Gå til innhold

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
2 hours ago, Jotun said:

Ja når jeg flyttet min vvb koblet jeg den fast. Det er jo åpenbart bedre. Men som svensken sier: en godt koblet schuko stikk funker det 

I Norge har vi jo elko sine da. De har jo tidligere begrenset strømtrekk på kurser. De kunne nok vært bedre. Virker som om man kobler av og på støpsel hele tiden så blir de slitt. Permanent tilkoblet så burde de tåle mer enn 8A når man har lov å koble 15A sikring på de.

Det er åpenbart bedre sett fra elektrikerens synspunkt, ja. Da er man sikret oppdrag hver gang vvb må byttes. Fikk påpakk på det der sist det var eltilsyn hos meg, selv om det kun var "anbefalt". Morsomt nok så hadde vvb-fabrikanten produksjonsfeil inne i vvsen som faktisk hadde ført til noen branntilløp, da fikk jeg ny del i posten som skulle byttes ut, og det kunne jeg merkelig nok gjøre selv. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er jo bedre med fast installasjon, men det kan man si om mye. Det blir et kost/nytt spørsmål for de fleste, og jeg har selv VVB på på shucko. Installasjonen er 20 år gammel, og oppfatter den som bra. Det blir ikke betalt 2-3 tusen for at elektriker skal installere denne på fast kurs siden jeg mener at det er minimal sannsynlighet for brann i denne. Huset er derimot utstyrt med brannvarsler i hvert eneste rom seriekoblet og med varsling på mobiltelefon ved feil. Betalte den nette sum av 300 kroner per varsler. 8 A er vel i øvre grense av hva en shucko tåler langvarig etter hva jeg husker.

For elbil blir tilnærmet ingen fornøyd med 8 A, så shucko er for de fleste uaktuelt på elbil. 

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (39 minutter siden):

For elbil blir tilnærmet ingen fornøyd med 8 A, så shucko er for de fleste uaktuelt på elbil.

Vanlig Schuko på vegg utvendig/i garasje, er gjerne på 16A, altså det dobbelte. Dette var og støtte for på de første EVSE'ene man fikk med. "Nye" regler der man fikk satt opp Schuko for lading, klrevde at det var satt opp for 16A men begrenset til 10A "for sikkerhets skyld" (frykt for varmgang i kabler og kontakter), noe som etterhvert gjorde at man fikk begrensede EVSE'er som maks tok 10A. Selv har min bil støtte for opp til 12A.

Selvsagt er dette sakte med bare 8A eller 10A, men for mange så er det tilstrekkelig til å fylle på for det daglige bruket. Og på en helg har man ofte god nok tid på å lade, slik at kan man toppe opp for å gi seg buffer for resten av uka derom man bruker litt mere enn man klarer å fylle opp en vanlig natt.

Foe egen bil så vil jeg bruke 31 timer og 20 minutter på å fylle fra 10 til 100% på 64 kWh batteri på 8A 230V 1-fase, som gir 1,7 kW. Øker jeg til 10 A så bruker jeg 25 timer, med effekt på 2,3 Kw. 12A er nesten 21 timer på 2,7 kW, 14A gir meg ladetid på nesten 18 timer med 3,2 kW effekt  og og 16A gir 15 timer 53 minutter på 3,5 kW.

Dette selvsagt gitt at jeg ikke har bil som justerer effekten i løpet av ladesesjonen, eller ladetap pga kulde eller forvarming etc.

EDIT: For de med TN-nett kan man dessuten få CEE-kontakt på anleggbåde 1 og 3-fase-lading opp til 32A, noe som selvsagt vil drastisk redusere ladetider, men da er man selvsagt på nivå med hva en ladeboks kan settes opp med og ha full støtte for.

Endret av Snowleopard
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Jeg ladet 13A på shucko med Tesla sin ladeklump lenge. Fant ut at jeg fikk 16A ved å bytte til en industrikontrakt som kosta 50 spenn på Biltema. Holder akkurat med 3,2 kW til mitt bruk. 
 

Gidder absolutt ikke å betale over 20000,- for å trekke kurs og sette opp ladeboks som gir akkurat samme effekt. (Pga effektledd så ville jeg aldri brukt 32A uansett) 

Har en supercharger borti veien om jeg har dårlig tid med å fylle på

  • Liker 3
Lenke til kommentar
bzzlink skrev (3 minutter siden):

Jeg ladet 13A på shucko med Tesla sin ladeklump lenge. Fant ut at jeg fikk 16A ved å bytte til en industrikontrakt som kosta 50 spenn på Biltema. Holder akkurat med 3,2 kW til mitt bruk. 
 

Gidder absolutt ikke å betale over 20000,- for å trekke kurs og sette opp ladeboks som gir akkurat samme effekt. (Pga effektledd så ville jeg aldri brukt 32A uansett) 

Har en supercharger borti veien om jeg har dårlig tid med å fylle på

Jeg har 32A ladeboks, men begrenser bilene til 10A for å slippe effektavgiften over 5 kW 😛

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Kan endelig lade med 6kw. Da rekker bilen å fylle seg over natten hvis det skal være langtur to dager på rad. Vanligvis lader jeg bare på 3-4kw, men det er digg å ha muligheten til litt mer fart. Tesla Gen 3 Wall charger. Skal være 40 ampere kurs med da mulighet til å trekke 32 ampere. Min gamle Model S kan bare se 23 ampere. Min Mors Model 3 kan se 28 ampere. Vet ikke hvor de siste 4 blir av :D

Endret av Locrin
Lenke til kommentar
Locrin skrev (2 minutter siden):

Kan endelig lade med 6kw. Da rekker bilen å fylle seg over natten hvis det skal være langtur to dager på rad. Vanligvis lader jeg bare på 3-4kw, men det er digg å ha muligheten til litt mer fart. Tesla Gen 3 Wall charger. Skal være 40 ampere kurs med da mulighet til å trekke 32 ampere. Min gamle Model S kan bare se 23 ampere. Min Mors Model 3 kan se 28 ampere. Vet ikke hvor de siste 4 blir av :D

IT/TT-Nett? Er vel en kjent sak at det bare er TM3 og TMY er de eneste som fullt ut støtter 3-faslading på det nettet. 

https://elbilforum.no/index.php?topic=59651.0

Sitat fra: kirky på fredag 11. februar 2022, klokken 14:02
Klarer Model S å utnytte 3 faser å få 11kWh på 16A (er dette it-nett /  230V?!) - altså ikke ved 400V hvor den klarer over 16kWh.

Vet at TMY og TM3 klarer 11kWh.

Nei, det gjør de ikke. TMY og TM3 får rett over 6 kW ved 16A 3-fas 230V.
X/S får ca. 4 kW på samme oppsett.

Har man derimot en ladeboks på 32A 3-fas 230V så får Y/3 11 kW (28A) mens X/S får i underkant av 8 kW.

På 400V 16A får alle sammen 11 kW.

 

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
mandela skrev (23 timer siden):

Påvirker flytting av hjul helt ut i kantene bilens "reparasjons-rating"?

 

Tviler jeg på, da deler til hjuloppheng vanligvis er mye billigere og lettere tilgjengelig enn andre deer i fronten av en bil. Du ville blitt overasket over hvor mye enkle plastdeler i et karosseri kan koste. Og selv om det ikke var slik, så er lykter og karosserideler/arbeid/lakk så dyrt at det setter priser på hjul og hjulopphengsdeler totalt i skyggen.

Lenke til kommentar
bzzlink skrev (16 timer siden):

...Pga effektledd så ville jeg aldri brukt 32A uansett...

Akkurat det er et viktig poeng i denne sammenhengen!
Nå blir det nok færre som kommer til å få lagt opp større kurs og installert ladeboks;
For medfølgende ladere med vanlig stikkontakt er allerede så kraftige at man til og med bør redusere strømmen i bilen/appen for å ikke risikere å gå opp et trinn på strømselskapenes effekt-stige natten over.
Tesla sin UMC f.eks. gir 13 ampere, som er 3 kW!
Så markedet for elbil-ladere vil nok falle litt etter hvert som folk innsér at de ikke vil få utnyttet 11kW laderen de planlegger å kjøpe uansett...

Lenke til kommentar
ozone skrev (15 minutter siden):

Akkurat det er et viktig poeng i denne sammenhengen!
Nå blir det nok færre som kommer til å få lagt opp større kurs og installert ladeboks;
For medfølgende ladere med vanlig stikkontakt er allerede så kraftige at man til og med bør redusere strømmen i bilen/appen for å ikke risikere å gå opp et trinn på strømselskapenes effekt-stige natten over.
Tesla sin UMC f.eks. gir 13 ampere, som er 3 kW!
Så markedet for elbil-ladere vil nok falle litt etter hvert som folk innsér at de ikke vil få utnyttet 11kW laderen de planlegger å kjøpe uansett...

På en annen side kan ladebokser lastbalansere mot hovedsikringen og sørge for at man maks utnytter det man kan opptil 5kW, 10kW eller hva man nå setter grensen på. Det går ikke med nødladerne. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

På en annen side kan ladebokser lastbalansere mot hovedsikringen og sørge for at man maks utnytter det man kan opptil 5kW, 10kW eller hva man nå setter grensen på. Det går ikke med nødladerne. 

Da må laderen vite hva total effektbruk er i huset til enhver tid!
Og for å få dét til må ladeboksen støtte dette, og man må ha dongle i HAN-porten på strømmåleren, og man må ha et smarthus system som både billaderen og strømmåleren inngår i. Teknisk sett er det fullt mulig, men de aller fleste som kjøper en billader med denne muligheten, bruker den ikke. Men burde sikkert...

En 3kW billader og en 2kW varmtvannsbeholder som kicker inn av og til, er nok til å tippe over 5kW trinnet. iallefall med en ovn her og en varmekabel der i tillegg. Så for de fleste holder det lenge med en stikkontaktlader godt nedskrudd, bortsett fra når det virkelig haster.
Synd med denne effekt-trinn prisingen... den ødela mye for elbil skiftet!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
ozone skrev (1 time siden):

Akkurat det er et viktig poeng i denne sammenhengen!
Nå blir det nok færre som kommer til å få lagt opp større kurs og installert ladeboks;
For medfølgende ladere med vanlig stikkontakt er allerede så kraftige at man til og med bør redusere strømmen i bilen/appen for å ikke risikere å gå opp et trinn på strømselskapenes effekt-stige natten over.
Tesla sin UMC f.eks. gir 13 ampere, som er 3 kW!
Så markedet for elbil-ladere vil nok falle litt etter hvert som folk innsér at de ikke vil få utnyttet 11kW laderen de planlegger å kjøpe uansett...

5kwh er utopi her så her forsøker man å unngå 10kwh effekt leddet. Det betyr at om eg slår av andre ting så kan eg kjøre på med det eg har til bilen. Dette utnyttes maks og automatisk med home assistant. Hvis lading er viktigst skrus varmekabler og vvb av. Da er det kun middags laging og evt klesvask som lager trøbbel 

Da er det viktig å kunne kjøre på når man har behov. 

Endret av Jotun
Lenke til kommentar
Fantomtegningen skrev (1 time siden):

Peugeot E-5008 skal lanseres neste måned visstnok, har gått helt under radaren hos meg. Visste at den skulle vises frem kort tid etter E-3008, men aldri noe spesifisert måned.

https://www.carwow.co.uk/peugeot/5008/news/7430/new-peugeot-e-5008-electric-seven-seat-suv

Klarer ikke å finne hvor Peugeot selv har annonsert dette.

Det kommer snart en del info om e-5008 da det har vært mest fokus på lillebror E-3008. Begge bilene lanseres på ny plattform som tillater 118kWh batteri med 400 volt og rekkevidde opp mot 800km på longrange bilene. Ytelser mellom 215 og 388 hk m fwd.

Lenke til kommentar
9 minutes ago, Retroman said:

Det kommer snart en del info om e-5008 da det har vært mest fokus på lillebror E-3008. Begge bilene lanseres på ny plattform som tillater 118kWh batteri med 400 volt og rekkevidde opp mot 800km på longrange bilene. Ytelser mellom 215 og 388 hk m fwd.

Samt, det spekuleres at disse to deler mye av de samme delene.
Spent om det er samme rølpet med kun FWD i starten og AWD til neste år. 

Lenke til kommentar
32 minutes ago, Fantomtegningen said:

Samt, det spekuleres at disse to deler mye av de samme delene.
Spent om det er samme rølpet med kun FWD i starten og AWD til neste år. 

Er nok det, Peugeots marked er først og fremst mellom og sør europa, få som bryr seg om awd der.

Så at de annonserte gode tall for 2023 mens Peugeot har blitt en lilleputt her, ikke i topp 20 engang i 2023

Quote
  • PEUGEOT: 1 124 268 registrations in 2023, +6% increase versus 2022
  • Continued internationalization of sales outside the EU29 at 28.2% of global sales, i.e. +0.8 pts increase versus 2022
  • 17 countries had best market share in 15 years
  • PEUGEOT EUROPEAN LEADER:
    • in the electric B segment with E-208 and E-2008
    • In the electric LCV segment with E-Partner, E-Expert, E-Boxer

Quote fra bilnytt:

Quote

Vi har vært fraværende i mange viktige segmenter

Peugeot opplevde en annen virkelighet enn andre bilmerker hos importøren. Med to nye potensielle storselgere og eksklusiv behandling hos Bertel O. Steen Detalj, tror Rune Hensel at 2025-oppturen starter i 2024.

Er delvis enig med bos, e-3008 tror jeg får det tøft mot konkurenter som model y, scenic, ix1/2, vag sine modeller men e-5008 som en 7 seter kan bli en hit, veldig få elektriske 7 seter i prisklassen 500-600 000 med mindre de priser seg helt ut og skal ha opp mot 700 000 for en e-5008.

Endret av onkel_jon
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (1 time siden):

På en annen side kan ladebokser lastbalansere mot hovedsikringen og sørge for at man maks utnytter det man kan opptil 5kW, 10kW eller hva man nå setter grensen på. Det går ikke med nødladerne. 

Feil. Jeg gjør jo det: styringen (av - på - ladestrømstyrke) ligger jo i bilen, ikke i ladeboksen

Lenke til kommentar
trikola skrev (38 minutter siden):

Feil. Jeg gjør jo det: styringen (av - på - ladestrømstyrke) ligger jo i bilen, ikke i ladeboksen

Ikke alle biler dette gjelder. 50 prosent av bilene her i gården. Og ikke svigers sin heller. Tror det faktisk er ganske få det gjelder.

Endret av Jotun
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...