bzzlink Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar 10 hours ago, Trestein said: Flott bil. Den burde nok ha vert prioritert før endel andre modeller. Dette er jo hva folk trenger. Håper Audi kommer med noe tilsvarende. El A6?Liker ikke helt interiøret i vw sine biler. Det blir gjerne litt kjipt. Muligens hva folk trenger, men er det egentlig noe marked for stasjonsvogner lenger i Norge? Snittalder på folk som kjøper nybil i Norge er 54 år. De vil sitte høyt, de kjøper ikke stasjonsvogner. Etter at de har gått inn og ut av en SUV, så vil de ikke tilbake. Audi A6 kommer vel, men lages på premium platformen tror jeg, som deles med Porsche. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar Complexity skrev (9 timer siden): Er vel 442 for billigste Y? Ja, jeg glemte at de nylig hadde satt opp prisen. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar 10 minutes ago, bzzlink said: Muligens hva folk trenger, men er det egentlig noe marked for stasjonsvogner lenger i Norge? Snittalder på folk som kjøper nybil i Norge er 54 år. De vil sitte høyt, de kjøper ikke stasjonsvogner. Etter at de har gått inn og ut av en SUV, så vil de ikke tilbake. Audi A6 kommer vel, men lages på premium platformen tror jeg, som deles med Porsche. Nå finnes det en drøss med el-SUVer og ingen el-stasjonsvogner, så er par modeller hadde gjort seg bra. Ikke bare gamliser som kjøper bil, og ikke alle gamliser som gjører SUV. Forresten, gjennomsnittsalderen for Porsche 911 kjøpere i USA er 52... Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar bzzlink skrev (25 minutter siden): Muligens hva folk trenger, men er det egentlig noe marked for stasjonsvogner lenger i Norge? Snittalder på folk som kjøper nybil i Norge er 54 år. De vil sitte høyt, de kjøper ikke stasjonsvogner. Etter at de har gått inn og ut av en SUV, så vil de ikke tilbake. Audi A6 kommer vel, men lages på premium platformen tror jeg, som deles med Porsche. Det å sitte høyt i en bil har sine sider. Alle bevegelser blir forsterket. På dårlige veier kan det bli ubehagelig. Skal man ha suv med lang rekkevidde og høy bakkeklaring er det få og dyre alternativer. Typisk BMW X og noen få andre. Denne vil gi like bra plass som en stor suv og like lang rekkevidde som en sedan til halve prisen. Jeg tror den vil selge en hel del. Enda mere med 4hjulstrekk og moderat motorkraft. Lenke til kommentar
onkel_jon Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar 13 minutes ago, Kalle Klo said: Nå finnes det en drøss med el-SUVer og ingen el-stasjonsvogner, så er par modeller hadde gjort seg bra. Ikke bare gamliser som kjøper bil, og ikke alle gamliser som gjører SUV. Forresten, gjennomsnittsalderen for Porsche 911 kjøpere i USA er 52... Finnes alt fire el stasjons vogner til salgs i Norge og ingen av dem gjør særlig bra, ja det har nok sine grunner at de enten ikke er tysk eller at rekkevidden er bra nok. Lenke til kommentar
Kalle Klo Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar 21 minutes ago, onkel_jon said: Finnes alt fire el stasjons vogner til salgs i Norge og ingen av dem gjør særlig bra, ja det har nok sine grunner at de enten ikke er tysk eller at rekkevidden er bra nok. Nå ble jeg nysgjerrig, fant: MG MG5 Nio ET5 Peugeot E-308 SW Opel Astra Sports Tourer Alle disse er av det litt mindre slaget, min definisjon på ordentlig stasjonsvogn er en der du kan dytte inn et kjøleskap el uten å svette. Små stasjonsvogner har vel aldri vært helt mainstream. Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar Kalle Klo skrev (12 minutter siden): min definisjon på ordentlig stasjonsvogn er en der du kan dytte inn et kjøleskap el uten å svette Hva din definisjon på ordentlig er, er jo ikke så interessant. Det finnes fortsatt fire stasjonsvogner. Kalle Klo skrev (12 minutter siden): Små stasjonsvogner har vel aldri vært helt mainstream. Jaha? Toyota Corolla much? 3 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar 11 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said: Nå frakter jeg sjelden bananbokser Se gjerne på bjørns test likevel, det er faktisk ganske interessant. 1 får plass i frunk på y, 9 i trunk. Enyaq får 10 i trunk. Man taper masse plass på den fallende taklinjen. Nedlagte seter får y 26, enyaq 25. Så det er veldig likt. Og ja, både frunk og brønnen bak ble tatt fullt i bruk under testen. Fortsatt er det mange som påstår y er i en helt annen klasse når fakta tilsier noe annet, men bilen er faktisk ca 15 cm lengre enn vag bilene også. 1 Lenke til kommentar
Eddie_Peddie Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar Det forklarer hvorfor den vimsen hadde så mange banankasser i garasjen sin🤣 Lenke til kommentar
Nimrad Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar kremt skrev (56 minutter siden): Fortsatt er det mange som påstår y er i en helt annen klasse når fakta tilsier noe annet, men bilen er faktisk ca 15 cm lengre enn vag bilene også. Jeg må si meg enig der. Den fremstilles ofte større enn den er. Den er kanskje størst og mest praktisk i klassen, men den er jo ikke i en helt egen klasse. Lenke til kommentar
Snowleopard Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar Trestein skrev (På 19.2.2024 den 11:01 AM): Har 911 grill? Ser du fikk svar fra @Jalla21 på denne! Jalla21 skrev (14 timer siden): Alle moderne 911 er vannkjølte, og har vært det siden 1997 når 911 type 996 kom ut. I fronten nede ut mot hjulene ser vi A/C radiatorene på hver side, og rett bak disse er det radiatorer til kjølevannet. De er montert sammen i en ramme. Turbo/Turbo S modellene har også radiatorer bak på bilen. Grillen midt på fronten kan inneholde oljekjøler på noen modeller. Vi ser dette godt på bildet. https://www.suncoastparts.com/product/SKU992SSL.html Takk for forklaringen. Jeg glemte helt av det med vannkjølingen, som forklarer mye! 👍 Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar kremt skrev (4 timer siden): bilen er faktisk ca 15 cm lengre enn vag bilene også. Noe er nok tatt ut som ekstra benplass i baksetet. Der er det virkelig god plass. 1 Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar (endret) 15 hours ago, Kalle Klo said: Nå finnes det en drøss med el-SUVer og ingen el-stasjonsvogner, så er par modeller hadde gjort seg bra. Ikke bare gamliser som kjøper bil, og ikke alle gamliser som gjører SUV. Endel av el-SUVene er vel egentlig stasjonsvogner oppå et batteri. Så man sitter gjerne som i en stasjonsvogn, bare litt høyere over bakken. En Passat er for eksempel ca 1500 mm høy. Mens en ID4 er 1637mm. Mens fotsålene er i høyde 267 mm i en Passat og 375 mm i en ID4. Endret 20. februar av J-Å 2 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar Zeph skrev (9 timer siden): Eg har uansett toppkasko og får leigebil ved skade på bilane, så mobilitetsgarantien betyr ikkje stort om eg mister. Kjører ikkje utanfor landet heller. Det blir nokre tusen mindre om du ikkje tar service hos Møller. https://mollerbil.no/garantier/mobilitetsgaranti Den er bedre vilkår hos BMW enn Møller. Og det følger jo aut med en nybil. Og tjenestene ytes uten egenandeler. F.eks pungtering på et senter utenbys en lørdag kostnad kr. 0,- Taxi hjem etter punktering og bil hentet kr.0,- Taxi til leiebilselskap påfølgende dag kr.0,- Leiebil 4 dager kr.0,- Nytt dekk og omlegging/avvalansering på verksted kr.0,- (type suv dekk måtte bestilles og tok noen dager) Har også toppkasko men usikker på om alt ovenfor dekkes 100%. 1 Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar Eg går ut frå at dei dekker meir enn toppkasko, ellers er det ikkje noko poeng å betale for det. Så får den enkelte vurdere om det er verdt prisen. Tar du VAG-service hos Møller kan du òg kanskje få ein oppdatering du ikkje ville fått OTA. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar 17 minutes ago, Zeph said: Eg går ut frå at dei dekker meir enn toppkasko, ellers er det ikkje noko poeng å betale for det. Så får den enkelte vurdere om det er verdt prisen. Tar du VAG-service hos Møller kan du òg kanskje få ein oppdatering du ikkje ville fått OTA. Da må de sette av en dag eller to for å installere den 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 20. februar Del Skrevet 20. februar (endret) Zeph skrev (27 minutter siden): Eg går ut frå at dei dekker meir enn toppkasko, ellers er det ikkje noko poeng å betale for det. Så får den enkelte vurdere om det er verdt prisen. Tar du VAG-service hos Møller kan du òg kanskje få ein oppdatering du ikkje ville fått OTA. Hos BMW betaler jeg ikke noe for bmw-veihjelp mobilitets dekningen. Den er automatisk inkludert i nybil. Fra Fremtind: Bilforsikringen dekker som hovedregel ikke reparasjon eller erstatning av punkterte dekk. Har du kollidert og skadet dekket, så kan du være dekket. Hvis du har delkasko, kasko eller toppkasko bilforsikring og har punktert, er du dekket for veihjelp og frakt av bilen frem til nærmeste verksted. Dette understreker jo det jeg har vist til allerede er én fordel med mobilitets forsikringen/veihjelp fra BMW ved skade/uhell på dekk og egen transport og utbedring eller nye dekk ved en punktering og leiebil. Med bilforsikringen er du dekket for veihjelp og frakt av bilen til verksted. Men må betale for nytt dekk/arbeid. Og man må sørge for - og dekke transport av seg selv og passasjerer selv , uten dekning fra forsikringsselskap . Leiebil ved punktering dekkes heller ikke av forsikringsselskap . Endret 20. februar av Syar-2003 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar iD7 nyttelast, og nyttelast generelt Ser at id7 har veldig lav nyttelast til å være en stor familiebil 362kg. Hva er det som egentlig bestemmer nyttelasten? Hvorfor er den satt så lavt, og hvordan blir det da med 4x4 versjonen som kommer nå snart, vil den har enda lavere nyttelast, siden jeg vil tippe egenvekten går opp med noe kg. Eller kan de bare sette tillatt totalvekt høyere? Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar https://www.forbrukerradet.no/siste-nytt/tesla-troner-pa-klagetoppen/ Ganske imponerende å både ha førsteplass som mest fornøyde bileiere og forbrukerrådet sin klagetopp. 4 1 Lenke til kommentar
Syar-2003 Skrevet 22. februar Del Skrevet 22. februar bzzlink skrev (35 minutter siden): iD7 nyttelast, og nyttelast generelt Ser at id7 har veldig lav nyttelast til å være en stor familiebil 362kg. Hva er det som egentlig bestemmer nyttelasten? Hvorfor er den satt så lavt, og hvordan blir det da med 4x4 versjonen som kommer nå snart, vil den har enda lavere nyttelast, siden jeg vil tippe egenvekten går opp med noe kg. Eller kan de bare sette tillatt totalvekt høyere? Fun fact: Tesla Model Y registrert før 17/2-2022 har 312kg 1 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå