Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

ozone skrev (1 time siden):

Hvis den "dynamiske ladingen" betyr strøm AV eller PÅ, så funker det nok med alle biler ja...
Trikset er jo å få bilen til å trekke mer eller mindre strøm. Jeg har ikke sett noen lader klare å endre strømmen mens ladingen pågår... men at jeg ikke har sett det trenger jo ikke bety at det ikke finnes😉
Jeg vet at appen og bilen klarer det, men "laderen" på veggen er det jeg spør om.

Masse ladebokser som klarer endre strømmen..... Easee og zaptec er de vanligste. En dum bil tar bare det den kan få. Eksempelvis Leafen min. Den MÅ justeres via ladeboks. Teslaen funker begge veier. Der kan man begrense strømmen i bilen, eller den kan begrenses fra boksen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jotun skrev (6 minutter siden):

Ingen stopp i lading, den reduserer og øker igjen

Fantastisk! Visste ikke at dette enkle signalet mellom boksen på vegg og laderen i bilen ble kontrollert og fulgt kontinuerlig!👍
Var sikker på det var ved oppstart only...

Lenke til kommentar

Svigers har tibber med Pulse og easee lader. Bilen kan ikke justere noe på strømmen, den tar det den får opp til 32A på IT nett.

Men tibber passer på at de ikke bikker 10kwh. Der justeres det helt på kw. Han ligger alltid rett under 10kwh på effektleddet. Min justering er noe grovere for å si det slik. Eg må ta litt i for å være sikker på å justere det raskt nok ned. Tibber sin er meget god, og regulerer dynamisk hele tiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
19 hours ago, sverreb said:

Det krever også at bilen har trådløs kopling til nett. Mange garasjer har nada mobildekning, og det er vel ikke så mange som gidder å utvide wifi til garasje.

Powerline systemer som for eksempel Devolo Magic eller TP-link Homeplug kan være godt egnet for å få wifi i garasjen. Ihvertfall hvis garasjen er på samme sikringsskap som huset.  

  • Liker 1
Lenke til kommentar
J-Å skrev (1 time siden):

Her må de nok inn med takstativ og tilhengerfeste hvis det skal bli noe fart på salget.

Du glemte å nevne frunk! ;)

Nå er riktignok ikke det jeg vil kalle en "daily driver", så denne kan nok fint fungere uten støtte for de tre mulighetene, selv om jeg selvsagt ikke hadde lagt meg ned og brånektet om den kom med dette!

Bilen så lekker ut den. Kunne dog tenkt meg at de "lukka kjeften på'n" ved å fjerne grillen.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er medlem på den norske Fisker Ocean gruppen på facebook å kan jo si at det er mye rart som skjer med disse bilene, folk som ikke kommer seg inn i bilen i tider og utider, biler som ikke vil starte, varmeapparat som ikke funker slik det skal, folk som opplever at skjermer plutselig går i svart under kjøring osv. osv. og alt er vist relatert til software bugs. Jeg kan ikke fatte å forstå at en kan slippe noe slikt på markedet, først og fremst så er det jo enkelte av tingene direkte trafikkfarlig, for det andre så ødlegger jo en ryktet sitt med en eneste gang bilen begynner å komme i hendene til div. kunder. Hvorfor ikke bruke litt mer tid og resurser på å finpusse software før en pusher en bil til marked? 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (37 minutter siden):

Bilen så lekker ut den. Kunne dog tenkt meg at de "lukka kjeften på'n" ved å fjerne grillen.

Grillen og front bumper utseende er en sterk Maserati signatur (som gjør den til Maserati). Er nok helt uaktuelt for de å fjerne den.

Endret av Syar-2003
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (23 minutter siden):

Grillen og front bumper utseende er en sterk Maserati signatur (som gjør den til Maserati). Er nok helt uaktuelt for de å fjerne den.

Sjekk ut Ghibli, Bora og Mistral. Det er klassikere der grillen ikke er like dominerende. Så de har faktisk modeller der det ser langt penere ut, i mine øyne.

Problemet er at man ikke tørr/vil gå inn for å vise at de nå går elektrisk, noe de som sagt fint kunne gjort og fremdeles ha varemerket sitt intakt.

Classic%20&%20Sports%20Car%20%E2%80%93%2

1971-1978-maserati-bora-front-left-view1

The-Maserati-Mistral.-Image-via-www.mase

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Er ganske vanlig når det kommer til elbil å levere biler med uferdig software dessverre, er ikke fan at sluttbrukerne skal være beta testere.

Er ikke bare fisker, de første id bilene hadde ganske buggy software hvor de hadde store lovnader så viser seg at flere av tinga ikke kommer allikevel fordi det ikke går på den hw bilen ble levert med.

Kineserne har ganske buggy software med bla dårlige oversettelser og.

Har vel med at bilen må på markedet for å tjene penger, samme greia med spill og, tok et år eller to før bla cyberpunk ble dugandes.

Lenke til kommentar
1 hour ago, Syar-2003 said:

Hvis man har råd til - og kjøper denne el Maseratien har man nok andre biler som dekker det behovet ;) 

Men så må man jo ha en sjåfør til å kjøre følgebilen også...

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (20 minutter siden):

Har vel med at bilen må på markedet for å tjene penger, samme greia med spill og, tok et år eller to før bla cyberpunk ble dugandes.

Jeg tenker det har med at vi som forbrukere har stadig høyere forventninger til software, og muligheten for OTA putter produsentene på latsiden. Dette er gjerne kombinert med at mange bilprodusenter bruker tredjepartsleverandører til mange moduler og at ingen av dem forstår hvordan softwareutvikling skal gjøres.

Tesla gjør dette riktig, og Ford har begynt å omstrukturere selskapet sitt for å fikse opp i disse problemene. De fleste andre legacy bilprodusentene er fortsatt på latsiden. Nyere selskaper sliter av en annen grunn, som er ressursmangel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gavekort skrev (25 minutter siden):

Jeg tenker det har med at vi som forbrukere har stadig høyere forventninger til software, og muligheten for OTA putter produsentene på latsiden. Dette er gjerne kombinert med at mange bilprodusenter bruker tredjepartsleverandører til mange moduler og at ingen av dem forstår hvordan softwareutvikling skal gjøres.

Hvordan tenker du at vi som forbrukere har høye forventning er skal gjøre at de lanserer dårlige biler..? Vet ikke om jeg følger dette.

Gavekort skrev (27 minutter siden):

Tesla gjør dette riktig

Software? Eller tredjepartsleverandører, eller hva mener du de gjør riktig?

Gavekort skrev (28 minutter siden):

Nyere selskaper sliter av en annen grunn, som er ressursmangel.

Dette er grunnen til at Fisker er dårlig. En start-up kan ikke blø penger for lenge. De var nødt til å pushe ut et uferdig produkt for å noe topplinje i det hele tatt. De vet veldig godt selv at bilen er alt for dårlig, men har tatt en kalkulert risiko. Nå prøver de å unngå at YouTubere får den mellom henda for å minimere skaden før de får fikset opp i det.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (17 minutter siden):

Hvordan tenker du at vi som forbrukere har høye forventning er skal gjøre at de lanserer dårlige biler..? Vet ikke om jeg følger dette.

Antall egenskaper og stabilisering av egenskaper er i konflikt med hverandre.

Sitat

Software? Eller tredjepartsleverandører, eller hva mener du de gjør riktig?

At de faktisk har bygget en software-arkitektur som lar seg skalere opp til forventningene vi har til en bil i 2024. I motsetning til gamlemåten, som er en suppe av AUTOSAR-ræl fra Bosch, Continental, Denso osv. som ble laget for 20 år siden med noen iterative forbedringer etter at det har gått frem og tilbake mellom tredjepartsleverandøren og bilprodusenten i 6 måneder.

Sitat

Dette er grunnen til at Fisker er dårlig. En start-up kan ikke blø penger for lenge. De var nødt til å pushe ut et uferdig produkt for å noe topplinje i det hele tatt. De vet veldig godt selv at bilen er alt for dårlig, men har tatt en kalkulert risiko. Nå prøver de å unngå at YouTubere får den mellom henda for å minimere skaden før de får fikset opp i det.

Vet ikke om jeg vil kalle et selskap fra 2007 for en startup, men ja det er nok en "loss recuperation". Men det ene er at det er usaklig vanskelig å tilfredsstille forventningene i premiummarkedet. Det andre er et forsøk på å forklare hvordan store konsern fortsatt kan levere garbage.

Lenke til kommentar
Snowleopard skrev (1 time siden):

Sjekk ut Ghibli, Bora og Mistral. Det er klassikere der grillen ikke er like dominerende. Så de har faktisk modeller der det ser langt penere ut, i mine øyne.

Problemet er at man ikke tørr/vil gå inn for å vise at de nå går elektrisk, noe de som sagt fint kunne gjort og fremdeles ha varemerket sitt intakt.

Classic%20&%20Sports%20Car%20%E2%80%93%2

1971-1978-maserati-bora-front-left-view1

The-Maserati-Mistral.-Image-via-www.mase

Whataboutism…
Jeg gjentar meg selv her med dette (fra Maserati selv)
«Ikke tør å vise elektrisk», far fetched utsagn og har nok ikke noe med det å gjøre.

IMG_0368.jpeg

Endret av Syar-2003
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...