Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Elbil-tråden


Anbefalte innlegg

Nissan Leaf 2nd Gen er en av de beste vinterbilene jeg har hatt, eksepsjonelt god fremkommelighet for å være en FWD, langt bedre enn FWD fosilbiler jeg har eid og kjørt. De originale Dunloop EV dekkene som sto på sommerfelgene var derimot temmelig ubrukelig så fort det kom litt vann på veiene, og det er litt der problemet ligger, mange elbiler blir levert med EV dekk som ofrer alt for lav rullemotstand å føler det er dette som har gitt elbiler ett litt dårlig rykte mot sine motparter med fosilbrennere.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Evil-Duck skrev (1 time siden):

Nissan Leaf 2nd Gen

Da tenker du 2018? Jeg er ikke noen ekspert på glattkjøring, men jeg hadde inntrykk av at min 2017 Outlander(4wd riktignok) hadde merkbart bedre fremkommelighet enn 2018 Leaf jeg hadde før.

Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 minutt siden):

Da tenker du 2018? Jeg er ikke noen ekspert på glattkjøring, men jeg hadde inntrykk av at min 2017 Outlander(4wd riktignok) hadde merkbart bedre fremkommelighet enn 2018 Leaf jeg hadde før.

Tenker på den som kom i 2018 ja, 40 kwh. At en suv med firehjulstrekker har bedre fremkommelighet enn en hatchback fremhjulstrekker er vel ingen stor overraskelse kanskje.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
4 hours ago, Complexity said:

Ioniq 2020 har jo batteriet (og vekten sin) rett over bakhjulene, så der er iallefall FWD tåpelig.

Der er jo faktisk e-Golf betre med modular framover i kanalen midt i bilen og under setene framme. Det meste er uansett under baksetet der tanken var.

spacer.png

Lenke til kommentar
8 hours ago, Complexity said:

Har nok og med momentet elmotorer har å gjøre. En dieselmotor har jo null power før den får ladetrykk men en elmotor har full power med en gang man gir gass.

Ingen problem med GTE'en til fattern. Den er også lett å spinne med frå start pga elmotoren. Men der er det jo ein liten bensinmotor og girkasse framme som sikker gjer at den har meir vekt i front med lite last.

E-Golf'en virkar å ha ein eller anna redusering i starten slik at ein ved forsiktig trykk på pedalen ikkje får så mykje moment med ein gong. Var faktisk raskare å komme i gang med gamle TDI'en som hadde ein 2 liter og 150hk.
Måtte venne meg til ein forseinking ved start i kryss med e-Golf'en, men når den først kjem i gang så går det raskare enn dieselen.

Endret av Gazer75
Lenke til kommentar

Føler fremkommelighet på min bakhjulsdrevne MG 4 er bedre enn på mine tidligere biler, alle fremhjulsdrevne bensin eller diesel modeller.

Eneste jeg har merket når det er svært glatt er at ræva kan komme ut litt i nedoverbakker pga regen, så har begynt å skru ned regen når det er svært glatt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
11 hours ago, bzzlink said:

Hvis du sammenligner med brønnen bak på model Y, så vi jeg si at scenicen har grunt bagasjerom. Eller er det en brønn under plata vi ser på bildet her?

Vanskelig å sammenligne 1 dyp brønn mot 3 tre mindre, og det blir heller ikke enklere av at Tesla måler bagasjeromskapasitet på en helt annen måte enn alle andre. Scenic er uansett en størrelsesorden mindre enn Y (30cm kortere) og tilbyr mest plass i klassen, så jeg ville heller kritisert drivlinja. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, OC-Freak said:

Føler fremkommelighet på min bakhjulsdrevne MG 4 er bedre enn på mine tidligere biler, alle fremhjulsdrevne bensin eller diesel modeller.

Eneste jeg har merket når det er svært glatt er at ræva kan komme ut litt i nedoverbakker pga regen, så har begynt å skru ned regen når det er svært glatt.

Hvilke dekk fikk du? Jeg fikk Yokohama piggfrie dekk på min bil. Jeg ønsket piggfritt pga, god erfaring fra tidligere bil. Men jeg liker ikke hvor glatt de oppleves sammenlignet med min 2016 Leaf som jeg kjørte Nokian Hakkapeliitta R3 med om vinteren. Der Leafen kunne krabbe så spinner min MG4, selv i snømodus med lette trykk på gasspedalen. Hjelper ikke med avfetting (prick-bort) på dekkene.

Men det er så mange variabler som er endret at jeg klarer ikke konkludere med en spesifikk grunn til hvorfor bilen oppleves slik.

Edit: Kan legge til at flere jeg snakker med sier Yokohama skal være gode dekk.

Endret av Thor.
Lenke til kommentar

Tesla er i gang igjen med å saksøke sine egne kunder. Det begynner å bli en vane.

Han her kjøpte Tesla og ble ikke gjort oppmerksom på at parkeringssensorene var fjernet til fordel for kamerabasert parkeringsassistanse som absolutt ikke virker. Parkert på en åpen gressslette viser den at det er hindringer rundt hele bilen. To meter fra veggen er det stopp og kjempefarlig, men på den annen side legger den ikke merke til en stabel med dekk som den var klar for å kjøre rett inn i.

Kunden vant i Forbrukerklageutvalget som tilkjente kunden 30 000 kroner for mangelen og Tesla reagerer med å hente inn de store kanonene i advokatfirmaet Simonsen&Vogt.

Taktikken er som vanlig å skremme kunden med personlig konkurs og inngå et forlik slik at Tesla unngår en presedensskapende dom, noe de veldig ofte lykkes med. Forbrukermyndighetene, som til stadighet ser at sine vedtak blir nullet, bør stille opp og kjøre dette gjennom i retten på vegne av kunden.

Her påstår Teslaen at den krasjer

Endret av uname -i
  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (33 minutter siden):

Han her kjøpte Tesla og ble ikke gjort oppmerksom på at parkeringssensorene var fjernet til fordel for kamerabasert parkeringsassistanse som absolutt ikke virker.

Essensiell forskjell her:

1. Ble ikke gjort oppmerksom på manglende USS

2. Ble ikke gjort oppmerksom på at man ikke kan stole 100% på kameragjenkjenningen

Jeg hadde kræsjet flere ganger om jeg hadde tatt parkeringssensorer for god fisk.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (54 minutter siden):

Essensiell forskjell her:

1. Ble ikke gjort oppmerksom på manglende USS

2. Ble ikke gjort oppmerksom på at man ikke kan stole 100% på kameragjenkjenningen

Jeg hadde kræsjet flere ganger om jeg hadde tatt parkeringssensorer for god fisk.

Mener du at Forbrukerklageutvalget har feil i sitt vedtak at kunden skal tilkjennes 30.000 i erstatning og at det er en grei praksis at Tesla alltid går til søksmål mot sine kunder basert på fattede vedtak/medhold i forbrukerklageutvalget og nekter å uttale seg til media ? 

Endret av Syar-2003
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (1 time siden):

Essensiell forskjell her:

1. Ble ikke gjort oppmerksom på manglende USS

2. Ble ikke gjort oppmerksom på at man ikke kan stole 100% på kameragjenkjenningen

Jeg hadde kræsjet flere ganger om jeg hadde tatt parkeringssensorer for god fisk.

Skal si Tesla-eiere har hatt ordentlig uflaks med sine andre biler. Problemene beskrevet i artikkelen har jeg aldri vært i nærheten av.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
uname -i skrev (5 minutter siden):

Skal si Tesla-eiere har hatt ordentlig uflaks med sine andre biler. Problemene beskrevet i artikkelen har jeg aldri vært i nærheten av.

Har du aldri vært i nærheten av sensorer som ikke virker skikkelig? Er jo ikke akkurat livsviktig for bruk av bil.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (41 minutter siden):

Har du aldri vært i nærheten av sensorer som ikke virker skikkelig? Er jo ikke akkurat livsviktig for bruk av bil.

Det er sikkert mange tilfeller hvor en sensor slutter å virke. Da går man til forhandleren og sier fra og da er normen at det blir fikset og ikke at man blir saksøkt.

Endret av uname -i
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Kan aldri stole på sensorer. Bruk speil og sunn fornuft. Har vanlige ultrasoniske sensorer på min bil som ikke altid ser hindringer. Har kjørt min mors Model 3 et par ganger og synes spesiellt det oppdaterte kamerabaserte systemet fungerer veldig bra. Det har kommet flere oppdateringer til det systemet Dagfinn klager på så at de kommer en artikkel nå som klagerpå  et system som ble kraftig oppgradert i fjor er jo litt fiffig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Syar-2003 skrev (4 timer siden):

Mener du at Forbrukerklageutvalget har feil i sitt vedtak at kunden skal tilkjennes 30.000 i erstatning og at det er en grei praksis at Tesla alltid går til søksmål mot sine kunder basert på fattede vedtak/medhold i forbrukerklageutvalget og nekter å uttale seg til media ? 

 Nei, hvor får du det fra? Jeg lurte bare på hva som var sakens faktum som de sier i jussen

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...