Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
DrAlban3000 skrev (31 minutter siden):

Den diskusjonen har lagt seg Syar. Det ble konkludert med at lastegrensen aldri blir sjekket uansett, så det er ikke noe problem.

Nå skal vi diskutere hvorfor en bil med 50 kilo mer lastekapasitet blir laget så håpløst, get with the program :) 

Disse registrert etter 17/2-2022 (2022- modell) har økt lovlig totalvekt og lastekapasiteten er da økt til 451kg (+139kg) 

Dette er jo veldig relevant for de som tenker å kjøpe en brukt Model Y 🙂

IMG_0370.jpeg

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (11 minutter siden):

Har vel noe med mengden biler solgt. Da blir både antallet fornøyde og misfornøyde høyt. Dessverre.

Imponerende salg ja.

Fra artikkelen;

"Det er Tesla, Audi og BMW som havner på toppen av klagestatistikken. I andre enden finner vi Toyota – som skiller seg ut med svært lav tvistegrad til tross for mange biler på veien, og høy snittalder på bilparken."

Endret av Elgen-Hansi
  • Innsiktsfullt 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (26 minutter siden):

Har vel noe med mengden biler solgt. Da blir både antallet fornøyde og misfornøyde høyt. Dessverre.

Imponerende salg ja.

Det er relative tall.

Sitat

Oversikten viser hvor mange klager hvert merke har, sett opp mot antallet personbiler på de har på veien.

 

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/tesla-troner-pa-klagetoppen/

Ganske imponerende å både ha førsteplass som mest fornøyde bileiere og forbrukerrådet sin klagetopp.

Ganske irriterende at til og med statlige instanser hiver seg på click-baiting
 

«Det er Tesla, Audi og BMW som havner på toppen av klagestatistikken. I andre enden finner vi Toyota – som skiller seg ut med svært lav tvistegrad til tross for mange biler på veien, og høy snittalder på bilparken.»

Høy snittalder på bilparken vil jo naturlig gi færre klager. 

Meget mulig Tesla har mer klager enn andre, men da må det vektes mot bilbestand som er <5år for alle merker. Og det er vel Tesla som har vært på salgstoppen siste 2-3 år

  • Liker 1
Lenke til kommentar
56 minutes ago, DrAlban3000 said:

Den diskusjonen har lagt seg Syar. Det ble konkludert med at lastegrensen aldri blir sjekket uansett, så det er ikke noe problem.

Nå skal vi diskutere hvorfor en bil med 50 kilo mer lastekapasitet blir laget så håpløst, get with the program :) 

 

26 minutes ago, Syar-2003 said:

Disse registrert etter 17/2-2022 (2022- modell) har økt lovlig totalvekt og lastekapasiteten er da økt til 451kg (+139kg) 

Dette er jo veldig relevant for de som tenker å kjøpe en brukt Model Y 🙂

IMG_0370.jpeg

Det er nettopp dette jeg lurte på om noen hadde innsikt om. Kan bare bilprodusenter gjøre dette etter eget forgodtbefinnende?

Model Y har gått fra 321kg via 545kg til 451kg, avhengig av årsmodell eller ett eller annet.

Ioniq 5 har tydeligvis også gått fra 400 og noe til 300 og noe og så tilbake til 450kg

Hvordan bestemmes dette når de typegodkjennes? Må de bevise kjøreegenskaper, bremselengde etc. fullastet eller er dette bare egenrapportering?

Id3 med alt utstyr kunne ikke registeres for 5 personer pga for høy vekt f.eks.

Interessert om noen har noen innsikt i hvordan typegodkjenning skjer.

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Just now, bzzlink said:

Interessert om noen har noen innsikt i hvordan typegodkjenning skjer 

Dette! Vi kan diskutere til krampa tar oss, men er nokså meningsløst før vi vet hvordan typegodkjenning mtp. vekt fungerer. Eksempelvis: Hvorfor har noen mer enn andre? Avhenger det av konstruksjon eller mer «fordi loven sier det»? Gjøres det unntak? Etc.

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (1 time siden):

Den diskusjonen har lagt seg Syar. Det ble konkludert med at lastegrensen aldri blir sjekket uansett, så det er ikke noe problem.

Nå skal vi diskutere hvorfor en bil med 50 kilo mer lastekapasitet blir laget så håpløst, get with the program :) 

Nå er vi inne på diskusjonsklimaet igjen.

Eg står ikke for denne holdningen du sier her. Og min mening er at G9 f.eks er en ubrukelig bil. Pga nyttelast. Det samme vil ID7 være for min del. 

Og hvis du nå hinter til model y så har de vesentlig mer nyttelast. Etter 2022 som nevnt under her.

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Elgen-Hansi skrev (25 minutter siden):

Fra artikkelen;

"Det er Tesla, Audi og BMW som havner på toppen av klagestatistikken. I andre enden finner vi Toyota – som skiller seg ut med svært lav tvistegrad til tross for mange biler på veien, og høy snittalder på bilparken."

Toyota, i tillegg til å ha en kvalitetskultur, har også en organisasjon som ikke rutinemessig saksøker kunder som finner feil på bilen. Burde det stått i artikkelen.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (38 minutter siden):

Disse registrert etter 17/2-2022 (2022- modell) har økt lovlig totalvekt og lastekapasiteten er da økt til 451kg (+139kg) 

Dette er jo veldig relevant for de som tenker å kjøpe en brukt Model Y 🙂

Sykt relevant faktisk. Og en kort periode finnes det jo model y med nesten 550kg. Rett før den ble 451.

Edit: Lese postene først, alt dette står over her.

Og eg er også interessert i hvordan disse tallene blir til. Virker nesten som de spiller bingo.

Så store biler som dette med rundt 360kg er jo ikke noe en familie kan bruke.

Endret av Jotun
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (12 minutter siden):

Model Y har gått fra 321kg via 545kg til 451kg, avhengig av årsmodell eller ett eller annet.

 

Mellom 545 og 451 ble det gjort noe med understellet. Det var her den økte komforten kom fra. Så biler med 545 oppleves enda mer stump i dempingen enn 451 versjonen eg har gjør.

Lenke til kommentar

Blir spennende å se nyyheter fra BYD neste uke.

https://bil24.no/byd-viser-nye-biler-plattformer-og-merker

Spent på hvordan nye Tang vil legge seg prismessig, om de kanskje vil kjøre på med heftig konkurransedyktig pris.

Forhåpentlivis har dem endret på den infernalske el krabbelyden.

 

Muligens Peugeot sniker seg inn med E-5008 og KIA med EV5?

Endret av Fantomtegningen
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er ikke lett å poste saker om tesla. Her var det en sak som tok for seg en positiv og en negativ, men det blir da:

Clickbait

Helt feil siden Tesla selger flest biler (Saken er justert for salgstall)

At eldre biler naturligvis har færre problemer og at det er derfor det er feil.

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (23 minutter siden):

Hvordan bestemmes dette når de typegodkjennes? Må de bevise kjøreegenskaper, bremselengde etc. fullastet eller er dette bare egenrapportering?

Kan være så enkelt at det er type felg og load index på hjul (kombinasjon av felg kapasitet og LI på dekktype) bilene er vist fra produsentene når de var typegodkjent hos svv i Norge. Kapasitet på hjulsett pr aksel er med på å definere maks aksellast pr aksling på biler. Og dette virker jo  direkte inn på nyttelast.
 

Lenke til kommentar
45 minutes ago, DrAlban3000 said:

Det er ikke lett å poste saker om tesla. Her var det en sak som tok for seg en positiv og en negativ, men det blir da:

Clickbait

Helt feil siden Tesla selger flest biler (Saken er justert for salgstall)

At eldre biler naturligvis har færre problemer og at det er derfor det er feil.

 

Man drar vel ikke produsentene for forbrukerrådet når en bil er ute av reklamasjonstiden? I hvert fall vil antall saker mot produsent falle betydelig når man ikke har noen reklamasjonsrett?

Eller er det noe jeg ikke tenker over her? @Gavekort

Endret av bzzlink
Lenke til kommentar

Teknisk Ukeblad har skrevet om dette tidligere (tilfellet om my europeisk typegodkjenning for Tesla Model Y ved juletider 2021/2022). 
Konklusjonen er blandt annet at "lav nyttelast" favoriserer lengre WLTP. Noe som kan være en medvirkende årsak til hva produsentene setter opp til før typegodkjenning. 
https://www.tu.no/artikler/fra-bunn-til-toppsjiktet-tesla-model-y-far-vesentlig-hoyere-nyttelast/517658

Skal nyttelast endres må det altså en ny typegodkjenning og WLTP test syklus til.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...