Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Trestein skrev (9 minutter siden):

Har du noen som helst faktagrunnlag for det du påstår? Tesla og grill? Har du link? Det har som sagt vert svært mange biler opp gjennom historien som ikke har hatt grill. 

Resten er bare tøv også. Porsche 911 turbo har vel ingen grill? Det eneste fnugg av sannhet er at desto mere effekt man tilfører ett system desto mere må man kjøle. Tror du bommet litt der også fordi en turbo motor er ofte mere effektiv enn en selv pustende

https://www.linkedin.com/pulse/grilles-electric-vehicles-pillar-car-designs-ev-plugs

https://www.quora.com/What-was-the-purpose-behind-the-black-plastic-grille-in-original-Tesla-Model-S-The-current-version-looks-much-cleaner

https://www.businessinsider.com/new-tesla-model-s-removes-grill-2016-4?r=US&IR=T

 

Dette var bare de aller første linkene...!

  • Liker 2
Lenke til kommentar

På min Model 3 (veteran edition uten varmepumpe) åpnes ikke kjøleloopen til radiatoren før batteriet bikker 30 varmegrader, som bare skjer noen få ganger i året her i nordnorge hvor jeg bor. 

Etter superlading har batteriet oppimot 60 varmegrader og da kjører den på med en heftig vifte på radiatoren for å få batteriet fort kaldt igjen. Nyere biler dumper heller varmen inn i bilen.

Så grill på elbil er jo lite poeng..

I alle mine år med fossile biler så drev man å la papp fremfor radiatoren som nevnt tidligere.  Savner ikke det..

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

En varmepumpe er helt genial i en elbil:

Her gjelder ikke bare det gamle mantraet om at man får mer varme pr. kW enn en ren ovn gir, men enda viktigere er at den har looper med væske inn og ut av alle bilens kritiske komponenter for både kjøling og varming.

Varmepumpen fungerer dermed som en sentral for varme og kulde, og kan hente varme fra motorene, inverter, lader, batteri, og selvsagt lage varme selv hvis det skulle bli mangel på det.
Og så kan den sende varmen til kupé, batteri, eller ut i friluft om det skulle bli nødvendig.

Kulde til å kjøle ned kupé, batteri, lader, motor og inverter finner den ute, eller lager selv.
Som regel er der gratis varme og kulde tilgjengelig til å sende dit det trengs, så besparelsen av energi med en varmepumpe blir mye større i en elbil enn i hjemmet.

Endret av ozone
typo
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

På min Model 3 (veteran edition uten varmepumpe) åpnes ikke kjøleloopen til radiatoren før batteriet bikker 30 varmegrader, som bare skjer noen få ganger i året her i nordnorge hvor jeg bor. 

Etter superlading har batteriet oppimot 60 varmegrader og da kjører den på med en heftig vifte på radiatoren for å få batteriet fort kaldt igjen. Nyere biler dumper heller varmen inn i bilen.

Så grill på elbil er jo lite poeng..

I alle mine år med fossile biler så drev man å la papp fremfor radiatoren som nevnt tidligere.  Savner ikke det..

Ikke veldig praktisk å dumpe varme fra et 60graders batteri inn i kupeen når det er 35grader i luften(bilen skal tåle å brukes i varne omgivelser) Da må det radiatorer til. Og som Sverreb påpeker så krever lavere delta mere luft. På en varm dag kan det bli mye kjøring av vifter. Har man grill kan bruke fartsvind.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (52 minutter siden):

En varmepumpe er helt genial i en elbil:

Her gjelder ikke bare det gamle mantraet om at man får mer varme pr. kW enn en ren ovn gir, men enda viktigere er at den har looper med væske inn og ut av alle bilens kritiske komponenter for både kjøling og varming.

Varmepumpen fungerer dermed som en sentral for varme og kulde, og kan hente varme fra motorene, inverter, lader, batteri, og selvsagt lage varme selv hvis det skulle bli mangel på det.
Og så kan den sende varmen til kupé, batteri, eller ut i friluft om det skulle bli nødvendig.

Kulde til å kjøle ned kupé, batteri, lader, motor og inverter finner den ute, eller lager selv.
Som regel er der gratis varme og kulde tilgjengelig til å sende dit det trengs, så besparelsen av energi med en varmepumpe blir mye større i en elbil enn i hjemmet.

Genial helt til den ikke virker lenger. Rimelig dyrt system å reparere selv på billige biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (8 timer siden):

Bare spekulasjoner foreløpig. Prøv igjen!

Du nevnte 911 som et svar på at ice-biler ikke har grill, men du glemmer(?) at den er eneste gjenlevende sportsbilen med hekkmotor, så bortimot all luft til kjøling blir hentet bake. Enhver 911 har derfor spalter som leder luftstrømmen til motoren.

Forøvrig sees det ut som moderne utgaver av 911 har grill, selv om det for det meste er til kjøling av bremser disse brukes på, da åpningene stort sett er på sidene, og resten er mer designmessig slik det virker på meg. 

Det finnes vel ennå noen biler med midtmontert motor, og de gjør da tilsvarende, henter luft til kjøling nærmest der motoren er. Flere av disse har meshnetting for å slippe inn luft, men samtidig hindrer større partikler å slippe vekk fra luftstrømmen.

Forøvrig føler jeg at du nå kverulerer for å kverulere, så orker rett og slett ikke fore deg med bedre linker enn de jeg kjapt fant. Du er fullstendig i stand til å søke selv om du virkelig ønsker å få svar på om det stemmer det som sies. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Trestein said:

Genial helt til den ikke virker lenger. Rimelig dyrt system å reparere selv på billige biler.

Ser den, men dette er vel noe som kan brukes om de fleste komponenter i bilene i dag? PVC / varmeelement koster jo sikkert en del det også om det ryker. En kan også argumentere for at energien som spares med mer effektiv oppvarming dekker kosten med vedlikehold og reparasjon av varmepumpe over tid (selv om jeg ikke har noen tall, så her må noen gjerne forsøke å lage et regnestykke). 

Som eier av en Ford Mustang Mach E så synes jeg det er snålt at de ikke la inn en varmepumpe når de hadde så mye plass i fronten. Frunken er stor og kunne vært redusert / fjernet til fordel for dette, og da ville vi nok også sluppet unna med å bruke 30-40% av batterikapasiteten på oppvarming på kalde vinterdager :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
44 minutes ago, Trestein said:

Ikke veldig praktisk å dumpe varme fra et 60graders batteri inn i kupeen når det er 35grader i luften(bilen skal tåle å brukes i varne omgivelser) Da må det radiatorer til. Og som Sverreb påpeker så krever lavere delta mere luft. På en varm dag kan det bli mye kjøring av vifter. Har man grill kan bruke fartsvind.

Nei dette gjelder jo om vinteren.  Og den dumper jo ikke 60 grader men beholder varmen for å benytte den i kupeen istedenfor å dumpe den ut.

Om sommeren brukes radiator og AC til å kjøle batteriet. Men selv om det er veldig varmt ute blir ikke batteriet så varmt da det er lite spillvarme. Om man ikke kjører aktivt på bane eller noe da, men da kan man på Tesla iallefall kjøre AC ekstra hardt for å kjøle batteri.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 hours ago, Complexity said:

På min Model 3 (veteran edition uten varmepumpe) åpnes ikke kjøleloopen til radiatoren før batteriet bikker 30 varmegrader, som bare skjer noen få ganger i året her i nordnorge hvor jeg bor. 

Etter superlading har batteriet oppimot 60 varmegrader og da kjører den på med en heftig vifte på radiatoren for å få batteriet fort kaldt igjen. Nyere biler dumper heller varmen inn i bilen.

Så grill på elbil er jo lite poeng..

Du vet at biler designes ikke for kun ett klima. Samme design bør kunne fungere både i karasjok og i dubai. Selv om du har nok dT tilgjengelig i nord norge til å ha et begrenset behov for luftvolum til kjøling, så er ikke det riktig i Abu Dhabi eller Alice Springs. med en anslagsvis normal maks kjølevæsketemperatur på 45C så må du ha 7x så mye luft gjennom radiatorene i 40C utetemperatur som i 10C.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, sverreb said:

Du vet at biler designes ikke for kun ett klima. Samme design bør kunne fungere både i karasjok og i dubai. Selv om du har nok dT tilgjengelig i nord norge til å ha et begrenset behov for luftvolum til kjøling, så er ikke det riktig i Abu Dhabi eller Alice Springs. med en anslagsvis normal maks kjølevæsketemperatur på 45C så må du ha 7x så mye luft gjennom radiatorene i 40C utetemperatur som i 10C.

Nå kan det jo være at bilene i Abu Dhabi har en mye heftigere AC kompressor som er helt unødvendig i Norge f.eks. blir litt ytterpunkter.

Når luften er for varm i utgangspunktet så må man jo bruke andre metoder som f.eks AC.

Tipper forøvrig at batteriene har vesentlig kortere levetid der. Gammel Leaf i Spania kommer seg jo knapt ut av innkjørselen men i Norge er de fortsatt fult brukbar.  Leaf har jo dog ingen aktiv kjøling da så de lider vel ekstra mye.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Complexity said:

Nå kan det jo være at bilene i Abu Dhabi har en mye heftigere AC kompressor som er helt unødvendig i Norge f.eks. blir litt ytterpunkter.

Når luften er for varm i utgangspunktet så må man jo bruke andre metoder som f.eks AC.

Det er ikke umulig å endre på noen enkeltkomponenter, men vi diskuterer griller og luftinntak, så med mindre du vil designe en helt anneledes utsende bil må du designe inn inntak for kjøleluft som funger både for -30 som for +40

Du kan i teorien bruke varmepumpe for å øke dT på bekostning av strømforbruk, men siden man gjerne setter 40C maks og batteriene gjerne kan takle litt mer er det neppe meningsfyllt. Da er det enklere å bare øke størrelsen på luftinntakene og radiatorene, så kan man ha dører (louvres) som regulerer luften.

Endret av sverreb
Lenke til kommentar
1 hour ago, The Very End said:

Ser den, men dette er vel noe som kan brukes om de fleste komponenter i bilene i dag? PVC / varmeelement koster jo sikkert en del det også om det ryker.

PTC (Positive Thermal Coefficient) ikke PVC (Poly Vinyl Chloride) 🙂

PTC elementer er ekstremt billig. Om de ryker så er nok jobben med å bytte de det som koster noe. (Pluss at delepriser jo er et kapittel for seg) Men at et PTC element skal ryke er jo lite sannsynlig i seg selv. Det er gjerne noe annet som går.

PTC er ikke noe annet enn en resistor (I.e. en dårlig leder) som har den egenskapen at resistansen går mer opp med temperatur enn vanlige resistorer. På den måten er de selvbegrensende og vil ha en enkelt karakteriserbar maksimaltemperatur de vil nå med en gitt forsyningsspenning.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (2 timer siden):

Du nevnte 911 som et svar på at ice-biler ikke har grill, men du glemmer(?) at den er eneste gjenlevende sportsbilen med hekkmotor, så bortimot all luft til kjøling blir hentet bake. Enhver 911 har derfor spalter som leder luftstrømmen til motoren.

Forøvrig sees det ut som moderne utgaver av 911 har grill, selv om det for det meste er til kjøling av bremser disse brukes på, da åpningene stort sett er på sidene, og resten er mer designmessig slik det virker på meg. 

Det finnes vel ennå noen biler med midtmontert motor, og de gjør da tilsvarende, henter luft til kjøling nærmest der motoren er. Flere av disse har meshnetting for å slippe inn luft, men samtidig hindrer større partikler å slippe vekk fra luftstrømmen.

Forøvrig føler jeg at du nå kverulerer for å kverulere, så orker rett og slett ikke fore deg med bedre linker enn de jeg kjapt fant. Du er fullstendig i stand til å søke selv om du virkelig ønsker å få svar på om det stemmer det som sies. 

Har 911 grill? 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Elbil24 har fått tatt en titt på VW ID.7 Tourer.
Bagasjerom 605 liter under seterygg med baksetene oppreist i sitteposisjon.
Maks 1714 liter med bakseter lagt ned og lastet opp til taket.
Hengerkapasitet er nok litt skuffende for enkelte med maks 1000kg.
 

Antydet startpris rundt 600 tusen utstyrt med det minste batteriet.
 

https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-stasjonsvogna/80987231

Endret av Syar-2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (11 minutter siden):

Elbil24 har fått tatt en titt på VW ID.7 Tourer.
Bagasjerom 605 liter under seterygg med baksetene oppreist i sitteposisjon.
Maks 1714 liter med bakseter lagt ned og lastet opp til taket.
Hengerkapasitet er nok litt skuffende for enkelte med maks 1000kg.
 

Antydet startpris rundt 600 tusen utstyrt med det minste batteriet.
 

https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-stasjonsvogna/80987231

Flott bil. Den burde nok ha vert prioritert før endel andre modeller. Dette er jo hva folk trenger. Håper Audi kommer med noe tilsvarende. El A6?Liker ikke helt interiøret i vw sine biler. Det blir gjerne litt kjipt. 

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (12 timer siden):

Du nevnte 911 som et svar på at ice-biler ikke har grill, men du glemmer(?) at den er eneste gjenlevende sportsbilen med hekkmotor, så bortimot all luft til kjøling blir hentet bake. Enhver 911 har derfor spalter som leder luftstrømmen til motoren.

Forøvrig sees det ut som moderne utgaver av 911 har grill, selv om det for det meste er til kjøling av bremser disse brukes på, da åpningene stort sett er på sidene, og resten er mer designmessig slik det virker på meg. 

Det finnes vel ennå noen biler med midtmontert motor, og de gjør da tilsvarende, henter luft til kjøling nærmest der motoren er. Flere av disse har meshnetting for å slippe inn luft, men samtidig hindrer større partikler å slippe vekk fra luftstrømmen.

Forøvrig føler jeg at du nå kverulerer for å kverulere, så orker rett og slett ikke fore deg med bedre linker enn de jeg kjapt fant. Du er fullstendig i stand til å søke selv om du virkelig ønsker å få svar på om det stemmer det som sies. 

Alle moderne 911 er vannkjølte, og har vært det siden 1997 når 911 type 996 kom ut.
I fronten nede ut mot hjulene ser vi A/C radiatorene på hver side, og rett bak disse er det radiatorer til kjølevannet. De er montert sammen i en ramme. Turbo/Turbo S modellene har også radiatorer bak på bilen. Grillen midt på fronten kan inneholde oljekjøler på noen modeller. Vi ser dette godt på bildet.

https://www.suncoastparts.com/product/SKU992SSL.html

Endret av Jalla21
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 minutter siden):

Flott bil. Den burde nok ha vert prioritert før endel andre modeller. Dette er jo hva folk trenger. Håper Audi kommer med noe tilsvarende. El A6?Liker ikke helt interiøret i vw sine biler. Det blir gjerne litt kjipt. 

Ja. Audi kommer med A6 Touring. 
Lasterom på over 2 meter i lengderetning på id7 Touring er bra. Og vil nok eliminere en del hengerbruk for enkelte, men kun 1000kg på henger var litt overraskende.
 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (21 minutter siden):

Elbil24 har fått tatt en titt på VW ID.7 Tourer.
Bagasjerom 605 liter under seterygg med baksetene oppreist i sitteposisjon.
Maks 1714 liter med bakseter lagt ned og lastet opp til taket.
Hengerkapasitet er nok litt skuffende for enkelte med maks 1000kg.
 

Antydet startpris rundt 600 tusen utstyrt med det minste batteriet.
https://www.elbil24.no/nyheter/her-er-stasjonsvogna/80987231

Spørs om den blir noen storselger. Den er en hel klasse større enn Model Y men har likevel mindre bagasjeplass, vesentlig lavere hengervekt og 50% høyere pris. 

Burde vært 2000kg hengervekt på denne, ikke puslete 1000kg. 

  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...