse gas emissions from animal agriculture (most farm-related emissions come from methane), grazing and the use of feed crops.

https://www.harpersbazaar.com/uk/fashion/fashion-news/a30640996/vegan-leather-sustainability/

Ekspander  

 

Lenke til kommentar
  Snowleopard skrev (På 25.2.2024 den 10.13):

Stoffseter opplever jeg at stort sett er ødelagt/stygt slitt før man vet ordet av det. Og mat og skitt setter set styggfort i dette. Krever langt oftere renhold, og om ikke, så holder de veldig godt på skitt og smuss. ;am kan riktignok lure seg selv med å sette på trekk, og det kan jo friske opp et grusomt stofftrekk. Men skitten får jo bare mer plass til å trives.

 

 

Ekspander  

Det er ikke min erfaring. Vår gamle Jetta som vi solgte når den var 23 år gammel og hadde gått nesten 300.000km hadde stoffseter i velour som var nesten like pene som da den var ny. Jeg har hatt BMWer som har gått under en halvparten så langt der skinninteriøret var mye mer slitt. Min gamle Tesla X75D hadde også stoffseter, riktignok med kunstskinn på vangene dessverre. Etter 186.000km var stoffdelen av setene like pene som da den var ny, mens kunstskinnet var slitt enkelte steder. 

Nå spiser jeg ikke i bilen da, så det hjelper sikkert. 

Lenke til kommentar

Blindsonevarsling og ryggeassisten m/nødbrems er jeg enig i at skulle vært standardutstyr for lengst.

Sjåførovervåkning er jeg en delvis motstander av, sett mye rare greier der bilen plinger og gnåler knapt 1 sekund etter sjåfør har rotert hodet litt til siden (typisk situasjon der en ser til venstre på vei inn i en rundkjøring).

ISA håååååper jeg ikke vil bli lignende med konstant pling og plong om en såvidt bikker fartsgrense med 1 km/t og ikke er for inngripende, mtp forbikjøring og unnamanøvere.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Min erfaring er at stoffseter gjerne ser betre ut etter tiår med bruk enn skinnseter sidan skinnet blir slitt og får sprekker, men har du sølt maling på stoffsetene så blir det nok permanent.

Det er sjølvsagt forskjell på setene òg. Det finnes gode og dårlege stoffseter og gode og dårlege skinnseter.

Lenke til kommentar
  Jotun skrev (På 1.3.2024 den 8.59):

Aldri skinn her hvis eg har et valg. 

Ekspander  

Enig med du. Det finnes så mange GODE slitesterke stoffseter, som puster SÅ mye bedre enn skinn. Jeg blir fort klam på ryggen i både skinn- og kunstskinn-seter. Og svarte skinnseter er jo drepen om sommeren. Lyse skinnseter har jeg aldri hatt, men blir nok like klam i dem.

Lenke til kommentar

Det med klamme seter varierer òg veldig. Eg har prøvd skinnseter i eldre bilar som var klamme som fy, og i nyare bilar der det ikkje er eit problem. Det hjelper om dei er perforert, ev. med ventilerte. Har ikkje opplevd det med perforerte skinnseter i Enyaq. I Tesla-en (veganskinn?) er dei ikkje perforerte, men eg har ikkje hatt den på sommaren endå, så der gjenstår det å sjå.

Lenke til kommentar
  Hanhijnn skrev (På 1.3.2024 den 9.09):

Enig med du. Det finnes så mange GODE slitesterke stoffseter, som puster SÅ mye bedre enn skinn. Jeg blir fort klam på ryggen i både skinn- og kunstskinn-seter. Og svarte skinnseter er jo drepen om sommeren. Lyse skinnseter har jeg aldri hatt, men blir nok like klam i dem.

Ekspander  

Riktig. Mye stoff i ull som er veldig solide også. Og ull føles hverken klamt eller eller kaldt ut. 
Volvo eller Polestar er vel det et valg på noen biler. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Fantomtegningen skrev (På 1.3.2024 den 8.44):

Blindsonevarsling og ryggeassisten m/nødbrems er jeg enig i at skulle vært standardutstyr for lengst.

Sjåførovervåkning er jeg en delvis motstander av, sett mye rare greier der bilen plinger og gnåler knapt 1 sekund etter sjåfør har rotert hodet litt til siden (typisk situasjon der en ser til venstre på vei inn i en rundkjøring).

ISA håååååper jeg ikke vil bli lignende med konstant pling og plong om en såvidt bikker fartsgrense med 1 km/t og ikke er for inngripende, mtp forbikjøring og unnamanøvere.

Ekspander  

Prøvekjørte EX30, og den hadde en sånn overvåker. Tok ikke lang tid før den irriterte hvis du så bort fra rett frem, som også er dobbelt irriterendes når du må se på midtkonsollen for fart 😐 

men veldig merkelig blindsonevarsling ikke blir satt som krav

Lenke til kommentar
  Zeph skrev (På 1.3.2024 den 9.15):

Det med klamme seter varierer òg veldig. Eg har prøvd skinnseter i eldre bilar som var klamme som fy, og i nyare bilar der det ikkje er eit problem. Det hjelper om dei er perforert, ev. med ventilerte.

Ekspander  

Hjelper nok mot klamheten ja, men svart skinn blir uansett glovarmt i solsteken. Lyse ventilerte skinnseter er sikkert ok, men det har jeg aldri prøvd.

Lenke til kommentar
  big_glasses skrev (På 1.3.2024 den 9.36):

Prøvekjørte EX30, og den hadde en sånn overvåker. Tok ikke lang tid før den irriterte hvis du så bort fra rett frem, som også er dobbelt irriterendes når du må se på midtkonsollen for fart 😐 

men veldig merkelig blindsonevarsling ikke blir satt som krav

Ekspander  

Blindsonevarslingen på Outlander PHEV var helt ok. Var bare et symbol på sidespeilet som lyste opp. Ingen plinging. Mulig jeg hadde slått den av. Husker ikke.

Blindsonevarslingen på Tesla'n er helt gull. Der er det kamera som peker bakover på siden av bilen, som plutselig viser på skjermen at noe er på vei inn i blindsonen din. Ingen plinging eller irriterende lydsignaler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  Zeph skrev (På 1.3.2024 den 8.56):

Min erfaring er at stoffseter gjerne ser betre ut etter tiår med bruk enn skinnseter sidan skinnet blir slitt og får sprekker, men har du sølt maling på stoffsetene så blir det nok permanent.

Det er sjølvsagt forskjell på setene òg. Det finnes gode og dårlege stoffseter og gode og dårlege skinnseter.

Ekspander  

Det er stor forskjell på skinn. Ordentlig skinn er i praksis evigvarende så lenge man tar litt vare på det. Jeg er stor fan av skinn og har drevet litt med det selv til vesker, oppbevaring osv. Men det finnes vel ingen som bruker ordentlig skinn til bilstoler, forståelig nok. Det er ikke kostnadseffektivt og vil jo uansett vare minst 10 ganger så lenge som bilen, så det er ikke vits. 

For uventilerte seter så foretrekker jeg stoff. For ventilerte seter kan jeg godt ha petroleumsskinn.

  Randeboy skrev (På 1.3.2024 den 9.25):

Riktig. Mye stoff i ull som er veldig solide også. Og ull føles hverken klamt eller eller kaldt ut. 
Volvo eller Polestar er vel det et valg på noen biler. 

Ekspander  

Jeg er spent på disse ullsetene. Ull har veldig mange gode egenskaper, så jeg er umiddelbart positiv. Holdbarheten er kanskje noe dårligere, men holder sikkert bilens levetid.

  Hanhijnn skrev (På 1.3.2024 den 12.36):

Hjelper nok mot klamheten ja, men svart skinn blir uansett glovarmt i solsteken. Lyse ventilerte skinnseter er sikkert ok, men det har jeg aldri prøvd.

Ekspander  

Svart skinn bli glovarmt, men når du peiser inn iskald luft rett i setet så gjør det underverker. Det store problemet sommerstid er når bilen lagrer helt enorme mengder varme i hele interiøret pluss at du får solsteken gjennom vinduet rett på kroppen. Kan fint være 17 grader i kupeen og samtidig klamt og varmt. God ventilasjon i setet er da helt magisk.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
  Hanhijnn skrev (På 1.3.2024 den 12.40):

Blindsonevarslingen på Outlander PHEV var helt ok. Var bare et symbol på sidespeilet som lyste opp. Ingen plinging. Mulig jeg hadde slått den av. Husker ikke.

Blindsonevarslingen på Tesla'n er helt gull. Der er det kamera som peker bakover på siden av bilen, som plutselig viser på skjermen at noe er på vei inn i blindsonen din. Ingen plinging eller irriterende lydsignaler.

Ekspander  

Problemet på Tesla er at den ikke gir beskjed på fornuftig sted. Nå har nye Model 3 fått et LED-lys rett ved speilet, men jeg kikker jo ikke på skjermen når jeg skal bytte fil, jeg kikker i speilet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...